image

D66 wil wegens privacyzorgen af van 'volgverkeerslichten' in stad Groningen

woensdag 8 januari 2025, 11:28 door Redactie, 15 reacties

D66 wil dat de 'volgverkeerslichten' in de stad Groningen vanwege privacy- en veiligheidszorgen verdwijnen. Onlangs maakte de gemeente Amsterdam bekend dat het voorlopig afziet van het gebruik van 'intelligente verkeerslichten'. Verschillende gemeenten, waaronder Groningen, maken gebruik van ‘intelligente’ verkeersregelinstallaties (iVRI’s). De verkeerslichten kunnen via bepaalde navigatie- en verkeersapps zien of er weggebruikers aan komen. De gemeente Groningen liet eerder in het Beleidsplan Verkeerslichten (pdf) weten dat het voor het plaatsen van nieuwe en vervangen van bestaande 'verkeersregelinstallaties' alleen nog de nieuwe generatie iVRI’s zal plaatsen.

"We kiezen voortaan voor de inzet van een nieuwe generatie verkeerslichten (iVRI’s) die nog beter, effectiever en veiliger kunnen regelen. Daarmee beschikken we over meer functionaliteiten voor het informeren, optimaliseren en prioriteren van het verkeer", aldus de gemeente. Begin vorig jaar waarschuwde de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) voor de privacyrisico's van iVRI’s. Aanleiding was een gemeente waar de inzet van iVRI’s volgens de privacytoezichthouder allesbehalve zorgvuldig plaatsvond. De toezichthouder bestempelde iVRI's als 'volgverkeerslichten'.

"Gegevens die met de iVRI’s gedeeld (kunnen) worden zijn onder andere: de locatie van een weggebruiker (gekoppeld aan de locatie van de telefoon van de weggebruiker), de snelheid van de weggebruiker, of iemand naar links- of rechtsaf wil afslaan. De bijbehorende apps die verbinding maken met de iVRI’s kunnen volledige ritten in kaart brengen, inclusief datum, tijd en snelheid. Met deze geïndividualiseerde locatiegegevens is het mogelijk om bewegingspatronen in kaart te brengen en, in het verlengde daarvan, personen te identificeren", aldus de AP.

Volgens de Autoriteit Persoonsgegevens kan de informatie die met iVRI's gedeelde kunnen worden waardevolle informatie voor kwaadwillenden zijn. "De kans op zogenaamde hacks valt dan ook niet te onderschatten. Het is zeer de vraag of weggebruikers die op dit moment verkeersapps gebruiken die communiceren met de iVRI’s voldoende op de hoogte zijn van het feit dat deze gegevens gedeeld worden en ook welke risico’s hier aan verbonden zijn."

Nu laatst de gemeente Amsterdam aankondigde voorlopig geen 'intelligente verkeerslichten' meer te zullen gebruiken wil ook de D66-fractie in de gemeenteraad van Groningen af van de iVRI's. "Is het college bereid om net als de gemeente Amsterdam af te zien van de inzet van slimme verkeerslichten (iVRI’s), gezien de zorgen van de AP over het niet kunnen waarborgen van de privacy en veiligheid van weggebruikers?", wil D66-gemeenteraadslid Maria Martinez Doubiani van het college weten (pdf). Dat moet ook duidelijk maken of het nieuwe technologieën voortaan alleen zal inzetten als die aan de AVG voldoen.

Reacties (15)
Gisteren, 12:26 door Anoniem
OK. D66 begint te brullen om goed voor de burger te zorgen.
De vraag is dan: waarom doen ze dat? Of, iets directer: wat willen ze niet in de aandacht hebben? Dat D66 iets roep wat goed voor de burger is, moet een reden hebben tenslotte...
Gisteren, 12:30 door Anoniem
In Groningen hangen deze slimme verkeerslichten in ieder geval op vijf plekken aan de westelijke ringweg. Deze verkeerslichten verzamelen onder andere persoonsgegevens van weggebruikers, zoals ritten, snelheid en locatie.

https://www.oogtv.nl/2025/01/d66-wil-af-van-slimme-verkeerslichten-in-stad-vanwege-privacyzorgen/
Gisteren, 12:55 door Anoniem
Door Anoniem: In Groningen hangen deze slimme verkeerslichten in ieder geval op vijf plekken aan de westelijke ringweg. Deze verkeerslichten verzamelen onder andere persoonsgegevens van weggebruikers, zoals ritten, snelheid en locatie.
Hoezo zijn deze gegevens persoonsgegevens? Hoe zijn ze gekoppeld of te koppelen aan een persoon?

