image

Google schakelt bij meer Chrome-gebruikers adblocker uBlock Origin uit

zaterdag 22 februari 2025, 12:08 door Redactie, 44 reacties

Google is begonnen om bij meer Chrome-gebruikers de zeer populaire adblocker uBlock Origin uit te schakelen, wat tot honderden zeer ontevreden reacties leidt. Gebruikers op Reddit deelden gisteren allerlei screenshots waarin te zien is dat Google Chrome uBlock Origin heeft uitgeschakeld. De manier waarop extensies binnen Chrome mogen werken staat beschreven in een manifest.

Google gaat Manifest V2 vervangen door Manifest V3. Eén van de aanpassingen in Manifest V3 betreft het grotendeels uitfaseren van de webRequest API. Adblockers maken van deze API gebruik voor het onderscheppen, blokkeren, doorsturen en aanpassen van in- en uitgaand verkeer van de browser. Verschillende partijen hebben al geklaagd dat adblockers met de komst van Manifest V3 minder effectief worden.

Vanwege de beperkingen is er geen Manifest V3-versie van uBlock Origin beschikbaar. Google liet eerder al weten dat het Manifest V2-extensies bij Chrome-gebruikers gaat uitschakelen. Afgelopen oktober begon het techbedrijf hier mee en nu blijkt dat meer Chrome-gebruikers wereldwijd geen gebruik meer kunnen maken van uBlock Origin. Volgens cijfers van Google hebben meer dan 39 miljoen mensen de adblocker geïnstalleerd.

De Chrome Web Store laat al enige tijd een melding zien dat de extensie binnenkort niet meer zal worden ondersteund, omdat die niet de 'best practices' voor Chrome-extensies volgt. Google adviseert Chrome-gebruikers waarbij uBlock Origin is uitgeschakeld vanuit de browser om de adblocker te verwijderen. Via de eigen website laat Google weten dat gebruikers voor een korte periode uitgeschakelde Manifest V2-extensies weer kunnen uitschakelen, maar deze mogelijkheid zal over een aantal maanden geheel verdwijnen.

Reacties (44)
22-02-2025, 12:47 door Anoniem
Tja.. Als je een product gebruikt van een bedrijf dat leeft van reclame-inkomsten, dan moet je niet verrast zijn als dat bedrijf acties onderneemt om het blokkeren van reclame in haar producten te voorkomen. Er zijn genoeg alternatieven. Dus, niet zeuren, maar overstappen.
22-02-2025, 12:48 door Anoniem
Op naar een browser waar dit niet hoeft. Voor mij dan althans.

Maar ja, de eindgebruiker is volgzaam en daar rekent Goggles op.

Ga je ook steeds doorgeven welke reclames je aanstaan en welke minder of helemaal niet?

Het wordt een dwingelandij-wereld.

#luntrus
22-02-2025, 13:08 door Anoniem
Twee opties...

1- Overstappen naar een andere browser
2- Gebruikmaken van PiHole

Ik gebruik firefox icm PiHole, die een blocklist heeft van 690k domeinen.

De add-on Adblocker for YT doet ook zijn werk.
Geen enkele add te zien als ik YT filmpjes bekijk via firefox.
22-02-2025, 13:20 door Anoniem
Straks 39 miljoen ex-Chrome gebruikers, dus...

Ja, ja. Dream on. Als dat zo was, zouden die mensen nooit aan Chrome zijn begonnen.
22-02-2025, 13:28 door Anoniem
Google is een tiran, ik raad iedereen Firefox aan ;)
22-02-2025, 13:29 door Anoniem
Overstappen op Firefox, daar blijft uBlock Origin wel werken.
Voor degenen die Chrome of Chromium willen blijven gebruiken is er de "uitgeklede" versie van Ublock, genaamd: uBlock Origin Lite
Zie:
https://www.security.nl/posting/768909/Adblocker+uBlock+Origin+krijgt+lite-versie+wegens+nieuwe+regels+Google
https://ublockorigin.com/
https://github.com/uBlockOrigin/uBOL-home
22-02-2025, 13:41 door e.r.
Tijd om naar wel-privacy vriendelijke browsers over te gaan.

