image

VK verplicht reisvergunning voor EU-burgers: 'eenvoudigst via smartphone-app'

dinsdag 1 april 2025, 10:32 door Redactie, 21 reacties

Europeanen die naar het Verenigd Koninkrijk reizen moeten voortaan een Electronic Travel Authorisation (ETA) aanvragen. Volgens de Britse overheid kan dit het 'eenvoudigst' via een smartphone-app. Mensen zonder smartphone kunnen zich via Gov.UK registreren, zo laten de autoriteiten in de aankondiging weten. Voor de registratie moeten gebruikers beschikken over een paspoort dat voor de reis naar het VK wordt gebruikt, toegang tot een e-mailadres en een credit- of debitcard.

Vervolgens moeten reizigers een foto van hun paspoort maken. Daarna moet de chip in het paspoort via de app worden uitgelezen. Als laatste moet de reiziger zijn gezicht via de app laten scannen en een foto nemen. De meeste reizigers ontvangen vervolgens binnen enkele minuten een 'geautomatiseerde beslissing', zo laat de aankondiging verder weten. "Dit houdt in dat spontane reisjes naar het VK nog steeds mogelijk zijn." Een verkregen ETA is voor meerdere bezoeken te gebruiken.

"Door het immigratiesysteem de digitaliseren maken we de weg vrij voor een contactloze Britse grens, waardoor bezoekers in de toekomst van een naadloze reiservaring kunnen genieten", zegt minister van Immigratie Seema Malhotra. De Britse autoriteiten stellen verder dat ze via de ETA meer te weten komen over personen die het VK willen bezoeken. Het aanvragen van een ETA kost vanaf 9 april omgerekend 19 euro. Nu is dat nog 12 euro. De betreffende "UK ETA" app is te downloaden via de Apple App Store en Google Play Store.

Image

Reacties (21)
01-04-2025, 10:41 door Anoniem
De Britse dystopie vordert gestaag.
01-04-2025, 10:47 door majortom
Dat worden dan geen tripjes meer naar de UK.
01-04-2025, 11:08 door Anoniem
Door majortom: Dat worden dan geen tripjes meer naar de UK.

Inderdaad. Weerzinwekkend. Het was ooit een Europees land, nu is het een eng surveillance-eiland geworden. Herinner me nog een paar mooie reizen. Met een ticket op de boot, daarna treinen naar Londen en verder. Zonder enige surveillance.

Jammer, ik had op mijn oude dag nog wel meer van Engeland willen zien. Gaat nu dus hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.

Die Starmer-regering is nog killer dan de corrupte Tories waren. Ze zijn daar van het padje af.

Maar het schaapvolk zal het wel weer accepteren en braaf door die hoepels springen.
01-04-2025, 11:47 door Anoniem
Het app drammen neemt wel extreme vormen aan:

1) als je in de aankondiging klikt op "If you cannot use the app, You can apply online."
2) Eerst kom je in een online queue, paar minuten wachten
3) Dan krijg je een scherm met "Easiest way is the APP" "continue on the APP" "Download the APP", en na helemaal naar onderen scrollen een klein linkje naar de volgende pagina.
4) "Help downloading the APP" bladi bla, ga naar de Google playstore / Apple store, weer helemaal naar onderen scrollen een klein linkje naar de volgende pagina.
5) How to apply, 5 stappen plan, Binnen 20 min te volbrengen. en een link naar de privacy notice (spoiler: die heb je niet)

in de privacy notice staat oa dat je gezichtsscan 3 jaar bewaard wordt en de rest van je gegeven 15 jaar.

