image

'Zestig procent van Nederlanders heeft thuis een 'slimme' meter'

dinsdag 3 september 2024, 10:01 door Redactie, 18 reacties
Laatst bijgewerkt: 03-09-2024, 16:40

Iets meer dan zestig procent van de Nederlanders heeft thuis een 'slimme' water-, gas- of elektriciteitsmeter die op afstand of via een app is uit te lezen, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2020 was dit nog het geval bij 59 procent van de Nederlanders. De afgelopen vier jaar is het aandeel met slechts twee procent toegenomen. Als het gaat om het gebruik van 'slimme' apparaten of systemen staat de smart tv bovenaan. 63 procent van de Nederlanders die aan het CBS-onderzoek deelnam zegt een dergelijk toestel in huis te hebben staan.

Ruim vier op de tien Nederlanders gebruiken een virtuele assistent, zoals Siri, Google Home, Amazon Alexa, Bixby, via een app of een 'slim' audiosysteem. Bijna twintig procent van de Nederlanders ervaart problemen bij het gebruik. Het gaat dan om het installeren, instellen of het koppelen van 'slimme' apparaten. Vier procent had te maken met beveiligings- of privacyproblemen doordat een apparaat of systeem was gecompromitteerd, of doordat gegevens zonder toestemming werden gedeeld.

Privacy

Deelnemers die geen 'slimme' apparatuur thuis hebben staan werden ook gevraagd wat hiervoor de reden was. 83 procent geeft aan hier geen behoefte aan te hebben. 23 maakt zich zorgen privacy en beveiliging en één op de vijf vindt 'slimme' apparatuur te duur. Andere gegeven redenen is dat mensen niet weten hoe ze die moeten gebruiken, het niet kunnen aansluiten van andere apparaten en zorgen over de gezondheid.

Reacties (18)
03-09-2024, 10:16 door Anoniem
In 2020 was dit nog het geval bij 59 procent van de Nederlanders. De afgelopen vier jaar is het aandeel met slechts twee procent toegenomen.
Kennelijk is er geen sprake van "digidrammen". De 1e uitrol van slimme meters naar degenen die daar geen bezwaar tegen hadden die eindigde zo ongeveer in 2020, en daarna is er geen sprake van uitgebreid plaatsen bij mensen die dat niet willen, zoals hier zovaak gevreesd en gesteld wordt.
03-09-2024, 10:26 door Anoniem
En hoeveel mensen willen geen slimme meter omdat ze geen zin hebben om slachtoffer te worden van meeting proces fouten? ea. meter wijkt af van de fysieke meter, ineens 10x zoveel verbruikt door een IT fout waarbij de klant ALTIJD schuldig is, WEER een IoT aansluiting van een leverancier die IK niet betrouwbaar vindt in het tijdig en correct uitvoeren van updates.

Lees mijn reactie over wc-papier en de App van de wc-papier fabrikant nog maar eens.
03-09-2024, 10:58 door majortom - Bijgewerkt: 03-09-2024, 10:58
Iets meer dan zestig procent van de Nederlanders heeft thuis een 'slimme' water-, gas- of elektriciteitsmeter die op afstand of via een app is uit te lezen, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2020 was dit nog het geval bij 59 procent van de Nederlanders. De afgelopen vier jaar is het aandeel met slechts twee procent toegenomen.
Ik zet vraagtekens bij dit onderzoek. Volgens Enexis in 2021 (https://www.enexis.nl/over-ons/nieuws/2021/01/uitrol-slimme-meter-in-2020) waren toen al 86% van de aansluitingen voorzien van een slimme meter in het Enexis aansluitgebied.

Volgens de factsheet van Alliander in 2021 (https://www.alliander.com/content/uploads/dotcom/Factsheet-Alliander-2021.pdf) waren op dat moment 4,9 miljoen van de 5,8 miljoen van de aansluitingen voorzien van een slimme meter (=85%).

Ook volgens de overheid in 2021 (https://open.overheid.nl/documenten/ronl-949ae904-6dcf-4436-baeb-a0e01521be21/pdf) rond de 85%.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat er in deze 3 jaar 20% van de slimme meters weer is verwijderd (dat doen de netbeheerders niet), dus als ik het CBS was zou ik hele grote vraagtekens bij deze enquete zetten. Om dit zomaar te publiceren is in mijn ogen dan ook een blunder van formaat.
03-09-2024, 10:59 door Anoniem
Door Anoniem: Kennelijk is er geen sprake van "digidrammen". De 1e uitrol van slimme meters naar degenen die daar geen bezwaar tegen hadden die eindigde zo ongeveer in 2020, en daarna is er geen sprake van uitgebreid plaatsen bij mensen die dat niet willen, zoals hier zovaak gevreesd en gesteld wordt.

