Door Anoniem: Kom op nou zeg. Het gaat hier over breed gedragen en toegankelijke software. Kijk eens om je heen naar wat het grootste deel van NL gebruikt.
Ik reageerde op iemand die Tik-Tok opwierp als reactie op iemand die Teams ranzig noemde. Mijn reactie ging er alleen maar over dat je ook een andere kant op kan als je niet iets van de tech-reuzen wilt gebruiken.
Jitsi, hoe leuk ook, kent 2 man en een paardekop.
Wel iets meer, en in mijn ervaring werkt het consequent probleemloos: het is makkelijk, het wijst zich vanzelf en de beeld- en geluidskwaliteit die ik meemaak is steeds goed. Ik zie niet in waarom dat niet meer dan "leuk" zou zijn.
Je hebt hier te maken met een doelgroep die algemeen bekend is met een aantal platformen, en al die platformen zijn natuurlijk voor alleen hier een no-go. Ze kunnen het dus nooit goed doen.
Maar de politie kan je, net als een link naar die diensten, ook een link naar een Jitsi-server sturen met een id in de url voor het gesprek. Net als die andere diensten open je dat in je browser, die laat dan een pop-up zien dat de site toegang tot je camera en microfoon nodig heeft, en als je die toestemming geeft werkt het gewoon. Is dat anders dan bij die andere diensten? Maakt het dan zoveel uit waar mensen al mee bekend zijn?
Als je je als overheidsinstantie nu gaat focussen op niche producten, hoe veilig ook, zal mensen hier tevreden stellen, maar de overgrote meerderheid (99%) van de doelgroep zal het nooit gaan gebruiken. En dán smijt je pas geld over de balk.
Ze gebruiken het door een link die ze toegemaild krijgen in hun browser te openen. Waarom zou dat opeens een grote drempel vormen als het niet een van de commerciële oplossingen is? En waarom konden mensen tijdens de lockdowns opeens moeiteloos allerlei beeldbel-toepassingen gaan gebruiken waar ze toen voor het eerst kennis mee maakten? Ik heb in die tijd ook met die dienst die toen razend populair werd (ik kan even niet op de naam komen) een paar gesprekken gevoerd, en persoonlijk vond ik Jitsi beduidend makkelijker werken, en qua beeld- en geluidskwaliteit doet het er niet voor onder.
Maar begrijp me goed, ik zeg helemaal niet dat de politie per se Jitsi moet gaan gebruiken, ik noemde het als reactie op iemand die deed alsof de mogelijkheden ophouden bij wat er aan commerciële aanbieders beschikbaar is. Wat me aan jouw reactie opvalt is dat je reageert alsof het wel onbruikbaar moet zijn als het niet uit de commerciële hoek komt. Waar slaat dat nou weer op?
De doelstelling is het doen van aangifte laagdrempeliger te maken, dan moet je vooral geen obscure software gaan gebruiken.
Mensen gebruiken hun webbrowser en krijgen een link toegestuurd om in die browser te openen. Dat kunnen ze echt wel. De "obscure software" is de server. Die kan een organisatie zelf installeren zodat er geen derde partijen deel uit maken van de communicatie. De politie gebruikt meer IT, die hebben ongetwijfeld de kennis in huis om dat soort dingen te doen. Er is in Nederland trouwens ook commerciële ondersteuning voor te vinden. Bit biedt dat bijvoorbeeld aan:
https://www.bit.nl/videobellenOp die pagina kan je lezen dat een van hun klanten daarvoor GGZ Oost Brabant is. Die gebruiken het voor videoconsulten. Kennelijk hebben die geconcludeerd dat het zowel makkelijk genoeg als veilig genoeg is om het medisch beroepsgeheim aan toe te vertrouwen. Dus waarom zou het niet goed genoeg zijn voor een online aangifte bij de politie?