image

FD: bunq benadert klanten die zich online kritisch over bank uitlaten - update

donderdag 19 december 2024, 09:54 door Redactie, 26 reacties
Laatst bijgewerkt: Gisteren, 14:54

Bunq benadert klanten die zich online kritisch over de bank uitlaten en stelt zelfs de bankrelatie te zullen beëindigen, zo meldt het Financieele Dagblad op basis van berichten op Reddit. Twee maanden geleden meldde een bunq-klant op Reddit dat hij via de bankapp benaderd was door een medewerker omdat hij zich kritisch op Reddit over de bank had uitgelaten.

"We vragen je vriendelijk iedereen bij bunq en gerelateerd aan bunq te respecteren, in compliance met de algemene voorwaarden van bunq, zodat we ons best kunnen blijven doen om je te helpen en je leven eenvoudiger te maken. Als je dit niet doet zal onze relatie met jou worden beëindigd", aldus het bericht dat de gebruiker liet zien. Een aantal weken geleden meldde een andere klant ook via de bankapp te zijn benaderd vanwege aanpassingen op de Wikipedia-pagina van bunq, onder andere over bankhelpdeskfraude.

De bank wist de betreffende klant te vinden doordat de naam bij bunq en Reddit hetzelfde zijn. Bunq wilde niet inhoudelijk tegenover het FD reageren. Wel laat de bank weten dat het alleen via de bunq-app met klanten communiceert en feedback van klanten belangrijk vindt. De werkwijze van bunq krijgt op Reddit op veel kritiek.

Update

GroenLinks-PvdA heeft Kamervragen aangekondigd. "Hoever kan een bank z’n boekje te buiten gaan? Mijlenver, blijkt in het geval van Bunq als je na kritiek van een klant, die klant via de bankapp gaat bedreigen. Vragen aan de minister zijn in de maak!", laat Kamerlid Kathmann op X weten.

Image

Reacties (26)
Gisteren, 10:00 door Bitje-scheef
Ja best bijzonder. Dan is de inslag van de communicatie heel bepalend. Zou zomaar intimidatie kunnen zijn.
Gisteren, 10:37 door Anoniem
Aha.
Dus bij de Rabobank heb je last van nep-helpdesk medewerkers,
en bij Bunq last van echte-helpdesk medewerkers.

Kies maar.
Gisteren, 10:42 door Anoniem
Het hele "Know Your Customer" komt wel heel dichtbij op deze manier....
Gisteren, 10:44 door Anoniem
Door Bitje-scheef: Ja best bijzonder. Dan is de inslag van de communicatie heel bepalend. Zou zomaar intimidatie kunnen zijn.
Stop met kritiek uiten of we blokkeren je account waardoor je leven in de soep loopt.

"Hebben ze nog niet genoeg geleerd?"
~ Luigi
Gisteren, 10:48 door _R0N_
De "Bunq community" begint wel erg op een sekte te lijken.
Gisteren, 11:14 door Anoniem
Gefeliciteerd Bunq je gaat nu een stormlading aan negatieve reacties krijgen van mensen die niet eens Bunq klant zijn is mijn vermoeden.

Hoe stupide als bedrijf moet je wel niet zijn dat het een goed idee is om kritische reacties te beinvloeden. Niemand neemt ze serieus als ze out of this world zijn de aandachtspan van gemiddelde lezer is ook niet meer dan tot de volgende swipe qua kattenplaatjes spreekwoordelijk gezegd. Controversies echter oh boy daar kom je niet zomaar van af daar zijn lezers gek op.

Kan niet wachten op de fake reactie waarin het beleid zogenaamd verkeerd begrepen zou zijn door de medewerkers in kwestie en dat het nooit de intentie was en jada jada. En als er nog enige hersencellen in het management daar zitten stuur de manager klantenservice en enige teamlead even op een basis cursus succesvolle klacht afwikkeling.

Mijn lokale friet tent is nog beter met klacht afwikkelingen en verzeker je die hebbn nog nooit customer support training gehad.
Gisteren, 11:28 door Anoniem
MBA = must be aggressive
Gisteren, 11:30 door Anoniem
Bank of the free speech made in Iran. AVG-schending en intimidatie van cliënt
Gisteren, 11:38 door Anoniem
Door Anoniem: Het hele "Know Your Customer" komt wel heel dichtbij op deze manier....
Ik had de KYC ook nog niet op die manier bekeken ;-)
Gisteren, 12:25 door Anoniem
Gratis mini-cursus klantenservice.

Wat we hier zelf binnenkrijgen soms is bij de wilde spinnen af, soms. Email zonder subject, één regel, niks van aanhef of groetjes en zo. Terwijl je net aan je eerste koffie zit. Meestal ook liegen, wanneer ze hun geld terug krijgen terwijl we niks ontvangen hebben. Weten ze zelf dondersgoed.

