image

NRC: boodschappen duurder voor privacybewuste klant zonder bonuskaart

maandag 28 april 2025, 09:24 door Redactie, 43 reacties

Privacybewuste mensen die geen gebruikmaken van een klantenkaart bij het doen van boodschappen kunnen honderden euro's per jaar extra kwijt zijn. Voor deze doelgroep worden boodschappen steeds duurder, zo stelt NRC op basis van eigen onderzoek. Konden vroeger alle klanten gebruikmaken van aangeboden kortingen, nu is dat alleen voor mensen die meedoen aan de loyaliteitsprogramma's.

De supermarkten verzamelen via de bonuskaarten allerlei informatie over hun klanten om zo interesseprofielen op te bouwen. NRC baseert dit op data-opvragen die lezers van de krant de afgelopen maanden voor het onderzoek deden. Zo gebruikt Albert Heijn aankoopgegevens om te bepalen of een bonuskaarthouder bereid is nieuwe producten uit te proberen.

Volgens onderzoeker Nick Bombaij van de Universiteit van Amsterdam is het lastig om te bepalen hoeveel de klantgegevens de supermarkten waard zijn en hoeveel korting ze daarvoor willen geven. Bombaij doet onderzoek naar de effectiviteit van klantbindingsprogramma’s, zoals spaaracties en klantenkaarten. De onderzoeker merkt op dat supermarkten niet veel kwijt zijn aan de exclusieve kortingen. Het gaat vooral om een verschuiving, waarbij de korting nu alleen bij klantenkaarthouders terechtkomt.

De Duitse consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Bundesverband is deze maand een rechtszaak tegen Lidl begonnen over kortingen die alleen beschikbaar zijn voor gebruikers van de Lidl Plus-app. Volgens Verbraucherzentrale Bundesverband is het niet duidelijk dat klanten met hun persoonsgegevens voor de kortingen betalen. Via de rechtszaak moet duidelijk worden welke informatieplicht supermarkten hebben. Supermarktketens wilden niet met NRC praten over de loyaliteitsprogramma’s in relatie tot kortingen.

Reacties (43)
Vandaag, 09:27 door Anoniem
goed laten we die kortings programmas ook meteen aan banden leggen. uitsluiting van mensen met bewustzijn is niet ok
Vandaag, 09:38 door _R0N_
Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Vandaag, 09:39 door Anoniem
Was dit niet al jaren bekend?
Ik kan me nog een uitspraak van een filiaalhouder herinneren dat zei dat bonuskortingen werden betaald door de overige klanten.
Vandaag, 09:49 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Zodra je digitaal betaald wordt er een koppeling gemaakt, de 'eigenaar' van de kaart word al jaren niet gebruikt aan de achterkant.
Vandaag, 09:54 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Niet alleen dat, maar een kaart kan gemakkelijk door meerdere personen gebruikt worden en vereist in ieder geval geen telefoon met een account bij Apple of Google, waarbij je dus ook je telefoonnummer moet opgeven.
In wezen is dit dus ook een vorm van phishing.
Dus naast winkeldiefstal heb je nu dus ook klantendiefstal...
Vandaag, 10:01 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Zou ik niet doen, het is relatief makkelijk om de werkelijke identiteit te achterhalen van de desbetreffende klant, met of zonder valse naam en adres, een beetje zoals een pseudoniem te achterhalen is via de verzamelde metadata.
Vandaag, 10:01 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Totdat je met je pinpas betaald en zo je bankrekening aan je Bonuskaart wordt gekoppeld.
Vandaag, 10:03 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Een ander mooi voorbeeld is iets als https://randombonuskaart.nl/, die gewoon een willekeurige (bonuskaart)streepjescode laat zien die je kunt scannen.
Vandaag, 10:12 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Zodra je digitaal betaald wordt er een koppeling gemaakt, de 'eigenaar' van de kaart word al jaren niet gebruikt aan de achterkant.

De manier van betalen is niet gekoppeld aan of je korting krijgt. De privacy bewuste koper betaalt contact.
Vandaag, 10:24 door Anoniem
Bij de AH kun je aan de medewerker bij de kassa altijd om de bonuskaart vragen. Krijg je wel de korting, niet de registratie.

