image

Google waarschuwt dat support voor uBlock Origin mogelijk stopt

maandag 14 oktober 2024, 11:01 door Redactie, 31 reacties

Google waarschuwt Chrome-gebruikers dat de ondersteuning van de populaire adblocker uBlock Origin op korte termijn mogelijk stopt. "Deze extensie wordt binnenkort misschien niet meer ondersteund omdat deze de best practices voor Chrome-extensies niet volgt", zo laat de Chrome Web Store weten. In augustus kwam het techbedrijf al met een melding bij gebruikers van uBlock dat het de adblocker gaat uitschakelen.

De manier waarop extensies binnen Chrome mogen werken staat beschreven in een manifest. Google gaat Manifest V2 vervangen door Manifest V3. Eén van de aanpassingen in Manifest V3 betreft het grotendeels uitfaseren van de webRequest API. Adblockers maken van deze API gebruik voor het onderscheppen, blokkeren, doorsturen en aanpassen van in- en uitgaand verkeer van de browser. Verschillende partijen hebben al geklaagd dat adblockers met de komst van Manifest V3 minder effectief worden.

Volgens cijfers van Google is bijna veertig procent van de Chrome-extensies nog niet naar V3 gemigreerd. Zo zal er geen V3-versie van uBlock Origin komen. De ontwikkelaar van de adblocker stelt dat dit niet mogelijk is door de beperkingen die Google via V3 oplegt. Aangezien V2 straks niet meer in Chrome wordt ondersteund is Google een traject gestart, waarbij deze extensies straks niet meer via de Web Store zijn te downloaden en uiteindelijk bij gebruikers worden uitgeschakeld.

"Google gebruikt zijn dominante marktaandeel onder Windows-browsers concurrentieverstorend om zijn advertentiemonopolie te versterken door adblockers te blokkeren", aldus Tim Sweeney van gameontwikkelaar Epic Games.

Reacties (31)
14-10-2024, 11:27 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 14-10-2024, 11:29
Natuurlijk. Datagroothandel en advertentie snelvuurkanon (YouTube) Google wil zich geen strobreed in de weg gelegd zien.
Dit is in navolging van dat het geïnstalleerd hebben van zelfs een geïnactiveerde!... NoScript extensie al jaren geleden veroorzaakte dat je een JavaScript foutmelding terugkreeg van Google als je de inlogpagina van Google-mail aanriep.
Dit betrof (betreft?) dan wel FireFox.
14-10-2024, 11:31 door Anoniem
Krijgen we dan nog meer commercials in YouTube?
Bij elk filmpje twee, en steevast eentje van 3m35s met commercieel advies over hang- & sluitwerk.
14-10-2024, 11:40 door meinonA
Ik gebruik al weer een hele tijd Brave als standaard browser op zowel desktop als mobiel. Die zal ongetwijfeld geen last hebben van heel dit geneuzel.
14-10-2024, 11:42 door Anoniem
Vertaling:
Google waarschuwt dat het effectieve adblockers zoals uBlock Origin gaat blokkeren.
14-10-2024, 11:51 door Anoniem
Door meinonA: Ik gebruik al weer een hele tijd Brave als standaard browser op zowel desktop als mobiel. Die zal ongetwijfeld geen last hebben van heel dit geneuzel.

Aangezien Brave valt onder een van de Chromium (open source gedeelte van google chrome). browsers zal dit ook impact hebben op Brave. Dit gaat namelijk over de support van manifest v2 op Chromium. Dit bekend dus ook dat browsers als edge, opera, vivaldi hier ook mee te maken gaan krijgen. Dit is duidelijk een zet vanuit Google om adblockers tegen te gaan en de enige mainstream browser die hier tegenin kan gaan in Firefox.
14-10-2024, 12:02 door [Account Verwijderd]
Door meinonA: Ik gebruik al weer een hele tijd Brave als standaard browser op zowel desktop als mobiel. Die zal ongetwijfeld geen last hebben van heel dit geneuzel.

Brave maakt gebruik van Google's chrome web store:
https://support.brave.com/hc/en-us/articles/360017909112-How-can-I-add-extensions-to-Brave
Dus je hebt wel last 'van dit geneuzel'
14-10-2024, 12:05 door Anoniem
Door meinonA: Ik gebruik al weer een hele tijd Brave als standaard browser op zowel desktop als mobiel. Die zal ongetwijfeld geen last hebben van heel dit geneuzel.

