image

Amerikaans wetsvoorstel kan filmindustrie websites wereldwijd laten blokkeren

donderdag 30 januari 2025, 11:20 door Redactie, 17 reacties

Een politicus van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden heeft een wetsvoorstel gepresenteerd waarmee filmbedrijven, nadat ze een gerechtelijk bevel hebben gekregen, internetproviders en dns-resolvers kunnen opdragen bepaalde websites te blokkeren, wat wereldwijde gevolgen kan hebben. Tegenstanders waarschuwen voor internetcensuur en spreken van een 'internet killswitch'.

Volgens Zoe Lofgren moet de Foreign Anti-Digital Piracy Act (FADPA) rechtenhouders beschermen en online piraterij voorkomen. Filmbedrijven kunnen naar de rechter stappen en dan een voorlopig bevel vragen. Het bevel geldt alleen voor buitenlandse websites die van auteursrechteninbreuk worden beschuldigd. Met het voorlopige bevel kunnen de filmbedrijven naar internetproviders en dns-resolvers stappen, die dan maatregelen moeten nemen om de betreffende website of online dienst te blokkeren. De eigenaar van de dienst heeft dan dertig dagen de tijd om naar een Amerikaanse rechtbank te komen en daar bezwaar tegen het bevel te maken.

Dat ook dns-resolvers kunnen worden verplicht om websites en diensten te blokkeren is nieuw, aldus TorrentFreak. "Bevelen om websites te blokkeren dwingen elke serviceprovider, van residentiële internetproviders tot wereldwijde dns-resolvers, om verkeer naar de van auteursrechteninbreuk beschuldigde website te blokkeren. Belangrijker, de blokkeerbevelen voor wereldwijde dns-resolvers zullen tot wereldwijde blokkades leiden. Dit houdt in dat één rechtbank toegang tot een website wereldwijd kan afsluiten, gebaseerd op het verzoek van één persoon en een spoedprocedure", zegt Shiva Stella van consumentenorganisatie Public Knowlegde. Ze voegt toe dat internetproviders en dns-resolvers geen copyrightpolitie moeten worden.

"FADPA en soortgelijke ‘site-blocking’ voorstellen zouden Big Content de internet killswitch geven waar het al decennia naar zoekt", zegt de Re:Create Coalition, die zich inzet voor een 'gebalanceerd copyright'. De organisatie stelt dat het blokkeren van websites tot een wapenwedloop met internetgebruikers kan leiden die aanmoedigt tot het gebruik van riskante tools, zoals dubieuze vpn-providers die gevoelige persoonlijke informatie verzamelen en malware kunnen bevatten. The Copyright Alliance, die partijen zoals Disney, Paramount, Sony en Universal vertegenwoordigt, is blij met het voorstel en zegt met beleidsmakers te zullen samenwerken om ervoor te zorgen dat het voorstel wet wordt.

Reacties (17)
Gisteren, 12:05 door Anoniem
Dan is het wachten tot andere machtsblokken hun eigen (VS-politiek onafhankelijke) DNS-resolvers gaan opzetten en beheren.

Of een "piratenbaai"-achtige groep die een eigen wereldwijde DNS-resolver opzet. Onder het mom van een vrij wereldwijd internet.

Het is blijkbaar bijna tijd om die hele grote onderwater-kabels die de VS met de rest van de wereld verbinden, door te snijden.
Het imperialisme druipt steeds meer van de VS af. De republiek met haar eigen sterke man op zijn gouden troon (wc-pot).
Gisteren, 12:23 door Anoniem
Dus heel de wereld valt onder Amerikaans recht ineens? Dit is geweldig nu zal de wereld zich los gaan maken van Amerika. Het land wordt geïsoleerd in de toekomst.
Gisteren, 12:35 door Anoniem
Wel als dit erdoor komt dan is er een hele simpele oplossing. Moment dat er een blokkade verzoek komt maak je of bezwaar of je voert het uit maar tegelijk als provider blokkeer je het filmbedrijf op je netwerk tot de hele zaak is afgerond. En je zet een bericht neer dat klanten bezwaar moeten indienen bij het betreffende filmbedrijf waarna het filmbedrijf zelf naar een nederlandse, europese of welk land dan ook mag komen om een bezwaar schrift persoonlijk te overhandigen.

Ze kunnen zich niet beroepen op censuur wetgeving op dat moment want die hebben ze zelf onschadelijk gemaakt en het zal hun meer financieel pijn doen dan de providers als de lijsten ook nog eens gedeeld worden.
Scheelt ook nog in de bandbreedte.

