image

Onderzoek: digitale geletterdheid Nederlandse leerlingen zorgwekkend

zondag 8 december 2024, 12:17 door Redactie, 31 reacties
Laatst bijgewerkt: 09-12-2024, 11:12

De digitale geletterdheid van Nederlandse leerlingen in het voortgezet onderwijs is zorgwekkend, waarbij een groot aantal leerlingen niet met een computer kan omgaan, zo blijkt uit de International Computer and Information Literacy Study 2023 (ICILS). ICILS is een grootschalig internationaal peilingsonderzoek dat elke vijf jaar in meer dan dertig landen plaatsvindt en de digitale geletterdheid van leerlingen in het tweede leerjaar van het voortgezet onderwijs in kaart brengt.

In het ICILS-onderzoek is digitale geletterdheid verdeeld in de vaardigheden Computer- en informatiegeletterdheid en Computationeel denken. Computer en -informatiegeletterdheid bestaat uit de basisvaardigheden om met computers om te gaan, en het kunnen opzoeken, beoordelen, en produceren van digitale informatie. Computationeel denken draait om probleemoplossend vermogen en algoritmisch denken. Het gaat bijvoorbeeld om het opsplitsen van problemen in kleinere fragmenten om een stapsgewijze oplossing te formuleren die een persoon of computer kan uitvoeren.

Volgens de onderzoekers is de Computer- en informatiegeletterdheid in Nederland op een zorgelijk niveau. "Het merendeel van leerlingen heeft slechts basale vaardigheden op het gebied van Computer- en informatiegeletterdheid. De gemiddelde behaalde score voor Computer- en informatiegeletterdheid in Nederland komt overeen met niveau 1, terwijl niveau 2 wordt gezien als het basisniveau om effectief deel te kunnen nemen aan een digitale maatschappij."

Gemiddeld genomen zijn leerlingen in staat om eenvoudige handelingen in een digitale omgeving uit te voeren onder begeleiding, maar missen ze de zelfstandigheid om dit zonder hulp te doen. Ook hebben leerlingen moeite met het beoordelen van de geloofwaardigheid en relevantie van digitale informatie. Eén op de drie leerlingen scoort onder niveau 1 en heeft nog niet de basisvaardigheden om met een computer om te gaan. Bijna alle OESO-landen scoren op dit vlak hoger dan Nederland.

In Nederland komt de gemiddelde score voor Computationeel denken overeen met (de ondergrens van) vaardigheidsniveau 2. Leerlingen op dit niveau kunnen met verschillende soorten computationele problemen omgaan. Ze kunnen bijvoorbeeld aan de slag met een simpele visuele programmeertaal om oplossingen te maken waarbij ze rekening houden met meerdere doelstellingen. Nederland scoort op dit vlak lager dan het ICILS-gemiddelde en vrijwel alle andere deelnemende OESO-landen.

Veel vertrouwen in eigen ict-vaardigheden

Hoewel de scores tegenvallen heeft een merendeel van de leerlingen redelijk veel vertrouwen in de eigen ict-vaardigheden. Ongeveer negen op de tien jongeren geeft zelf aan taken als apps installeren, online informatie opzoeken, teksten bewerken en schrijven (heel) goed te kunnen uitvoeren. Het zelfvertrouwen van jongeren is het laagst als het gaat om het vinden van de originele bron van online informatie, het kunnen aanpassen van de instellingen van apparaten en het maken van een multimediapresentatie. Ook hiervoor geldt dat meer dan de helft van de jongeren vertrouwen in het eigen kunnen heeft.

Volgens de onderzoekers zijn de lage scores voor digitale geletterdheid opmerkelijk gezien de beschikbaarheid van technologische infrastructuur en software op scholen, die vaak ruim voldoende is. "Hoewel digitale geletterdheid als belangrijk wordt bevonden door schoolleiders, geven leraren maar weinig aandacht aan het ontwikkelen van digitale geletterdheid van leerlingen. Met name aan computationeel denken wordt weinig aandacht besteed. Nederlandse leraren geven hier bovendien minder aandacht aan dan in andere OESO-landen", stellen de onderzoekers. Mogelijk komt dit door tijdsgebrek om ict-gerelateerde opdrachten in de lessen te integreren.

