image

'Grote stroomstoring Spanje en Portugal toont belang van contant geld'

dinsdag 29 april 2025, 10:59 door Redactie, 37 reacties

De grote stroomstoring die gisteren in Spanje en Portugal plaatsvond toont het belang van contant geld, zo reageren media en mensen op social media. 'Cash is king' is een veelgelezen reactie op social media. Door de stroomuitval kon er op veel plekken alleen met cash worden afgerekend. De BBC berichtte over chaos in winkels nadat personeel alleen nog contante betalingen accepteerde.

Volgens Politico laat de situatie de risico's van een cashloze samenleving zien. De Spaanse overheid is echter actief bezig geweest om het gebruik van cash in Spanje te beperken, om zo naar eigen zeggen belastingontwijking tegen te gaan. Zo mogen Spaanse winkels nog maximaal duizend euro cash per transactie afrekenen, terwijl dit eerder nog 2500 euro was. 57 procent van alle winkelaankopen in Spanje wordt contant afgerekend.

Vorige maand waarschuwde de centrale bank van Zweden nog voor de kwetsbaarheid van het digitale betalingssysteem en stelde dat contant geld een belangrijke rol in het betalingsverkeer speelt. Ook werd opgeroepen tot een wettelijke acceptatieplicht voor het kunnen betalen van essentiële goederen met cash, alsmede andere maatregelen om de fysieke betalingsketen te beschermen.

Reacties (37)
Gisteren, 11:15 door Anoniem
Het hangt er maar van af: als er een ernstige stroomstoring is en de kassa's van de winkels niet meer werken, hoe kan je dan je producten betalen met contant geld?

Er is wel een uitvlucht mogelijk, maar dan zul je een boerderij moeten zoeken in je omgeving waar ze hun producten verkopen en waar geen kasregisters staan. Deze methode werkt wel bij een stroomstoring, zo is onze ervaring.
Gisteren, 11:20 door Named
Als ICT'er weet ik hoe fragiel het internet is. (Als in, er is weinig nodig voor een lokale uitval)
Daarom heb ik altijd cash bij me en/of in huis, precies voor situaties zoals deze.

En ik adviseer ook anderen om dat te doen, ook al lijkt hun de kans op stroomstoring klein.
Gisteren, 11:21 door Anoniem
De Nederlandse regering ziet zich na een kamermotie gedwongen om te doen alsof ze een accepatieplicht wil invoeren voor contant geld. Maar dan wel met een "uitzonderingswet"...

In de eerste versie die in concept circuleerde, was elke betaling van meer dan 100 euro "uitgezonderd" van de acceptatieplicht. Dus een beetje volle boodschappenkar en de supermarkt kan zeggen: "Nee, dan moet u maar twee keer boodschappen komen doen."

Nu is die Nederlandse wetgeving het op de lange baan geschoven met verwijzing naar een wetgevingstraject van de EU.

Gek genoeg was het voor Nederland geen probleem om in afwijking van de door de EU gehanteerde bovenlimiet van €10.000,-- in Nederland een maximum van €3.000,-- voor contante betaling in te voeren. Dan is het opeens niet belangrijk om in "harmonie" met de EU te zijn.

Cash is king. Er is nu al een uitzondering voor de acceptatieplicht van contante betaling, namelijk voor bedragen hoger dan €3.000,--. Dus nu snel een wet die dat vastlegt.

