image

Meta krijgt boete van 220 miljoen dollar voor schenden Nigeriaanse privacywet

zondag 21 juli 2024, 08:34 door Redactie, 18 reacties

De Nigeriaanse privacytoezichthouder heeft Meta een boete van 220 miljoen dollar opgelegd wegens het schenden van nationale privacywetgeving en consumenten- en mededingingswetgeving. Volgens de FCCPC heeft Meta zich schuldig gemaakt aan 'abusieve en invasieve' praktijken tegen Nigeriaanse gebruikers, waarbij onder andere persoonlijke informatie en data zonder toestemming werd verkregen (pdf).

Ook maakte het bedrijf zich schuldig aan misbruik van de dominante marktpositie door gebruikers 'onethisch, uitbuitend en non-compliant' privacybeleid op te leggen, aldus de privacytoezichthouder. Tevens spreekt de FCCPC van een discriminatoire behandeling van Nigeriaanse gebruikers, in vergelijking met andere jurisdicties met soortgelijke regelgeving. Naast de boete moet Meta ervoor zorgen dat het wel aan de Nigeriaanse wetgeving gaat voldoen.

Reacties (18)
Gisteren, 08:46 door Anoniem
The cost of doing business.

Zoals gebruikelijk: minimaal een factor 10 te laag. Natuurlijk zagen ze dit aankomen. Het is een financiële overweging: levert meer op dan dat het kost, dus doen we het. De enige oplossing is de kosten hoger maken dan de opbrengst.
Gisteren, 10:33 door spatieman
maar 419 scams mogen wel ?
Gisteren, 11:12 door Anoniem
Moet meta betalen aan een Nigeriaanse prins? /i
Gisteren, 11:18 door Anoniem
Nee, dit is echt veel te weinig, op deze manier leert Meta er nooit van.
Is het niet beter om minimaal voor een miljard te beboeten?
Kleingeld is wat ze dit noemen, misschien hadden ze een dealtje gedaan?
Klopt het ook dat ze geen belasting hoeven te betalen?
Een bedrag van 220 miljoen is te idioot voor woorden.
Recht is niet geschied, dat zal het ook nooit worden.
Gisteren, 11:19 door Anoniem
Deze app zou niet standaard op televisies en smartphones geïnstalleerd moeten zijn.
Bovendien zijn er modellen telefoons van TCL en Samsung waar deze app alleen uitgezet kan worden, verwijderen is dan niet mogelijk.
Gisteren, 11:43 door Anoniem
Het begint er steeds meer op te lijken dat meta een grote criminele organisatie betreft die er telkens mee weg komt door een beetje van de gemaakte winst als steekpenningen aan de overheid moet overdragen. Gevalletje gedoogde witte boorden criminaliteit.
Gisteren, 12:32 door Anoniem
En ik maar denken dat ze in die landen wel wat beters te doen hebben dan cybercrime op te sporen en te bestraffen.
Gisteren, 13:24 door Reinder
Door spatieman: maar 419 scams mogen wel ?

Die zijn ook daar verboden, maar dat iets verboden is betekent niet dat het niet gebeurt.
Gisteren, 13:54 door Anoniem
Bedrijven zoals Meta hebben hier een potje voor.

Ze betalen de boete, veranderen hun beleid enigszins, en gaan gewoon verder,

Om ze echt te grazen te nemen zou de boete op 4 miljard uit moeten komen.

Meta, google, TikTak, Microsft en weet ik veel meer zoeken constans de grens van het acceptabele .
Waar mogelijk gaan ze gewoon de grens over,
Gisteren, 14:15 door karma4
Is dit een variant op de rijke nigeriaanse prins die zegt veel geld over te hebben maar uit is op het geld binnenkrijgen?
Gisteren, 14:30 door Anoniem
Al die grappen zijn leuk. Maar dit gaat om een serieuze zaak. En het is niet de eerste waaruit blijkt dat de belangen van internetgebruikers worden geschonden.