Bij de Praxis lijkt het er op dat de schap-prijs die van de kortingskaart is. Zonder kortingskaart betaal je meer maar dat merk je pas aan de kassa. volgens mij kan dat ook niet door de beugel.
Vandaag, 11:04 door johanw - Bijgewerkt: Vandaag, 11:04
Ik koop mn boodschappen bij de Aldi, die doen niet aan dat soort onzin. Al zijn die sinds kort wel een paar A merken gaan verkopen dus toch opletten dat je die niet per ongeluk pakt, die zijn vaak meer dan 2 keer zo duur als hun gewone merken.
Vandaag, 11:11 door Anoniem
Door Anoniem: Bij de AH kun je aan de medewerker bij de kassa altijd om de bonuskaart vragen. Krijg je wel de korting, niet de registratie.

Is ook mijn ervaring tot nu toe. In het wat verdere verleden is AH op de vingers getikt toen de bonuskaart werd ingezet om klanten te dwingen hun persoonsgegevens te verstrekken en hun koopgedrag te laten monitoren. Dat kwam toen ook in het nieuws. Herinner me nog het woord "horizontale werking" (van de toenmalige Wet bescherming persoonsgegevens). Misschien dat die rechtszaak nu "onbewust-expres" een beetje "vergeten" wordt en dat andere supermarkten het nu opnieuw proberen, terwijl AH ondertussen afwacht hoe het dit keer gaat aflopen.
Vandaag, 11:17 door Anoniem
Door johanw: Ik koop mn boodschappen bij de Aldi, die doen niet aan dat soort onzin.

Dat is ook voor mij de reden om weer vaker naar de Aldi te gaan en de Lidl voortaan links te laten liggen.
Bij de Lidl kreeg ik doodleuk te horen dat ik die app maar moest installeren. Op dat punt is zelfs de AH klantvriedelijker (vraag de kassamederwerker vaak om diens bonus en dat is tot heden nimmer een probleem geweest).
Vandaag, 11:18 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Ik denk dat het aannemelijk te maken is dat winkelmandje gegevens prima tegen een unieke id, zoals bijvoorbeeld betaalmethode, weg te zetten is. cash self-checkout is op zijn minst niet de standaard.
dat maakt dat jij jezelf kan noemen wat je wil maar, dat jouw gegevens nog steeds geconsolideerd kunnen worden en, eventueel herleidbaar.

heeft iemand wel eens onderzocht welke data bijgehouden wordt of een dump uitgevraagd?
Vandaag, 11:36 door Anoniem
Door Anoniem:
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Een ander mooi voorbeeld is iets als https://randombonuskaart.nl/, die gewoon een willekeurige (bonuskaart)streepjescode laat zien die je kunt scannen.
Iemand ervaring met https://randompluskaart.nl/ (expres geen linkje) of deze echt werkt bij de Lidl?
Aangezien hun Lidl Plus applicatie echt never nooit geen optie is https://reports.exodus-privacy.eu.org/en/reports/com.lidl.eci.lidlplus/latest (Beste Lidl, privacy van de klant nu echt totaal ondergeschikt).
Eerste wat die app doet is ook jou verplichten om jouw exacte locatie te delen, dacht het niet.
(Note: niet dat ik nog graag bij hun kom winkelen, sinds de zelfscankassa's (ook al privacy- en klant-onvriendelijk) is de wachttijd met 100 tot meer dan 400 procent toegenomen).
Vandaag, 11:41 door Anoniem
Ik koop mn boodschappen bij de Aldi, die doen niet aan dat soort onzin. Al zijn die sinds kort wel een paar A merken gaan verkopen dus toch opletten dat je die niet per ongeluk pakt, die zijn vaak meer dan 2 keer zo duur als hun gewone merken.

