image

Carrefour Mobile waarschuwt 64.000 klanten via sms voor lekken privédata

donderdag 24 april 2025, 13:41 door Redactie, 4 reacties

Telecomaanbieder Carrefour Mobile heeft 64.000 klanten via sms gewaarschuwd voor een datalek, waarbij ook paspoort- en identiteitskaartnummers zijn gestolen. Volgens het bedrijf is er sprake van een "bevestigde gegevensinbreuk" en zijn de gegevens van klanten in een bestand op internet teruggevonden. "Uit ons lopend onderzoek blijkt dat ook jouw account daarbij betrokken is", aldus het bericht aan getroffen klanten.

De gestolen data bestaat uit Carrefour Mobile-gebruikersnaam en wachtwoord, e-mailadres en telefoonnummer, volledige naam en geboortedatum, woonadres (straat, stad, postcode, land), paspoort of identiteitskaartnummer, abonneenummer en technische identificatiegegevens (zoals IMSI). Het lekken van de paspoort- of identiteitsnummers hangt mogelijk samen met de identificatieplicht in België voor de aanschaf van simkaarten. "Je kunt in ons land niet anoniem telefoonnummers registreren zodat providers verplicht identiteitsgegevens moeten verzamelen van klanten", meldt Het Laatste Nieuws.

Carrefour Mobile zegt op dit moment de oorzaak en omvang van het incident te onderzoeken. "Als voorzorgsmaatregel hebben we tijdelijk de website van Carrefour Mobile offline gehaald." Hierdoor kunnen gebruikers hun wachtwoord niet wijzigen of accountgegevens beheren. Teven is uit voorzorg van alle accounts het wachtwoord gerest. "Zodra de site weer online is, moet u uw wachtwoord opnieuw instellen om toegang te krijgen tot uw account", aldus de telecomprovider.

Reacties (4)
Vandaag, 14:02 door Anoniem
Dit soort bedrijven investeren gewoonweg niet in security. Men denkt zo een hoop geld te kunnen besparen.
Even zo'n bericht sturen en de IT knutselsmurfen die ze in dienst hebben zijn weer gevrijwaard en kunnen weer verder knutselen
Vandaag, 14:14 door Anoniem
Het lekken van de paspoort- of identiteitsnummers hangt mogelijk samen met de identificatieplicht in België voor de aanschaf van simkaarten.

Dit lijkt mij een goed moment om de wetgeving hiervoor in België te herzien... Erg slecht geregeld dit.
Vandaag, 15:28 door Anoniem
Dit soort bedrijven investeren gewoonweg niet in security. Men denkt zo een hoop geld te kunnen besparen.
Even zo'n bericht sturen en de IT knutselsmurfen die ze in dienst hebben zijn weer gevrijwaard en kunnen weer verder knutselen

Want doe je dat wel, dan wordt je zeker onkwetsbaar. Ook bedrijven die wel investeren in security kunnen alsnog te maken krijgen met een datalek. Overigens is een bericht om mensen te informeren helemaal geen vrijwaring. Het is wel een wettelijke verplichting. Kennelijk is het, conform de regels, informeren van je klanten na een datalek, ook al ''fout''.
Vandaag, 15:30 door Anoniem
Binnenkort: Scammers versturen SMSjes, uit naam van Carrefour, tbv phishing.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.