image

Duitse hackersclub CCC wil recht op encryptie, verbod op leeftijdsverificatie

donderdag 6 maart 2025, 11:05 door Redactie, 20 reacties

De Duitse Chaos Computer Club (CCC), één van de oudste hackersclubs die nog actief is, heeft de nieuwe Duitse regering opgeroepen tot het oprichten van een 'digitale Brandmauer' die onder andere een recht op encryptie en een verbod op leeftijdsverificatie inhoudt. De oproep van de CCC bestaat uit twaalf punten die als het aan de hackersclub ligt zo snel mogelijk worden doorgevoerd om fundamentele rechten te beschermen.

Zo moet de nieuwe Duitse regering zich verzetten tegen surveillance van burgers. De CCC wil dat biometrische surveillance van openbare ruimtes en het internet wordt verboden. Dat geldt ook voor ongerechtvaardigde, massale dataopslag. Verder pleit de CCC voor een recht op encryptie en dat de Duitse regering zich in Europees verband tegen chatcontrole verzet. Ook moet de regering end-to-end encryptie en de vertrouwelijkheid van communicatie in het algemeen beschermen.

Digitaal beveiligingsonderzoek moet worden gesteund in plaats van gecriminaliseerd, aldus een ander punt. De CCC wil ook dat er mediabescherming voor kinderen en jongeren komt, zonder dat dit via verplichte leeftijdsverificatie hun fundamentele rechten ondermijnt. "Anoniem en pseudoanoniem gebruik van het internet wordt beschermd en mogelijk gemaakt." Tevens pleit de hackersclub voor goed digitaal onderwijs.

Reacties (20)
06-03-2025, 11:14 door Erik van Straten
12x eens
06-03-2025, 11:24 door Anoniem
100% eens.

Ik maak me echt bijzonder veel zorgen over de Europese overheden die constant bezig zijn om de persoonlijke vrijheden en privacy van haar burgers aan te tasten.

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.

In het Westen moeten mensen in vrijheid kunnen leven en communiceren. Overheden hebben niks te zoeken in mijn communicatie met vrienden en familieleden.
06-03-2025, 12:20 door Anoniem
Door Anoniem: Overheden hebben niks te zoeken in mijn communicatie met vrienden en familieleden.

Tenzij jij een crimineel(tje) bent en als jouw familie en foute "vrienden" malafide hand-en-spandiensten leveren.
06-03-2025, 12:45 door Anoniem
De CCC wil ook dat er mediabescherming voor kinderen en jongeren komt, zonder dat dit via verplichte leeftijdsverificatie hun fundamentele rechten ondermijnt.
Als je nou een hackerclub claimt te zijn en verstand van zaken zou moeten hebben, dan kom je toch niet met zo'n onzinnig statement?
Doe dan iets nuttigs en vertel hoe je kinderen zou kunnen beschermen zonder dat je ergens een leeftijdsverificatie doet.
06-03-2025, 13:01 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Overheden hebben niks te zoeken in mijn communicatie met vrienden en familieleden.

Tenzij jij een crimineel(tje) bent en als jouw familie en foute "vrienden" malafide hand-en-spandiensten leveren.

Het probleem met jou "tenzij" is dat dat alleen kan als de privacy van 99,99% van de onschuldige mensen zwaar wordt aangetast, namelijk je meest private communicatie, om misschien die 0,01% van mensen met kwade bedoelingen te pakken. En ik zeg "misschien", want vaak kan men een speld toch nog niet vinden in een hooiberg.

Daarnaast is dit het aloude verhaal: als je een politieagent vraagt wat hij wil om boeven te vangen, dan zal hij ook willen dat we overal continue surveilleren, camera's ophangen met gezichtsherkenning op elke hoek van de straat, instant toegang tot alle communicatie, bankgegevens, etc van iedereen. Alleen willen we dat niet, omdat er ook nog zoiets bestaat als grondrechten en vrijheden in het Westen. Daarbij nemen we het maar op de koop toe dat sommige misdaad onopgemerkt blijft.

Bovendien zijn er nog veel andere manieren om misdaad tegen te gaan of op te sporen. Het is veel te gemakkelijk om dan maar overheden toegang tot alles te geven. Men kan ook het beleid herzien t.a.v. drugs, immigratie, scholing, etc. om meer aan de oorzaken te werken dan aan het reageren op symptomen.
06-03-2025, 13:11 door Anoniem
Door Anoniem:

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.


