image

VS verbiedt gebruik van Chinese hard- en software in connected auto's

woensdag 15 januari 2025, 11:16 door Redactie, 12 reacties

Het Amerikaanse ministerie van Handel heeft een regel aangekondigd die de import en verkoop van Chinese 'connected' auto's verbiedt, alsmede auto's die van Chinese hard- en software gebruikmaken. Volgens het ministerie is de stap noodzakelijk om de nationale veiligheid van de VS en de privacy van Amerikanen te beschermen. "Auto's zijn tegenwoordig geen stuur op wielen meer, het zijn computers. Ze hebben camera's, microfoons, gps-tracking en andere technologieën die met internet zijn verbonden", zegt de Amerikaanse minister van Handel Gina Raimondo.

"Dit is een gerichte aanpak om ervoor te zorgen dat we in China en Rusland geproduceerde technologieën van Amerikaanse wegen houden en onze nationale supply chains van connected voertuigen beschermen", gaat Raimondo verder. Volgens nationale veiligheidsadviseur Jake Sullivan hebben connected voertuigen allerlei voordelen, maar kunnen software en hardware afkomstig van China en andere landen grote risico's voor de nationale veiligheid vormen.

Het ministerie kondigde vorig jaar al de plannen aan om een verbod in te voeren, waar vervolgens op kon worden gereageerd. Nu is de 'final rule' gepresenteerd. Daarin staat dat hardware en software van het Vehicle Connectivity System (VCS) en software in het Automated Driving System (ADS) niet uit China of Rusland mogen komen, omdat dit een 'onacceptabel risico' voor de nationale veiligheid vormt. De autoriteiten stellen dat toegang tot de onderliggende logistieke ketens ervoor kan zorgen dat vijanden van de VS gevoelige informatie in handen kunnen krijgen en voertuigen op afstand kunnen manipuleren.

Het definitieve besluit verbiedt de import van VCS-hardware of connected voertuigen die dergelijke hardware bevatten, en de import en verkoop van voertuigen die VCS- of ADS-software afkomstig uit China of Rusland bevatten. VCS omvat externe communicatie, zoals bluetooth, mobiele verbindingen en satelliet- en wifi-modules. ADS bestaat uit de onderdelen die het voertuig zelf laten rijden. Het besluit verbiedt ook dat Chinese of Russische fabrikanten nieuwe connected voertuigen met VCS-hardware of -software of ADS-software in de VS mogen verkopen, ook al is het voertuig in de VS gemaakt.

Het verbod op software in auto's gaat gelden vanaf modeljaar 2027. Het hardwareverbod wordt gehandhaafd vanaf modeljaar 2030 of 1 januari 2029 voor voertuigen zonder modeljaar. Connected voertuigen gemaakt door Chinese of Russische fabrikanten mogen vanaf modeljaar 2027 niet meer in de VS worden aangeboden of geïmporteerd.

Reacties (12)
Vandaag, 11:46 door Anoniem
De VS zal ook wel eisen dat we dat in Europa ook moeten gaan doen en dat er anders sacties volgen.
Vandaag, 12:24 door Anoniem
Kent iemand een Russisch connected voertuig dat in Europa of de VS te koop is?
Vandaag, 12:52 door Anoniem
De VS zal ook wel eisen dat we dat in Europa ook moeten gaan doen en dat er anders sacties volgen.

