Privacy - Wat niemand over je mag weten

Datakluis van DPG "Jouw•id"

22-11-2024, 14:20 door Anoniem, 10 reacties
Sinds kort word ik door verscheidene media, kranten en tijdschriften verzocht om mijn gegevens in "Jouw•id" in te voeren, om zo te voorkomen dat derden er mee vandoor zouden kunnen gaan. Met de belofte dat ik dan als lezer niet meer steeds door een horde van irritante cookie-banners zou worden lastig gevallen. Wat zou hier allemaal mee mis kunnen gaan?

[logo] RTL x Jouw•id [logo] bèta
Bescherm je privacy, probeer Jouw•id

v Nooit meer cookiemeldingen (binnenkort)
v Geen tracking van mijn websitebezoek en klikgedrag
v Voorkom dat mijn gegevens bij derden terecht komen

[ Maak een gratis Jouw•id aan ]
[ Log in met Jouw•id ]
Jouw•id is een initiatief van Stichting de Nederlandse Datakluis [logo] Gefinancieerd door de Europese Unie

Volgens de ontwikkelaars:

Stichting Nederlandse Datakluis is ontstaan als initiatief van vijf grote mediabedrijven: DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network. Zij delen de visie dat persoonsgegevens en gebruiksgegevens over enkele jaren niet langer worden opgeslagen in centrale systemen van aanbieders, maar in een persoonlijke omgeving van de gebruiker zelf. Stichting Nederlandse Datakluis doet onderzoek naar de toepasbaarheid van dit initiatief. [co-founder Arno Otto]

https://jouw.id | https://www.datakluis.nl
Reacties (10)
22-11-2024, 15:49 door Anoniem
Dit lijkt mij voor personen binnen dit forum geen groot probleem. Het initiatief is op zich prima, maar ik vermoed dat de toepassing van "Jouw•id" een nog eenvoudigere manier zal zijn voor hackers om nog meer gevoelige gegevens te ontfutselen van onwetenden.
22-11-2024, 16:27 door Anoniem
Eh... Dus ik moet ergens gegevens invoeren om te voorkomen dat er gegevens 'gestolen' worden.
Waarop ik dan denk... als ik ze niet invoer, dan kunnen ze ook niet gestolen worden.
Doe dus maar gewoon niet. Net zo min als 'inloggen' bij dergelijke bedrijven.
22-11-2024, 18:34 door Anoniem
DPG Media, Mediahuis, RTL en Talpa zijn helemaal niet geïnteresseerd in onze data toch? What could possibly go wrong? De bedrijven met de grootste datahonger in de Benelux gaan dit voor ons organiseren..yy
22-11-2024, 21:27 door Anoniem
DPG Media, Mediahuis, NPO, RTL en Talpa Network, zijn nou net bedrijven waar ik niet mijn gegevens aan wil geven, dus NO WAY.

H.
Gisteren, 08:45 door Anoniem
Dit voelt (op deze site) als een schot voor open doel. Te makkelijk.
Alsof je de crimineel (of diens geldezel) je bankpas geeft om voor je te bewaren. Echt een heel goed idee.


Nooit meer cookiemeldingen (binnenkort)
Daar zijn ook andere methoden voor, die NU al werken. En breder inzetbaar zijn.
Binnekort is zo'n rekbaar begrip. Dat kan ook pas over 10 jaar zijn, of als cookies als technologie helemaal afgeschaft worden.


Geen tracking van mijn websitebezoek en klikgedrag
Ook daar zijn andere oplossingen voor, waar je meer controle over hebt. En die breder inzetbaar zijn.


Voorkom dat mijn gegevens bij derden terecht komen
Door geen gegevens in te vullen komen ze ook niet bij die derden, maar ook niet bij tweeden (en eersten).
Wat de website niet van mij weet, kan het ook niet doorgeven, doorverkopen of lekken aan anderen.

Datzelfde geldt ook voor een-of-andere kluis gefinancierd door commerciele bedrijven die die data juist zo graag willen hebben.