Fucking hypocrietelingen en leugenaars in de regering en het parlement.
Gisteren, 11:27 door Anoniem
2 dagen geen stroom en er rijd geen leaseauto meer.
Gisteren, 11:28 door Anoniem
Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!
Gisteren, 11:36 door Anoniem
Mwah, een eigen moestuin is nog beter dan geld en een overlevingspakket met wat eten en drinken, een klein zonnepaneeltje en offline mogelijkheden op de telefoon zoals offline kaarten, (maps) wiki's en andere resources.
Ook kunnen apps zoals Briar uitkomst bieden bij langdurige stroomuitval wanneer men de app met elkaar delen, aangezien dat van apparaat tot apparaat werkt. (Mesh-netwerk)
Als het zo populair zou zijn als WhatsApp zou iedereen overal kunnen chatten zonder internet.
Maarja, mensen houden niet zo van preppen, ze houden zich liever vast aan het hier en nu in plaats van vooruit denken, je wilt niet weten hoeveel kwade berichten ik over me heen kreeg toen ik noodpakketten aanprees na een bericht van de overheid dit aan te schaffen.
Ze dachten gelijk dat het een of andere samenzwering was ofzo;
https://www.security.nl/posting/863576/Overheid+adviseert+noodpakket+met+contant+geld+en+kopie+identiteitsbewijs
Gisteren, 11:48 door Anoniem
Door Named: Als ICT'er weet ik hoe fragiel het internet is. (Als in, er is weinig nodig voor een lokale uitval)
Daarom heb ik altijd cash bij me en/of in huis, precies voor situaties zoals deze.

En ik adviseer ook anderen om dat te doen, ook al lijkt hun de kans op stroomstoring klein.
Inderdaad, daarom is een cursus programmeren voor mensen die computers gebruiken geen overbodige luxe.
Want dan leer je dat 1 foute letter al een heel groot probleem kan veroorzaken.
Gisteren, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: Mwah, een eigen moestuin is nog beter dan geld en een overlevingspakket met wat eten en drinken, een klein zonnepaneeltje en offline mogelijkheden op de telefoon zoals offline kaarten, (maps) wiki's en andere resources.
Ook kunnen apps zoals Briar uitkomst bieden bij langdurige stroomuitval wanneer men de app met elkaar delen, aangezien dat van apparaat tot apparaat werkt. (Mesh-netwerk)
Als het zo populair zou zijn als WhatsApp zou iedereen overal kunnen chatten zonder internet.
Maarja, mensen houden niet zo van preppen, ze houden zich liever vast aan het hier en nu in plaats van vooruit denken, je wilt niet weten hoeveel kwade berichten ik over me heen kreeg toen ik noodpakketten aanprees na een bericht van de overheid dit aan te schaffen.
Ze dachten gelijk dat het een of andere samenzwering was ofzo;
https://www.security.nl/posting/863576/Overheid+adviseert+noodpakket+met+contant+geld+en+kopie+identiteitsbewijs

Leven en laten leven en ik denk dat je niet zo moet generaliseren en dat er veel meer preppers zijn dan dat jij denkt. Ze gaan het niet aan de grote klok hangen maar de silent majority zwijgt erover tot het er is en ze het nodig hebben.
Gisteren, 12:00 door Anoniem
Door Anoniem: Mwah, een eigen moestuin is nog beter dan geld en een overlevingspakket met wat eten en drinken, een klein zonnepaneeltje en offline mogelijkheden op de telefoon zoals offline kaarten, (maps) wiki's en andere resources.
Ook kunnen apps zoals Briar uitkomst bieden bij langdurige stroomuitval wanneer men de app met elkaar delen, aangezien dat van apparaat tot apparaat werkt. (Mesh-netwerk)
Als het zo populair zou zijn als WhatsApp zou iedereen overal kunnen chatten zonder internet.
Maarja, mensen houden niet zo van preppen, ze houden zich liever vast aan het hier en nu in plaats van vooruit denken, je wilt niet weten hoeveel kwade berichten ik over me heen kreeg toen ik noodpakketten aanprees na een bericht van de overheid dit aan te schaffen.
Ze dachten gelijk dat het een of andere samenzwering was ofzo;
https://www.security.nl/posting/863576/Overheid+adviseert+noodpakket+met+contant+geld+en+kopie+identiteitsbewijs
Uh, ik had het verkeerd geformuleert, ik bedoelde dus dat een eigen moestuin een beter idee is dan contant geld en dat een noodpakket erbovenop ook een goed idee is... Excuses.
Gisteren, 12:05 door Anoniem
Van mij mogen er meer van dit soort stroomstoringen komen. Goed tegen de plannen van de EU om onze vrijheden, privacy en cash geld op te geven.
Gisteren, 12:08 door Briolet
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!