Wat wij dan doen is alles netjes uitzoeken. Netjes uitleggen, met aanhef en vriendelijke groeten. Ook en zeker bij kutopmerkingen. En dan meestal ook nog een kadootje erbij. Terugkatten en jijbakken is het domste wat je kunt doen. Of moeten willen bellen. Wat we daarmee kopen is vertrouwen. Een week of een maand later komen zulke mensen terug en dan lukt betalen ook. Met liefde en vertrouwen. Daarom groeien we ook. En dan doen we nog niet eens bankdiensten zoals bunq. Daar ligt dat helemaal gevoelig. Zelf heb ik wel eens gekeken naar bunq om eventueel een rekening te openen, maar instinctief dacht ik al, ik denk dat ik dat beter niet doe. Een bank die zich gedraagt alsof je voor hun werkt moet je zo snel mogelijk dumpen. Er zijn meer plekken waar ze bier verkopen!

Q.E.D.
Gisteren, 12:36 door Anoniem
Nobody cares... is een bank.. die staan boven de wet... mogen alles doen wat verboden is (denk aan wurgleningen, fophypotheken, jouw-probleem-internetbankieren enz enz)...

Je kunt verbaasd zijn dat ze dit doen, maar ze doen het allemaal, alleen wat meer tactisch dan bunq over het algemeen...
maar criminelen blijven criminelen, of ze nu een zwarte hoed hebben of een witte kraag.
Gisteren, 13:02 door Anoniem
Ook slechte ervaringen mee, door berichten van Engelssprekende compliance vrouwen die toelichting vragen op transacties, vreemde vibe daar. Weggegaan.
Gisteren, 13:23 door Anoniem
Door Anoniem: Nobody cares... is een bank.. die staan boven de wet... mogen alles doen wat verboden is (denk aan wurgleningen, fophypotheken, jouw-probleem-internetbankieren enz enz)...

Je kunt verbaasd zijn dat ze dit doen, maar ze doen het allemaal, alleen wat meer tactisch dan bunq over het algemeen...
maar criminelen blijven criminelen, of ze nu een zwarte hoed hebben of een witte kraag.
Bunq will start to care omdat de media cares. Het is komkommer tijd qua nieuws waar men al niet zat van is zoals oorlog etc.
Wat denk je dat er gebeurt met zo verhaal dat is weer lekker clicks converteren voor de outlets.

Dat het Financieel Dagblad hier een artikel over heeft gemaakt moet Bunq zeer zorgelijk beschouwen want wie lezen ook financieel nieuws beleggers, investeerders en bedrijs eigenaren. En die zijn non to happy als een zakelijke relatie zichzelf door het slijk haalt want dat kan hun ook indirect raken.

Meeste banken hebben zelf preservatie genoeg om dat te snappen Bunq blijkbaar heeft de lessen overgeslagen. En alle andere banken lachen zich rot want die zijn niet bepaald gesteld op Bunq ofwel Ali Niknam
Gisteren, 13:30 door Anoniem
Mag een bank wel iemand afdreigen (chantage genoemd)? Ik denk het niet!
Gisteren, 14:28 door Anoniem
Door Anoniem: Mag een bank wel iemand afdreigen (chantage genoemd)? Ik denk het niet!
Het is legaal om iemand te herinneren aan contractvoorwaarden, maar algemene voorwaarden moeten in het voordeel van de klant uitgelegd worden. Een bank moet met zeer goede redenen komen om een relatie te beëindigen, ik denk dat een rechter korte metten met Bunq gaat maken als ze relaties stopzetten vanwege (beleefde) kritische publicaties door de rekeninghouder.
Gisteren, 15:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mag een bank wel iemand afdreigen (chantage genoemd)? Ik denk het niet!
Het is legaal om iemand te herinneren aan contractvoorwaarden, maar algemene voorwaarden moeten in het voordeel van de klant uitgelegd worden. Een bank moet met zeer goede redenen komen om een relatie te beëindigen, ik denk dat een rechter korte metten met Bunq gaat maken als ze relaties stopzetten vanwege (beleefde) kritische publicaties door de rekeninghouder.

Ik denk dat de klanten een groot probleem hebben, want al deze vieze piramide clubjes geven deze informatie aan elkaar door.. dat het een achterlijke ka u thee bank de oorzaak was, of dat je toevallig dezelfde achternaam hebt als 40% van half azie, boeit niemand wat... misschien een grappig artikel op een tros radar van 5 minuten.. maar daarna is het weer weg... en dan na een jaar nog eens... en weer weg.. en weer een jaar later weer een artikel... en dan komt een of andere muts van een politieke oppositiepartij vertellen dat het echt erg is en dat er kamervragen gesteld gaan worden... wat niet gebeurt, of ze worden vakkundig genegeerd...

