Door linuxpro: Door Anoniem: Als motorrijder kan ik dit alleen maar toejuichen.
Te vaak zijn automobilisten met andere zaken bezig dan met het besturen van een auto.
V.w.b. AI:
Foto’s waarop het systeem een mobiele telefoon in de hand van een automobilist herkent worden doorgestuurd naar het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB). Daar bekijkt een boa de foto’s nog eens.
Yep, als mede motorrijder heel herkenbaar.
Motorrijden is een relatief riskante manier om jezelf te vervoeren. Alle respect als jij daar toch voor kiest, maar dat is geen reden om dan maar tot massasurveillance van alle automobilisten over te gaan. Als je motorrijden bij nader inzien toch te riskant vindt, puur en uitsluitend vanwege "zwabberende" automobilisten, dan is het het overwegen waard om zelf voor een minder riskante manier van vervoer te kiezen.
Als voetganger ben ik zelf een aantal keren verrast door motorrijders die op hoge snelheid aan kwamen rijden over secundaire wegen die ik over wilde steken. Dan nu maar elke motor continu monitoren op snelheid d.m.v. een gps-verbinding met gekoppelde zender? Als we zo beginnen...
Of weet je wat? Laten we motorrijden gewoon verbieden. Statistisch gezien is het veel te riskant.
Ik ben trouwens samen met iemand anders ook bijna een keer platgereden door de eigenaar van een gigantische SUV die in de bebouwde kom, in een zeer rustige straat, tijdens handheld bellen de macht over het stuur verloor. Ik zal nooit vergeten hoe die imposante grille recht op ons afkwam, met achter ons een muur, waarbij ik instinctief mijn metgezellin met me meetrok alsof we een aanvliegende voetbal moesten ontwijken. Net op tijd wist de automobilist, toen hij zag welke kant wij opgingen, zijn stuur om te gooien zodat hij tien meter verderop aan de overkant tegen een object tot stilstand kwam. Van dat object bleef weinig over. De bestuurder was een ca. 45-jarige man, type zakenman. Had een flitscamera daar geholpen? Nee, hooguit op mijn begrafenis, zo van: "Hij is niet tevergeefs gestorven, want zijn rondvliegende ingewanden zijn mooi geflitst."
Het wordt pas anders als je niet vijftig, maar vijftig miljoen mobiele flitscamera's hebt rondrijden. Dat wordt dan wel een beetje begrotelijk, maar goed, de belastingen kunnen na al die stijgingen nog best wel wat meer omhoog. En om de kosten te mitigeren, kun je dat dan ook weer integreren met voordeurbelcamera's, lantaarnpaalcamera's, zomaar-aan-de-gevel-camera's en - vooruit - camera's
in elke auto, die elke verdachte (pardon, ik bedoel: "riskante") beweging van de inzittenden registreren en dan met behulp van AI in de
cloud analyseren. Uiteraard
"omkleed met waarborgen voor de privacy" - woehahaha.
"Schat, wil je een dropje? Ik reik het wel even aan naar achteren."
"Nou nee, mamma, dat lijkt me niet verstandig." - wink, wink, nudge, nudge - Oh nee!
Geen nudge! Want dat zou door de AI verkeerd geïnterpreteerd kunnen worden...
Dus nee, ondanks mijn persoonlijke ervaringen ben ik geen voorstander van het monitoren van het gedrag van automobilisten in het inwendige van hun eigen auto. Wel ben ik ervoor dat als een automobilist die al rijdende handheld belt, een ongeluk veroorzaakt, en dat wordt aangetoond, dat dan indien nodig de woning van die automobilist en al diens bankrekeningen in beslag worden genomen en verkocht/gebruikt om de onverzekerde kosten en de veroorzaakte immateriële schade te verhalen. En er mag van mij ook een flinke gevangenisstraf op staan. Plus natuurlijk een langdurig rijverbod. Daar zou dan een voorbeeldwerking van uit moeten gaan. Maar ja, dat vereist dat rechters persoonlijke verantwoordelijkheid serieus nemen en die laten doorwerken in hun straftoemeting.
Ook vind ik het oké als
na een ongeluk - als daar aanleiding voor is en als de automobilist het zelf niet toegeeft - via de devices èn via de cloud gecheckt wordt of de automobilist handheld aan het bellen was.
Volwassen mensen moeten door de overheid behandeld worden als vrije en verantwoordelijke volwassenen, totdat iemand er zelf blijk van heeft gegeven zich niet als volwassene te gedragen.
M.J.