Natuurlijk wel, het is alleen meer werk. Afgezien van veel supermarkten, staan er ook prijzen op de producten zelf. Die prijzen tel je dan op op een bonboekje. Ik ken Nederlandse winkels waar de caissières de klanten hielpen met een hoofdlampje en een bonboekje tijdens een grote stroomstoring.

Maar dat zal alleen nog acceptabel werken bij winkels waar minder en duurdere artikelen per klant afgerekend worden, zoals een kledingzaak.

20 jaar geleden kende het personeel bij de Aldi nog alle prijzen uit het hoofd. Nu zal het personeel bij de Aldi waarschijnlijk ook met een mond vol tanden staan als ze geen werkende kassa hebben.
Gisteren, 12:14 door Anoniem
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!
Als je (al) getankt hebt, kan het toch een uitkomst zijn.
Gisteren, 12:15 door Briolet - Bijgewerkt: Gisteren, 12:16
Door Anoniem: Uh, ik had het verkeerd geformuleert, ik bedoelde dus dat een eigen moestuin een beter idee is dan contant geld en dat een noodpakket erbovenop ook een goed idee is... Excuses.

Dat betwijfel ik. Ik heb ook een eigen moestuin en zag vanochtend dat de rode bietjes hun eerste kiemblaadjes ontvouwen hebben. De kapucijners staan al een paar week boven de grond, maar de eerste wortelzaadjes moeten nog ontkiemen. En de bonen mag ik pas eind mei poten.

Alles wat ik vorig jaar ingevroren heb, is inmiddels op. Dat zou erge honger leiden zijn als ik niet ook iets met contant geld kan inkopen. (;
Gisteren, 12:18 door Anoniem
Gelukkig hebben we nog wel tien vingers om op te tellen.

Als AI je het rekenen, taal en lezen doet vergaan, wordt het anders.
Helaas, pindakaas..

En soms heb je het gevoel dat dat nou juist net de bedoeling is.

Hoe deden oma en opa dat ook alweer?

Niet gelijk het rekenlineaal terug willen, hoor.
Gisteren, 12:19 door Anoniem
Niet alleen contant geld is van belang. Een buffervoorraad van onmisbare zaken is verstandig. Medicatie, water, voedsel dat niet in de koelkast bewaard hoeft te worden en, …. Géén elektrische auto maar een benzineauto met een paar reservetankjes in de schuur.
Gisteren, 12:25 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!

Natuurlijk wel, het is alleen meer werk. Afgezien van veel supermarkten, staan er ook prijzen op de producten zelf. Die prijzen tel je dan op op een bonboekje. Ik ken Nederlandse winkels waar de caissières de klanten hielpen met een hoofdlampje en een bonboekje tijdens een grote stroomstoring.

Maar dat zal alleen nog acceptabel werken bij winkels waar minder en duurdere artikelen per klant afgerekend worden, zoals een kledingzaak.

20 jaar geleden kende het personeel bij de Aldi nog alle prijzen uit het hoofd. Nu zal het personeel bij de Aldi waarschijnlijk ook met een mond vol tanden staan als ze geen werkende kassa hebben.
Mijn ervaring is, dat maar weinig caissière s n staat zijn iets uit te rekenen wat staan rekeningen uitschrijven.
Gisteren, 12:26 door Anoniem
Door Anoniem: Het hangt er maar van af: als er een ernstige stroomstoring is en de kassa's van de winkels niet meer werken, hoe kan je dan je producten betalen met contant geld?

Er is wel een uitvlucht mogelijk, maar dan zul je een boerderij moeten zoeken in je omgeving waar ze hun producten verkopen en waar geen kasregisters staan. Deze methode werkt wel bij een stroomstoring, zo is onze ervaring.

