image

Amsterdam ziet voorlopig af van gebruik van 'volgverkeerslichten'

zondag 5 januari 2025, 11:56 door Redactie, 15 reacties

De gemeente Amsterdam heeft besloten om voorlopig af te zien van het gebruik van 'volgverkeerslichten'. Wel zijn nieuw geplaatste verkeerslichten klaar voor een upgrade naar 'intelligent verkeerslicht'. Dat laat wethouder Melanie van der Horst op vragen van de gemeenteraad weten (pdf). Begin vorig jaar maakte de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bekend zich zorgen te maken over 'volgverkeerslichten'.

De volgverkeerslichten worden ingezet om te meten hoeveel verkeer er langskomt, net zoals met zogeheten detectielussen in de weg het geval is. Een verschil is dat detectielussen geen persoonsgegevens verzamelen en geen inbreuk op de privacy van weggebruikers vormen, en volgverkeerslichten dat wel doen. De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP. Zo kunnen de verkeerslichten op grote schaal persoonlijke informatie van mensen verzamelen. Via de verzamelde gegevens is het mogelijk om volledige ritten in kaart te brengen, inclusief datum, tijd en snelheid.

De 'intelligente verkeerslichten', zoals de gemeente Amsterdam het noemt, zouden de doorstroming moeten verbeteren, door voor aankomend verkeer op groen te springen. Amsterdam heeft In het verleden een proef gedaan op twee kruispunten met twee intelligente verkeerslichten. "Op basis van de resultaten is besloten voorlopig af te zien van de inzet ervan", aldus Van der Horst. Ze voegt toe dat Amsterdam geen intelligente verkeerslichten in gebruik neemt zolang de privacy van de weggebruikers niet is gewaarborgd.

De wethouder laat verder weten dat alle nieuw geplaatste verkeerslichten klaar voor een upgrade naar 'intelligent verkeerslicht' zijn. "Hierdoor kunnen de verkeerslichten worden aangesloten zodra dit de meerwaarde heeft die de aanvullende investeringen rechtvaardigen en de risico’s op het gebied van privacy en security zijn weggenomen."

Reacties (15)
05-01-2025, 12:05 door Anoniem
Er speelt nog meer mee bij het besluit van Amsterdam om (voorlopig) geen 'slimme' verkeerslichten in te zetten. Zo waren er nogal wat kinderziektes bij de proef op de twee kruispunten, verbeterde de doorstroming daar nauwelijks en er wordt gevreesd dat de slimme verkeerslichten kunnen worden gehackt. "De kosten van het onderhoud van intelligente verkeerslichten zijn daarnaast aanzienlijk hoger", zo schrijft wethouder Melanie van der Horst (D66).

https://nos.nl/artikel/2550574-amsterdam-zet-niet-meer-in-op-slimme-verkeerslichten-wegens-privacywetgeving
05-01-2025, 12:37 door Anoniem
Uit een onderzoek van RTL Nieuws [5 oktober 2024] bleek dat tienduizenden verkeerslichten eenvoudig te hacken zijn. Dat komt doordat hulpdiensten en het openbaar vervoer via korteafstandsradio (KAR) sneller groen krijgen. De wethouder van Verkeer schrijft dat de korteafstandsradio in Amsterdam niet gebruikt wordt door het GVB en nood- en hulpdiensten, maar wel door commerciële ov-bedrijven zoals Connexxion. Toch ziet ze een 'laag risico'.

https://www.at5.nl/artikelen/230324/toch-geen-slimme-verkeerslichten-door-privacybezwaren-en-angst-voor-hacks


Het lek zit in korteafstandsradio (KAR), dat sinds 2005 in Nederland en België wordt ingezet om verkeerslichten te besturen via radiosignalen. RTL Nieuws publiceert geen verdere details van de hack om misbruik te voorkomen, maar heeft de methode van de digitale aanval en het daadwerkelijk hacken van de verkeerslichten geverifieerd.