Ik ben serieus benieuwd hoeveel mensen de overstap daadwerkelijk gaan maken.

Of in een wereld van oneindige reclame komen (privacy boeit de meeste niet) of een andere browser nemen...
22-02-2025, 14:13 door Trunks9
Gewone gebruikers moeten af van allerlei Google services.
Er zijn zoveel andere alternatieven.
Gebruik ze dan ook.
22-02-2025, 15:16 door Anoniem
Door e.r.: Tijd om naar wel-privacy vriendelijke browsers over te gaan.

Voor desktop: Mullvad, Firefox of Brave
https://www.privacyguides.org/en/desktop-browsers/

Voor mobile: Brave, Cromite of Safari (bij gebrek aan beter)
https://www.privacyguides.org/en/mobile-browsers/

Voor een hoge mate van bescherming tegen surveillance en censuur:
https://www.privacyguides.org/en/tor/

De documentatie op PrivacyGuides.org is in acht talen. Deze wordt voortdurend geevalueerd en indien nodig herzien.
22-02-2025, 15:31 door Anoniem
Door Anoniem: Overstappen op Firefox
Kies voor LibreWolf, Firefox zelf is helaas ook niet bijster privacy-vriendelijk meer.

Zijn overigens al contactgegevens van Google bekend? Is dat tegenwoordig niet wettelijk verplicht?
22-02-2025, 16:31 door Anoniem
De Belgische politie adviseert juist een adblocker.
https://www.security.nl/posting/457571/Belgische+politie+adviseert+adblocker+voor+veilig+surfen
22-02-2025, 17:04 door Anoniem
Door Anoniem: Twee opties...

1- Overstappen naar een andere browser
2- Gebruikmaken van PiHole

Ik gebruik firefox icm PiHole, die een blocklist heeft van 690k domeinen.

De add-on Adblocker for YT doet ook zijn werk.
Geen enkele add te zien als ik YT filmpjes bekijk via firefox.

PI-Hole, inderdaad dat werkt prima.

Als je met PI-Hole gaat monitoren dan zie je wat er gebeurt als je Chrome, Edge, Firefox, Brave, etc. opent en je zult versteld staan wat er alleen al over de lijn naar buiten gaat als je enkel Chrome opent.
Controleer het met de anderen Browsers en je keuze is snel gemaakt en je kunt het met aanvullende Adlists het browser over het Internet veiliger maken. Hieronder een aantal nuttige Adlists voor PI-Hole maar zijn ook bruikbaar in OPNSense.

https://raw.githubusercontent.com/StevenBlack/hosts/master/hosts
https://raw.githubusercontent.com/AdAway/adaway.github.io/master/hosts.txt
https://pgl.yoyo.org/adservers/serverlist.php
22-02-2025, 21:12 door Anoniem
Google Chrome = vriendelijke spyware
Hoe moeilijk is het.
22-02-2025, 22:10 door Anoniem
Dit zal alleen maar erger worden als ook AI ten behoeve hiervan zal worden ingezet.

Dan zal ook bepaald worden tot welke informatie u wel en tot welke u geen toegang (meer) zult hebben.

En een discussie hierover blijft uit.

Alhoewel een aantal lieden hier er wel zeker aandacht voor vragen en ook willen uitleggen waarom.
22-02-2025, 22:22 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Overstappen op Firefox
Kies voor LibreWolf.

Mullvad heeft de voorkeur boven Firefox. Firefox wordt geadviseerd indien de nodige verbeteringen zijn verricht in de configuratie daarvan. In de documentatie van PrivacyGuides,org wordt LibreWolf echter vooralsnog niet aanbevolen.

Om verscheidene redenen wordt LibreWolf (nog) niet geadviseerd door de kritische PrivacyGuides.org gemeenschap:

https://discuss.privacyguides.net/t/librewolf-browser-firefox-fork/148
22-02-2025, 22:32 door Anoniem
The Private YouTube Client

https://freetubeapp.io/ (voor Windows, Mac, en Linux)

Geen LSO cookie en geen reclame.