Laat u niet voor de gek houden.
06-03-2025, 13:46 door growisofs - Bijgewerkt: 06-03-2025, 13:46
Ondanks de verontwaardiging lijkt Europa net zoveel op ramkoers te liggen als Amerika.

Nog even los van de privacy die iedereen voor enkelen moeten opofferen

Wanneer end-to-end encryptie afgeschaft wordt, belanden alle privacygevoelige gegevens -uiterst gedetailleerd en vrij toegankelijk- voor alle Amerikaanse three letter agencies sinds alle populaire berichtendiensten gebruikmaken van Amerikaanse servers.

Wat uiteindelijk resulteert in dat de EU nog afhankelijker wordt van Amerika.

Of heb ik het werkelijk zo mis?
06-03-2025, 15:23 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Overheden hebben niks te zoeken in mijn communicatie met vrienden en familieleden.

Tenzij jij een crimineel(tje) bent en als jouw familie en foute "vrienden" malafide hand-en-spandiensten leveren.

Het probleem met jou "tenzij" is dat dat alleen kan als de privacy van 99,99% van de onschuldige mensen...

Voor het lichten van jouw doopceel of het inzien van jouw mobieltje heeft de politie client-side scanning niet nodig.

https://www.security.nl/posting/570150/Schneier%3A+Encryptie+is+geen+belemmering+voor+politie
06-03-2025, 15:59 door Anoniem
Helemaal mee eens.
Maar waarom vragen ze dit van de nieuwe regering?

Het zijn dezelfde oude (kartel)partijen, diegene die gewapende agenten laten binnenvallen bij burgers die memes posten over politici op social media.
Zij die iemand veroordelen in hoger beroep tot 90 dagen cel voor het vergelijken van de "minister van binnenlandse zaken" met een "gestoomde knoedel" maar het "nazi hoer" noemen van een andere politicus als satire bestempelen.

Het land lijkt op dit moment meer op een DDR 2.0, alleen is het lang niet zo veilig meer op straat.
07-03-2025, 08:16 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Overheden hebben niks te zoeken in mijn communicatie met vrienden en familieleden.
Tenzij jij een crimineel(tje) bent en als jouw familie en foute "vrienden" malafide hand-en-spandiensten leveren.
[nieuwe anoniem]
In dat geval mag het. Maar eerst bewijzen dat ik een crimineel ben.
Dat is de enig juiste volgorde.
07-03-2025, 08:32 door Anoniem
Door Anoniem: Helemaal mee eens.
Maar waarom vragen ze dit van de nieuwe regering?

Het zijn dezelfde oude (kartel)partijen, diegene die gewapende agenten laten binnenvallen bij burgers die memes posten over politici op social media.
Zij die iemand veroordelen in hoger beroep tot 90 dagen cel voor het vergelijken van de "minister van binnenlandse zaken" met een "gestoomde knoedel" maar het "nazi hoer" noemen van een andere politicus als satire bestempelen.

Het land lijkt op dit moment meer op een DDR 2.0, alleen is het lang niet zo veilig meer op straat.
Het is altijd nuttig om een nieuw te vormen of net geïnstalleerde regering te wijzen op wat de wenselijke situatie is. Ook al is de nieuwe regering net zo'n brandhout als de oude.
Je moet als organisatie je stem laten horen in de publieke discussie (voorzover die nog niet gecensureerd is).
Zo zie ik deze actie van CCC.
07-03-2025, 08:59 door Anoniem
Door Anoniem:
In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.

ik ben daar niet gerust op.
Daarnaast is Big Tech een grote aantaster van privacy, en die zitten in de USA nu op de eerste rij.
07-03-2025, 09:05 door Anoniem
Door Anoniem: 100% eens.

Ik maak me echt bijzonder veel zorgen over de Europese overheden die constant bezig zijn om de persoonlijke vrijheden en privacy van haar burgers aan te tasten.

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.

In het Westen moeten mensen in vrijheid kunnen leven en communiceren. Overheden hebben niks te zoeken in mijn communicatie met vrienden en familieleden.

Die buurman, die hacker is, heeft als gluiperige voyeur ook niets te zoeken in de communicatie tussen personen en de overheid, kennissenkring, familie en vrienden. Een redactie die reacties modereert ook niet.

Wie of wat t bedoel jij met huidige tegenbeweging uit de USA?
07-03-2025, 10:00 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.


Laat u niet voor de gek houden.