Ik woon in het binneland van Portugal en gisteren dus meegemaakt. Voor die 12 uur en eventueel 2 dagen heb ik altijd meer dan genoeg in huis. De middengrote supermarkten hadden een probleem, de kleine buurtwinkeltjes niet. Mercadona kon alles nog en zelfs pinnen.
Gisteren, 12:28 door Anoniem
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!

Jawel hoor, handel genoeg wat er zonder kassa gebeurd hier in Portugal.
Gisteren, 12:31 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Mwah, een eigen moestuin is nog beter dan geld en een overlevingspakket met wat eten en drinken, een klein zonnepaneeltje en offline mogelijkheden op de telefoon zoals offline kaarten, (maps) wiki's en andere resources.
Ook kunnen apps zoals Briar uitkomst bieden bij langdurige stroomuitval wanneer men de app met elkaar delen, aangezien dat van apparaat tot apparaat werkt. (Mesh-netwerk)
Als het zo populair zou zijn als WhatsApp zou iedereen overal kunnen chatten zonder internet.
Maarja, mensen houden niet zo van preppen, ze houden zich liever vast aan het hier en nu in plaats van vooruit denken, je wilt niet weten hoeveel kwade berichten ik over me heen kreeg toen ik noodpakketten aanprees na een bericht van de overheid dit aan te schaffen.
Ze dachten gelijk dat het een of andere samenzwering was ofzo;
https://www.security.nl/posting/863576/Overheid+adviseert+noodpakket+met+contant+geld+en+kopie+identiteitsbewijs
Uh, ik had het verkeerd geformuleert, ik bedoelde dus dat een eigen moestuin een beter idee is dan contant geld en dat een noodpakket erbovenop ook een goed idee is... Excuses.

Ik woon in het binnenland van Portugal, hier zijn veel bewoners die eigenlijk onbewust al onder preppers geschaard kunnen worden. Niet uit idealisme maar meer uit gewoonte. Veel inmaak en gedroogd voedsel, water in 5 liter flessen, altijd jerrycans met brandstof, wat kaarsen en een zaklamp, cash geld en natuurlijk volop wijn in huis.
Gisteren, 12:48 door Anoniem
Door Briolet:
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!

Natuurlijk wel, het is alleen meer werk. Afgezien van veel supermarkten, staan er ook prijzen op de producten zelf. Die prijzen tel je dan op op een bonboekje. Ik ken Nederlandse winkels waar de caissières de klanten hielpen met een hoofdlampje en een bonboekje tijdens een grote stroomstoring.

Maar dat zal alleen nog acceptabel werken bij winkels waar minder en duurdere artikelen per klant afgerekend worden, zoals een kledingzaak.

20 jaar geleden kende het personeel bij de Aldi nog alle prijzen uit het hoofd. Nu zal het personeel bij de Aldi waarschijnlijk ook met een mond vol tanden staan als ze geen werkende kassa hebben.

Niet alleen de Aldi.
De meesten kunnen snel geen foutloze sommetjes meer maken uit het hoofd of met pen en papier. Ook in andere winkels niet.
Tenzij je nog een paar ouderen hebt. Maar die worden steeds zelfdzamer als kassa-personeel.
Gisteren, 12:48 door dingetje
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!
Wat een onzin. Mensen kunnen toch hun verstand gebruiken en het gewoon op papier bijhouden? Bonnetjes gaan misschien wat moeizamer, maar het kan wel gewoon. Tenzij je achterlijk personeel hebt dat niets zelf kan of durft.
Gisteren, 12:52 door Anoniem
Door Named: Als ICT'er weet ik hoe fragiel het internet is. (Als in, er is weinig nodig voor een lokale uitval)
Daarom heb ik altijd cash bij me en/of in huis, precies voor situaties zoals deze.