:-)
22-02-2025, 23:03 door Anoniem
Kern van het probleem: google schakelt uit.
Ofwel: geen baas op eigen computer.
Ik heb google jaren geleden al uitgeschakeld. En guess what: ook zonder google gaat het leven gewoon verder. Doei doei.
23-02-2025, 00:42 door Anoniem
Brave Browser is uitstekend.
Chromium blijft veiliger als Firefox simpelweg doordat er meer veiligheidsonderzoek gedaan wordt.
23-02-2025, 01:15 door vlavlip
Door Anoniem: Op naar een browser waar dit niet hoeft.
Welke browser?

Ga je ook steeds doorgeven welke reclames je aanstaan en welke minder of helemaal niet?
Ik heb in mijn hele leven nog nooit één enkele online reclame gezien die me aanstaat.
23-02-2025, 02:18 door Anoniem
Tijd dus om over te stappen dus. Chrome was wat mij betreft altijd al een adware/spyware browser die we destijds in het windows vista en 7 tijdperk gewoon verwijderde van de laptops en pcs van de klant toen ik een studenten baantje had bij een pc winkel de klant hat dan vaak de klacht dat hij zijn bookmarks kwijt was en er niet mee vooruit kon, eigenlijk was toen firefox het beste alternatief. Ik begrijp dat google met bundeling met andere software die chrome dan de standaard browser maakte en opdringen het markt aandeel gewonnen heeft en het feit dat internet explorer gewoon waardeloos was, toch ben ik niet echt fan van chrome.
Nooit begrepen waarom mensen die browser wouden gebruiken
Google kan mij de pot op met deze monopoly practises.
Ja ookal hebben ze zelfs bij firefox een flinke vinger in de pap toch is dat momenteel nog het betere alternatief. Of brave die dan chrome gebaseerd is. Forks zijn wel weer inorde als de spyware eruit gesloopt is.
23-02-2025, 02:28 door Anoniem
Door Trunks9: Gewone gebruikers moeten af van allerlei Google services.
Er zijn zoveel andere alternatieven.
Gebruik ze dan ook.

Je hebt helemaal gelijk ik waarschuw mensen in mijn omgeving al tijden. Maar ze willen meestal niet luisteren van wege het gebruikers gemak. Apple en android is lekker makkelijk. Een privacy os vinden ze maar te lastig een andere browser dan chrome te gebruiken te lastig.
Geen zin om wat anders te proberen. Microsoft doet het ook met windows je hebt gewoon geen controle meer over je eigen hardware en je eigen apparatuur en alles word door gelust naar hun servers je hebr geen privacy meer. Ik ben zelf daarom al een aantal jaren geleden over gestapt op linux en grapheneos ik zag waar het naar toe ging en nu zijn we een heel eind verder op die koers. Ook die chrome tv box van de isps moet ik niks van hebben want een microfoon die je 24/7 in je huiskamer afluistert is niet gewenst zo iets moet je zelf de controle over hebben inplaats van een extern bedrijf als google. En dan nog al die googlenapparaten chromecast etc, spioneren direct op je thuisnetwerk. Bij voorkeur sandbox je ze in een fysiek ander netwerk als je ze al gebruikt.
23-02-2025, 02:38 door Anoniem
Door Anoniem: Straks 39 miljoen ex-Chrome gebruikers, dus...

Ja, ja. Dream on. Als dat zo was, zouden die mensen nooit aan Chrome zijn begonnen.

google heeft het destijds slim gedaan met bundled software werd chrome geinstalleerd en standaard browser gemaakt later standaard in android en ook in windows. Veel youtubers betaald die het promote etc.
Op die manier hebben ze de hele markt over genomen tot het niveau dat zelfs overheids instanties chrome zijn gaan gebruiken wat ik een kwalijke zaak vind.

