image

Fraudehelpdesk ontving bijna 10.000 meldingen van telefonische oplichting

maandag 14 april 2025, 09:27 door Redactie, 4 reacties

De Fraudehelpdesk heeft in de eerste drie maanden van dit jaar bijna tienduizend meldingen van telefonische oplichting ontvangen. Van januari tot en met maart kwamen er zo'n 9800 meldingen binnen tegenover 3000 een jaar eerder in dezelfde periode. "In 2024 zagen wij ook al dat het aantal meldingen van telefonische oplichting was verdubbeld ten opzichte van een jaar eerder", zegt Tanya Wijngaarde van de Fraudehelpdesk tegenover het AD. Volgens de Fraudhelpdesk gaat het vaak om oplichters die zich voordoen als een helpdesk.

De meldingen zijn zowel afkomstig van slachtoffers en mensen die geen slachtoffer werden. Daarnaast gaat het alleen om meldingen die bij de Fraudehelpdesk binnenkwamen. Meldingen bij politie of bank zijn niet meegeteld. Minister Beljaarts van Economische Zaken maakte in februari bekend dat hij wil dat telecomproviders verkeersgegevens met banken kunnen delen. Zo kunnen banken bij telecomproviders controleren of iemand in gesprek is tijdens het overboeken van geld. Dit zou volgens voorstanders van het plan bankhelpdeskfraude moeten tegengaan.

Reacties (4)
14-04-2025, 10:19 door Makkie
Wordt hoog tijd dat er een DNS-achtige dienst voor telefoonnummers komt waarmee voor telefoonnummers een SPF en DKIM variant wordt gemaakt. Het aantal spoofing telefoontjes is ongekend hoog en telecomproviders doen er helemaal niks aan. Het lijkt ze ook helemaal niets te interesseren. Er wordt miljarden aan online security besteed, maar het veiliger maken van telefoonverkeer ligt al jaren stil.
14-04-2025, 10:26 door Named
Ik vind het banken toegang geven tot telefonie data een absoluut fout idee.
Deze twee dingen moet je zeker weten gescheiden houden.
(Banken mogen onderling maar eens gaan kijken naar hoe ze fraude tegen kunnen gaan.)

Wat wel zou kunnen is een landelijke blacklist voor telefoonnummers die voor fraude gebruikt worden.
Als een of ander vaag nummer uit India misbruikt word, dan blokkeer je eerst dat exacte nummer.
Gaan ze verder via een vergelijkbaar nummer, dan blokkeer je gewoon die hele reeks.
Tegelijkertijd zou je als telecom die nummers kunnen rapporteren aan de daar lokale politie voor onderzoek.

Genoeg mogelijkheden, maar mensen willen gewoon er makkelijk van af maken, denk ik.
14-04-2025, 11:19 door Ambtenaart
Tja, zolang je niet mag zien wie de echte afzender is van een e-mail maar, primair de alias en je veel moeite moet doen om er achter te komen wie de echte afzender is, heb ik weinig hoop dat er iets verbeterd op dit gebied. De technocraten willen het niet, want ze verdienen miljarden aan fake bescherming. Outlook stuurt zelfs nog mailtjes door zonder afzender, op ze minst zou je die meteen kunnen verwijderen lijkt mij? Je kan niet eens een regel instellen om die zonder afzender meteen te deleten. Hoezo ze hebben het beste met de klanten voor? Klanten is een andere naam voor slachtoffers tegenwoordig.
14-04-2025, 15:26 door -Peter-
Door Makkie: Wordt hoog tijd dat er een DNS-achtige dienst voor telefoonnummers komt waarmee voor telefoonnummers een SPF en DKIM variant wordt gemaakt. Het aantal spoofing telefoontjes is ongekend hoog en telecomproviders doen er helemaal niks aan. Het lijkt ze ook helemaal niets te interesseren. Er wordt miljarden aan online security besteed, maar het veiliger maken van telefoonverkeer ligt al jaren stil.

Bij DNS heb je een hierarchische structuur, waardoor je de verantwoordelijkheid steeds een laag hoger of lager kunt leggen. Bij telefoonnummers is dat niet mogelijk. Om diverse redenen hadden wij in het verleden 10 opeenvolgende nummers van KPN. Door wijzigingen in onze eisen en andere zaken, zijn een aantal daarvan naar andere partijen gegaan. Die zijn niet allemaal bij KPN gebleven. Wij zitten nu met drie overgebleven nummers ook niet meer bij KPN. In theorie zouden we zelfs kunnen besluiten om die nummers over verschillende partijen te verdelen om bijvoorbeeld bereikbaar te blijven als een partij onderuit gaat of een storing heeft.

Door Named:Wat wel zou kunnen is een landelijke blacklist voor telefoonnummers die voor fraude gebruikt worden.
Als een of ander vaag nummer uit India misbruikt word, dan blokkeer je eerst dat exacte nummer.
Gaan ze verder via een vergelijkbaar nummer, dan blokkeer je gewoon die hele reeks.
Tegelijkertijd zou je als telecom die nummers kunnen rapporteren aan de daar lokale politie voor onderzoek.

Genoeg mogelijkheden, maar mensen willen gewoon er makkelijk van af maken, denk ik.

Helpdeskbellers misbruiken bestaande telefoonnummers. Hoe zou je anders in je scherm de naam van je bank kunnen zien? Het is bijna eenvoudiger om een telefoonnummer te spoofen dan een IP adres.

Peter
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.