image

Logius vraagt 800.000 gebruikers van MijnOverheid om e-mailadres

maandag 10 februari 2025, 15:19 door Redactie, 16 reacties

Logius heeft 800.000 gebruikers van MijnOverheid een brief gestuurd waarin het vraagt om een e-mailadres op te geven, zo heeft de Overheidsinstantie vandaag bekendgemaakt. Via MijnOverheid kunnen burgers op hun eigen account overheidscommunicatie ontvangen, persoonlijke gegevens inzien en lopende zaken bij de overheid bekijken. Daarnaast wordt ook getoond met welke organisaties informatie uit de Basis Registratie Personen (BRP) wordt gedeeld.

Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid. Het account kan niet worden opgezegd. Burgers hebben zelf de keus of en op welke wijze er gebruik wordt gemaakt van MijnOverheid, zo laat Logius weten. De Berichtenbox op MijnOverheid fungeert als 'digitale brievenbus' en maakt het mogelijk om berichten van overheidsinstanties te ontvangen en versturen.

Het is mogelijk om bij het activeren van het MijnOverheid-account een e-mailadres op te geven. "Heeft u nieuwe post in uw Berichtenbox? Als u e-mailmeldingen aanzet, ontvangt u een e-mail als u een nieuw bericht ontvangt. Ook krijgt u een herinnering als er ongelezen post in uw Berichtenbox zit", aldus de uitleg van Logius. Zo'n 800.000 MijnOverheid-gebruikers hebben geen e-mailadres opgegeven. "Deze mensen ontvangen daardoor geen e-mailnotificaties als er een bericht voor ze klaarstaat. Zo missen ze mogelijk belangrijke post van de overheid", zo stelt de overheidsinstantie, die tevens beheerder van MijnOverheid is.

Logius heeft deze gebruikers nu een brief gestuurd waarin ze worden gevraagd alsnog een e-mailadres op te geven. "Het kan natuurlijk een bewuste keuze zijn om geen e-mailnotificaties te willen ontvangen, maar van zo’n 800.000 mensen is het niet zeker of het om een bewuste keuze gaat. Deze mensen hebben geen e-mailadres ingevuld of hebben hun e-mailadres nooit bevestigd", zo laat de instantie verder weten.

Reacties (16)
Gisteren, 15:25 door Anoniem
Ik wens geen digitaal contact, en met mij nog een gehele groep Nederlanders.
Fijn als (r)overheid hier ook rekening mee houdt i.p.v. alles maar op te dringen.
Gisteren, 15:32 door majortom - Bijgewerkt: Gisteren, 15:49
"Deze mensen ontvangen daardoor geen e-mailnotificaties als er een bericht voor ze klaarstaat. Zo missen ze mogelijk belangrijke post van de overheid"
Het zou zo moeten werken dat wanneer berichten lang klaar staan en niet worden gelezen, eea alsnog via de gewone post naar de mensen wordt gestuurd. Wellicht hebben mensen niet eens in de gaten gehad (zoals bij mijn ouders) dat bij het aanmelden bij "Mijn Overheid" het gevolg is dat je zelf verantwoordelijk wordt om regelmatig in die berichtenbox te gaan kijken

Want naast het niet opgeven van een emailadres kan het ook zo zijn dat mensen een nieuw emailadres krijgen (en vergeten dit door te geven), dat de mail in de spambox komt of op een andere manier verloren raakt e.d.

Grootste reden van dit uitgangspunt is voor mij de reden om me hier niet voor aan te melden en gewoon de communicatie per fysieke post te laten plaatsvinden.

Elke Nederlander van 14 jaar of ouder heeft een account op MijnOverheid.
Dit is natuurlijk al te absurd voor woorden: je zou jezelf er minimaal actief voor moeten aanmelden om een account te hebben. Overigens betreft dit slapende accounts wanneer deze niet geactiveerd zijn (wat mogelijk een security risico inhoudt).
Gisteren, 15:45 door Anoniem
Hier zit meer achter. Immers is al bekend dat als er geen e-mailadres is opgegeven en men vanuit de overheid dan wel semi-overheid een bericht neer zet in Mijn Overheid, is als niet verzonden mag worden beschouwd.