Daar doen ze wel aan, via de Aldi App. Net zoals bij andere supermarkten, kies je er zelf voor om er gebruik van te maken.
Vandaag, 11:45 door Anoniem
Door _R0N_: De manier van betalen is niet gekoppeld aan of je korting krijgt. De privacy bewuste koper betaalt contact.
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, veel supermarkten doen alles om jou maar digitaal te laten betalen, dat moet een reden hebben. Daarnaast is met PSD2 heel veel mogelijk. Wanneer een supermarkt niet direct de betaling aan jouw kortingskaart zou registreren is het achteraf via PSD2 ook nog mogelijk.
Daarom is contact betalen -vooralsnog- inderdaad de oplossing.
Vandaag, 11:47 door Anoniem
En dan is er nog WiFi-tracking in winkels... Dusblaat jebde WiFi op je telefoon aanstaan dan wordt het MAC-adres vergeleken met andere services en winkels.
Er zijn nog wel meer van dit soort truukjes om uw gegevens te jatten, uiteraard is de ene methode om metadata te stelen nog meer heimelijk dan de ander, een soort zakkenrollen.
Vandaag, 12:04 door Anoniem
In de economie betaalt iemand altijd de rekening. Of dat nu 'gratis' heet of 'korting': het geld moet ergens vandaan komen. Dus mensen laat je niet foppen. Anders kunnen de bedrijven hun deuren wel sluiten als ze er teveel op moeten toeleggen.
Vandaag, 12:08 door Anoniem
Door Anoniem: goed laten we die kortings programmas ook meteen aan banden leggen. uitsluiting van mensen met bewustzijn is niet ok
Is het nu echt nodig om te beledigen? Voor wie al moeilijk rond kan komen is er weinig keuze, dat heeft weinig met bewustzijn te maken.
Vandaag, 12:13 door Anoniem
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, veel supermarkten doen alles om jou maar digitaal te laten betalen, dat moet een reden hebben.

Denk eens na: hoeveel minder overvallen zijn er dankzij minder contant geld? Hoeveel minder interne diefstal? Hoeveel kosten besparen supermarkten op cashtransport en stortingen? Niet alles is een complot – soms draait het gewoon om veiligheid en efficiëntie.
Vandaag, 12:15 door Anoniem
Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Als je de niet-geregistreerde Bonuskaart van iemand anders gebruikt en met je eigen bankpas betaalt, ben je formeel anoniem voor AH, maar in de praktijk kunnen ze via betaaldata en aankoopgedrag alsnog een redelijk nauwkeurig profiel van je opbouwen – zelfs zonder je naam te weten.
Vandaag, 12:17 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: goed laten we die kortings programmas ook meteen aan banden leggen. uitsluiting van mensen met bewustzijn is niet ok
Is het nu echt nodig om te beledigen? Voor wie al moeilijk rond kan komen is er weinig keuze, dat heeft weinig met bewustzijn te maken.
Weinig keuze vanwege geldgebrek? Dat maakt het des te urgenter dat de overheid optreedt tegen "betaal of ok" van supermarkten of andere winkels. Als het bij Facebook niet mag, waarom zou het bij AH of Jumbo dan wel mogen? Daar zijn mensen nog veel afhankelijker van. Zonder FB kan je best leven, maar zonder eten kan niet.
Vandaag, 12:27 door Anoniem
goed laten we die kortings programmas ook meteen aan banden leggen. uitsluiting van mensen met bewustzijn is niet ok

En voor sommige is het een luxe, om vanwege privacy de korting niet te nemen. Verplaats je eens in de schoenen van iemand met een minimum inkomen. Prachtig, bewustzijn. Wanneer je nauwelijks rond kan komen. Is het te moeilijk, om dat te begrijpen ? Daarnaast is het een keuze, die iedereen zelf moet maken.
Vandaag, 12:28 door Briolet
Door Anoniem: En dan is er nog WiFi-tracking in winkels... Dusblaat jebde WiFi op je telefoon aanstaan dan wordt het MAC-adres vergeleken met andere services en winkels.…