De onderzoekers merken op dat het sterke verband tussen onderwijstype en het niveau van digitale geletterdheid erop duidt dat digitale geletterdheid een complexe cognitieve vaardigheid is. "Mogelijk is deze vaardigheid afhankelijk van andere basisvaardigheden zoals lezen, waar ook een sterke samenhang wordt gevonden met onderwijstype. Voldoende leesvaardigheid is een belangrijke voorwaarde voor de ontwikkeling van ict-vaardigheden."

Afsluitend stellen de onderzoekers dat de bevindingen benadrukken dat er nog veel werk te verzetten is op het gebied van digitale geletterdheid in Nederland en wijzen naar beleidsmaatregelen om de situatie te verbeteren. Ze benadrukken echter ook dat het belangrijk is om een slag om de arm te houden vanwege de lage respons in het onderzoek. In totaal hebben 1288 leerlingen deelgenomen aan de testafnames en hebben driehonderd leraren, 31 schoolleiders en 32 ict-coördinatoren de vragenlijsten ingevuld.

Reacties (31)
08-12-2024, 12:39 door Japie Apie
Het begint al met onvoldoende basis kennis van de taalvaardigheid, als dat al prut is!
08-12-2024, 12:44 door Anoniem
Wat veel erger is: de digitale geletterdheid van onze langsbestuurders is ook zorgwekkend.
Toch doorgaan met digi-drammen!
08-12-2024, 13:49 door Anoniem
Door Japie Apie: Het begint al met onvoldoende basis kennis van de taalvaardigheid, als dat al prut is!
Basiskennis, niet basis kennis ;-).
08-12-2024, 14:29 door Anoniem
Volgens de onderzoekers zijn de lage scores voor digitale geletterdheid opmerkelijk gezien de beschikbaarheid van technologische infrastructuur en software op scholen, die vaak ruim voldoende is.

De aanwezigheid van technologie maakt kinderen dom. De aanwezigheid van slimme technologie maakt kinderen dubbel dom. Er is geen andere conclusie mogelijk.
08-12-2024, 15:09 door Anoniem
Door Japie Apie: Het begint al met onvoldoende basis kennis van de taalvaardigheid, als dat al prut is!

Dat klopt. En begrijpend lezen, logisch redeneren, samenvatten, formuleren en inzichten verwerven lukt niet zonder basiskennis. En technisch inzicht hebben ze ook al niet. Exacte vakken worden wel gedekoloniseerd, dat wel. Wajoow, hodee.
08-12-2024, 15:23 door Anoniem
Het is bizar dat alle dikke verhalen van de Nederlandse onderwijshervormers niet kloppen. Al eerder was er het zorgelijke nieuws dat de leesvaardigheid achter blijft. Dit blijkt een nauwe relatie met digitale vaardigheden te hebben.

En dan wil het Kabinet op onderwijs bezuinigen.

Waar zijn die Hoge Heren in Den Haag mee bezig? Vooral met zichzelf en met flauwekul verhalen lijkt het.
08-12-2024, 16:11 door Anoniem
Fijn , dan kunnen ze eindelijk een beetje op de remt trappen met al dat zieke ICT gezeik.. De ketting is zo sterk als de zwakste schakel , open deur maar wel waar.Als ze niet remmen loopt de hele meuk lekker vast.
Waarom alles ingewikkeld maken als het altijd al prima ging? Gaat gewoon om geld verdienen: telefoons verkopen pc software beveiliging money money money
Anders is het niet. klant=melkkoe
Maar koeien zijn misschien dom maar wel wijs. langzaam is namelijk het snelst........
ja schildpadwijsheid. Momo en de tijdspaarders michael Ende, goed boek , kan ik aanraden
08-12-2024, 16:40 door Anoniem
Men kan zich afvragen of de agenda achter Artificiële Intelligentie nou net niet zoiets beoogt.

Het zelfstandige en vooral zelfstandig kritische denken moet ondergraven worden.

We worden zo allemaal nietszeggende, sprekende "hoofden".

Nog een paar lepels "angst" toevoegen en we zijn waar men ons hebben wil.

Your text is error-free. You will be simulated.
08-12-2024, 18:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Japie Apie: Het begint al met onvoldoende basis kennis van de taalvaardigheid, als dat al prut is!
Basiskennis, niet basis kennis ;-).
\

Bravo. Dat is nog eens geletterdheid ;-)
08-12-2024, 18:41 door Anoniem
Door Anoniem: Het is bizar dat alle dikke verhalen van de Nederlandse onderwijshervormers niet kloppen. Al eerder was er het zorgelijke nieuws dat de leesvaardigheid achter blijft. Dit blijkt een nauwe relatie met digitale vaardigheden te hebben.