Als deze mediabedrijven echt zulke goede bedoelingen hebben, waarom schaffen ze dan hun cookiemuren en tracking-tools niet permanent af. Dan is die hele kluis, en de financiering ervan, ook niet nodig.
Want dan is de bron van ons probleem er niet meer.
Gisteren, 09:42 door Erik van Straten
Permanente cookie.
Gisteren, 13:36 door Anoniem
Oplossing zoals hier wordt vermeld, datakluis bestaat al jaren, ontwikkeld in NL:

https://www.qiyfoundation.org/nl/

Wellicht willen de grote mediabedrijven toch meer controle en inzicht door een “eigen oplossing” te bieden.
Gisteren, 15:13 door Anoniem
Een groep van tienduizend Nederlanders zou Jouw.id momenteel mogen bèta-testen. Tijdens de testfase kan men alleen inloggen op Hart van Nederland, NPO, Nu.nl, RTL en Shownieuws. Met de Jouw.id-login behoeft men met slechts één account in te loggen op alle aangesloten websites (SSO, single sign-on). Die websites zouden je naam en e-mail adres niet verkrijgen, maar "alleen een unieke, steeds veranderende code". Het enige wat Jouw.id aan de adverteerders zou laten zien, is je leeftijd, woonplaats en profiel van interessen. Zo zou je anoniem blijven, zo wordt beweerd.

Volgens de Stichting Nederlandse Datakluis, die zegt samen te werken met de Vlaamse overheid, staat de datakluis "veilig opgeslagen op Europese servers" die onder beheer zouden staan van Athumi, een Vlaams overheidsbedrijf dat zou werken met de zogenoemde Solid-standaard [ https://solidproject.org ], een project van Tim Berners-Lee, de uitvinder van het World Wide Web (WWW). Solid werd door Berners-Lee ontwikkeld aan het Massachusetts Institute of Technology (MIT), in een poging om de gebruiker de controle over de eigen privegegevens en data weer terug te geven.

https://www.security.nl/posting/666176/Hoogleraar%3A+beperk+macht+big+tech+met+persoonlijke+datakluis
Gisteren, 16:32 door Anoniem
Het enige wat Jouw.id aan de adverteerders zou laten zien, is je leeftijd, woonplaats en profiel van interessen.

En dat is al teveel gevraagd, tenzij je nutteloze onbruikbare meuk kan invullen.
Mijn personalia en interessen gaan IMHO adverteerders allemaal geen donder aan.
Ik wil helemaal niet geprofileerd of gevolgd worden. Ook niet een "klein beetje".
Niet door adverteerders. Niet door een of andere kluis.


En als Jouw.Id de uitvoering van die Solid-standaard wordt, dan is die standaard nu al aan het falen.
Want je hebt geen totale controle over jouw eigen data en wat je wel of niet wilt delen.
Dat wordt door de mediabonzen wel voor je besloten.
Vandaag "een klein beetje". Morgen (als die data er eenmaal in zit) ...

Hoe bezoemt dit vertrouwen in?
Gisteren, 19:37 door Anoniem
Door Anoniem: Hoe bezoemt dit vertrouwen in?

Om te beginnen faalt de HTTPS-verbinding met athumi.be of athumi.eu, dus dat is geen aanbeveling...

Beveiligde verbinding mislukt

Fout tijdens het verbinden met athumi.eu. PR_END_OF_FILE_ERROR

Foutcode: PR_END_OF_FILE_ERROR

• De pagina die u wilt bekijken kan niet worden weergegeven, omdat de echtheid
van de ontvangen gegevens niet kon worden geverifieerd.
• Neem contact op met de website-eigenaars om ze over dit probleem te informeren.

Meer info…

Een kort interview met Arno Otto, de stichter van Stichting Nederlandse Datakluis, tevens de bedenker van Jouw.id:

"Nu de EU nieuwe spelregels bepaalt, komt er een nieuwe level playing field waar wij op anticiperen. Vanuit de data-act moet je straks als organisatie de door jou opgebouwde - 1st party - data van een gebruiker in een interoperabel formaat openstellen voor anderen. Wij praten daarom liever over zero party of first person data."

https://www.marketingtribune.nl/online/nieuws/2024/10/stichting-nederlandse-datakluis-jouw-data-jouw-regels/index.xml

Bovengenoemd artikel verscheen in MarketingTribune 13, 2024 als onderdeel van het 'Dossier Databased Marketing'.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.