Nou... Wij hebben zelf geen slimme meter maar inmiddels wel de oude meter laten vervangen door een "domme" digitale meter. Ik herinner me nog goed dat er aanvankelijk geen mogelijkheid was voor zo'n domme digitale meter. Het was toen: ofwel de slimme meter of niets. Maar 'niets' was eigenlijk geen optie omdat de netwerkbeheerder tevens stelde dat onze meter te oud was en vervangen MOEST worden! Dit hebben wij (en ook anderen) wel degelijk als 'gedram' ervaren. We hebben toen even afgehouden waarna de netwerkbeheerder uiteindelijk toch met een "domme, digitale" meter over de brug kwam. Dus uiteindelijk toch prima geregeld.

De reden waarom wij geen digitale slimme willen is a) geen extra stralingsbronnen in huis en b) uit privacy overwegingen. Wij geven onze meterstanden iedere maand zelf door, dus wat dat betreft is er ook geen enkele reden om ons verbruik 24/7 te monitoren. En nu maar eens kijken wat we kunnen doen aan de 5G paal die straks 2 meter voor onze slaapkamer geplaatst gaat worden. Ook op dat dossier geldt: Overheid, ga eerst eens met mensen in gesprek in plaats van je blind te laten leiden door wat 'de industie' wil en deze dingen door te drammen.
03-09-2024, 11:13 door Anoniem
Het scheelt wel wat geld om een analoge meter te hebben aangezien dat ding geen blinde stroom meet. (Zoals bij het knipperen van LEDs)
03-09-2024, 11:34 door Anoniem
Door Anoniem: En hoeveel mensen willen geen slimme meter omdat ze geen zin hebben om slachtoffer te worden van meeting proces fouten? ea. meter wijkt af van de fysieke meter, ineens 10x zoveel verbruikt door een IT fout waarbij de klant ALTIJD schuldig is, WEER een IoT aansluiting van een leverancier die IK niet betrouwbaar vindt in het tijdig en correct uitvoeren van updates.

Lees mijn reactie over wc-papier en de App van de wc-papier fabrikant nog maar eens.
Nou, ik heb JA gezegd tegen de slimme meter. De nieuwe energieprovider die ik ga nemen werkt met dynamische contracten en alleen als je een slimme meter hebt. Hierdoor bent u vele malen duurder uit, en ik vele malen goedkoper.
03-09-2024, 11:37 door Anoniem
Ik zet vraagtekens bij dit onderzoek.

Het CBS stelt:

Iets meer dan zestig procent van de Nederlanders heeft thuis een 'slimme' (...) meter die op afstand of via een app is uit te lezen.

Nu heb ik (helaas) een slimme meter maar deze is niet op afstand of via een app uit te lezen, want dit heb ik uitgeschakeld. Dus val ik in de groep van, iets minder dan, 40% van de Nederlanders die volgens het CBS geen slimme meter hebben die op afstand of via een app is uit te lezen.

Lies, damn lies and statistics.
03-09-2024, 12:23 door Anoniem
Ach mensen, uw zielen zijn al lang verkocht aan de grote partijen. Er rest u niets anders dan het helaas maar te accepteren en dat als wanneer u eenmaal aangekomen bent in de eeuwige jachtvelden en vervolgens aanklopt bij de poort, die u toegang zou moeten verschaffen tot de functionaliteiten die bij de hemel horen, u gevraagd wordt om in te loggen met uw digid en vervolgens een aantal vragen te beantwoorden omtrent uw personalia.
Een voorwaarde om echter toegelaten te worden is wel om eerst met de algemene voorwaarden akkoord te gaan waarbij u instemd met het verstrekken van uw personalia aan derden....

Fijne dag verder!
Magere Hein
03-09-2024, 13:02 door -Peter-
Door Anoniem: En hoeveel mensen willen geen slimme meter omdat ze geen zin hebben om slachtoffer te worden van meeting proces fouten? ea. meter wijkt af van de fysieke meter, ineens 10x zoveel verbruikt door een IT fout waarbij de klant ALTIJD schuldig is, WEER een IoT aansluiting van een leverancier die IK niet betrouwbaar vindt in het tijdig en correct uitvoeren van updates.

Updates is wel een leuke. Onze meter kreeg vorig jaar ook een update. We kregen daarna geen informatie meer op de P1 poort. Ook het scherm was leeg. Bij navraag bij Enexis bleek dat de meter defect was en geen gegevens meer verzamelde. Dus een afspraak maken en enige tijd later kregen we een nieuwe meter. Met als gevolg van de storing dat we ruim een maand geen meetwaardes hadden en dus ook geen energie hebben verbruikt.

En ja, we hebben enige tijd een extra (eigen) meter aangesloten gehad en de waardes weken niet noemenswaardig af.

