DigiD was gisteren opnieuw het doelwit van een grootschalige ddos-aanval, zo heeft DigiD-beheerder Logius vandaag laten weten. Ook andere diensten waren doelwit en daardoor niet meer bereikbaar. Dinsdag waren DigiD en andere Logius-diensten als gevolg van een 'storing' urenlang niet voor het publiek beschikbaar. Gisteren maakte Logius bekend dat de problemen door een ddos-aanval waren veroorzaakt. Gisterenmiddag was er echter een nieuwe aanval die iets meer dan een uur duurde en ervoor zorgde dat de inlogdienst niet te gebruiken was, zo blijkt uit de statuspagina van Logius.
"Hoewel het systeem normaal gesproken goed bestand is tegen dergelijke aanvallen, leidde de omvang en breedte van deze aanvallen tot de tijdelijke onbeschikbaarheid van meerdere Logius-diensten", aldus de DigiD-beheerder. Die zegt ddos-bescherming van 'twee grote specialistische marktpartijen' af te nemen. De aanvallen hadden 'een uitzonderlijk hoog volume', wat zorgde voor een overbelasting van het netwerk, aldus de vandaag verschenen verklaring. Logius zegt Logius de ddos-aanvallen te onderzoeken en aan de hand daarvan maatregelen te nemen om beter tegen dergelijke aanvallen bestand te zijn. Verdere informatie is niet gegeven.
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.