Een illusie dat zo'n bank er niet mee weg komt. pas als ze het zo bont maken dat ze met hooivorken bij klanten op de stoep gaan staan... DAN ... MISSCHIEN.....
Gisteren, 15:27 door Anoniem
Wat zijn dit nou weer voor mafiapraktijken? O, wacht... weer zo'n "regenboog-bedrijfje", uiteraard.
Tja... "Go woke, go broke".
Gisteren, 16:21 door Anoniem
Het is grappig dat deze bank de tijd, het geld en de middelen heeft om het online gedrag van hun klanten te volgen en te monitoren, maar dat ze hun eigen klanten (de fraudeurs met betaalde bunq-accounts) niet kunnen vinden naar wie al het geld van de oplichtingspraktijken van dit jaar is overgemaakt. Of je bent onwetend of je kiest ervoor om onwetend te zijn.
Gisteren, 16:57 door Anoniem
Door Anoniem: Het hele "Know Your Customer" komt wel heel dichtbij op deze manier....
Tijd voor: "Know Your Bank".
Gisteren, 17:38 door Anoniem
Bunq staat hier al vanaf bijna het begin op de 'Weiger ik zaken mee te doen' lijst ... en dat blijft zo ;)
Gisteren, 18:14 door Anoniem
Gefeliciteerd Bunq het AP is een onderzoek aan het voorbereiden jullie zijn nu op het agenda van politicus wat betekend dat het nieuws naar nog meer outlets gaat want laten we wel wezen politiek gezien gaat er niks gebeuren ieder weet dat maar het bericht is nu wel dubbel zo interesant voor melding bij nieuws sites. Buitenlandse media begint ook met het oppakken oude schandalen komen zo ook weer lekker in het daglicht.

Als het doel van de marketing was om bad publicity stunt in te zetten is dat goed gelukt en als dat niet de intentie was well you royally screwed up as bedrijf. Ik voorzie dat het nieuwe kerstpakket van Bunq is een zondebok zoeken intern voor een functie buiten de deur zonder salaris ;)
Gisteren, 20:41 door Anoniem
Ik raad met smart deze bank af, ook ik heb met enige regelmaat problemen met ze, het is allemaal veel te persoonlijk. Het lijkt wel een amateuristisch familiebedrijfje, wat een onprofessioneel gedrag voor een bank zeg! Het lijkt wel een crimineel kartel, of de maffia.
Zeer on-Nederlands allemaal...
Misschien moet de overheid even het boekje openslaan over illegale wapenhandel in combinatie met Bunq als de bank zo'n grote mond heeft...
Gisteren, 21:58 door Anoniem
Bunq komt keer op keer in opspraak en keer op keer komen ze ermee weg. Hoe kun je dat nou vertrouwen? Zaakje stinkt.
Vandaag, 07:12 door Anoniem
Door Anoniem: Wat zijn dit nou weer voor mafiapraktijken? O, wacht... weer zo'n "regenboog-bedrijfje", uiteraard.
Tja... "Go woke, go broke".
Weet je, als je de hele werkelijkheid reduceert tot één zwart/wit-onderscheid en alles daaruit denkt te kunnen verklaren dan maak je jezelf blind voor soortgelijke maffiosi die het toneelstukje opvoeren dat jou bevalt, want die staan dan in jouw ogen aan de goede kant. Dan ben je een wel erg makkelijk slachtoffer voor dat soort lieden.
Vandaag, 08:04 door Anoniem
Tja, al te vrijuit met persoonsgegevens om kunnen gaan zet de deur open voor dit soort gedrag van organisaties. Dat is al enkele decennia bekend. Daarom gaat het ook niet over 'iets te verbergen hebben' en is een dergelijke suggestie aan derden eigenlijk alleen maar een verkapte belediging. Zij zien dit soort ongein misschien beter aan komen. Al weet niemand precies welke organisatie wanneer op welke manier er misbruik van maakt, dat organisaties er op bepaalde momenten en manieren misbruik van maken staat vast.

Dus moeten er regels zijn wat je wel en niet met persoonsgegevens mag doen, en die moeten ook gehandhaafd worden.
Vandaag, 08:32 door dingetje - Bijgewerkt: Vandaag, 08:33
Nu weet ik zeker dat ik nooit Bunq zal overwegen of aanraden.
Ik zal het iedereen afraden.

Les voor Bunq: wie goed doet, goed ontmoet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.