En dan wil het Kabinet op onderwijs bezuinigen.

Waar zijn die Hoge Heren in Den Haag mee bezig? Vooral met zichzelf en met flauwekul verhalen lijkt het.

Nee, ze willen voor een dubbeltje op de eerst rang zitten. Goedkoop is duurkoop.

Al decennia roepen politici dat Nederland een "kennisland" moeten worden. Maar ze zijn niet bereid om daar in te investeren en die kennis in het land te houden.
Dat zie je in de kaalslag in het onderwijs. De slechtere resultaten van leerlingen (en pabo-studenten). Meerdere keren zijn grote bedrijven opgekocht en de patenten en kennis naar de VS verscheept. (oa. Organon)
En de politiek staat er bij en kijkt er naar. Maar doet niets om de kaalslag te stoppen.

Dat is de werkelijke BV Nederland: Geen enkele aandacht voor de welvaart van het hele land. Alleen de winst van een paar rijke investeerders. (Daarom is het ook een BV)
08-12-2024, 20:08 door Anoniem
Het begint al met de leraren. "De concierge is onze ICT expert" zei een juf ooit tegen mij, omdat ik tegen haar zei dat er allerlei virussen actief waren op haar klasse-PC.
08-12-2024, 20:11 door Anoniem
Vind je het gek die smartphone vrij opgroeien mensen willen hun telefoons weg hebben terwijl het bij opvoeding hoort.
08-12-2024, 20:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Japie Apie: Het begint al met onvoldoende basis kennis van de taalvaardigheid, als dat al prut is!
Basiskennis, niet basis kennis ;-).
\

Bravo. Dat is nog eens geletterdheid ;-)

Nee, dat is autocorrectie die het woord niet kent en dan markeert met een rode onderstreping! Uitermate irritant! Gevolg?..

Mijn leraar Engels zei het al: Als je Nederlands (moedertaal) goed is, dan worden andere talen makkelijker.

Overigens geldt dat ook voor vertaalprogramma's zoals Google Translate.
08-12-2024, 23:13 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Japie Apie: Het begint al met onvoldoende basis kennis van de taalvaardigheid, als dat al prut is!
Basiskennis, niet basis kennis ;-).

Je hoort het niet, je leest het wel.

Straks blijkt ook de schrijfvaardigheid achteruit te gaan. Leerlingen die niet weten of, waar en wanneer ze opzettelijke spelfouten mogen maken.
09-12-2024, 08:28 door Anoniem
Niet alleen de digitale geletterdheid hoor.
Vraag maar eens wie van 12 jaar of ouder een fietsband kan plakken. Het resultaat is niet verbazend, wel verbijsterend.
09-12-2024, 09:42 door Bitje-scheef - Bijgewerkt: 09-12-2024, 09:42
Voer deze discussie eens met een leraar/lerares. Het zijn geen onderwijzers meer maar meer begeleiders geworden
Dit heeft te maken met de lesstof en de invloed van uitgevers. De uitgevers bepalen meer en meer de inhoud in plaats van een onderwijscommissie.

De lesstof is minder saai gemaakt, echter verbanden binnen de lesstof zijn bijna geheel verdwenen.
Vele rekenmethodes slaan helemaal nergens meer op (toegegeven andere zijn juist beter geworden).
Voorbeelden zijn ingekort binnen de lesstof.

Kinderen hebben daarnaast ook een minder lange aandachtsboog. En al snel het gevoel dat iets saai is als er 1 minuut geen actie/beweging is. Kinderen lezen weinig en raken steeds meer visueel ingesteld.

Kortom de combinatie maakt e.a. al snel dat kinderen wegzakken..
09-12-2024, 09:44 door dingetje
Door Anoniem: Het is bizar dat alle dikke verhalen van de Nederlandse onderwijshervormers niet kloppen. Al eerder was er het zorgelijke nieuws dat de leesvaardigheid achter blijft. Dit blijkt een nauwe relatie met digitale vaardigheden te hebben.

En dan wil het Kabinet op onderwijs bezuinigen.

Waar zijn die Hoge Heren in Den Haag mee bezig? Vooral met zichzelf en met flauwekul verhalen lijkt het.
Het heeft vooral nog steeds geen visie bij gebrek aan idealen. Het lijkt vooralsnog alleen maar om de poet te gaan.