Waar is Brave op gebaseerd? Juist ja. Vergeet het maar dus. Zelfs Firefox doet mee want ook die hebben het grote geld geroken.

We zijn gewoon nummertjes. En bedrijven bepalen wat jij ziet. Leer er maar mee leven want het gaat allemaal nog veel erger worden!
14-10-2024, 12:06 door Anoniem
Door Metobard:
Door meinonA: Ik gebruik al weer een hele tijd Brave als standaard browser op zowel desktop als mobiel. Die zal ongetwijfeld geen last hebben van heel dit geneuzel.

Brave maakt gebruik van Google's chrome web store:
https://support.brave.com/hc/en-us/articles/360017909112-How-can-I-add-extensions-to-Brave
Dus je hebt wel last 'van dit geneuzel'

Heeft weinig tot niets met store te maken. Manifest 3 is wat ons nekt. uBlock kan dat zo op eigen site aanbieden natuurlijk... Maar wat moet je ermee als het niet meer werkt?
14-10-2024, 12:27 door Anoniem
Gebruik gewoon een DNS adblocker, probleem opgelost.
14-10-2024, 12:36 door Anoniem
Tijd voor een andere browser. :-)
14-10-2024, 13:11 door Anoniem
Op een dag zal er toch wel een fork van chromium afsplitsen waar de chromium-based-browsers verschoond van google's nukken hun gang kunnen gaan? (wat een lelijke zin, maar mooier kan ik het niet maken)
14-10-2024, 13:28 door Anoniem
Alle (op) chromium gebaseerde browsers krijgen of zullen te maken krijgen met dergelijke beperkingen.

Google weert bepaalde extensies onder het mom dat je organisatie die niet toestaat,
ook al zit je op je persoonlijke device. Die organisatie dat zijn ZIJ dus.

Alles dat maar enigszins conflicteert met hun verdienmodel wordt geweerd,
of alles mag geblokkeerd behalve wat ten goede kan komen aan Alphabet (Google).

Maar ja aan alles wat gratis lijkt, hangt wel een vervelend prijskaartje.

Google is machtiger dan naties en statenbonden, dus wie doet me wat, zullen ze daar denken.

Extensies downloaden en dan installeren door alle waarschuwingen heen (NuTensor, AdNauseam),
desnoods gaan werken met eigen geschreven Tampermonkey/Greasemonkey user-scripts,
tot die extensies ook weer verboden zullen worden.

Dan maar LibreWolf gebruiken op Ubuntu?

Alhoewel de meeste eindgebruikers zullen niet door al die opgeworpen hoepeltjes willen springen
en gaan dus maar braaf advertenties wegklikken of worden uit hun digitale schoenen
getrackt en geprofileerd.

Gebruik bij schrijven dus Quilbot als rephraser voor iets meer PII protectie.
Helaas alleen in het Engels, Duits, Frans, Spaans.

luntrus
14-10-2024, 13:46 door _R0N_ - Bijgewerkt: 14-10-2024, 13:46
Dus wat je nu gaat krijgen is dat mensen niet meer gaan upgraden om onder de advertenties uit te komen.

Het wordt er vast veiliger op op die manier
14-10-2024, 13:49 door Anoniem
@ anoniem van 12:05,

Hoe ver zal dit gaan, een dergelijke censuur, dat alles wat men wenst dat u niet zal zien of dient te weten,
van u weggehouden zal worden.

Wat is er dan nog over van het eens zo vrije, ietwat anarchistische Internet van weleer?

Waarom hebben ze deze doos van Pandora, voor hen althans, dan eind vorige eeuw opengezet?
Alleen als uiteindelijk super-monitoring en totale surveillance mogelijkheid?

Vergeet ook niet de in dit opzicht verderfelijke invloed van de cloud, van chatcontrole.

Maar we zien het het eens zo vrije verkeer van personen en goederen in de EU,
is er ook niet meer voor iedereen, zoals waar we eerst allemaal mee lekker werden gemaakt.

Volgens jou wordt het dus het grote afwachten van de massa. Waarop?