Als ik registreer dat er om 12:51:12 een auto rechtsaf slaat van Brink naar Dorpsstraat, dan is dat geen persoonsgegeven. Dat wordt pas een persoonsgegeven als er iets van identificatie bij komt (kenteken, google-id, flitsmeister gebruikersnaam, oid.)
Vanaf de kant van de verkeerslichten gezien moet het mogelijk zijn dit privacy-vriendelijk op te zetten.
Gisteren, 13:38 door Anoniem
Door Anoniem: Hoezo zijn deze gegevens persoonsgegevens? Hoe zijn ze gekoppeld ... aan een persoon?

Dit werkt door verbinding te leggen met een app op uw privémobieltje, die op zijn beurt weer vol zit met Google trackers.

Behind the One-Way Mirror: A Deep Dive Into the Technology of Corporate Surveillance
by Bennett Cyphers and Gennie Gebhart, December 2, 2019 [PDF 2.49 MB, 48 pages]

https://www.security.nl/posting/871378/EFF%3A+real-time+bidding+maakt+massasurveillance+mogelijk
Gisteren, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: In Groningen hangen deze slimme verkeerslichten in ieder geval op vijf plekken aan de westelijke ringweg. Deze verkeerslichten verzamelen onder andere persoonsgegevens van weggebruikers, zoals ritten, snelheid en locatie.
Hoezo zijn deze gegevens persoonsgegevens? Hoe zijn ze gekoppeld of te koppelen aan een persoon?

Als ik registreer dat er om 12:51:12 een auto rechtsaf slaat van Brink naar Dorpsstraat, dan is dat geen persoonsgegeven. Dat wordt pas een persoonsgegeven als er iets van identificatie bij komt (kenteken, google-id, flitsmeister gebruikersnaam, oid.)
Vanaf de kant van de verkeerslichten gezien moet het mogelijk zijn dit privacy-vriendelijk op te zetten.


Ik doe nu een aanname, maar ik verwacht dat deze gegevens gekoppeld zijn aan de bron waar ze vandaan komen? Dat ze via navigatie en verkeersapps (mogelijk ook gekoppeld aan de apps op schermen in auto's?) de gegevens verkrijgen, zegt mij dat er hoogswaarschijnlijk ook iets van een ID van het apparaat aan gekoppeld zit. Dan zijn het wel persoonsgegevens. Maar dit is maar een aanname.
Gisteren, 13:42 door Anoniem
Door Anoniem:Vanaf de kant van de verkeerslichten gezien moet het mogelijk zijn dit privacy-vriendelijk op te zetten.

Makkelijker (en waarschijnlijk ook goedkoper) kun je hier gewoon detectielussen voor gebruiken.
Gisteren, 13:45 door -Peter-
Door Anoniem:
Door Anoniem: In Groningen hangen deze slimme verkeerslichten in ieder geval op vijf plekken aan de westelijke ringweg. Deze verkeerslichten verzamelen onder andere persoonsgegevens van weggebruikers, zoals ritten, snelheid en locatie.
Hoezo zijn deze gegevens persoonsgegevens? Hoe zijn ze gekoppeld of te koppelen aan een persoon?

Het is een uniek kenmerk van jouw telefoon. Een persoonsgegeven is een persoonsgegeven als het gegeven herleid kan worden naar een persoon. Die telefoon is te herleiden naar jou. Op welke wijze en hoe lastig het voor iemand is, is niet zo belangrijk.