Uiteraard als iets echt tegen de regels in is ander verhaal dan moet je hoe dan ook ingrijpen en in een tijdige manier maar dit soort bedrijven zijn niet te vertrouwen qua handelwijze.
Gisteren, 12:39 door Bitje-scheef
Volgens mij zijn hier door de VS al eerder pogingen voor ondernomen. Tot nu toe werden deze tegengehouden.
Gisteren, 12:44 door Anoniem
Door Anoniem: Dus heel de wereld valt onder Amerikaans recht ineens? Dit is geweldig nu zal de wereld zich los gaan maken van Amerika. Het land wordt geïsoleerd in de toekomst.
De Amerikanen hebben de Europese Unie in hun zak zoals een Dealer dat heeft met een junk, volledig onder hun controle.
Zodra de EU iets niet wil komen er sancties/gevolgen.
Europa/Nederland miet zaken gaan doen met India om daar goedkoper olie en gas vamdaan te halen dan bij de inhalige Amerikanen.
De Amerikanen willen nu Groenland uitgraven voor gas en olie, een/meerdere bron/nen die ze waarschijnlijk zojuist hebben ontdekt, anders zijn ze er niet zo gehaait op.
Uiteraard worden politici in Groenland/Denemarken omgekocht, geld stinkt.
Net zoals die Northstream die ze hebben laten oblazen, nu nemen we duur gas af van Amerika, het gaat puur om geld, heeft niks met oorlogen te maken, gewoin Europa een oor aannaaien.
Gisteren, 12:47 door Anoniem
Door Anoniem: Dus heel de wereld valt onder Amerikaans recht ineens? Dit is geweldig nu zal de wereld zich los gaan maken van Amerika. Het land wordt geïsoleerd in de toekomst.
Nee, dat klopt niet. Het gaat hier om een anti-Piracy Act. En dan spreken we over zaken als "intellectuele datadiefstal". Dat is wel fundamenteel in deze discussie hier.
Gisteren, 13:01 door Anoniem
In de EU wordt dit al gedaan zonder tussenkomst van de rechter. Er loopt wel een procedure bij heteygcqde Europees Hof van Justitie sind 2022.

https://www.bitsoffreedom.nl/2022/05/23/bits-of-freedom-steunt-rechtszaak-tegen-censuurmaatregelen/
Gisteren, 13:03 door Power2All - Bijgewerkt: Gisteren, 13:07
Ik zie een gat in de markt.
Eigen DNS hosting aanbieden die dit soort onzin niet blokkeert, en dan in een land hosten die schijt heeft aan DMCA enzo. En als ze dat proberen te blokkeren, via allerlij CDN's e.d. hosten die veel andere sites hosten (zoals de film sites), dan wordt het ineens toch wel heel lastig :)
Nog mooier, DNS hosting via BitTorrent achtige protocol, zodat je gewoon een request doet en deze via een peer2peer netwerk krijgt.
Gisteren, 14:10 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus heel de wereld valt onder Amerikaans recht ineens? Dit is geweldig nu zal de wereld zich los gaan maken van Amerika. Het land wordt geïsoleerd in de toekomst.
Nee, dat klopt niet. Het gaat hier om een anti-Piracy Act. En dan spreken we over zaken als "intellectuele datadiefstal". Dat is wel fundamenteel in deze discussie hier.

dat klopt wel. de VS is overal bezig persvrijheid en vrijheid van meningsuiting onder uit te halen. (ook al roepen Trump, Musk en Zuckenberg van niet)
Dit schept weer een precedent om de VS te controle te geven op het internet.

tijd om DNS-resolvers uit de VS niet meer te vertrouwen en daar weg te houden.
Gisteren, 14:18 door e.r.
Door Power2All: Ik zie een gat in de markt.
Eigen DNS hosting aanbieden die dit soort onzin niet blokkeert, en dan in een land hosten die schijt heeft aan DMCA enzo.
Dit denk ik dus ook.

Wellicht niet per se betaald. Als alle torrent (enz) sites gezamelijk zo'n dienst opzetten met een browser plugin of iets dergelijks, dan kan dat best gratis voor de eigen winst. Als het betaald wordt dan heb je grote kans dat teveel mensen het links laten liggen. Daarnaast zijn betalingen weer traceerbaar.
Dan krijg je een schaduw internet. Een soort darkweb, maar dan wat oppervlakkiger denk ik.

Wel toont dit weer eens aan waarom we minder afhankelijk van grote naties, zoals de VS moeten zijn of worden.

Overigens saillant detail dat onze Nederlandse SIDN deels naar de VS (Amazon AWS) mag verhuizen: https://www.security.nl/posting/872841/SIDN+mag+registratiesysteem+van+kabinet+deels+naar+Amazon+verhuizen
Gisteren, 14:18 door johanw
Zoe Lofgren is een democrate uit Californie. Daar zal dus wel gelobby en omkoperij (aka campagnegeld donaties) van de filmindistrie daar achter zitten. En ze hopen vast dat zoiets uit te breiden is naar sites met inhoud die hen politiek niet aanstaat als ze ooit weer eens de presidentsverkiezingen winnen.
Gisteren, 15:27 door Anoniem
"The Copyright Alliance, die partijen zoals Disney, Paramount, Sony en Universal vertegenwoordigt, is blij met het voorstel en zegt met beleidsmakers te zullen samenwerken om ervoor te zorgen dat het voorstel wet wordt."