Tienduizenden verkeerslichten in Nederland te hacken, lek nog jaren te misbruiken
door Daniël Verlaan ·5 oktober 2024 · Aangepast: 25 oktober 2024

https://www.rtl.nl/nieuws/artikel/5473143/verkeerslichten-hacken-tienduizenden-nederland-lek


De onderzoekers weten via de Frida-toolkit de CAM-objecten binnen de app aan te passen nog voordat die naar de server worden verstuurd. Zodoende kunnen de onderzoekers zich voordoen als een fietser en een "stroom van fietsers" genereren die langs het verkeerslicht komen. [CAM = Cooperative Awareness Message]

Nederlandse onderzoekers manipuleren met internet verbonden verkeerslichten
donderdag 6 augustus 2020, 16:45 door Redactie

https://www.security.nl/posting/666813/Nederlandse+onderzoekers+manipuleren+slimme+verkeerslichten

De wethouder van Verkeer stelt dat de beveiliging van de verkeerslichten in Amsterdam pas 'sterk verbeterd' zou zijn.
05-01-2025, 14:03 door Anoniem
Een klein probleem in dit verhaal: je krijgt de privacy hoe dan ook nooit geregeld.
Het doel is uiteindelijk om een gebruiker te volgen. Het DOEL. Niet dat dat de overheid wat kan schelen hoor. Gewoon even wachten tot er wat spannenders in de pers is en dan zachtjes aan invoeren.
05-01-2025, 14:08 door Anoniem
[qoute]en de risico’s op het gebied van privacy en security zijn weggenomen.[/quote]Jammer dat ze alleen niet zeggen hoe ze dat willen gaan doen en welke stappen er worden ondernomen om het veilig en privacy vriendelijk te houden.
05-01-2025, 15:10 door Anoniem

De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP.

Weet iemand hoe ze dat dan doen ?
Welke apps worden dan benaderd ?
05-01-2025, 18:22 door Anoniem
Dan maar geen smartphone in de auto toch?
05-01-2025, 19:05 door Anoniem
Door Anoniem:

De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP.

Weet iemand hoe ze dat dan doen ?
Welke apps worden dan benaderd ?

Flitsmeister en Onderweg - https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_verkeerslicht
05-01-2025, 21:57 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP.

Weet iemand hoe ze dat dan doen ?
Welke apps worden dan benaderd ?

Flitsmeister en Onderweg - https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_verkeerslicht
Of het entertainment centre van uw Tesla.
Die stad is zo fout, verkoopt alle fatsoen wat er in de menselijk ziel te vinden is.
Gisteren, 08:23 door majortom
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP.

Weet iemand hoe ze dat dan doen ?
Welke apps worden dan benaderd ?

Flitsmeister en Onderweg - https://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_verkeerslicht
Of het entertainment centre van uw Tesla.
Die stad is zo fout, verkoopt alle fatsoen wat er in de menselijk ziel te vinden is.
Staat nog steeds de hoe-vraag open. Hoe vindt het verkeerslicht de app op het mobiele apparaat en hoe komt dus de connectie tussen die 2 tot stand?
Gisteren, 09:12 door -Peter-
Door Anoniem:

De verkeerslichten maken contact met de apps op de mobiele telefoons van weggebruikers, zonder dat die dit meestal merken, aldus de AP.

Weet iemand hoe ze dat dan doen ?
Welke apps worden dan benaderd ?

Er worden geen apps gebruikt.Het is gebruikelijk om een bluetooth scan uit te voeren. Dan ziet het verkeerslicht het adres van de telefoon. Die is uniek en kan dus gekoppeld worden aan hetzelfde adres dat door een ander verkeerslicht wordt gedetecteerd.