Anders gezegd "waiting for GODOT", een figuur die nooit kwam opdagen
en waar Vladimir en Estragon eindeloos op zaten te wachten volgens het spel.
14-10-2024, 14:11 door Anoniem
Door Anoniem: Op een dag zal er toch wel een fork van chromium afsplitsen waar de chromium-based-browsers verschoond van google's nukken hun gang kunnen gaan? (wat een lelijke zin, maar mooier kan ik het niet maken)
Dit is al vanaf eerste moment mogelijk en er zijn meerdere forks van chrome afhankelijk van wat je focus is. Maar meeste van dit is niet voor de huis tuin keuken gebruiker. De fork die ik bijvoorbeeld voor privé gebruik vereist dat ik zelf patches compile en beoordeel en dat is niet te doen voor een beginner zeker niet met het tempo dat er updates binnenkomen.

Als je zoekt naar degoogled chrome vind je vanzelf forks. Ik ga hier geen lijst opstellen omdat ik A de status niet bijhou van forks tenzij ik ze zelf gebruik en dus niet weet of het nog ontwikkeld wordt en B ik niet weet wat je wel en niet nodig hebt van de browser uit. Weet waar je aan begint dit is niet fire and forget spul vaak.


En voor de gene die zeggen Firefox is enige mainstream browser die het niet heeft klopt *voor nu*
Maar ublock origin lite is al permanent verwijderd van Firefox repo door de dev Raymond Hill omdat Mozzilla incompetent is met beveiliging kwesties. Dus hoe groot is de kans dat Ublock Origin bij een volgend conflict ook wordt verwijderd door de dev. Terecht trouwens dat hij dat deed want Mozzilla really screwed up.

Twee Mozilla grootste sponsor is Google en je kan er gif op innemen dat er lobby gaande is om ook daar Manifest V3 op een moment door te pushen als standaard en dat is dan weer een zorg wegens de lopende antitrust
https://fortune.com/2024/08/05/mozilla-firefox-biggest-potential-loser-google-antitrust-search-ruling/

According to the Mozilla Foundation’s 2021–2022 financial statement, which is the most recent one published, $510 million out of its $593 million in revenue came courtesy of Google’s search payments.
Als Google gesplits wordt kan dat betekenen dat heel groot deel inkomsten van Mozilla in een klap ook mogelijk weg is. Dat is ook waarom ze dus bezig zijn hun advertentie beleid aan te passen omdat ze te afhankelijk zijn van deze specifieke deal en dat zal weer betekenen dat ze de advertenties meer gaan pushen (zie Interoperable Private Attribution IPA)
https://blog.mozilla.org/en/mozilla/privacy-preserving-attribution-for-advertising/
Als je nieuws hebt gevolgd dan weet jet dat ze momenteel ieder aan iriteren zijn met ad experimenten.

Door _R0N_: Dus wat je nu gaat krijgen is dat mensen niet meer gaan upgraden om onder de advertenties uit te komen.
Het wordt er vast veiliger op op die manier
Ironisch genoeg op tegen bepaalde vectors is dat inderdaad veiliger. Omdat de meeste troep die mensen binnenkrijgen die wel bewust zijn van hun veiligheid injecties van bad actors al voortijdig ermee kunnen voorkomen en dus meer hebben aan een outdated browser met een extreem strakke script blocker dan een up to date browser waar injecties wel mogelijk zijn.

Maar dat is dan een gewogen risico en het is geen ideaal scenario je wilt best of both worlds waar mogelijk.
14-10-2024, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem: Gebruik gewoon een DNS adblocker, probleem opgelost.
Dan blijf je last houden van storende elementen. Daarnaast kun je met uBO met een paar muisklikken al het overbodige op een website verwijderen, dat is pas lekker rustig internetten. Zo zag* ik bij Tweakers enkel regels met koppen (tekst) op de hoofdpagina.
(* sinds hun nieuwe clandestiene cookie-beleid is Tweakers standaard bezoeken echter onmogelijk geworden.)
14-10-2024, 15:36 door Anoniem
Youtube probeert al geruime tijd Ublock gebruikers dwars te zitten. Nu doet ook Google de kap af en tonen openlijk geen respect te hebben voor browsergebruikers.

Ongetwijfeld zullen er forks komen die het wel blijven accepteren.
14-10-2024, 16:25 door op leeftijd
0,0 reclame met het gebruik van Firefox en uBlock
14-10-2024, 16:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Gebruik gewoon een DNS adblocker, probleem opgelost.
Dan blijf je last houden van storende elementen. Daarnaast kun je met uBO met een paar muisklikken al het overbodige op een website verwijderen, dat is pas lekker rustig internetten. Zo zag* ik bij Tweakers enkel regels met koppen (tekst) op de hoofdpagina.
(* sinds hun nieuwe clandestiene cookie-beleid is Tweakers standaard bezoeken echter onmogelijk geworden.)
Volgens mij hebben ze die op last van een eerdere zaak weer weggehaald. Ik weet de melding die je bedoeld maar ik heb het niet met uBlock als ik hun bezoek tegenwoordig meer en ja ik kan door alle artikelen heen klikken.