iOS en Android gebruiken al heel lang een random MAC adres voor de Wifi. Bij android is random de default, maar per Wifi netwerk kun je de random functie uitzetten, zoals ik voor mijn thuisnetwerk doe, zodat mijn telefoon daar altijd hetzelfde IP adres krijgt en ik hem zelf beter kan tracken.
Vandaag, 12:50 door Anoniem
Hoezo klantenkaart? De kassière vraagt je toch of je je klantenkaart bij je hebt en als je nee zegt dan haalt zij even de standaard klantenkaart over de scanner en krijg je alsnog je korting.
De AH waar ik wekelijks mijn boodschappen haal doet dat standaard.
Vandaag, 13:02 door Anoniem
Bij de Jumbo is de kaart niet gekoppeld aan kortingen in de winkel. Maar kun je wel eventueel nog zogenaamde persoonlijke bonusses mislopen als je niet de jumbopas hebt, die zijn inderdaad gekoppeld aan je koopgedrag aangezien het aanbiedingen zijn gebaseerd op wat je al eerder gekocht hebt. Of dat je een artikel cadeau krijgt op je verjaardag. Maar vind het wel prettig dat ze de standaardkortingen tenminste allemaal generiek voor iedereen houden of je nou je pas scant of niet.
Vandaag, 13:21 door Anoniem
Door johanw: Ik koop mn boodschappen bij de Aldi, die doen niet aan dat soort onzin. Al zijn die sinds kort wel een paar A merken gaan verkopen dus toch opletten dat je die niet per ongeluk pakt, die zijn vaak meer dan 2 keer zo duur als hun gewone merken.
Heel goed, maar ik ga toch voor de Lidle. Die waren volgens mij de eerste met geen tabak meer verkopen en het gebruik van Linux kassa's. Nu zijn ze (moederbedrijf) zelfs bezig met een Europese cloud infrastructuur: https://www.techzine.nl/blogs/infrastructure/553331/hoe-lidl-per-ongeluk-een-alternatief-voor-aws-azure-en-google-werd/
Vandaag, 13:56 door Anoniem
Door Anoniem:
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, veel supermarkten doen alles om jou maar digitaal te laten betalen, dat moet een reden hebben.

Denk eens na: hoeveel minder overvallen zijn er dankzij minder contant geld? Hoeveel minder interne diefstal? Hoeveel kosten besparen supermarkten op cashtransport en stortingen? Niet alles is een complot – soms draait het gewoon om veiligheid en efficiëntie.
Wat is er sindsdien wel toegenomen? Inderdaad.
Vandaag, 14:29 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Voor een Albert heijn maakt het ook echt niet uit dat jij pietje bent en iemand anders jantje. Ook al weet je niet de echte naam het blijft persoonsgebonden en het blijven wensen en aankopen van 1 uniek individu. Dat is waardevol. Dat ze iemands naam niet weten maakt ze echt niet uit. Ze hebben genoeg andere datapunten zodat het even interessant blijft.
Vandaag, 14:46 door Anoniem
Door Anoniem:
Daar zou ik niet zo zeker van zijn, veel supermarkten doen alles om jou maar digitaal te laten betalen, dat moet een reden hebben.

Denk eens na: hoeveel minder overvallen zijn er dankzij minder contant geld? Hoeveel minder interne diefstal? Hoeveel kosten besparen supermarkten op cashtransport en stortingen? Niet alles is een complot – soms draait het gewoon om veiligheid en efficiëntie.

Dus omdat er minder diefstal is, moet er steeds vaker gecontroleerd worden of mensen wel alles gescand hebben.
En dan moet je nog opletten, dat je niet voor dief uitgemaakt wordt ook.

"Veiligheid en efficiency."
Of toch gewoon: (voorheen betaald) werk uitgesteden aan de klanten (die het voor nop doen).
Ook een verdien-model. (oa. minder loonkosten)
Vandaag, 15:07 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Een beetje naïef... Want als er met pin betaald wordt, is de koppeling daar. Op welke naam je de kaart ook registreert. Dus! Een bonuskaart = contant!
Vandaag, 15:34 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Ik denk dat het aannemelijk te maken is dat winkelmandje gegevens prima tegen een unieke id, zoals bijvoorbeeld betaalmethode, weg te zetten is. cash self-checkout is op zijn minst niet de standaard.
dat maakt dat jij jezelf kan noemen wat je wil maar, dat jouw gegevens nog steeds geconsolideerd kunnen worden en, eventueel herleidbaar.

heeft iemand wel eens onderzocht welke data bijgehouden wordt of een dump uitgevraagd?