Peter
03-09-2024, 13:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hoeveel mensen willen geen slimme meter omdat ze geen zin hebben om slachtoffer te worden van meeting proces fouten? ea. meter wijkt af van de fysieke meter, ineens 10x zoveel verbruikt door een IT fout waarbij de klant ALTIJD schuldig is, WEER een IoT aansluiting van een leverancier die IK niet betrouwbaar vindt in het tijdig en correct uitvoeren van updates.

Lees mijn reactie over wc-papier en de App van de wc-papier fabrikant nog maar eens.
Nou, ik heb JA gezegd tegen de slimme meter. De nieuwe energieprovider die ik ga nemen werkt met dynamische contracten en alleen als je een slimme meter hebt. Hierdoor bent u vele malen duurder uit, en ik vele malen goedkoper.
En anderen hebben nee gezegd omdat oa ze hun privacy belangrijker vinden.
03-09-2024, 14:14 door majortom - Bijgewerkt: 03-09-2024, 14:15
Door Anoniem:
Door Anoniem: En hoeveel mensen willen geen slimme meter omdat ze geen zin hebben om slachtoffer te worden van meeting proces fouten? ea. meter wijkt af van de fysieke meter, ineens 10x zoveel verbruikt door een IT fout waarbij de klant ALTIJD schuldig is, WEER een IoT aansluiting van een leverancier die IK niet betrouwbaar vindt in het tijdig en correct uitvoeren van updates.

Lees mijn reactie over wc-papier en de App van de wc-papier fabrikant nog maar eens.
Nou, ik heb JA gezegd tegen de slimme meter. De nieuwe energieprovider die ik ga nemen werkt met dynamische contracten en alleen als je een slimme meter hebt. Hierdoor bent u vele malen duurder uit, en ik vele malen goedkoper.
Ja wanneer je altijd alleen maar goedkoper uit wil zijn en je ogen sluit voor de mogelijke gevolgen dan doe je dit soort dingen. Je zult dan ook wel nieuwsbrieven accepteren voor korting, bonuskaarten in de supermarkt nemen, niet betalen voor software en daardoor de tracking en advertenties op de koop toe nemen etc, etc.

Privacy en security kost wat. Als je daar niet voor wil betalen dan geef je dat feitelijk op.

Overigens is het maar de vraag of je goedkoper uit bent met dynamische contracten. Erg afhankelijk van de situatie en in hoeverre je (en eventuele huisgenoten) bereid bent je gedrag aan te passen. Je loopt in ieder geval een stuk meer risico.
03-09-2024, 14:36 door Anoniem
Door Anoniem: Lees mijn reactie over wc-papier en de App van de wc-papier fabrikant nog maar eens.
Als je dat leuk vindt wil ik dat best doen, maar kan jij dan even een link naar die reactie plaatsen zodat ik niet hoef te gaan raden welke het is?
03-09-2024, 14:48 door Anoniem
Door Anoniem:
Nou, ik heb JA gezegd tegen de slimme meter. De nieuwe energieprovider die ik ga nemen werkt met dynamische contracten en alleen als je een slimme meter hebt. Hierdoor bent u vele malen duurder uit, en ik vele malen goedkoper.
Ik wil wel eens cijfers zien afkomstig van de uiteindelijke afrekeningen van mensen die dit doen.
Wat ik al geconstateerd heb is dat aanbieders van dynamische contracten altijd alleen de basisprijs van de energie vermelden, dus exclusief alle belastingen die eroverheen komen.
Daardoor kun je hun prijzen niet vergelijken met de prijzen van andere aanbieders.
Als je denkt dat het "vele malen goedkoper" is dan ben je waarschijnlijk appels (prijs zonder belasting) met peren (totale prijs per kWh/m3) aan het vergelijken. Anders kan dat bijna niet.
03-09-2024, 14:52 door Anoniem
Door Anoniem:
Nu heb ik (helaas) een slimme meter maar deze is niet op afstand of via een app uit te lezen, want dit heb ik uitgeschakeld. Dus val ik in de groep van, iets minder dan, 40% van de Nederlanders die volgens het CBS geen slimme meter hebben die op afstand of via een app is uit te lezen.

Ik had dat eerst ook, maar toen dat "armpjedrukken met Putin" begon heb ik dat uitlezen weer in laten schakelen en op mijn laatste jaarafrekening bleek hoe slim dat was: precies voor iedere periode het juiste verbruik in rekening gebracht, in plaats van schattingen zoals ze dat doen als je zelf je verbruik doorgeeft nadat ze daar om vragen.
(via vage omrekeningen met "graaddagen" enzo)
03-09-2024, 15:00 door Anoniem
Dat ding is niet alleen slim maar ook nog eens eigenwijs; als ik de meter vraag of het alsjeblieft de kosten en stroomverbruik verlaagd gaat dat ding juist omhoog...
Daarnaast geeft dat ding nooit antwoord, alsof ik stink ofzo... /-:
Aan de andere kant; als ik dag en nacht in zo'n meterkast zou hangen zou ik ook humeurig worden...
03-09-2024, 15:32 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik zet vraagtekens bij dit onderzoek.

