Door Anoniem: Fascinerend hoeveel mensen hier nu reageren met dat Google/YouTube schandalig bezig is. Je hebt over een commercieel bedrijf dat je een commerciële dienst aanbiedt. Als je daar gebruik van wilt maken dan moet daar iets tegenover staan: bij YT zijn dat advertenties of de abonnementen zodat er geld verdiend kan worden en het platform kan blijven draaien.
Wil je gebruik maken van YT en je wilt dat beiden niet dan heb je pech, en kun je officieel YT niet gebruiken. Dan vervolgens gaan klagen dat YT niet meer werkt, of je ervaring wordt verpest daar ladingen advertenties, sorry, maar ik moet daar echt hard om lachen.
Je zit in een kapitalistisch systeem, zo werken zaken hier nu eenmaal. Take it or leave it. Daarbij accepteer je automatisch de voorwaarden van Google/YouTube zodra je een video gaat afspelen. Ben je het daar niet mee eens: tijd om te verhuizen naar een plek die minder kapitalistisch is, of accepteren dat je geen video's kunt kijken op YouTube.
Google bepaald niet wat er binnen mijn webbrowser gebeurt. Dat doe ik zelf.
Google mag iets aanbieden, en op hun eigen servers bepalen wat er gebeurt. Maar zodra de datastroom bij mijn router arriveert, mag ik zelf nepalen wat ik wel en niet doorlaat.
Als ik reclame-netwerken wil blokkeren (via een ad-blocker, pi-hole, oid) dan is dat mijn eigen vrije keus. We leven nog niet in een dictatuur.
Als het Google lukt om mij te weren, dan is dat hun heod recht. Maar niets verplicht mij reclame-meuk door te laten naar mijn eigen interne netwerk.
Er wordt al decennia teveel meuk via internet-reclame verspreid die de eigen apparaten kunnen besmetten.
En dat moet dan maar geaccepteerd worden omdat Google dat wil. Ik dacht het niet.
Tenzij Google de herstelkosten van alle besmette gebruikers wil vergoeden, Maar dan geven ze niet-thuis, want dan zijn ze ineens niet verantwoordelijk voor de reclames die ze spuien. Net zoals zoveel websites dat niet menen te zijn.
Als Google haar kosten niet kan bolwerken, dan zoekt ze maar een ander verdienmodel. Bv een paywall oid.
Maar daar ging het artikel niet over.
Een aantal gebruikers klaagden dat ze ellelange reclame-blokken te zien kregen. Die gebruikers gebruiken dus blijkbaar geen ad-blocker. Die volgen dus Google's wensen op. En zie daar het resultaat.
Google's pest-gedrag stimuleert die gebruikers om alsnog over te stappen op een ad-blocker. Want als ze het geld er voor over hadden om een premium account aan te schaffen dan hadden ze dat waarschijnlijk wel gedaan.
En de gebruikers die al een ad-blocker gebruiken, merken niets van al die ellende. Die zien namelijk al geen reclame. Dus ook die ellelange reclame-blokken niet.
Google verliest hoe-dan-ook met deze aanpak.
Of nog erger:
Google leidt de aandacht af van die ellelange reclame-blokken door opeens over ad-blockers te beginnen. En iedereen hapt meteen toe.
"These are not the long commercial blocks you are frustrated about."
-- Google Kenobi