(Script)schrijvers, regisseurs, acteurs en andere creatievelingen zullen er vrijwel niks van terugzien. Zoals bekend worden deze onderbetaald door bovengenoemde partijen. Ook daarom geen enkele medelijden met inhalige partijen als Netflix en Disney. Verder geeft het omzeilen van blokkades me een goed gevoel en ook deze komende DNS-malversatie valt makkelijk te omzeilen.

Ik ben 50 euro per maand kwijt aan 'internet', incl. de 5 euro voor VPN (buiten de 14 eyes) met port forwarding. Van deze omkoperij zal ik de komende jaren dus ook geen last hebben.
Gisteren, 15:52 door Anoniem
Door Anoniem: "The Copyright Alliance, die partijen zoals Disney, Paramount, Sony en Universal vertegenwoordigt, is blij met het voorstel en zegt met beleidsmakers te zullen samenwerken om ervoor te zorgen dat het voorstel wet wordt."

(Script)schrijvers, regisseurs, acteurs en andere creatievelingen zullen er vrijwel niks van terugzien. Zoals bekend worden deze onderbetaald door bovengenoemde partijen. Ook daarom geen enkele medelijden met inhalige partijen als Netflix en Disney. Verder geeft het omzeilen van blokkades me een goed gevoel en ook deze komende DNS-malversatie valt makkelijk te omzeilen.

Ik ben 50 euro per maand kwijt aan 'internet', incl. de 5 euro voor VPN (buiten de 14 eyes) met port forwarding. Van deze omkoperij zal ik de komende jaren dus ook geen last hebben.

Uit interesse: bij welke VPN-provider zit je? Ik ben momenteel ook opzoek. Op dit moment gebruik ik de gratis versie van Proton, maar die is voor torrents niet toereikend.
Gisteren, 16:14 door Anoniem
Zo heeft quad9 het al enige tijd aan de stok met sony.
Wat, diezelfde sony van de rootkit cd? Ja die.
Gisteren, 17:19 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dus heel de wereld valt onder Amerikaans recht ineens? Dit is geweldig nu zal de wereld zich los gaan maken van Amerika. Het land wordt geïsoleerd in de toekomst.
Nee, dat klopt niet. Het gaat hier om een anti-Piracy Act. En dan spreken we over zaken als "intellectuele datadiefstal". Dat is wel fundamenteel in deze discussie hier.

Wees dan wel exact: bij een vermoeden van intellectueel data-kopieren. Na faloop is het origineel er namelijk nog steeds.
En er is nog geen rechtzaak met veroordeling geweest, alleen een claim van de rechthebbende bij een rechtbank.

Het is net alsof rechthebbenden geen valse claims indienen.
Kijk maar naar wat Google allemaal afkeurt aan claims in een jaar.

Dit is de manier om het hele internet gierend tot stilstand te brengen, alleen omdst een rechthebbende iets te gortig is met zijn te ruim opgzette claim.

Hopelijk beginnen de rechthebbende met hun eigen sites. Dat doen ze wel vaker. :-)
Gisteren, 18:51 door Anoniem
Lijkt mij sterk dat een Amerikaans wetje de gehele DNS wereld in de houding doet springen, helemaal als ze al in de houding moeten springen na een claim die nog gerechtelijk afgehandeld dient te worden. En dan ook nog dat de beschuldigde, doch niet veroordeelde, partij zich enkel mag verdedigen in een Amerikaanse rechtbank, want dat trekt hoor en wederhoor wel heel erg scheef.

Daarnaast, bogus DNS resolves zijn uiterst makkelijk te omzeilen. Ook zonder VPN. En ook als 99% procent van de DNS resolvers wereldwijd meedoet aan die bogus.

Naast dat het nogal een precedent zou schapen als een Amerikaans wetje mondiaal opgevolgd dient te worden, want dat nodigt uit naar meer.
Gisteren, 19:26 door Anoniem
Zorgwekkend. Ik heb wel eens auteursrechtenclaims gehad. Waarvan geen enkele sprake was of is. Aantoonbaar ook. Niks mis mee. Wereldwijd.

Het zou wel vervelend zijn als ik voor dat aantonen helemaal naar de USA moet vliegen om het aan te moeten tonen.

Ik kan het zo aantonen, maar wie is de USA en waarom kunnen ze ineens aan stekkers trekken? Alsof ze iedereen die ze willen naar willekeur maar uit kunnen laten leveren. Ook als je niemands rechten schendt.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.