Zoom was gisteren door een onbedoelde serverblokkade van GoDaddy ruim anderhalf offline. Dat meldt de videoconferentiedienst in een incidentrapport. Gisterenavond lieten meer dan 65.000 gebruikers weten dat ze geen verbinding met Zoom konden maken. Volgens Zoom werd het probleem veroorzaakt door een serverblokkade bij registry en hostingbedrijf GoDaddy, waardoor Zoom.us onbereikbaar werd.
"Deze blokkade was het gevolg van een miscommunicatie tussen de domeinregistrar van Zoom, Markmonitor, en GoDaddy, wat ervoor zorgde dat GoDaddy per ongeluk het zoom.us domein blokkeerde", aldus de uitleg van Zoom. Na ontdekking van het probleem werd de blokkade door GoDaddy opgeheven. Zoom voegt toe dat er tijdens de storing geen kwetsbaarheid, ddos-aanval of netwerkfalen bij Zoom zelf was.
Cisco ThousandEyes stelt in een analyse van het incident dat de topleveldomein nameservers van Zoom geen records meer voor Zoom.us bevatte. "Wanneer een dns-blokkade door een registry wordt ingesteld, voorkomt het dat de domeinnaam naar het corresponderende ip-adres kan resolven, waardoor het domein onbereikbaar wordt."
Je bent niet ingelogd en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.