De doe het zelf kassa is sowieso een scam. Je betaalt wel voor een cassiere maar krijgt die niet, in feite zou je standaard een korting moeten krijgen bij de DHZ kassa.
Vandaag, 15:34 door _R0N_
Door Anoniem:
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Een beetje naïef... Want als er met pin betaald wordt, is de koppeling daar. Op welke naam je de kaart ook registreert. Dus! Een bonuskaart = contant!

Welke privacy bewuste klant betaalt er nou met pin?
Vandaag, 15:49 door Anoniem
Door Anoniem: De kassière vraagt je toch of je je klantenkaart bij je hebt en als je nee zegt dan haalt zij even de standaard klantenkaart over de scanner en krijg je alsnog je korting.

Steeds meer aanbiedingen kun je alleen krijgen als je de app hebt:
https://www.ah.nl/acties/bonusbox

Probeer deze week maar eens Texels 0.0 bier te kopen met de 1+1 gratis aanbieding. Dat lukt vast ook niet met een anonieme bonuskaart
(best lekker bier overigens)
Vandaag, 15:58 door Rubbertje
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Dat heb ik ook gedaan.
Vandaag, 15:58 door Rubbertje
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Dat heb ik ook gedaan.
Vandaag, 16:00 door Rubbertje
Door Anoniem: Was dit niet al jaren bekend?
Ik kan me nog een uitspraak van een filiaalhouder herinneren dat zei dat bonuskortingen werden betaald door de overige klanten.

De medewerkers achter de kassa zijn altijd bereid om een door hen gebruikte bonuskaart te scannen...
Vandaag, 16:10 door Anoniem
Door _R0N_:
Door Anoniem:
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.

Ik denk dat het aannemelijk te maken is dat winkelmandje gegevens prima tegen een unieke id, zoals bijvoorbeeld betaalmethode, weg te zetten is. cash self-checkout is op zijn minst niet de standaard.
dat maakt dat jij jezelf kan noemen wat je wil maar, dat jouw gegevens nog steeds geconsolideerd kunnen worden en, eventueel herleidbaar.

heeft iemand wel eens onderzocht welke data bijgehouden wordt of een dump uitgevraagd?

De doe het zelf kassa is sowieso een scam. Je betaalt wel voor een cassiere maar krijgt die niet, in feite zou je standaard een korting moeten krijgen bij de DHZ kassa.
ik doe bij de zelfscan kassa altijd even een shirt van de albert heijn aan om te laten zien dat ik er werk. Ik doe immers werk voor ze.
Ben alleen nog niet zover dat ik ervoor betaald krijg, maar misschien komt dat nog inderdaad. Middels korting.
Vandaag, 16:13 door Anoniem
Ik vind het nogal een verschil of je een kaartje moet gebruiken of dat je gedwongen wordt een telefoon met een account bij Apple of Google te gebruiken, waarbij je dus ook je telefoonnummer bekend kan worden bij bijvoorbeeld de Lidl.
Zoals het nu is, is Android toch al een reclamezuil voor de producten van Google als je niet oppast (dwz. de betreffende notificaties weet uit te zetten, en dan nog).
Maar dan komt de reclame van de Lidl er mogelijk ook nog eens bij.
Vandaag, 16:16 door Anoniem
Door Rubbertje:
Door Anoniem: Was dit niet al jaren bekend?
Ik kan me nog een uitspraak van een filiaalhouder herinneren dat zei dat bonuskortingen werden betaald door de overige klanten.

De medewerkers achter de kassa zijn altijd bereid om een door hen gebruikte bonuskaart te scannen...
dus dan vraag ik me af wat dan het nut is van de bonuskaart. Is dus niet perse gekoppeld aan de accountgegevens/persoon.
Het gaat er dan waarschijnlijk om dat de klant vaker terug blijft komen, want korting. En in mindere mate derhalve ondergeschikt de klantinformatie wat die allemaal koopt, qua profielvorming.
Vandaag, 16:46 door Anoniem
wat is het toch weer een klein landje weer.....
Vandaag, 16:57 door Anoniem
Door _R0N_: Die kaarten zijn wel "persoonsgebonden" maar de identiteit wordt niet gecontroleerd. Je kunt de kaart dus registreren op een fictieve naam en een fictief adres.
Ook met een fictief adres verzamelen ze alle data en doen ze daar hun onethische dingen mee, dus een fictief adres helpt niet.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.