Ik was van plan naar Ierland te reizen via Engeland, maar nou ga ik toch maar vliegen.
01-04-2025, 11:53 door Anoniem
Die gescreend moeten worden, worden het niet.
Die niet gescreend moeten worden, worden het tenslotte allemaal.
01-04-2025, 11:56 door L.M. Uittewijck
Mijn idee: Guiness bij een weekendje London drinken de Britten voortaan zelf maar op.
Het is hier (NL) bij de slijter ook verkrijgbaar.
01-04-2025, 11:56 door Anoniem
Ik hoop dat dit en hele slechte 1 april grap is.
01-04-2025, 11:59 door Anoniem
Ter informatie: Dit systeem is vrij normaal in de meeste landen, ik heb hier een week geleden nog twee visa's aan moeten vragen via deze methode. Niet dat ik het goed praat maar het is echt niet zo dat ze dit nu ter plekke verzinnen.
Engeland is verder geen onderdeel van de EU en dus zijn visa's ook niet vreemd. De Visa-on-Arrival verdwijnen overal.

Ik verwacht dit soort acties ook vereist wordt als je straks naar de EU op vakantie wil.
Het is gewoon een whitelabel dienst, volgens mij.
01-04-2025, 12:16 door Anoniem
Ontmoedigingsbeleid of juist handig?
We zullen zien of de bezoekersaantallen teruglopen of niet.
01-04-2025, 12:26 door Anoniem
Zou het geen 1 April grap zijn??
01-04-2025, 13:39 door Anoniem
Door Anoniem:
Door majortom: Dat worden dan geen tripjes meer naar de UK.

Inderdaad. Weerzinwekkend. Het was ooit een Europees land, nu is het een eng surveillance-eiland geworden. Herinner me nog een paar mooie reizen. Met een ticket op de boot, daarna treinen naar Londen en verder. Zonder enige surveillance.

Jammer, ik had op mijn oude dag nog wel meer van Engeland willen zien. Gaat nu dus hoogstwaarschijnlijk niet gebeuren.

Die Starmer-regering is nog killer dan de corrupte Tories waren. Ze zijn daar van het padje af.

Maar het schaapvolk zal het wel weer accepteren en braaf door die hoepels springen.
Correct. Het lijkt een beetje op de situatie uit de film "V for Vendetta" waarin Engeland een dystopische politiestaat is geworden, die zijn ze nu langzaamaan aan het naspelen maar dan in de realiteit.
Europa zal vroeg of laat volgen.
01-04-2025, 14:04 door Reinder
Door Anoniem: Zou het geen 1 April grap zijn??

Het bericht op de gov.uk site is van 19 maart, bovendien bestaat de app en de site ook echt. Dus nee, helaas niet.
01-04-2025, 14:30 door Anoniem
Lijkt mij toch een goed voorbereide 1 April grap. (Net als de Brexit, want ze kunnen niet zonder Europa)

Volgens de AVG mogen persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Dit betekent dat gegevens zoals namen, adressen, geboortedata, e-mailadressen, en andere identificerende informatie moeten worden verwijderd zodra ze niet meer nodig zijn.

Dus na je trip moeten deze eigenlijk binnen een paar maanden verwijderd worden. De ETA zelf is maar 2 jaar geldig, dus het bewaren van een gezichtsscan voor 3 jaar de rest van je gegevens voor 15 jaar is zeker niet toegestaan.
01-04-2025, 15:21 door Anoniem
Door Anoniem: Volgens de AVG mogen persoonsgegevens niet langer worden bewaard dan noodzakelijk is voor het doel waarvoor ze zijn verzameld. Dit betekent dat gegevens zoals namen, adressen, geboortedata, e-mailadressen, en andere identificerende informatie moeten worden verwijderd zodra ze niet meer nodig zijn.

Dus na je trip moeten deze eigenlijk binnen een paar maanden verwijderd worden. De ETA zelf is maar 2 jaar geldig, dus het bewaren van een gezichtsscan voor 3 jaar de rest van je gegevens voor 15 jaar is zeker niet toegestaan.

De EU zal met het oog op geopolitieke belangen wel een verklaring afgeven dat het met de privacy in het VK prima geregeld is ook al volgen ze niet de AVG en trekken zich verder ook nergens wat van aan. Dat doet de EU immers ook keer op keer met de VS (Safe Harbor, Privacy Shield, Trans-Atlantic Data Privacy Framework). Dus dan krijg je een Trans-Channel Data Privacy Framework, en dan kan Noyb/Schrems weer vijf jaar aan het werk voordat de rechter de EU terugfluit.