Peter
Gisteren, 10:23 door Anoniem
Kan dit doel (vlottere doorstroming) misschien ook bereikt worden door vooraf aan alle verkeerslichten verkeersdetectielussen in de weg te leggen en deze info te gebruiken om de verkeerslichten te schakelen naar wens?
Gisteren, 10:54 door Anoniem
Misschien ligt het aan mij, maar ik wacht liever even voor een rood stoplicht, dan dat er nog een methode toegevoegd wordt om privacy te beperken.
Het voordeel van mogelijk iets eerder ergens aankomen weegt niet op tegen het nadeel van de onnodige kosten die samengaan met deze privacy beperkende bureaucratische nachtmerrie.
Gisteren, 11:13 door Anoniem
Het is gebruikelijk om een bluetooth scan uit te voeren. Dan ziet het verkeerslicht het adres van de telefoon. Die is uniek en kan dus gekoppeld worden aan hetzelfde adres dat door een ander verkeerslicht wordt gedetecteerd.
...is hetgeen ik inderdaad eerder zag op AT5.
Maar volgens mij via een simpele app, zodat het fietsers-verkeerslicht jouw groene golf kan timen.

Wat betreft privacy vraag ik mij af wat het probleem is.
Als wij als maatschappij het gebruik van bijv. Airtags e.d. toleleren, en ieders smartphone en deurbel elke detectie en beweging van WiFI en Bluetooth MAC adresen naar silicon valley rapporteerd...
...waarom is dit verkeerslicht nu dan ineens wel een privacy probleem?
Zoals drukte-detectie op de Wallen dat ook is.
Omdat het nu andere bedrijven betreft dan Apple & Google die nu onze gegevens opslaan?
Gisteren, 12:46 door Anoniem
Door Anoniem: Kan dit doel (vlottere doorstroming) misschien ook bereikt worden door vooraf aan alle verkeerslichten verkeersdetectie lussen in de weg te leggen en deze info te gebruiken om de verkeerslichten te schakelen naar wens?

Vrijwel alle verkeerslichtinstallaties werken al met detectielussen en kunnen daarmee heel goed verkeersstromen voorspellen.
Deze op Bluetooth of WIFI gebaseerde (MAC-adres) volgsystemen in verkeerslichten geven geen meerwaarde voor de doorstroming. Het gaat niet om hoeveel maar om wie er langs komt.
De NS kan ook volstaan met anonieme OV-Chip kaarten om te zien hoeveel reizigers op welk moment op een traject zitten. Maar anonieme OV-abonnementen/kortingskaarten bestaan niet en dus heeft de NS (of Translink) heel veel NAW gegevens.

En met die websites (Cookies), cloud-deurbellen en cloud-camera's op de weg. Het is allemaal voor een groot deel verboden maar de handhaving laat op zich wachten en dan blijft WildWest over.
Gisteren, 12:58 door Anoniem
Als wij als maatschappij het gebruik van bijv. Airtags e.d. toleleren, en ieders smartphone en deurbel elke detectie en beweging van WiFI en Bluetooth MAC adresen naar silicon valley rapporteerd...
...waarom is dit verkeerslicht nu dan ineens wel een privacy probleem?

Je draait het probleem om en gaat al uit van de illegale situatie die niet gehandhaafd wordt. Als dit het nieuwe normaal is die "wij als maatschappij" willen hebben, dan hoor ik niet bij die "wij". Die "wij" heeft vaak geen enkel idee wat er allemaal van "wij" wordt verzameld en wat de consequenties daarvan zijn. En als ik daaraan niet meedoe wordt door anderen bepaalt wat ik deel, zoals mij naw. gegevens via het facebook account van een kennis of familielid toch lekker door Meta wordt verzameld.

Denk ook aan die onschuldige "markt onderzoeken" door studenten in de stadscentra. Even later lezen "wij" dat de "Nederlander" (ook wij) iets wel of niet willen. Ooit wel eens afgevraagd waarom de stadscentra nu zo verschralen (en nee, dat ligt niet alleen aan de internet aankopen).
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.