Maar weinig mensen denken en kijken verder dan het gebruikers gemak van iets wat vooraf geinstalleerd is
23-02-2025, 08:29 door Anoniem
Beste gebruiker,

Wij van Google hebben als missie om alle data in de wereld te verzamelen, om ons in staat te stellen om dat doel te bereiken, zodat we uw gegevens kunnen verkopen, hebben wij software en hardware ontwikkeld om deze data te kunnen verzamelen.
U moet hierbij denken aan Operating Systems, browsers, telefoons maar ook deurbellen, thermostaten en laptops.

Koopt u onze producten of maakt u gebruik van onze diensten dan is uw data in ons bezit.

Met vriendelijke data groet,

Goegel
23-02-2025, 08:29 door Anoniem
Door vlavlip:
Door Anoniem: Op naar een browser waar dit niet hoeft.
Welke browser?

Ga je ook steeds doorgeven welke reclames je aanstaan en welke minder of helemaal niet?
Ik heb in mijn hele leven nog nooit één enkele online reclame gezien die me aanstaat.

Wellicht niet bewust maar onbewust zeer zeker.
23-02-2025, 12:28 door Anoniem
Door e.r.: Ik ben serieus benieuwd hoeveel mensen de overstap daadwerkelijk gaan maken.

Een hand vol. Totdat een niet te negeren persoonlijke of maatschappelijke noodzaak ontstaat, zoals bij een concreet ervaren dreiging of in tijden van grote economische ontwrichting (oorlog en terreur), zal de groep mensen die vanwege hun veiligheid en privacy naar de betere alternatieven overstapt helaas beperkt blijven.

Een voorbeeld: Tor Browser werd twintig jaar geleden voor het eerst uitgebracht. Er zijn nu wereldwijd slechts 2,5 a 3 miljoen Tor gebruikers, waarvan ~72 000 in Nederland. Een druppel op een gloeiende plaat, terwijl Tor gratis is. Mensen zegggen vaak wel dat ze om hun persoonlijke privacy geven, maar ze handelen daar veelal niet naar.

https://www.security.nl/posting/12579/Doorsnee+burger+geeft+niets+om+privacy

The privacy paradox is a phenomenon in which online users state that they are concerned about their privacy but behave as if they were not.

https://en.wikipedia.org/wiki/Privacy#Privacy_paradox_and_economic_valuation
23-02-2025, 15:02 door Anoniem
Door Anoniem:
Door e.r.: Ik ben serieus benieuwd hoeveel mensen de overstap daadwerkelijk gaan maken.

Een hand vol. Totdat een niet te negeren persoonlijke of maatschappelijke noodzaak ontstaat, zoals bij een concreet ervaren dreiging of in tijden van grote economische ontwrichting (oorlog en terreur), zal de groep mensen die vanwege hun veiligheid en privacy naar de betere alternatieven overstapt helaas beperkt blijven.

Een voorbeeld: Tor Browser werd twintig jaar geleden voor het eerst uitgebracht. Er zijn nu wereldwijd slechts 2,5 a 3 miljoen Tor gebruikers, waarvan ~72 000 in Nederland. Een druppel op een gloeiende plaat, terwijl Tor gratis is. Mensen zegggen vaak wel dat ze om hun persoonlijke privacy geven, maar ze handelen daar veelal niet naar.

https://www.security.nl/posting/12579/Doorsnee+burger+geeft+niets+om+privacy

The privacy paradox is a phenomenon in which online users state that they are concerned about their privacy but behave as if they were not.