Nu probeert men deze met het verkrijgen van een e-mailadres dit probleem te omzeilen.
Gisteren, 16:07 door _R0N_
Die berichtenbox wordt pas actief als je er een keer op inlogt, zo lang je dat niet doet moet de overheid je gewoon brieven sturen.
Gisteren, 16:08 door majortom
Door Anoniem: Hier zit meer achter. Immers is al bekend dat als er geen e-mailadres is opgegeven en men vanuit de overheid dan wel semi-overheid een bericht neer zet in Mijn Overheid, is als niet verzonden mag worden beschouwd.

Nu probeert men deze met het verkrijgen van een e-mailadres dit probleem te omzeilen.
Nee zo werkt het niet. Volgens de veelgestelde vragen mbt emailnotificaties (https://mijn.overheid.nl/vragen/Algemeen) staat het volgende:
Het aanbieden van de melding dat er een nieuw bericht is bezorgd betreft een service van MijnOverheid. Deze melding heeft geen juridische status. Dit betekent dat aan het wel of niet (tijdig) ontvangen van een deze melding geen rechten kunnen worden ontleend. U dient zelf uw Berichtenbox geregeld te openen om te zien of u nieuwe berichten heeft en zo nodig hiernaar te handelen.
Oftwel, geen email ontvangen is geen reden om te claimen dat je een bericht niet hebt gelezen.
Gisteren, 16:28 door Anoniem
Geen mijnoverheid en geen digid, brief gaat retour afzender als deze komt.
Gisteren, 16:30 door Anoniem
Hoeveel procent van deze 800.000 weet niet dat zij een 'gebruiker' zijn van MijnOverheid? 95 procent?

Gebruik het zelf ook niet (denk ik). Kan dus zo zijn dat die vol berichten staat*, echter geen toegang toe. Zou ook niet weten hoe dat moet, sterker nog ook geen enkele behoefte aan.
Gisteren, 16:33 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem: Hier zit meer achter. Immers is al bekend dat als er geen e-mailadres is opgegeven en men vanuit de overheid dan wel semi-overheid een bericht neer zet in Mijn Overheid, is als niet verzonden mag worden beschouwd.

Nu probeert men deze met het verkrijgen van een e-mailadres dit probleem te omzeilen.
Nee zo werkt het niet. Volgens de veelgestelde vragen mbt emailnotificaties (https://mijn.overheid.nl/vragen/Algemeen) staat het volgende:
Het aanbieden van de melding dat er een nieuw bericht is bezorgd betreft een service van MijnOverheid. Deze melding heeft geen juridische status. Dit betekent dat aan het wel of niet (tijdig) ontvangen van een deze melding geen rechten kunnen worden ontleend. U dient zelf uw Berichtenbox geregeld te openen om te zien of u nieuwe berichten heeft en zo nodig hiernaar te handelen.
Oftwel, geen email ontvangen is geen reden om te claimen dat je een bericht niet hebt gelezen.
Exact de reden waarom je dit dus niet wil gebruiken.
Gisteren, 16:34 door Anoniem
De reden dat dit niet werkt, is omdat je mails krijgt met de tekst: 'er staat een brief voor je klaar.'

En dus moet ik weer inloggen en moeite doen om de brief te lezen. Zolang het niet mogelijk is om de brieven door te sturen, laat ik ze gewoon per post komen. Want dan hoef ik geen extra handelingen te doen.

Dat gaat dan om:
- APK
- Belastingdienst

Voor die twee a drie brieven per jaar, ga ik geen berichten box aanmaken. Dat is voor mij als consument meer werk en handelingen dan gewoon per post ontvangen.

TheYOSH
Gisteren, 18:02 door Anoniem
Gaat bij mij dubbelop wat de belastingdienst aangaat, krijg ik per e-mail en ook nog eens een keer per post.
Gisteren, 18:54 door Anoniem
Door Anoniem: De reden dat dit niet werkt, is omdat je mails krijgt met de tekst: 'er staat een brief voor je klaar.'

En dus moet ik weer inloggen en moeite doen om de brief te lezen. Zolang het niet mogelijk is om de brieven door te sturen, laat ik ze gewoon per post komen. Want dan hoef ik geen extra handelingen te doen.

Dat gaat dan om:
- APK
- Belastingdienst

Voor die twee a drie brieven per jaar, ga ik geen berichten box aanmaken. Dat is voor mij als consument meer werk en handelingen dan gewoon per post ontvangen.