Er zijn lichtpuntjes, zoals een landelijke subsidie van 129 miljoen voor wat meer techkennis (https://www.dus-i.nl/subsidies/techkwadraat). Dat zal vooral leerlingen op voorsprong zetten die al goed genoeg konden lezen.

Misschien is het ook wel eens een idee om het beroep van leerkracht meer te waarderen, zodat er minder ruimte is voor zwakke docenten die zelf nauwelijks wiskunde en/of de Nederlandse taal beheersen.
09-12-2024, 10:22 door Anoniem
Door Anoniem: Niet alleen de digitale geletterdheid hoor.
Vraag maar eens wie van 12 jaar of ouder een fietsband kan plakken. Het resultaat is niet verbazend, wel verbijsterend.

Is er een bovengrens?
En een grafiek?
09-12-2024, 10:50 door Anoniem
Niet alleen de digitale geletterdheid.
09-12-2024, 11:43 door Anoniem
Swipen op social media plaatjes op de smartphone, dat kennen ze wel... Als een stel baby's.
De oenderliggende code en privacyproblemen kennen ze daarentegen niet. (Niet dat de code uberhaubt beschikbaar is voor de meeste social media platforms, het is meestal geen vrije software)
Computers gebruiken en kennen zijn twee verschillende dingen.
09-12-2024, 12:00 door Anoniem
Om beter zicht te krijgen op zowel de prestaties van leerlingen als het onderwijs in de basisvaardigheden, heeft de inspectie de basis voor de komende jaren als speerpunt aangemerkt voor alle onderwijssectoren. Vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en burgerschap zijn nodig om mee te kunnen doen in onze maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat de beheersing van deze vaardigheden door leerlingen en studenten lang niet altijd voldoende is. Dit heeft een negatieve invloed op de kansen in hun leven en op de maatschappij als geheel. Daarom is verbetering noodzakelijk.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/basisvaardigheden
09-12-2024, 12:36 door Anoniem
En wie gaat deze zogeheten vaardigheden op den duur bewaken.

Niet onze regering, wel A.I.

CV wordt niet gelezen als Curriculum Vitae maar als Centrale Verwarming. (pun intended)

Het bovenstaande werd op spelling en grammatica gecheckt via Quillbot.
09-12-2024, 12:57 door Anoniem
Door Anoniem: Om beter zicht te krijgen op zowel de prestaties van leerlingen als het onderwijs in de basisvaardigheden, heeft de inspectie de basis voor de komende jaren als speerpunt aangemerkt voor alle onderwijssectoren. Vaardigheden op het gebied van taal, rekenen en burgerschap zijn nodig om mee te kunnen doen in onze maatschappij. Uit onderzoek blijkt dat de beheersing van deze vaardigheden door leerlingen en studenten lang niet altijd voldoende is. Dit heeft een negatieve invloed op de kansen in hun leven en op de maatschappij als geheel. Daarom is verbetering noodzakelijk.

https://www.onderwijsinspectie.nl/onderwerpen/basisvaardigheden

En bla, bla, bla, bla. Niet omdat het niet waar zou zijn. Het is wel waar. Maar het blijft bij mooie woorden. Je kunt basisvaardigheden wel "aanmerken" als "speerpunt", maar daarmee heb je nog niets anders gedaan dan een etiketje plakken, dat je dan in de directiekamer trots aan elkaar kunt laten zien. En aan de minister, die dan ook onder de indruk is en knikt: "Goed werk om hier een speerpunt van te maken."

Ondertussen wordt de lat bij examens lager gelegd om te verdoezelen dat het gemiddelde niveau achteruit gaat. Er is een verslapping bij de overheid, bij ouders en bij kinderen.

Alles moet makkelijk te koop zijn. Dat opportunisme bij ouders en overheid is een vorm van desinvestering in de opvoeding en opleiding van onze kinderen. We verkopen onszelf en onze kinderen uit aan commerciële bedrijven. Steeds meer kinderen worden qua aandacht en zingeving verwaarloosd. Maar krijgen wel smartphones in de hand geduwd met de mededeling dat "digitalisering" de weg naar succes is.

Kinderen gaan denken dat het rijke Nederland wel voor ze zal zorgen als ze maar de goede kant op swipen en dat het geen zin heeft om dingen te doen die de overheid niet wenst, want als je iets echt afwijkends doet, word je in Nederland snel afgekeurd. Over dertig jaar is Nederland veel minder rijk en ook minder veilig, misschien dat meer mensen dan gemotiveerd raken om weer wat te leren. Maar dan ben je wel hele generaties kwijt. En ook de bevoorrechte positie van Nederland in de wereld is dan weg.