Wat wordt tegengehouden in mijn uBlock
||advertising-cdn.dpgmedia.cloud^
||cdn.optoutadvertising.com^
||advertising-cdn.dpgmedia.cloud^
||smartocto.com^$3p

En Scripsafe pakt deze als extra met bovenstaande ook erkend als ongewenst.
tentacles.smartocto.com

Check even of je je rules misschien moet updaten.
14-10-2024, 17:01 door Anoniem
Door op leeftijd: 0,0 reclame met het gebruik van Firefox en uBlock

En YT geeft geen melding dat u uw adblocker uit moet zetten?

Ik gebruik floorp icm adguard advertentieblocker

system wide gebruik ik een pihole
14-10-2024, 17:39 door foobar
Nou was ik al voor 95% gemigreerd van Chrome(ium) naar Firefox, en dat zal dan eerder richting de 99% gaan. Alleen chrome/chromium gebruiken voor sites die echt niet werken in firefox, en voor de rest alles daar houden (of in een fork van firefox)
14-10-2024, 17:55 door Anoniem
Het is duidelijk dat google zijn machtspositie misbruikt adblockers
omzeep wil helpen maar ook alternatieve youtube clients en ook vpn gebruikers te frusteren. Heb al regelmatig het verzoek gehad please sign in to prove youre not a bot bij verschillende vpn servers newpipe en libretube en freetube waren ook steeds een tijdje niet bruikbaar tot ze weer geupdate werden.

Google kan mij de pot op ik gebruik ze voor zoek resultaten vrijwel niet meer ik heb al ruim 2 jaar geleden mijn google account gewist en alles uit hun cloud verwijderd. De aanleiding was het feit dat men voor leeftijds verificatie eventjes een kopie geupload wou zien van mijn id bewijs om op youtube age restricted content te mogen bekijken.

Voor mij was dat de druppel na al eenige tijd gezien te hebben hoe men censuur toepast van zowel videos als comments bij diverse creators.

Waar ik mij nog het meest aan erger is hoe google via de televisie en internet providers nu een chromekast gebaseerd kastje pusht met spraak herkenning dus een open microfoon die jou in je woon kamer kan afluisteren en dus al jou gesprekken in de woon kamer tegen een ai algorithme aan gooit. Ik heb er genoeg van die rotzooi komt er bij mij niet in.

Ik wil geen gesloten source google apparaten in mijn netwerk die mij 24 7 bespioneren en die data aan de overheid doorverkopen want ja overheden en inlichtingen diensten zijn de grootstr afnemers van die data. Het is triest dat er zoveel data honger heerst. Het beste is er gewoon zo min mogelijk aan mee te doen
Wie weet hoe het werkt weet ook dat apple ook al jou fotos en data doorstuurt naar een media analytics server privacy hebben we dus al lang niet meer.
14-10-2024, 21:49 door Anoniem
nuTensor is ook een aardige extensie, de opvolger van uMatrix.

Maar men blijft de eindgebruiker belagen via tracken en profileren.

All your data is/belong to us (en wij verkopen deze aan de hoogste bieder en de overheid)

U bent en blijft een middel tot een doel, het product, waar het niet meer om draait,
maar die data moet blijven genereren.

#laufer
14-10-2024, 22:11 door Anoniem
Stap over op Firefox of haar forks
15-10-2024, 01:13 door [Account Verwijderd] - Bijgewerkt: 15-10-2024, 01:15
Door op leeftijd: 0,0 reclame met het gebruik van Firefox en uBlock

Klopt. Ik beluister al jaren muziek op Youtube in Firefox in samenwerking met NoScript en uBlock Origin.
Volledig reclamevrij!
Daar ben ik heel blij om want wát ik beluister is onbekende of voor mij persoonlijk wel bekende muziek, die respectievelijk heel moeilijk dan wel niet meer verkrijgbaar is. Die kan ik dan m.b.v. Audacity opnemen, net zoals je lang geleden (in de vorige eeuw) muziek opnam met een band- (tape) recorder, cassette-recorder en later mini-disk.