Daarnaast is het niet nodig dat ALLE gegevens in de database herleid kunnen worden tot personen. Als van een aantal telefoons gegevens herleid kunnen worden, betekent dat er in ieder geval van een aantal personen gegevens in de database staan en is het dus een database met persoonsgegevens.

Gemeentes kunnen trouwens redelijk eenvoudig dat unieke kenmerk van de telefoon koppelen aan een persoon. Waarschijnlijk heb je gewoon je telefoon bij je als je aan de balie komt voor een nieuw rijbewijs of paspoort.

Daarnaast is het voor iemand met toegang tot de database ook eenvoudig om de kenmerken van de telefoons te herkennen. Je leest dan niet de scanner vna het verkeerslicht uit, maar je rijdt 's nachts met een scanner door de stad. Grote kans dat je kunt zien in welke huizen welke telefoons aanwezig zijn.

Daarnaast is het ook zo dat in veel gemeentes cameras hangen. Je kunt die gegevens ook koppelen met de gegevens van de verkeerslichten en zo zien welke auto op welk moment aanwezig was toen telefoon X of Y werd gescand.

Peter
Gisteren, 14:21 door Anoniem
Door Anoniem: OK. D66 begint te brullen om goed voor de burger te zorgen.
De vraag is dan: waarom doen ze dat? Of, iets directer: wat willen ze niet in de aandacht hebben? Dat D66 iets roep wat goed voor de burger is, moet een reden hebben tenslotte...
Het is inderdaad uiterst vreemd dat D66 nu tegen deze surveillance is, terwijl ze ondertussen alle mogelijke andere vormen van surveillance promoten, die de privacy net zo erg schaden.
Misschien willen ze even hun imago oppoetsen of veilig stellen met het oog op ouderen die nog steeds op D66 stemmen omdat ze denken dat dat nog de partij van twintig, dertig jaar geleden is.
De hypocrisie van D66 kent geen grenzen. Daar is die partij trouwens niet uniek in.
Gisteren, 14:28 door Anoniem
Door -Peter-:
Door Anoniem:
Door Anoniem: In Groningen hangen deze slimme verkeerslichten in ieder geval op vijf plekken aan de westelijke ringweg. Deze verkeerslichten verzamelen onder andere persoonsgegevens van weggebruikers, zoals ritten, snelheid en locatie.
Hoezo zijn deze gegevens persoonsgegevens? Hoe zijn ze gekoppeld of te koppelen aan een persoon?

Het is een uniek kenmerk van jouw telefoon.

Het advertentie-ID, is een unieke gebruikers-ID die is gekoppeld aan een specifieke telefoon, tablet of horloge om de gewoonten van consumenten continu te volgen en gegevens door te geven tussen apps voor tracering en advertentie doeleinden. Apple noemt hun advertentie-ID de "Identifier for Advertisers" (IDFA). Google noemt hun implementatie het "Google Advertising ID" (GAID). Microsoft gebruikt een vergelijkbare technologie, ook wel Advertising ID genoemd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Advertising_ID
Gisteren, 15:10 door majortom - Bijgewerkt: Gisteren, 15:13
Door Anoniem:
Door -Peter-:
Door Anoniem:
Door Anoniem: In Groningen hangen deze slimme verkeerslichten in ieder geval op vijf plekken aan de westelijke ringweg. Deze verkeerslichten verzamelen onder andere persoonsgegevens van weggebruikers, zoals ritten, snelheid en locatie.
Hoezo zijn deze gegevens persoonsgegevens? Hoe zijn ze gekoppeld of te koppelen aan een persoon?

Het is een uniek kenmerk van jouw telefoon.

