image

Vertrouwt de burger de burgerservicekaart?

maandag 27 september 2004, 15:37 door Redactie, 2 reacties

Op maandag 4 oktober 2004 presenteert EPN in Nieuwspoort van 11:00 tot 12:30 uur een onderzoek naar het vertrouwen van burgers in de in te voeren burgerservicekaart. De BSK is een kaart waarop zowel zichtbare als digitale informatie staat en die voor veel doeleinden kan worden gebruikt. De chip op de kaart kan naast gegevens van de eigenaar ook biometrische informatie bevatten. In de discussie na de presentatie staat de praktische waarde van deze kaart en het bijbehorende burgerservicenummer centraal. Het doel van de discussie is bouwstenen voor een actieprogramma te vinden dat de burger overtuigt van de waarde van deze kaart. Tijdens deze bijeenkomst presenteert Corrie Vis, hoofd onderzoek van CentERdata, de mening van de Nederlandse burger naar de noodzaak en wenselijkheid van een elektronische identiteitskaart. Zsolt Zsabo, Tweede-Kamerlid voor de VVD is aanwezig om aan te geven wat de inzet van de politiek is. Aanwezig zijn o.a. ook vertegenwoordigers van partijen als de uitvoeringsorganisatie ICTU en het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP). Iedereen is van harte uitgenodigd om aan de discussie deel te nemen en zo bij te dragen aan deze voorhoede-ontwikkeling. Meer informatie is op deze pagina te vinden.

Reacties (2)
28-09-2004, 10:08 door Anoniem
Lobbygroep houdt marginale presentatie. De mening van de burger wordt
gepresenteerd door een onderzoeksinstituut dat 2000 burgers de mening
vraagt. Als er één ding is wat we sinds Pim weten is, is dat 'de burger' elke
dag een andere mening kan hebben, afhankelijk van het weer, de laatste
nieuwsberichten etc etc. Oftewel één rondje artikelen omtrent de risico's van
de achterliggende techniek (en dus niet alleen de theorie over PKI) in wat
vakbladen en consumentenpers en dan is de burger een week tegen. Tot er
weer een volksikoon omvalt, dan komt die kaart er toch. Weer een digitale
betuwelijn! Noodzaak en wenselijkheid zijn bijzonder tendensgevoelige
waarden, en wát voor informatie heeft een burger vooraf gehad?

Kijk je bij centerdata representativiteit van de 2000 mensen , dan zie
doodleuk dat hoger opgeleiden en veertigers oververtegenwoordigd zijn -
meer dan significant. 'Het volk' heeft gesproken nu komen de
deskundologen en dan krijgen we het snufje door onze strot geramd.
28-09-2004, 16:12 door Anoniem
Krijgen we dus een burgerservicenummer? Dus dat betekent nog
een nummer erbij? Dus nog een extra punt waarmee dingen fout
kunnen gaan. En wie gaat die ellende weer allemaal betalen?
De burger natuurlijk.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.