image

Human Rights Watch: China dwingt Tibetanen surveillance-app te installeren

woensdag 16 april 2025, 11:27 door Redactie, 18 reacties

China dwingt Tibetanen om een surveillance-app op hun telefoon te installeren, waarmee toegang tot gevoelige gebruikersgegevens en functies van het toestel wordt verkregen, aldus Human Rights Watch (HRW). De 'grootschalige' installatie van de app vindt plaats bij checkpoints en verplichte bijeenkomsten. De autoriteiten claimen dat de app bedoeld is om online fraude tegen te gaan.

Onderzoek naar de app wijst uit dat gebruikers er online scams mee kunnen rapporteren en waarschuwingen kunnen ontvangen, maar ook dat die de makers vergaande controle over de telefoons geeft waarop die geïnstalleerd is. Eenmaal actief heeft de app toegang tot zeer gevoelige persoonlijke informatie, activiteitslogs, privéberichten, gespreksgeschiedenis en browsergeschiedenis, alsmede de mogelijkheid om foto's te maken en alle actieve applicaties op te vragen.

Dit gebeurt allemaal zonder dat gebruikers hier toestemming voor hebben gegeven of op de hoogte van zijn, zo laat HRW weten. De app vereist dat gebruikers eerst hun gezicht en identiteitskaart scannen, waarbij gebruik wordt gemaakt van gezichtsherkenningstechnologie. Volgens Human Rights Watch kan deze data in combinatie met andere gegevens waarover de Chinese overheid beschikt worden gebruikt om mensen op grote schaal te volgen. Volgens de onderzoekers is er een Android- en Windowsversie van de surveillance-applicatie in omloop.

Reacties (18)
16-04-2025, 11:30 door Anoniem
Dat laten veel bedrijven ons in de vrije wereld ook doen.
Sterker nog, de meeste doen dat vrijwillig.
16-04-2025, 11:33 door Anoniem
China dwingt Tibetanen surveillance-app te installeren
Deze Chinese methode is mij (helaas) al jaren bekend.

Enige jaren terug zag ik op TV dat in bepaalde regio's politieposten waren opgericht. Wilde je een gebied binnen, dan moest de smartphone afgestaan worden. Daarna werd spyware van de overheid geïnstalleerd. Hierdoor waren je bewegingen overal na te trekken. Weigeren was niet mogelijk.
16-04-2025, 11:53 door Anoniem
Door Anoniem: Dat laten veel bedrijven ons in de vrije wereld ook doen.
Sterker nog, de meeste doen dat vrijwillig.

Hoe kun je nu "veel bedrijven in de vrije wereld" met China vergelijken.

(Dit wil niet zeggen dat de bewuste bedrijven dingen met jouw privégegevens kunnen of zullen doen die je misschien niet zou willen, maar de vergelijking met China slaat compleet de plank mis.)
16-04-2025, 11:57 door Anoniem
Hé, dat is ook toevallig, dat wil Europa ook met Chat Control, dan kunnen ze zelfs in je privéberichtjes kijken, en al je foto's, en ook onder drogredenen.
Hoe is Europa beter dan China?

De al bestaande sleepwet doet ook get één en ander dat niet door de beugel kan... Vraag me af hoeveel "terroristen" (drogreden) ze er inmiddels mee hebben gevangen...
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.
16-04-2025, 12:19 door Anoniem
Door Anoniem: Hé, dat is ook toevallig, dat wil Europa ook met Chat Control, dan kunnen ze zelfs in je privéberichtjes kijken, en al je foto's, en ook onder drogredenen.
Hoe is Europa beter dan China?
Het verschil is dat in China een dictatuur de dienst uitmaakt en dat groepen en stromingen die het anders willen bij voorbaat kansloos zijn. In Europa heb je zonder meer ook figuren die strak de touwtjes in handen willen hebben en zoiets ook als maatschappijbeeld hebben, maar de groepen en stromingen die er anders over denken hebben hier gewoon zetels in de parlementen en die willen nog wel eens de doorslag geven. Het is niet zo dat democratieën (met al hun gebreken, ik weet dat die er zijn) heel utopisch nooit een verkeerde keuze kunnen maken, dat kunnen ze zeker, maar het is wel zo dat andere stemmen en dus andere keuzes óók hun kans hebben. Dat is een wezenlijk verschil met China.
16-04-2025, 12:30 door Anoniem
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.

Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.
16-04-2025, 13:07 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.

Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.
Andere anoniem: Hier is een realitycheck vriend. Je schetst een beeld alsof Nederland een soort democratische utopie is, maar de waarheid is dat het niet allemaal rozengeur en maneschijn is. Natuurlijk hebben we partijen in het parlement met verschillende standpunten, maar uiteindelijk is het nog steeds een systeem dat de belangen van de heersende elite en lobbyisten van het bedrijfsleven dient.
En laten we onszelf niet voor de gek houden, vriend - onze "burgerlijke vrijheden" zijn niet om over naar huis te schrijven. Herinner je je die wet op de gegevensbewaring nog? Die wet die de autoriteiten toestaat om al je digitale bewegingen zonder bevel af te luisteren? Dat is niet "Europa wil je berichten afluisteren" - dat is hoe wij massasurveillance mogelijk maken onder het mom van "nationale veiligheid". En begin me niet eens over hoe we samenwerken met de CIA om vluchtelingen te martelen en vast te houden.
Dus ja, je mag hier je ongenoegen uiten, maar slechts tot op zekere hoogte. Overschrijd bepaalde grenzen en je belandt mogelijk in de cel voor "haatzaaierij" of "aanzetten tot geweld", zelfs als je alleen maar je recht op vrije meningsuiting uitoefent. Het draait allemaal om het beheersen van het narratief en het handhaven van de sociale orde door middel van dwang en manipulatie.
Dus hoewel China misschien een eenpartijdictatuur is, en dat is een probleem, is het net zo naïef om te denken dat het Westen alles op orde heeft, terwijl wij net zo schuldig zijn aan het uitbuiten van onze macht en het onderdrukken van andersdenkenden.
16-04-2025, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Hé, dat is ook toevallig, dat wil Europa ook met Chat Control, dan kunnen ze zelfs in je privéberichtjes kijken, en al je foto's, en ook onder drogredenen.
Hoe is Europa beter dan China?
Het verschil is dat in China een dictatuur de dienst uitmaakt en dat groepen en stromingen die het anders willen bij voorbaat kansloos zijn. In Europa heb je zonder meer ook figuren die strak de touwtjes in handen willen hebben en zoiets ook als maatschappijbeeld hebben, maar de groepen en stromingen die er anders over denken hebben hier gewoon zetels in de parlementen en die willen nog wel eens de doorslag geven. Het is niet zo dat democratieën (met al hun gebreken, ik weet dat die er zijn) heel utopisch nooit een verkeerde keuze kunnen maken, dat kunnen ze zeker, maar het is wel zo dat andere stemmen en dus andere keuzes óók hun kans hebben. Dat is een wezenlijk verschil met China.
En de EU is geen dictatuur in wording? De meeste groepen binnen de EU vallen binnen dezelfde linkse religie dus die vrijheid die je claimt is er niet echt. Ook hier worden anders denkenden door de zittende macht kaltgesteld en bemoeit de EU zich zelfs direct in democratische verkiezingen als de uitslag ze niet bevalt zoals onlangs in Roemenie.
Alles lijkt erop te wijzen dat de EU afstevend op een soort van communistische orde waarin de burgers alleen maar mogen bijdragen en waar de EU bepaalt wat ze wel en wat ze niet mogen via allerlei monitoring tools als CDBC, digitaal passpoort/medisch dossier en via diverse controle apps op telefoons ed.. Zover zit de controle staat EU niet van China meer af en de vraag is niet of maar wanneer we het stadium passeren dat we China voorbij streven qua controle staat.
Vergeet niet dat wij als Nederland massaal NEE hebben gezegd tegen de EU maar dat we er door corrupte politici via een omweg toch ingeluist zijn. Hoezo is dat dan democratisch?
16-04-2025, 13:21 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.

Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.
Nee, obsoluut niet! Als ik in China zou wonen dan had hun leiderschap wat te vrezen, en niet zo'n beetje ook.
Dat zouden meer mensen dat zouden doen in China, ik zou er alles aan doen om een einde te maken aan deze vorm vam mishandeling, helaas zou ook bijna iedereen in Nederland gewoon schaperig alles opvolgen zolang ze hun dikke bank en Netflix maar hebben.
Ik zou nog liever doodgaan dan in een land zoals China te leven, dus kan ik mijzelf net zo goed opofferen voor een goed doel, (vrijheid) en vergis je niet, dat zou ik ook in Nederland doen als dit een tweede China wordt, dan ben ik de eerste die daar alles aan doet daar een einde aan te breien.
Ik tolereer dat niet.
Zo ook met chatcontrol, mensen gaan dit gewoon slikken, en dat is zeer teleurstellend om de slappe burger zo te zien.
Nederland kan beter ophouden met deze mensenrechtenschennis.
Waarom u dat zou verdedigen is mij een raadsel, weer zo'n meeloper vermoed ik.
16-04-2025, 13:27 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.

Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.

Nee, het bewijst dat Nederland andere methoden heeft om publieke kritiek effectloos te maken. In China is het regime tenminste nog bang voor kritiek, in Nederland haalt het regime de schouders op en denkt: laat ze maar roepen op internet, over 5 seconden is iedereen dat weer vergeten. Oh ja, en we zetten diegene voor de zekerheid toch maar op één, twee of drie zwarte lijsten.
16-04-2025, 13:27 door Anoniem
Mag onze regering wat mij betreft hier ook doen maar dan moeten ze wel alle kosten die aan mijn telefoon verbonden zijn vergoeden.
16-04-2025, 13:54 door Anoniem
Enige jaren terug zag ik op TV dat in bepaalde regio's politieposten waren opgericht. Wilde je een gebied binnen, dan moest de smartphone afgestaan worden. Daarna werd spyware van de overheid geïnstalleerd. Hierdoor waren je bewegingen overal na te trekken. Weigeren was niet mogelijk.

En als je geen smartphone hebt...
16-04-2025, 14:20 door Anoniem
Door Anoniem:
Enige jaren terug zag ik op TV dat in bepaalde regio's politieposten waren opgericht. Wilde je een gebied binnen, dan moest de smartphone afgestaan worden. Daarna werd spyware van de overheid geïnstalleerd. Hierdoor waren je bewegingen overal na te trekken. Weigeren was niet mogelijk.

En als je geen smartphone hebt...
Dan kom je er sowieso niet in.
16-04-2025, 14:30 door _R0N_
Door Anoniem:
China dwingt Tibetanen surveillance-app te installeren
Deze Chinese methode is mij (helaas) al jaren bekend.

Enige jaren terug zag ik op TV dat in bepaalde regio's politieposten waren opgericht. Wilde je een gebied binnen, dan moest de smartphone afgestaan worden. Daarna werd spyware van de overheid geïnstalleerd. Hierdoor waren je bewegingen overal na te trekken. Weigeren was niet mogelijk.

Laatst zag ik een stukje over China, door Chinezen, dat dit soort berichtgevingen gemaakt waren door Amerikanen. Amerikanen maken vele negatieve berichten over China om zichzelf zo mooi mogelijk af te schilderen. De werkelijkheid is vaak anders. Chinezen lijken nu meer vrijheden te hebben dan de gemiddelde Amerikaan, mede doordat het leven daar veel goedkoper is en de belastingen veel lager zijn.

Geloof niet alles wat je op TV ziet. China is al lang niet meer zo'n achtergesteld land, ze lopen in veel opzichten voor op het westen en de bevolking massaal controleren gaat (gelukkig) niet, dat zijn gewoon veel te veel mensen.
16-04-2025, 15:04 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.

Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.
Nee, u heeft gelijk ja.
Maar het ligt aan de baseline; Wat China tien jaar geleden was op digitaal vlak is Nederland nu.
Over tien jaar is Nederland wat China nu is.
Tenzij we hier strijd tegen leveren.
Maar inderdaad, u heeft gelijk, Nederland is nu nog niet zo slecht als China... Nog niet.
16-04-2025, 16:06 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Dat laten veel bedrijven ons in de vrije wereld ook doen.
Sterker nog, de meeste doen dat vrijwillig.
Hoe kun je nu "veel bedrijven in de vrije wereld" met China vergelijken.

(Dit wil niet zeggen dat de bewuste bedrijven dingen met jouw privégegevens kunnen of zullen doen die je misschien niet zou willen, maar de vergelijking met China slaat compleet de plank mis.)
(nieuwe anoniem)
Het feit dat de twee dominante smartphonebedrijven in Europa A.I. in hun OS inbouwen betekent dat smartphones zònder deze A.I. langzaam maar zeker uitsterven omdat ze geen updates meer krijgen en mensen ze dus vervangen door nieuwere smartphones, die op een gegeven moment alleen nog maar A.I. ingebouwd hebben.
Die A.I. kun je natuurlijk niet uitschakelen, dat is m.i. een fabeltje dat aan de gebruikers verkocht wordt om ze niet af te schrikken. Nep-keuzes met nep-schakelaars in het instellingen-menu dus.
Die A.I. schraapt alle data van je telefoon en brengt elke gebruiker minitieus in kaart.
Vergeet ook niet de ingebouwde, technisch zeer geavanceerde sensoren - dat worden er ook steeds meer.
Deze spionage wordt uitgevoerd door particuliere bedrijven, maar wie wil er zijn hand voor in het vuur steken dat staten in de "vrije wereld" geen (stiekeme) pogingen doen om aan deze data te komen door een deal met de betreffende Amerikaanse bedrijven te sluiten? Bijvoorbeeld onder de vlag van "nationale veiligheid" (die vlag wordt steeds groter)?

Dus ik heb er geen enkele moeite mee om deze praktijken in de "vrije wereld" te vergelijken met de praktijken in China.
China wordt als afleiding gebruikt van wat er hier gebeurt, wat namelijk precies hetzelfde is.
Leven zonder smartphone wordt steeds onmogelijker gemaakt -daar doet de Nederlandse staat grif aan mee- en de twee dominante bedrijven zijn 'closed source' dus niemand weet wat voor data er allemaal uitgewisseld wordt vanaf het apparaat naar de betreffende bedrijven.
'Closed source' is daarmee ideaal voor staten in de "vrije wereld", die aan de buitenkant een vrije democratie willen zijn (dus lijken), maar ondertussen niets liever doen dan hun bevolking, mens voor mens, onder controle krijgen - ook liefst 'closed', dus onzichtbaar voor hun bevolking, die immers vooral moet blijven geloven in het sprookje van De Vrije Wereld.
Nee. laten we het over China hebben...
Hier zijn de autoriteiten geen haar beter.
16-04-2025, 16:26 door Anoniem
Door Anoniem:
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.
Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.
(nieuwe anoniem)
Nee, dat bewijst dat Nederland de controle op een meer 'sophisticated' manier geregeld heeft.
In Nederland kun je trouwens ook steeds minder kritiek (publiek) uiten.
16-04-2025, 19:34 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Ik weet nog goed hoe geheime diensten hun propaganda op TV uitten om het goed te praten, van dat soort uitzending wordt ik misselijk, alsof je in China bent beland, Nederland is geen haar beter.
Als je in China zo’n kritiek publiek zou uiten, zat je nu vast of was je 'verdwenen'. Het feit dat je dit vrij kunt zeggen, bewijst al dat Nederland wél beter is.
(nieuwe anoniem)
Nee, dat bewijst dat Nederland de controle op een meer 'sophisticated' manier geregeld heeft.
In Nederland kun je trouwens ook steeds minder kritiek (publiek) uiten.
Dat klopt inderdaad:
https://www.security.nl/posting/860791/Minister+positief+over+plannen+Brussel+voor+aanpak+van+%27desinformatie%27
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.