TheYOSH

Op zich wel zo veilig toch? Dat alleen ik bij mijn brief kan (want ik moet inloggen) en niet de aanbieder van mijn mailadres bijvoorbeeld. Per e-mail zou ik de brief in ieder geval niet willen hebben, veel te onveilig.

Naast dat brieven verdwijnen en de postbode misschien ook wel kan zien als er wat bijzonders gaande is (de metadata zegt genoeg van een brief of 10 van de belastingdienst in een maand).

Het is een groot recht om offline te blijven werken, maar ik zou dan wel verwachten dat de bijbehorende kosten ook gedekt mogen worden. Post is natuurlijk veel duurder dan een bericht in de berichtenbox. En ik ontvang mijn post het liefste in een postbus in het verre buitenland natuurlijk.

Uiteindelijk betaald diegene die alles zo goedkoop mogelijk maakt voor de verzender nu wel voor die postzegel van die ander natuurlijk, dus daar mag wel een correctie op. Goedkoopste medium gratis, en alle meerkosten gewoon netjes door de helft aan degene die dat middel wil? Waarbij de eerste 5 brieven per jaar gratis zijn en er een limiet zit van bijvoorbeeld 2,50 per maand om het niet uit de hand te laten lopen? (En denk je nu: dat zou nooit gebeuren: waar zijn die adminstratiekosten van het CJIB ook al weer voor bedoeld?).

Stel ik wel voor dat ze allemaal eerst stoppen met onnodige brieven. Want ik weet echt wel dat ik vanaf 1 maart aangifte kan doen, daar is geen brief voor nodig (en ook geen reclamebudget), daar kan een mailtje wel prima volstaan.
Gisteren, 18:56 door Anoniem
De overheid is hier weer net zo schimmig, net zo vaag, net zo incompleet als de informatie over wat een wettig betaalmiddel is.

RIJKSOVERHEID BAGGER INFO!

Wie zijn die achthonderdduizend mensen dan? Zijn dat mensen die hun berichtenbox hebben geactiveerd?
Of:
Zijn dat alle mensen boven de 14 jaar, waarvan achthonderdduizend hun e-mailadres niet hebben doorgegeven?

Kortom:

INCOMPLETE RIJKSOVERHEID BAGGER INFO!

Te wijten aan (niet te danken aan!) PRUTS RIJKSOVERHEIDSINFO kunnen we hier in dit topic weer in een feitelijk nodeloze discussie gaan rondbaggeren!
Gisteren, 20:04 door Anoniem
Ik kijk er niet in en wens er geen gebruik van te maken. De overheid heeft een breng plicht, ik heb geen haal plicht.

Stuur maar een brief, of desnoods een email met alles wat ze erin willen zetten.

Ik doe niet meer aan deze controlestaat.
Vandaag, 08:50 door Anoniem
Volgens mij een prima besparing om alle blauwe post niet meer te versturen aangezien die toch al digitaal beschikbaar is enkele dagen voordat ik hem in de brievenbus vind.

En ja, het moet natuurlijk een vrije (instelbare) keuze zijn om enkel digitale post te ontvangen.
Vandaag, 08:55 door Anoniem
Door Anoniem: De reden dat dit niet werkt, is omdat je mails krijgt met de tekst: 'er staat een brief voor je klaar.'

En dus moet ik weer inloggen en moeite doen om de brief te lezen. Zolang het niet mogelijk is om de brieven door te sturen, laat ik ze gewoon per post komen. Want dan hoef ik geen extra handelingen te doen.

En dat is niet alleen bij de overheid. Elke bedrijf doet het op dezelfde manier. Lekker allemaal op hun eigen systeem, duizenden klanten, één druk op de knop en het is klaar. Minder moeite en goedkoper.

Aan de ontvanger kant zit ik met tientallen accounts, wachtwoorden, bijhouden van 'er staat een brief voor je klaar.' meldingen computer opstarten en weer inloggen.

De kostenbesparing bij overheid en bedrijven wordt niet doorberekend in de belasting of prijs van artikelen. Ook mijn tijd = geld. Deze digitalisering is geen besparing, alleen het verschuiven van de kosten naar een andere partij.
Vandaag, 10:04 door Anoniem
En weten we nog van de Addcomm ransomware vorig jaar mei ?
Waarbij de ransom betaald is en men z.g.n. afspraken heeft gemaakt met de criminelen dat onze data niet zo worden gedeeld.
(hahaha)

Diverse overheids instellingen gemeentes, regionale belastinggroep, kadaster, etc.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.