Je kunt fluiten naar je privacy, de EU en het VK willen alleen een beetje de schijn ophouden dat ze dat belangrijk vinden, zolang het maar niet echt is.
01-04-2025, 15:49 door Anoniem
Paspoort scannen, Scan your face, acces your Chip....moest ik ook doen in bovenstaand geval voor de aanvraag van een Nederlandse creditcard. Handig, die digitale wereld.

Maar vraag is wat er allemaal met deze info gebeurd en hoe lang wordt dit bewaard...
01-04-2025, 17:19 door Anoniem
https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/uk.gov.HomeOffice.ho3/latest
Dat noemt men nog eens echt zeer privacy-vriendelijk.
01-04-2025, 17:21 door Anoniem
Tsja... Vroeger kon je gewoon zonder enige aanmelding daarheen. Wat grenscontrole. Meer niet.

Laat maar, niks meer te zoeken daar.
01-04-2025, 17:25 door Anoniem
Door Anoniem: Maar vraag is wat er allemaal met deze info gebeurd en hoe lang wordt dit bewaard...
Krijg je geen antwoord op. Data verwijderen lukt ook vrijwel nergens. En een klacht hierover indienden bij de Autoriteit Persoonsgegevens kan niet. Je moet dan meer gegevens verstrekken dandat zij al bezitten. Volgens de AVG niet toegestaan.
01-04-2025, 17:41 door majortom - Bijgewerkt: 01-04-2025, 17:42
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar vraag is wat er allemaal met deze info gebeurd en hoe lang wordt dit bewaard...
Krijg je geen antwoord op. Data verwijderen lukt ook vrijwel nergens. En een klacht hierover indienden bij de Autoriteit Persoonsgegevens kan niet. Je moet dan meer gegevens verstrekken dandat zij al bezitten. Volgens de AVG niet toegestaan.
En daarbij: de AVG geldt niet in de UK. Meer info https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta en https://www.gov.uk/government/publications/electronic-travel-authorisation-eta-privacy-information-notice/electronic-travel-authorisation-privacy-information-notice waarin o.a. staat dat de biometrische data minimaal(!) 3(!) jaar wordt bewaard en andere data 15(!) jaar. Maar wees gerust, de app bewaart geen data; wat een geruststelling.
01-04-2025, 18:41 door Anoniem
Door majortom:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Maar vraag is wat er allemaal met deze info gebeurd en hoe lang wordt dit bewaard...
Krijg je geen antwoord op. Data verwijderen lukt ook vrijwel nergens. En een klacht hierover indienden bij de Autoriteit Persoonsgegevens kan niet. Je moet dan meer gegevens verstrekken dandat zij al bezitten. Volgens de AVG niet toegestaan.
En daarbij: de AVG geldt niet in de UK. Meer info https://www.gov.uk/guidance/apply-for-an-electronic-travel-authorisation-eta en https://www.gov.uk/government/publications/electronic-travel-authorisation-eta-privacy-information-notice/electronic-travel-authorisation-privacy-information-notice waarin o.a. staat dat de biometrische data minimaal(!) 3(!) jaar wordt bewaard en andere data 15(!) jaar. Maar wees gerust, de app bewaart geen data; wat een geruststelling.

De AGV is van toepassing op alle data van EU ingezetenen.
Het is wel beperkt doordat er vast een wettelijke grondslag voor is.
UK heeft een heleboel regelingen van de EU gewoon overgenomen juist om de brexit nog een soort van landing te geven ipv een crash.
Gisteren, 22:38 door dingetje
"Ja lieve kleinkinderen, opa is vroeger in zijn jonge jaren ooit nog eens in London geweest, dat ziet er echt net zo uit als in de Harry Potter-films"...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.