https://en.wikipedia.org/wiki/Privacy#Privacy_paradox_and_economic_valuation
Omdat burgers niets voorstellen, althans de meeste . Ik bedoel dit in relatie tot machtsvraagstukken. Ze zijn kwetsbaar maar ook inhoudsloos. Behalve de zelf nadenkende elementen die kritisch zijn. Die worden ook gevolgd , jaren aan een stuk door de geheime diensten van Schoof enz. Politieke dissidenten in de ogen van dit clubje. Maar de rest? Wat maak het uit, zolang ze maar wat te eten hebben een honje een fiets en dak boven hoofd. Triest maar waar
23-02-2025, 16:23 door Anoniem
Door Anoniem: Kern van het probleem: google schakelt uit.
Ofwel: geen baas op eigen computer.
Ik heb google jaren geleden al uitgeschakeld. En guess what: ook zonder google gaat het leven gewoon verder. Doei doei.
Ik heb in het verleden zelfs meegemaakt dat Google ongewenst het hosts bestand van Windows had aangepast. Het is al jaren geleden maar voor mij de reden om Chrome nooit meer te gebruiken.
23-02-2025, 20:09 door Anoniem
Hoe velen onder ons zullen weten als ze 'geshadowbanned' worden? Wat mag anderen niet onder ogen komen?
23-02-2025, 20:33 door Patje-RedFan
Gebruik de nieuwe adblocker Ublock Lite , deze is op basis van MV3 en wel goedgekeurd.
23-02-2025, 22:15 door Anoniem
Firefox heeft beloofd dat ze Ublock Origin in zijn huidige versie behouden.

Tot juni 2025 kan je de Manifest v2 addons nog gebruiken via deze methode die men gebruikt in bedrijven bij Google Chrome, Brave en Microsoft Edge.

Methode voor Google Chrome :

Als je ingelogd bent als administrator, open regedit (Windowstoets + R, tijp: regedit en klik op OK)
Ga naar de volgende rubriek door telkens op de pijltjes ervoor te klikken :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies

Rechterklik op Policies, en kies "nieuwe sleutel", tijp : Google en druk Enter
Rechterklik op "Google", en kies nieuwe sleutel, tijp : Chrome en druk Enter
Rechterklik op Chrome en kies "nieuw" en kies dan "Dword 32 bits waarde"
Geef het de naam :
ExtensionManifestV2Availability
en stel de waarde in op 2 (door te dubbelklikken op ExtensionManifestV2Availability, en de waarde te veranderen van 0 naar 2)
Na een herstart van Windows geldt de uitzonderingsperiode. Je kunt controleren of het beleid actief is in Chrome via de URL
chrome://policy

Voor Brave (Brave bevat een eigen adblocker, en eigenlijk heb je dan Ublock origin niet nodig) is dat :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies
Rechterklik op Policies, en kies "nieuwe sleutel", tijp : BraveSoftware
Rechterklik op "BraveSoftware", en kies nieuwe sleutel, tijp : Brave
Rechterklik op Brave en kies "nieuw" en kies dan "Dword 32 bits waarde"
Geef het de naam :
ExtensionManifestV2Availability
en stel de waarde in op 2 (door te dubbelklikken op ExtensionManifestV2Availability, en de waarde te veranderen van 0 naar 2)
Na een herstart van Windows geldt de uitzonderingsperiode. Je kunt controleren of het beleid actief is via de url : brave://policy/ of onder chrome://policy

Voor Microsoft Edge, ga naar :
HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\
Rechterklik op Microsoft, en kies nieuwe sleutel, tijp : Edge
Rechterklik op Edge en kies "nieuw" en kies dan "Dword 32 bits waarde"
Geef het de naam :
ExtensionManifestV2Availability
en stel de waarde in op 2 (door te dubbelklikken op ExtensionManifestV2Availability, en de waarde te veranderen van 0 naar 2)
Na een herstart van Windows geldt de uitzonderingsperiode.
23-02-2025, 23:27 door Anoniem
Ja, mooi advies, overgaan op MV3, zodat Google u beter kan tracken en profileren en u geen preferente ads missen zal.

Ga maar mee met al hun technologische ideetjes om de eindgebruiker nog verder tot product te maken,
of als u het zo wil uitdrukken verder "uit te benen".

Brave heeft een ingebouwde adblocker en die vult alles heel goed aan.

Wanneer gaan we over al die andere technieken eens praten, canvas-fingerprinten enzovoort?