Het CBS stelt:

Iets meer dan zestig procent van de Nederlanders heeft thuis een 'slimme' (...) meter die op afstand of via een app is uit te lezen.
Nee, de redactie van security.nl stelt dat het CBS dat stelt. Als ik de link volg zie ik het niet staan, ook niet in de xlsx-file waarnaar die pagina weer linkt. Het kan zijn dat ik hardnekkig over iets heen kijk, maar na een paar keer opnieuw kijken heb ik het nog niet gevonden. In de xlsx zie ik staan dat 61% een slimme water-, gas- of elektriciteitsmeter heeft, zonder dat daar staat dat die op afstand of via een app is uit te lezen.

Nu heb ik (helaas) een slimme meter maar deze is niet op afstand of via een app uit te lezen, want dit heb ik uitgeschakeld. Dus val ik in de groep van, iets minder dan, 40% van de Nederlanders die volgens het CBS geen slimme meter hebben die op afstand of via een app is uit te lezen.

Lies, damn lies and statistics.
Of misschien een foutje van de redactie van security.nl?
03-09-2024, 15:58 door _R0N_
Door majortom:
Iets meer dan zestig procent van de Nederlanders heeft thuis een 'slimme' water-, gas- of elektriciteitsmeter die op afstand of via een app is uit te lezen, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2020 was dit nog het geval bij 59 procent van de Nederlanders. De afgelopen vier jaar is het aandeel met slechts twee procent toegenomen.
Ik zet vraagtekens bij dit onderzoek. Volgens Enexis in 2021 (https://www.enexis.nl/over-ons/nieuws/2021/01/uitrol-slimme-meter-in-2020) waren toen al 86% van de aansluitingen voorzien van een slimme meter in het Enexis aansluitgebied.

Volgens de factsheet van Alliander in 2021 (https://www.alliander.com/content/uploads/dotcom/Factsheet-Alliander-2021.pdf) waren op dat moment 4,9 miljoen van de 5,8 miljoen van de aansluitingen voorzien van een slimme meter (=85%).

Ook volgens de overheid in 2021 (https://open.overheid.nl/documenten/ronl-949ae904-6dcf-4436-baeb-a0e01521be21/pdf) rond de 85%.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat er in deze 3 jaar 20% van de slimme meters weer is verwijderd (dat doen de netbeheerders niet), dus als ik het CBS was zou ik hele grote vraagtekens bij deze enquete zetten. Om dit zomaar te publiceren is in mijn ogen dan ook een blunder van formaat.

Digitale meter is niet gelijk aan slimme meter.,
De cijfers die jij noemt zijn de digitale meters maar een deel ervan deelt geen data met thuis.
04-09-2024, 16:21 door Anoniem
Door majortom:
Iets meer dan zestig procent van de Nederlanders heeft thuis een 'slimme' water-, gas- of elektriciteitsmeter die op afstand of via een app is uit te lezen, zo stelt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In 2020 was dit nog het geval bij 59 procent van de Nederlanders. De afgelopen vier jaar is het aandeel met slechts twee procent toegenomen.
Ik zet vraagtekens bij dit onderzoek. Volgens Enexis in 2021 (https://www.enexis.nl/over-ons/nieuws/2021/01/uitrol-slimme-meter-in-2020) waren toen al 86% van de aansluitingen voorzien van een slimme meter in het Enexis aansluitgebied.

Volgens de factsheet van Alliander in 2021 (https://www.alliander.com/content/uploads/dotcom/Factsheet-Alliander-2021.pdf) waren op dat moment 4,9 miljoen van de 5,8 miljoen van de aansluitingen voorzien van een slimme meter (=85%).

Ook volgens de overheid in 2021 (https://open.overheid.nl/documenten/ronl-949ae904-6dcf-4436-baeb-a0e01521be21/pdf) rond de 85%.

Het is zeer onwaarschijnlijk dat er in deze 3 jaar 20% van de slimme meters weer is verwijderd (dat doen de netbeheerders niet), dus als ik het CBS was zou ik hele grote vraagtekens bij deze enquete zetten. Om dit zomaar te publiceren is in mijn ogen dan ook een blunder van formaat.

Als medewerker van een kleine netbeheerder zet ik hier ook enorme grote vraagtekens bij.

En mensen lezen de bron ook niet, gaat om een enquete. Dus als mensen zelf niet eens weten of ze een slimme (lees digitale) meter thuis hebben, dan zeggen die ook 'nee'.

Cijfers die jij aangeeft komen redelijk overeen met wat ik van mijn afdeling kan krijgen.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.