image

'Dertig procent Nederlanders vindt eigen kennis over cybersecurity goed'

dinsdag 1 oktober 2024, 16:24 door Redactie, 11 reacties

Dertig procent van de Nederlanders vindt de eigen kennis over cybersecurity goed tot zeer goed. Een ongeveer zelfde percentage beoordeelt de eigen kennis als matig tot zeer slecht. De grootste groep (41 procent) vindt de eigen kennis redelijk. De kennis die men heeft, komt vooral van familie of vrienden en campagnes van banken of de overheid. Werkenden krijgen veel van hun kennis via de ict-afdeling op hun werk. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Alert Online, dat door Ipsos I&O onder ruim dertienhonderd Nederlanders werd uitgevoerd.

De helft van de werkenden (46 procent) zegt kennis over digitale veiligheid op te doen via de ict-afdeling op het werk. Voor twee op de vijf Nederlanders zijn familie en vrienden een belangrijke kennisbron. Een derde noemt campagnes van banken of overheid. Minder vaak dan vorig jaar noemt men familie en vrienden, kranten, internetproviders en boeken als informatiebron.

Het onderzoek keek ook hoe ambtenaren en medewerkers hun kennis inschatten. Acht op de tien ambtenaren is van mening dat de eigen kennis over online veiligheid redelijk tot zeer goed is. Een vijfde vindt het eigen kennisniveau matig of nog minder (16 procent matig, twee procent slecht, één procent zeer slecht). Dat is vergelijkbaar met de vorige meting in 2023. De gemiddelde Nederlander schat de eigen kennis over online veiligheid lager in (22 procent matig; vijf procent slecht en twee procent zeer slecht).

Bij de groep medewerkers schat 27 procent hun eigen kennis over online veiligheid in als (zeer) goed. Onder alle Nederlanders is dit 30 procent. Ict-verantwoordelijken schatten hun kennis hoger in dan andere medewerkers: 53 procent beoordeelt de eigen kennis als (zeer) goed (pdf).

Reacties (11)
01-10-2024, 21:10 door Anoniem
29% van de Nederlanders heeft een verkeerd zelfbeeld ;)
01-10-2024, 22:57 door Anoniem
Door Anoniem: 29% van de Nederlanders heeft een verkeerd zelfbeeld ;)
Ik hou het op 71%, tenminste als de gegeven cijfers (30% goed en 41% redelijk) kloppen
01-10-2024, 23:25 door Anoniem
Door Anoniem: 29% van de Nederlanders heeft een verkeerd zelfbeeld ;)
Mee eens, ik dacht zelf dat ik er goed in was totdat ik het verkeerd bleek te hebben, het is makkelijk om te denken dat je ergens goed in bent, het is moeilijk om ook daadwerkelijk ergens goed in te zijn, het doet me denken aan dronken zijn, waarbij mensen geloven dat ze goed kunnen autorijden terwijl het in de realiteit zeer slecht is.
Soms denk ik veel te kennen maar blijkt het tegendeel, en ik vermoed dat ik niet de enige ben in Nederland.
02-10-2024, 06:15 door Anoniem
Is het komkommer tijd ? Waarom voor elke vraag van het zelfde onderzoek wordt hier een nieuw artikel aan gewijd.
https://www.security.nl/posting/860040/%27Veel+Nederlanders+gebruiken+adblocker+en+vermijden+openbare+wifi%27
https://open.overheid.nl/documenten/86386c87-b42f-48d6-a082-037afb2cb6bd/file

https://www.security.nl/posting/860026/%27Kleine+Nederlandse+bedrijven+hebben+minder+aandacht+voor+cybersecurity%27

Zelfde onderzoek.
What next 70% gebruikt een firewall?

Drie artikelen over het zelfde onderzoek slaat echt nergens op dat had samengevoegd kunnen worden.
We hebben niet voor niks iets dat executive summary heet zodat we geen onnodig tijd verspillen aan iets tenzij we meer achtergrond info willen weten.
02-10-2024, 08:09 door Anoniem
Ach, het is allemaal heel relatief. Mijn dochter van 18 heeft rijles en kan al heel goed rijden. Tot ze bij een onoverzichtelijk kruispunt komt en er ook een andere auto, een fatbike en een vogel in de buurt zijn. In een maatschappij waarin bijna iedereen zich beter voordoet dan ze zijn en boven zijn/haar vermogen werkt, is het gewoon heel normaal dat het soms fout gaat.. 'Wen er maar aan', is het toch?
02-10-2024, 08:52 door Anoniem
Het Dunning-Kruger effect?

Het Dunning-Kruger effect is een cognitieve bias waarbij je gelooft dat je slimmer en capabeler bent dan je in werkelijkheid bent.
02-10-2024, 08:54 door Anoniem
Onderzoek zonder toegevoegde waarde. Je moet de mensen echt testen om iets te kunnen zeggen over hun vaardigheden.

Wat is het Dunning-Kruger effect?
Het Dunning-Kruger effect is een cognitieve bias waarbij je gelooft dat je slimmer en capabeler bent dan je in werkelijkheid bent.

Personen die relatief ongeschoold of onwetend zijn in een bepaald onderwerp zijn niet in staat om hun eigen incompetentie te herkennen. De combinatie van laag zelfbewustzijn en laag cognitief vermogen zorgt ervoor dat ze hun eigen vaardigheden overschatten.

En andersom werkt het precies hetzelfde. Het tegenoverstelde geldt voor personen die wel goed geschoold zijn en kennis hebben van een bepaald onderwerp. Zij onderschatten hun eigen vaardigheden, omdat ze die van anderen te hoog inschatten.

Kort door de bocht betekent dat: Ben je ergens slecht in, dan ga je jezelf overschatten. Ben je ergens goed in, dan ga je jezelf onderschatten.
02-10-2024, 13:24 door Anoniem
Door Anoniem: Onderzoek zonder toegevoegde waarde. Je moet de mensen echt testen om iets te kunnen zeggen over hun vaardigheden.
Helemaal mee eens. Daarom vind ik dit onderzoek vooral een PR-campagne voor de digitaliseringsagenda van de overheid (dat is de feitelijke toegevoegde waarde). De absurd hoge cijfers voor "cyberveilig" gedrag komen meteen als krantenkoppen in de media terecht.
Ik vind het een kwalijke zaak dat sociaal-wetenschappelijke onderzoekers zich hiervoor lenen.
02-10-2024, 16:52 door Anoniem
Soms denk ik veel te kennen maar blijkt het tegendeel, en ik vermoed dat ik niet de enige ben in Nederland.
Alleen als je leert kom je er achter hoe weinig je weet.
03-10-2024, 08:47 door Anoniem
het is bizar dat je kunt denken dat je veel weet als je al je informatie van kennissen, banken en de overheid hebt. je kan hier 10 jaar op studeren en nog steeds niet de ins en outs weten. Our cybersecurity is shit.
03-10-2024, 09:37 door Anoniem
Ik las dit en dacht: "Ik begin de dag met een lach".
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.