Het advertentie-ID, is een unieke gebruikers-ID die is gekoppeld aan een specifieke telefoon, tablet of horloge om de gewoonten van consumenten continu te volgen en gegevens door te geven tussen apps voor tracering en advertentie doeleinden. Apple noemt hun advertentie-ID de "Identifier for Advertisers" (IDFA). Google noemt hun implementatie het "Google Advertising ID" (GAID). Microsoft gebruikt een vergelijkbare technologie, ook wel Advertising ID genoemd.

https://en.wikipedia.org/wiki/Advertising_ID
Dat er zoiets is als een advertentie ID weet ik (altijd uitzetten/wisselen, permissie weigeren, etc). Maar om achter het advertentie ID van een telefoon te komen heb je toch een connectie met die telefoon nodig. En hoe vindt dat dan plaats? Op mijn telefoon draait niet een listener voor inkomende verbindingen (en anders worden die door de firewall geblokkeerd), maar de telefoon zal ook niet steeds zelfstandig een verbinden met een verkeerslicht proberen te maken (tenzij dit op app-basis via een centrale verkeerslicht-server plaatsvindt oid).

En van algemeen beschikbare signalen (zoals WiFI en BT), zal BT al snel niet ver genoeg komen, maar vanuit beide krijg je hooguit iets als een MAC adres. Dus hoe dan?
Gisteren, 17:36 door karma4
Detectielussen een inbreuk op privay? het wordt steeds vreemder
Gisteren, 18:02 door Anoniem
Door majortom: Dus hoe dan?

Eén van de methoden is gebruik maken van de GPS-coördinaten van de verkeerslichten, waarop de mobiele app en/of autonavigatie bij het passeren reageert. Besef dat veel automobilisten zich met Bluetooth aan hun navigatie verbinden. De hedendaagse elektrische en hydride auto's zenden bovendien zelf tamelijk sterke WiFi en/of Bluetooth signalen uit, waarvan de MAC-nummers door sensoren in de kasten van de iVRI installaties kunnen worden gedetecteerd.

* ITS (Intelligent Transport Systems): Een ITS-applicatie is een verkeerslichtenregeling die vanuit de cloud kan werken. Met deze applicatie kan informatie verwerkt worden om prioriteit te geven aan wie voorrang krijgt en berichten uit te sturen over de kleur van het stoplicht richting weggebruikers.

* TLC (Traffic Light Controller): TLC is een soort softwarelaag die zorg draagt dat elke iVRI gestandaardiseerd kan communiceren met de ITS-applicatie. Het uitgangspunt van dit platform is dat verkeerslichten veilig kunnen worden aangestuurd.

* RIS (Roadside information Service): Systeem dat zich richt op de real-time communicatie en gegevensuitwisseling tussen UDAP (Urban Data Access Platform, oftewel het centrale data uitwisselpunt tussen weggebruikers en iVRI) en het voertuig.

https://www.ictrecht.nl/blog/de-komst-van-intelligente-verkeersregelinstallaties-ivri
Gisteren, 19:09 door Anoniem
Door karma4: Detectielussen een inbreuk op privay? het wordt steeds vreemder
Alleen maar als je iets leest wat er niet staat.
Vandaag, 12:52 door Anoniem
De gemeente Groningen ziet geen aanleiding om de slimme verkeerslichten uit te schakelen. Volgens wethouder Philip Broeksma (GroenLinks) van Verkeer zijn de voordelen van de installaties vele malen groter dan de eventuele nadelen.

https://www.oogtv.nl/2025/01/gemeente-ziet-geen-aanleiding-om-te-stoppen-met-slimme-verkeerslichten/
Vandaag, 15:05 door Anoniem
Door karma4: Detectielussen een inbreuk op privay? het wordt steeds vreemder
Elk mobieltje, tablet, laptop, smartwatch, Anroid Auto, Apple Car, Apple TV, etc, etc,
...die elke WiFi en Bluetooth MAC naar Silicon Valley rapporteren, i.c.m. met GPS coordinaten en andere locatie-data...
Dan heb je big data waaruit je heel exact heel veel kunt extraheren en concluderen.

Anders neem je een kat als proefdier: Airtag in een halsbandje, en kijk waar dat beest overal gesignaleerd wordt...

Ik blijf het onvoorstelbaar vinden dat wij dat met z'n allen toestaan.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.