Hebben we de VS nodig om onze hersens te gebruiken ?
Vandaag, 13:03 door Anoniem
Eigenlijk zouden we hier Russische en Chinese en Amerikaanse connected car software moeten weigeren. Want we wijzen wel makkelijk naar het oosten maar in het westen willen ze ook alles van ons weten. Dat zal wel lastig worden overigens denk ik wat hier hebben we toch al geen volwassen eigen technologie bedrijven op een paar uitzonderingen na dan
Vandaag, 13:42 door Anoniem
Nu nog een Europese wet om mobieltjes met amerikaanse software te verbieden. Vervang auto door smartphone of social media app en klaar is je argumentatie.
Vandaag, 13:54 door Anoniem
EU moet ook verbieden dat er US/UK hardware in auto's zit.
Vandaag, 13:57 door Anoniem
EU moet ook verbieden dat er US/UK hardware in auto's zit.
Door Anoniem: Eigenlijk zouden we hier Russische en Chinese en Amerikaanse connected car software moeten weigeren. Want we wijzen wel makkelijk naar het oosten maar in het westen willen ze ook alles van ons weten. Dat zal wel lastig worden overigens denk ik wat hier hebben we toch al geen volwassen eigen technologie bedrijven op een paar uitzonderingen na dan

Inderdaad!
Vandaag, 14:03 door Anoniem
Door Anoniem: Eigenlijk zouden we hier Russische en Chinese en Amerikaanse connected car software moeten weigeren. Want we wijzen wel makkelijk naar het oosten maar in het westen willen ze ook alles van ons weten. Dat zal wel lastig worden overigens denk ik wat hier hebben we toch al geen volwassen eigen technologie bedrijven op een paar uitzonderingen na dan

Het is ook een kwestie van tijd voordat deze regel wordt uitgebreid naar Europese en Japanse auto's en de VW's en BMW's en Toyota's van deze wereld wel kunnen inpakken in Amerika.

Maar dit heeft sowieso wel een flinke impact, noem eens een auto (afgezien van het vriendje van Trump) die niet in handen is van China, of chinese onderdelen gebruikt.
Vandaag, 14:03 door Anoniem
Eigenlijk zouden we hier ELKE connected car software moeten KUNNEN weigeren.

Ja, ik wil wel electrisch rijden en de gemakken van connected software maar dan wel met degene die ik zelf kies en kan beheersen. Je zou bijna de sim-kaart uit de auto slopen (als dat mogelijk is) om van die ongebreidelde datadorst af te komen
Vandaag, 14:08 door _R0N_
Door Anoniem: De VS zal ook wel eisen dat we dat in Europa ook moeten gaan doen en dat er anders sacties volgen.

Als je echt gaat kijken komt alle elektronica uit China.
Iedere auto tegenwoordig is afhankelijk van in China geproduceerde elektronische onderdelen.
Vandaag, 14:26 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem: De VS zal ook wel eisen dat we dat in Europa ook moeten gaan doen en dat er anders sacties volgen.

Als je echt gaat kijken komt alle elektronica uit China.
Iedere auto tegenwoordig is afhankelijk van in China geproduceerde elektronische onderdelen.

Mijn stelling is dat we dat ook zullen moeten doen van de VS en maar hun auto's met hun software moeten kopen.
Ik heb het nergens over elektronica die wel of niet uit China komt.
Vandaag, 16:27 door Anoniem
Door Anoniem: Eigenlijk zouden we hier Russische en Chinese en Amerikaanse connected car software moeten weigeren. Want we wijzen wel makkelijk naar het oosten maar in het westen willen ze ook alles van ons weten. Dat zal wel lastig worden overigens denk ik wat hier hebben we toch al geen volwassen eigen technologie bedrijven op een paar uitzonderingen na dan
Ben je in het afgelopen jaar in China geweest? Aan je reactie te lezen niet.
In China is en wordt iedereen en alles gemonitord door de staat en alles gebeurt digitaal, je eigen creditcard gebruiken kun je bijvoorbeeld wel vergeten want het moet een door de staat goedgekeurde betaalmiddel zijn die gecontroleerd kan worden. Iedere handeling gebeurt d.m.v. een mobieltje, camera's aan luchtballonnen die alles afspeuren, etc. , etc..
Deze massa surveillance staat niet in verhouding tot wat hier in Europa of Amerika gebeurt.

Van auto's geproduceerd in China en verkocht worden in Europa en Amerika kun je verwachten dat ze exact dezelfde behandeling hebben ondergaan als degene die in China verkocht worden.

Voor mij dus geen Chinese auto.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.