https://www.security.nl/posting/789525/Oostenrijkse+privacytoezichthouder%3A+Meta-trackingpixel+in+strijd+met+AVG
Gisteren, 15:55 door Anoniem
Zoals Mark Zuckerberg heel goed weet "these dumb fucks" [Zuckerberg, 2004] blijven zijn producten toch gebruiken en niemand wil miljoenen boze kiezers, dus echt ingrijpen gaat niet gebeuren.
Gisteren, 16:40 door Wim ten Brink
Moet je kijken wat er gebeurt als Meta vervolgens heel Nigeria uitsluit van hun diensten. Veel Nigerianen zijn sterk afhankelijk van de Facebook diensten, temeer omdat er net neutrality ontbreekt. Het "Free Basics" programma van Facebook waarbij Nigerianen gratis internet krijgen aangeboden zou zo kunnen verdwijnen en dan gaan er veel Nigerianen gedwongen offline.
Jeweetwel, het internet.org domein van Facebook. Kost alleen maar je privacy...
Gisteren, 19:21 door Anoniem
Door Wim ten Brink: Moet je kijken wat er gebeurt als Meta vervolgens heel Nigeria uitsluit van hun diensten. Veel Nigerianen zijn sterk afhankelijk van de Facebook diensten, temeer omdat er net neutrality ontbreekt. Het "Free Basics" programma van Facebook waarbij Nigerianen gratis internet krijgen aangeboden zou zo kunnen verdwijnen en dan gaan er veel Nigerianen gedwongen offline.
Jeweetwel, het internet.org domein van Facebook. Kost alleen maar je privacy...
Als Nigeria zo lucratief is voor Facebook dat ze dat soort dingen opzetten zou het met dat afsluiten wel eens los kunnen lopen. En een wereldwijde storm van slechte publiciteit is typisch iets waar zelfs de meest gewetenloos opererende ondernemingen gevoelig voor zijn. Maar we zullen zien hoe dit zich ontwikkelt.
Gisteren, 21:26 door Anoniem
Als dat gebeurt dat de negerianen niet langer internet mogen gebruik . kan je alleen maar goed onthalen de afpersing of oplichting die vanuit dat land komt is niet te overzien.
Gisteren, 22:05 door Anoniem
Door spatieman: maar 419 scams mogen wel ?
Nee. Dat je in een nieuwsbericht niet ziet staan dat iets niet mag betekent niet dat alles wat niet genoemd wordt wel mag. Het nieuwsbericht gaat gewoon over iets anders.

Persoonlijk heb ik al makkelijk tien jaar of meer geen enkele 419-email meer ontvangen, terwijl ik ze ooit aan de lopende band kreeg. Zou het kunnen dat men dat, ook in Nigeria zelf, wat effectiever is gaan aanpakken?
Vandaag, 09:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: maar 419 scams mogen wel ?
Nee. Dat je in een nieuwsbericht niet ziet staan dat iets niet mag betekent niet dat alles wat niet genoemd wordt wel mag. Het nieuwsbericht gaat gewoon over iets anders.

Persoonlijk heb ik al makkelijk tien jaar of meer geen enkele 419-email meer ontvangen, terwijl ik ze ooit aan de lopende band kreeg. Zou het kunnen dat men dat, ook in Nigeria zelf, wat effectiever is gaan aanpakken?
Nee.
Vandaag, 10:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door spatieman: maar 419 scams mogen wel ?
Nee. Dat je in een nieuwsbericht niet ziet staan dat iets niet mag betekent niet dat alles wat niet genoemd wordt wel mag. Het nieuwsbericht gaat gewoon over iets anders.

Persoonlijk heb ik al makkelijk tien jaar of meer geen enkele 419-email meer ontvangen, terwijl ik ze ooit aan de lopende band kreeg. Zou het kunnen dat men dat, ook in Nigeria zelf, wat effectiever is gaan aanpakken?

Verleden week nog een whatsapp uit Nigeria gehad. :-) Maar Whatsapp geeft keurig aan dat het een onverwachte app is uit Nigeria van een persoon die niet in mijn contacten staat. Of ik hem wel rapporteren en/of blokkeren.
Het lijkt erop dat het idee nog bestaat maar de methoden zijn veranderd.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.