Dit is al sinds ongeveer ongeveer 1975-1980 aan de gang. De uitholling van de basis.
09-12-2024, 17:12 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Basiskennis, niet basis kennis ;-).

Je hoort het niet, je leest het wel.
Je hoort het wel degelijk, let op de klemtonen. In het Nederlands heeft een woord een hoofdklemtoon, en lange woorden kunnen minder uitgesproken bijklemtonen hebben, maar let eens goed op de hoofdklemtoon. Je spreekt basiskennis anders uit dan basis kennis.
09-12-2024, 22:41 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Basiskennis, niet basis kennis ;-).

Je hoort het niet, je leest het wel.
Je hoort het wel degelijk, let op de klemtonen. In het Nederlands heeft een woord een hoofdklemtoon, en lange woorden kunnen minder uitgesproken bijklemtonen hebben, maar let eens goed op de hoofdklemtoon. Je spreekt basiskennis anders uit dan basis kennis.
Lijkt wel Chinees...
https://nl.wikipedia.org/wiki/Toontaal
10-12-2024, 00:36 door Anoniem
Door Anoniem: Vind je het gek die smartphone vrij opgroeien mensen willen hun telefoons weg hebben terwijl het bij opvoeding hoort.
Dus permanent gevolgd worden, altijd bereikbaar zijn en aandachtmachineverslaving zijn zaken die bij de opvoeding horen?
10-12-2024, 06:08 door Anoniem
Glas, plas, was beleid.

luntrus
10-12-2024, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem: Lijkt wel Chinees...
Nee, lijkt wel Nederlands.
10-12-2024, 13:47 door Anoniem
Door Anoniem: Ondertussen wordt de lat bij examens lager gelegd

Nederland staat 5de in de PIAAC-lijst van 31 landen met scores voor taal, rekenen en probleemoplossend vermogen. :)

In Nederland hebben er zo'n 4000 mensen die representatief zijn voor de bevolking deelgenomen. Op het gebied van taal- als rekenvaardigheid doen alleen Finland, Japan, Zweden en Noorwegen het beter dan Nederland. Landen als de VS, Spanje en Italië scoren juist aanzienlijk slechter. De Nederlandse score ligt ruim boven het gemiddelde.

https://nos.nl/artikel/2547788-nederlanders-relatief-toch-nog-goed-in-taal-en-rekenen
10-12-2024, 14:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Ondertussen wordt de lat bij examens lager gelegd

Nederland staat 5de in de PIAAC-lijst van 31 landen met scores voor taal, rekenen en probleemoplossend vermogen. :)

In Nederland hebben er zo'n 4000 mensen die representatief zijn voor de bevolking deelgenomen. Op het gebied van taal- als rekenvaardigheid doen alleen Finland, Japan, Zweden en Noorwegen het beter dan Nederland. Landen als de VS, Spanje en Italië scoren juist aanzienlijk slechter. De Nederlandse score ligt ruim boven het gemiddelde.

https://nos.nl/artikel/2547788-nederlanders-relatief-toch-nog-goed-in-taal-en-rekenen

Je bent een stukje vergeten te citeren:
(uit hetzelfde NOS artikel)

Grote groep laaggeletterden

Ondanks de goede score in het representatieve onderzoek, telt Nederland wel een grote groep laaggeletterden. 15,9 procent van de 16- tot 65-jarigen (zo'n 2,2 miljoen mensen) heeft moeite met het lezen van langere teksten en het vergelijken van verschillende soorten informatie. Bij rekenvaardigheid kwamen de onderzoekers op een vergelijkbaar resultaat: 15,5 procent van de deelnemers bleek problemen te hebben met rekenen.

De overlap is groot: acht op de tien mensen met lage taalvaardigheden, scoren ook slecht op rekenvaardigheden.

Als je de groep ouderen van 65 tot en met 75 meetelt, hebben zelfs zo'n 3 miljoen Nederlanders lage taal- en rekenvaardigheden.
Gisteren, 13:14 door Anoniem
Taalvaardigheid: vertekend beeld
10-12-2024, 13:39 door Erik van Straten

https://www.security.nl/posting/868527/Taalvaardigheid%3A+vertekend+beeld
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.