Juist die nieuwe regering die de volledige overheidsdata illegaal vrijgeeft aan een tech miljardair die met een grondrechtelijk illegale "overheids-"instantie random bezuinigingen doorvoert op basis van onterechte conclusies op basis van persoons gegevens van onder andere belasting- en uitkerings- instanties .
Dat is inderdaad de juiste partij om dit toe te vertrouwen, een nieuwe regel dat backdoors niet mogen behalve de "X-backdoors" van Musk
07-03-2025, 13:58 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.


Laat u niet voor de gek houden.

Juist die nieuwe regering die de volledige overheidsdata illegaal vrijgeeft aan een tech miljardair die met een grondrechtelijk illegale "overheids-"instantie random bezuinigingen doorvoert op basis van onterechte conclusies op basis van persoons gegevens van onder andere belasting- en uitkerings- instanties .
Dat is inderdaad de juiste partij om dit toe te vertrouwen, een nieuwe regel dat backdoors niet mogen behalve de "X-backdoors" van Musk


Het is maar net wat je wil geloven natuurlijk.

Trump en Vance hebben zich al meerdere malen uitgelaten in het voordeel van versleuteling, privacy en individuele vrijheden.
Neem als voorbeeld dit: https://9to5mac.com/2025/02/28/trump-uk-encryption-law-china/
Of neem als voorbeeld de speech van Vance in Europa, waarin hij Europese landen aansprak op het gebrek aan vrijheid van meningsuiting en het feit dat mensen worden opgepakt en vervolgd vanwege uitspraken op social media (zoals in de UK).

Ik ben het eens dat de private sector eveneens een grote bedreiging vormt voor de privacy (Facebook, etc) en dat die meer vrijheid krijgen onder Trump. Echter, het is makkelijker om je aan deze private partijen te onttrekken dan aan de overheid die zich misdraagt. Op persoonlijke vrijheden scoren de Europese overheden gewoon een stuk lager dan de USA.
07-03-2025, 15:51 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.


Laat u niet voor de gek houden.

Juist die nieuwe regering die de volledige overheidsdata illegaal vrijgeeft aan een tech miljardair die met een grondrechtelijk illegale "overheids-"instantie random bezuinigingen doorvoert op basis van onterechte conclusies op basis van persoons gegevens van onder andere belasting- en uitkerings- instanties .
Dat is inderdaad de juiste partij om dit toe te vertrouwen, een nieuwe regel dat backdoors niet mogen behalve de "X-backdoors" van Musk


Het is maar net wat je wil geloven natuurlijk.

Trump en Vance hebben zich al meerdere malen uitgelaten in het voordeel van versleuteling, privacy en individuele vrijheden.
Neem als voorbeeld dit: https://9to5mac.com/2025/02/28/trump-uk-encryption-law-china/
Of neem als voorbeeld de speech van Vance in Europa, waarin hij Europese landen aansprak op het gebrek aan vrijheid van meningsuiting en het feit dat mensen worden opgepakt en vervolgd vanwege uitspraken op social media (zoals in de UK).

Ik ben het eens dat de private sector eveneens een grote bedreiging vormt voor de privacy (Facebook, etc) en dat die meer vrijheid krijgen onder Trump. Echter, het is makkelijker om je aan deze private partijen te onttrekken dan aan de overheid die zich misdraagt. Op persoonlijke vrijheden scoren de Europese overheden gewoon een stuk lager dan de USA.


De VS het land van:
- USA Freedom Act (voorheen Patriot Act)
- doorzoeken van apparatuur en data door politie, fbi, en douane. (incl. gag-order)
- Corruptie-onderzoeken die afgeblazen worden als je maar de juiste vriendjes hebt (of invloed/geld)


Voor de duidelijkheid:

De regering-Trump is een regering van de miljardairsklasse, door de miljardairsklasse en voor de miljardairsklasse. Met hemzelf voorop.
Als Trump het over Amerika heeft, dan bedoelt hij zichzelf. Niet het land.
Hij geeft geen schijt om de burgers of hun rechten.

Vance doelde op de ultra-rechtse partijen in Europa (oa. Duitsland) die niet mee mogen regeren. Alsof Vance en Trump dat voor het zeggen hebben. Dat is pas inmenging in buitenlandse politiek.
De VS zou te klein zijn als Europa dat in de VS zou doen. (tenzij het pro-Trump is, dan is het natuurlijk wel welkom. Zie Trumps opmerkingen richting Rusland in 2016 en 2020)


De VS is razendsnel af aan het zakken tot Sh1th0le Country.
Trump benoemde het zelf al in 2018. Hij was alleen in de war waar dat land zich bevond. :-)
07-03-2025, 17:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.