Hou u ze dom, dan hou ik ze arm. Zoiets?
24-02-2025, 11:57 door Anoniem
Waarom volgt er geen officiële klacht naar de EU, aangezien Chrome gezien kan worden als iets onder de DSA?
24-02-2025, 12:53 door Anoniem
Install Firefox
24-02-2025, 13:14 door Anoniem
"They literally said they would".
24-02-2025, 16:25 door Anoniem
Verzet je tegen de advertising industrie, kom in opstand!

Raak ze daar waar het echt pijn doet, vervuil die tracking databases met onzin, en klik op ALLE advertenties, zonder ze zelf ooit te zien :-)

Installeer https://adnauseam.io/
24-02-2025, 16:42 door Rubbertje
Bij mij draait Adblock Plus als een zonnetje in Firefox.
24-02-2025, 16:52 door Anoniem
Door Rubbertje: Bij mij draait Adblock Plus als een zonnetje in Firefox.

Totdat u yt filmpjes wil bekijken...
24-02-2025, 21:04 door Rubbertje
Door Anoniem:
Door Rubbertje: Bij mij draait Adblock Plus als een zonnetje in Firefox.

Totdat u yt filmpjes wil bekijken...

Dat is niet waar. Ik kijk onafgebroken yt-filmpjes zonder tussenkomst van reclame.
25-02-2025, 00:56 door Anoniem
Hier is wel een oplossing voor: Firefox en hostsfile
25-02-2025, 05:41 door Hyper
Dit was van verre aan te zien komen.
Waarom huilen als een verslaafde van wie de drugs is afgepakt terwijl je dezelfde tijd kunt gebruiken om te migreren naar Firefox met uBlock Origin?
25-02-2025, 17:00 door Anoniem
Door Hyper: Dit was van verre aan te zien komen.
Waarom huilen als een verslaafde van wie de drugs is afgepakt terwijl je dezelfde tijd kunt gebruiken om te migreren naar Firefox met uBlock Origin?
het probleen is dat chrome het grotste markt aandeel heeft en dat dit niet gaat veranderen en dat ze doel bewust het ook lastiger willen maken voor de wel privacy vriendelijke forks zoals brave om ublock origin en adblocking toe te passen
25-02-2025, 17:06 door Anoniem
Door Anoniem: Verzet je tegen de advertising industrie, kom in opstand!

Raak ze daar waar het echt pijn doet, vervuil die tracking databases met onzin, en klik op ALLE advertenties, zonder ze zelf ooit te zien :-)

Installeer https://adnauseam.io/
geweldg die gaan we eens proberen. Inderdaad actief terug slaan nu ze zelf zo proactief iedereen die een adblocker gebruikt willen dwars zitten. Ik erger me er vooral aan hoe google de aanval op custom youtube clients heeft geopend en constant freetube newpipe en libretube onbruikbaar maakt en ook actief is gestart om vpn ip adressen te blacklisten met de melding please sign in to confirm your not a bot. Dan ook nog anti age verificatie scripts blocken en mensen dwingen in te loggen met een google account en daaraan een kopie van het paspoort of id bewijs te koppelen zodat je geen privacy meer hebt.

Ze willen het je onmogelijk maken om annoniem youtube te kijken.
25-02-2025, 17:13 door Anoniem
Door Anoniem: The Private YouTube Client

https://freetubeapp.io/ (voor Windows, Mac, en Linux)

Geen LSO cookie en geen reclame.

:-)
ik gebruik zelf ook freetube en mensen in mijn omgeving ook alleen wordt het steeds lastiger want google werkt er actief aan om freetube onbruikbaar te maken. Heel wat updates gehad die het dan weer even verholpen hadden maar google is er actief mee bezig om freetube newpipe en libretube gebruikers dwars te zitten. Geen anti age verificatie scripts meer en plese sign in to prove your not a bot als je een vpn gebruikt blockade na 1 minuuy kijken etc google werkt er hard aan om mensen dwars te zitten die hun privacy willen waarborgen
27-02-2025, 17:02 door Anoniem
Bij de bron aanpakken. Zoek naar hosts.zip op winhelp2002 mvps org/hosts.htm .
Is niet moeilijk. Even punten in plaats van spaties.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.