Het voorgaande natuurlijk zo lang als het duurt. Google is hard bezig (en dit topic is er weer een 'schoon' voorbeeld van) alle extensies voor webbrowsers de nek om te draaien die het verdienmodel van Google in de wielen rijden.

Met dit in gedachten wil ik ook graag melden dat iedereen die iets tegen Firefox/Mozilla heeft, (in aspecten heb ik dat ook) zich er wel eens terdege van bewust zou moeten worden dat Firefox als enige 'main stream' browser nog weerstand biedt - hoewel op een zeer diplomatieke wijze - tegen Google.
Mijn advies: Koester Mozilla daarom een beetje. Anders heeft Google straks met de Chrome browser de laatste nog redelijk grote web-bladeraar die niet closed source is uitgeschakeld.
15-10-2024, 09:39 door Anoniem
Door Anoniem: Als Google gesplits wordt kan dat betekenen dat heel groot deel inkomsten van Mozilla in een klap ook mogelijk weg is.
Google heeft al jaren een reden om een concurrent te steunen: precies om de schijn op te houden dat ze de zaak niet domineren, er is toch een alternatief?

De grap is dat als Google gesplitst wordt, en bijvoorbeeld de advertentie-tak losgekoppeld wordt van de browser-tak van het bedrijf, Chrome zelf wel eens een stuk krapper in de slappe was kan komen te zitten, de makers daarvan moeten dan ook opeens hun eigen broek op kunnen houden.

Dan is het mogelijk dat opeens beide bedrijven die achter de dominante browser-engines zitten budget zien wegvallen, en dat de ontwikkelingen dus voortaan in een kalmer tempo moeten. Dat zal die bedrijven pijn doen, en wie weet halen een of beide het niet, maar juist als die druk eraf is wordt het weer haalbaar voor allerlei andere bedrijven en groepen mensen om aan open source browser-ontwikkeling mee te doen. Onder die bedrijven zal dan ongetwijfeld ook Microsoft zitten, dat baseert zich nu op Chrome en dat wil echt niet zonder browser komen te zitten.

Bedenk daarbij dat zowel Firefox als (de basis van) Chrome nu al open source zijn. Als de bedrijven erachter omvallen valt de code niet weg, anderen hoeven niet opnieuw te beginnen maar kunnen daarop verder bouwen. De grote kracht van het open source-model is nou juist dat niet alles staat of valt met degenen die iets nu maken, als er iets misgaat kan het balletje door anderen worden opgepakt zonder helemaal van de grond af aan alles opnieuw te moeten opbouwen.

Als Google inderdaad wordt opgesplitst dan kan dat heel goed voor een paar stevige schokken zorgen, maar ik ben totaal niet bang dat de wereld dan met lege handen komt te staan. Dat risico is afgedekt door het open source-model.
15-10-2024, 10:04 door Anoniem
Het probleem dat Google overal wat te vertellen heeft en nergens internet onafhankelijk is. Google bepaald alles en een antwoord is er niet. Ja misschien betaalde versies die tegenstand kunnen bieden.
15-10-2024, 11:16 door Anoniem
Wellicht heeft dit er mee te maken:
"Het Amerikaanse Openbaar Ministerie overweegt Google te dwingen essentiële onderdelen van het bedrijf af te stoten. Dit als straf voor moederbedrijf Alphabet vanwege het machtsmisbruik rond 's werelds belangrijkste zoekmachine."
https://www.rtl.nl/nieuws/economie/artikel/5474579/justitie-vs-wil-google-stukken-te-hakken

Iedereen heeft door dat Google te machtig is, het speelveld moet gelijker.
Tot die tijd: Firefox, of anders iets als Librewolf
15-10-2024, 13:12 door Anoniem
Maar aan de andere kant vallen eindgebruikers voor het Google-OS,
want het is gratis op een verouderd systeem te zetten,
maar dan kies ik in zo'n geval toch liever voor Ubuntu (free as free in free beer).

Op Android hebben ze al bijna een volledige monopolie positie,
zelfs voor Blokada moet je eerst de Aptoide webwinkel installeren.

#laufer
15-10-2024, 16:12 door Anoniem
Alternatief is uBlock Lite die wel geschikt is voor Manifest V3. Of gaan ze die ook al verbieden?
16-10-2024, 16:46 door Anoniem
Firefox focust zich ineens op het implementeren van advertenties.... hmmmm
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.