Door Anoniem: Vandaag allemaal websites hier in de soep omdat Let's Encrypt geen nieuwe certificaten meer maakt. Je mag er niet over klagen want ze waren allemaal gratis. Nu al uren bezig om mijn apache weer opgestart te krijgen. Die loopt dan tegen een ongeldig certificaat aan. Dus dan werk heel de rest van de zooi ook niet. Klanten die gaan piepen dat hun gratis gehoste website niet meer werkt. Haal je de SSL er vanaf, gaan alle browsers piepen dat je gevaarlijk bent. En dat ben ik helemaal niet.
Om te beginnen :
Als een erg grote/professionele service (google, FB, SIDN, Let's Encrypt etc ) "Het niet doet" - 99% kans dat het probleem bij jou zit, en niet bij zo'n service .
Voor dergelijke diensten - als die echt uitvallen is dat erg groot nieuws, en staat "het Internet" er meteen vol mee .
Er zal iets in je setup kapot zijn, of geblokkeerd worden .
En ik denk al een tijdje, omdat het nu echt niet meer werkt en die certificaten een tijd voor verloop datum vernieuwd worden.
Eén voordeel : als je "klanten" gratis host mogen die ook niet klagen .
Best wel een zooitje vandaag!
Ik gebruik ISPConfig dat altijd al de certificaten bijhield om te vernieuwen. Als iemand een kunstje weet, de certbot vragen om ze allemaal te vernieuwen helpt ook niet meer. Ik zit even in een wat nu zei pietje cru moment. Als iemand wat weet, ik lik je schoenen schoon en leg er bloemen bij.
systeembeheer is geen 'kunstje' , maar snappen hoe dingen werken, uitzoeken waar het misloopt, en dat oplossen.
Je geeft te weinig informatie om er iets over te kunnen roepen waar je moet kijken.
In de basis is het logs lezen, veel google, en alle stappen onder de motorkap leren snappen.
Totaal wilde gok - kijk eens of er geen disk is volgelopen. Dan gaat van alles stuk.
En - je zit niet op het beste forum. Vroeger was er een forum 'webhostingtalk' , alleen daar is geen activiteit meer.
Ik denk dat je op tweakers in de juiste sectie meer mensen treft - maar dan nog, geef er meer informatie bij over je platform.
In z'n algemeenheid - bouw een zakelijk contacten netwerk op van mensen in je sector .
En het zou kunnen dat je gewoon wat consultancy moet inhuren.
De meeste engineers sturen liever een factuur met hun uurtarief dan een natura betaling van bootrimming en flowers, overigens.
Die mensen acuut moeten vinden als je plat ligt is onhandig . Je kunt dan beter tevoren kijken naar iemand die zo af en toe vinger aan de pols houdt van je systemen, en die je bij een urgente storing kunt bellen .
Mogelijk zijn er mensen met een strippenkaart model van support .