Laat u niet voor de gek houden.


Het is maar net wat je wil geloven natuurlijk.

Trump en Vance hebben zich al meerdere malen uitgelaten in het voordeel van versleuteling, privacy en individuele vrijheden.
Neem als voorbeeld dit: https://9to5mac.com/2025/02/28/trump-uk-encryption-law-china/
Of neem als voorbeeld de speech van Vance in Europa, waarin hij Europese landen aansprak op het gebrek aan vrijheid van meningsuiting en het feit dat mensen worden opgepakt en vervolgd vanwege uitspraken op social media (zoals in de UK).

Nogmaals: Laat u niet voor de gek houden.
Vance & friends willen geen controle, fact-checks, etc. op hun a-sociale media omdat dat ze geld kost.

WAKKER WORDEN!

O, en probeer eens een maandje door het leven te gaan zonder al die a-sociale media. Het zal u een hoop opleveren, dat beloof ik u. Fijn weekend!
07-03-2025, 20:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem:

In de USA is er gelukkig momenteel een tegenbeweging door de nieuwe regering en ik hoop dat dit overwaait naar Europa.


Laat u niet voor de gek houden.

Het is maar net wat je wil geloven natuurlijk.

Trump en Vance hebben zich al meerdere malen uitgelaten in het voordeel van versleuteling, privacy en individuele vrijheden.
Neem als voorbeeld dit: https://9to5mac.com/2025/02/28/trump-uk-encryption-law-china/
Of neem als voorbeeld de speech van Vance in Europa, waarin hij Europese landen aansprak op het gebrek aan vrijheid van meningsuiting en het feit dat mensen worden opgepakt en vervolgd vanwege uitspraken op social media (zoals in de UK).

Nogmaals: Laat u niet voor de gek houden.
Vance & friends willen geen controle, fact-checks, etc. op hun a-sociale media omdat dat ze geld kost.

WAKKER WORDEN!
(nieuwe anoniem)
Ook al willen Vance & friends geld (kunnen) verdienen aan bullshit, op social media en elders - waarom zouden zij afwijken van wat in de westerse, vrije economie volledig geaccepteerd is, namelijk een verdienmodel maken van andermans (koopkrachtige) behoefte - dan is dat nog steeds geen reden om te pleiten voor een fact-check noodzaak ànders dan door het zichzelf uitende publiek, inclusief alle rotzakken (m/v) en aso's (m/v).
O, en probeer eens een maandje door het leven te gaan zonder al die a-sociale media. Het zal u een hoop opleveren, dat beloof ik u. Fijn weekend!
Laat mensen vrij in welke communicatieplatforms ze willen gebruiken.
Social media gebruiken is niet hetzelfde als je eigen zelfbeschikking verliezen. Er wordt ook heel veel waardevolle informatie uitgewisseld op social media.
08-03-2025, 12:29 door Anoniem
O, en probeer eens een maandje door het leven te gaan zonder al die a-sociale media. Het zal u een hoop opleveren, dat beloof ik u. Fijn weekend!
Laat mensen vrij in welke communicatieplatforms ze willen gebruiken.
Social media gebruiken is niet hetzelfde als je eigen zelfbeschikking verliezen. Er wordt ook heel veel waardevolle informatie uitgewisseld op social media.

Ik ben nog nooit enige waardevolle informate op SM tegen gekomen. Wel veel algoritme gevoedde bubbels, jkort door de boxht oneliners en claims zonder betrouwbare bronvermelding.


Maar doe verder waar je zin in hebt, down the rabbithole.
Vandaag, 13:28 door Anoniem
EFF: wetgeving online leeftijdsverificatie backdoor voor surveillance
maandag 10 maart 2025, 12:34 door Redactie

https://www.security.nl/posting/879249/EFF%3A+online+leeftijdsverificatie+backdoor+voor+surveillance

"Leeftijdsverificatiewetgeving doet veel meer dan 'het online beschermen van kinderen' - ze vereisen het optuigen van systemen die grote hoeveelheden persoonlijke informatie van iedereen verzamelen. In plaats van het veiliger maken van internet voor kinderen, dwingen deze wetten alle gebruikers, ongeacht hun leeftijd, om hun identiteit te verifiëren om gewoon toegang tot standaard content en producten te krijgen", aldus de Amerikaanse burgerrechtenbeweging.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.