image

Kabinet niet van plan om gepersonaliseerde kentekens in te voeren

donderdag 30 januari 2025, 13:54 door Redactie, 5 reacties

Het kabinet is niet van plan om gepersonaliseerde kentekens in Nederland in te voeren. De hoge kosten van invoering als 'niet-kwantificeerbare' gevolgen, zoals fraudegevoeligheid en een mogelijk lagere automatische nummerplaatherkenning, worden onder andere als redenen genoemd. Dat laat minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat in een brief aan de Tweede Kamer weten.

Vorig jaar januari nam de Tweede Kamer een motie van de PVV aan waarin de regering werd verzocht om te onderzoeken of een gepersonaliseerd kenteken in Nederland kan worden ingevoerd. Het zou dan gaan om zowel een kenteken dat aan een persoon is gekoppeld als aan een voertuig. Het kabinet liet daarop onderzoek uitvoeren dat vandaag is gepresenteerd.

"Het onderzoek concludeert dat een gepersonaliseerd kenteken in Nederland (technisch) mogelijk zou kunnen worden gemaakt, maar dat het complex is om in te voeren, grote financiële consequenties heeft en een grote impact zou hebben op (de systemen van) betrokken stakeholders. Daarnaast lijkt er geen variant te bestaan die de verdiencapaciteit van het ministerie aanzienlijk zou vergroten en/of zou kunnen leiden tot lastenverlichting voor (alle) automobilisten", aldus Madlener.

Er werd onder andere gekeken naar een volledig persoonsgebonden kenteken. Elk uitgegeven kenteken is dan persoonsgebonden. Een eigenaar krijgt bij zijn eerste aanschaf van een voertuig een persoonsgebonden kenteken dat gedurende zijn leven bij de persoon blijft. Dit zou ook een gepersonaliseerd kenteken met een zelfgekozen combinatie van tekens kunnen zijn. Bij de aanschaf van een nieuw voertuig zou het kenteken worden meegenomen.

Naast de kosten en complexiteit van de invoering zien de onderzoekers ook andere problemen. "Het huidige kenteken kent een vaste structuur en is daarom minder fraudegevoelig en beter controleerbaar. Invoering van gepersonaliseerde kentekens kan resulteren in een lagere betrouwbaarheid door camera’s voor automatische nummerplaatherkenning", aldus Madlener. Die stelt ook dat in België is gebleken dat het soms lastig is aan te geven welke combinaties maatschappelijk onaanvaardbaar zijn. De minister sluit zijn brief af door te stellen dat het kabinet op basis van het onderzoek niet van plan is om gepersonaliseerde kentekens in te voeren.

Image

Reacties (5)
Gisteren, 15:28 door Anoniem
...en een mogelijk lagere automatische nummerplaatherkenning, worden onder andere als redenen genoemd.
Ik woon in de grensstreek en de Belgische buren hebben heel wat minder problemen met gepersonaliseerde nummerplaten. Die zie je met regelmaat van de klok over de Nederlandse grens komen.

En nu komen ze ons beweren dat hun ANPR het minder goed doet? Zou graag het bewijs voor die stelling willen zien.
Gisteren, 16:21 door Anoniem
Door Anoniem:
...en een mogelijk lagere automatische nummerplaatherkenning, worden onder andere als redenen genoemd.
Ik woon in de grensstreek en de Belgische buren hebben heel wat minder problemen met gepersonaliseerde nummerplaten. Die zie je met regelmaat van de klok over de Nederlandse grens komen.

Misschien dat ze gewoon gekozen hebben om de betreffende problemen voor lief te nemen.

En nu komen ze ons beweren dat hun ANPR het minder goed doet? Zou graag het bewijs voor die stelling willen zien.

Dat is echt wel aannemelijk. Hoeveel minder , en hoe erg dat is, is een tweede.

In marginale (afstand, regen etc etc) situaties gaan OCR systemen (en ook gewoon mensen) fouten maken.
Sommige mis-herkenningen kun je voorkomen door bepaalde letters / cijfers niet te gebruiken, of bij het genereren niet, of niet naast elkaar te gebruiken.

Als je dan ook nog een gestructureerd formaat gebruikt kun je de herkenning verbeteren doordat sommige combinaties vanzelf "niet valide" zijn.

Heb je ooit zelf een tekst document ingescand ? Dan zie je ook dat het soms niet goed gaat .
De correctie - of auto correctie - doe je omdat je weet hoe een word gespeld hoort te zijn . (en, ervan uitgaande dat de bron niet werkelijk de mis-spelling deed).

i l 1 0 O Onderscheiden niet lekker in tekst bijvoorbeeld. Niet voor niks dat in de vroege historie bijvoorbeeld bankcheques speciaal "MCR friendly" (machine reading) fonts gebruikten bijvoorbeeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/Magnetic_ink_character_recognition
en als gehele stijl : https://en.wikipedia.org/wiki/Westminster_(typeface) (geen technisch nut, maar wel extreem herkenbaar als "hier is een computer bezig" in films)

De NL stijl dat bepaalde reeksen jaar-gebaseerd zijn is (al) een soort van checksum .

Dus het feit dat het met een bredere reeks "mogelijk valide" combinaties van letters en cijfers wat minder goed herkenbaar is klopt beslist .
Welke fractie herkenning je omlaag gaat zou inderdaad wel interessant zijn. Misschien dat je met genoeg zoeken relevant onderzoek kunt opduiken.
Gisteren, 17:08 door Anoniem
Door Anoniem:
...en een mogelijk lagere automatische nummerplaatherkenning, worden onder andere als redenen genoemd.
Ik woon in de grensstreek en de Belgische buren hebben heel wat minder problemen met gepersonaliseerde nummerplaten. Die zie je met regelmaat van de klok over de Nederlandse grens komen.

En nu komen ze ons beweren dat hun ANPR het minder goed doet? Zou graag het bewijs voor die stelling willen zien.
Weliswaar een artikel van 10 jaar oud, maar:
https://nos.nl/artikel/2036865-boetevrij-rijden-in-belgie-met-speciaal-nummerbord
Gisteren, 19:36 door Anoniem
Oude herrinnering maar ook wel weer een leukie.

Een Lambo hier in de jachthaven. Engels kenteken: 1 3 ANK. Aan mekaar geplakt: BANK.

Het zal waarschijnlijk wel een crimineel zijn geweest. En een witwasser. Maar die humor kan geen bank betalen.
Gisteren, 22:34 door cyberpunk
@Anoniem 17:08

Dit is volgens mijn nog steeds niet opgelost. Een neef van me werkt bij de (Belgische) politie en heeft zelf een gepersonaliseerde nummerplaat (vanity plate) met de initialen van zijn naam, bijv. JC. Deze wordt nog altijd niet herkend door ANPR, omdat de nummerplaat zo kort is. Hij heeft echter wel een probleem met parkeerplaatsen die bij het verlaten niet met een ticket werken, maar met automatische nummerherkenning. Dan moet hij altijd even bellen om te vragen of ze de slagboom willen opendoen. :-D

Misschien dat langere nummerplaten wél herkend worden, want je kan ze nog steeds aanvragen.

https://es.mobilit.fgov.be/persoplate/
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.