En ik adviseer ook anderen om dat te doen, ook al lijkt hun de kans op stroomstoring klein.
Onzin het internet is (door A defensie) ontwikkelt om uitval van stukken op te kunnen vangen. Er is wel stroom nodig maar dat is evident. Je zal wel in de war zijn met het ransomware gevoelige consumenten OS.
Gisteren, 13:15 door Anoniem
Door Anoniem: Niet alleen contant geld is van belang. Een buffervoorraad van onmisbare zaken is verstandig. Medicatie, water, voedsel dat niet in de koelkast bewaard hoeft te worden en, …. Géén elektrische auto maar een benzineauto met een paar reservetankjes in de schuur.
Dat wordt juist afgeraden, want ik heb het zelfde gedaan vroeger totdat ik een benzinelucht begon te merken in de opslag. EEN vonk van een kortsluiting, en je hebt een explosie.
Gisteren, 13:21 door Named
Door Anoniem:
Door Named: Als ICT'er weet ik hoe fragiel het internet is. (Als in, er is weinig nodig voor een lokale uitval)
Daarom heb ik altijd cash bij me en/of in huis, precies voor situaties zoals deze.
Onzin het internet is (door A defensie) ontwikkelt om uitval van stukken op te kunnen vangen. Er is wel stroom nodig maar dat is evident. Je zal wel in de war zijn met het ransomware gevoelige consumenten OS.
Je hebt gelijk met dat het internet als geheel een robuust systeem is.
Maar op lokaal niveau kan er van alles misgaan dat niet door deze robuustheid word opgevangen.
Een fout van de ISP, een kapot gegraven kabel of gewoon hardware dat stuk gaat, het kan je allemaal overkomen.
Gisteren, 13:22 door Anoniem
Door Anoniem: De Nederlandse regering ziet zich na een kamermotie gedwongen om te doen alsof ze een accepatieplicht wil invoeren voor contant geld. Maar dan wel met een "uitzonderingswet"...

In de eerste versie die in concept circuleerde, was elke betaling van meer dan 100 euro "uitgezonderd" van de acceptatieplicht. Dus een beetje volle boodschappenkar en de supermarkt kan zeggen: "Nee, dan moet u maar twee keer boodschappen komen doen."

Nee, er staat "Hier hebben we niet van terug: E100 etc.". Dus als je voor 1 rolletje drop komt, kan ik dat volgen. Maar als je voor 96 Euro boodschappen doet, kunnen ze toch zeker wel 4 Euro teruggeven?
Gisteren, 14:05 door Anoniem
Door Named: Als ICT'er weet ik hoe fragiel het internet is. (Als in, er is weinig nodig voor een lokale uitval)
Daarom heb ik altijd cash bij me en/of in huis, precies voor situaties zoals deze.

En ik adviseer ook anderen om dat te doen, ook al lijkt hun de kans op stroomstoring klein.

Ik pin maandelijks mijn hele uitkering en betaal alles cash, want fuck de overheid. Door hun kan ik nl nooit meer werken (prive verhaal, iets uit het verleden)

Dus.... Mijn ING jaaroverzicht laat zien iets van 70 transacties maximaal. 10 keer pinnen en de huur en zorgafdracht.

Op die manier heb je ook privacy want ze weten niet wat je koopt, waar, wanneer.

Als ze links je privacy stelen moet je het rechts weer terugnemen. Ik denk dat ik in de toekomst voor 2 maanden ga pinnen, dan heb ik nog minder jaarlijkse transacties op de bank.

Als ik door de stad loop zie ik van die droeftoeters die met hun smartwatch elk drankje van 3 euro aftikken. Zij bouwen op die manier een enorm profiel op, bij de bank maar zowiezo ook op al die smartphone diensten die de user tracken.
De jeugd is gebrainwashed door influencers , en zijn massaal gezwicht voor gemak , en leven nu vrijwillig in een digitale (luciferiaanse) gevangenis. De schuld ligt bij hun ouders, de 40+ generatie die hun kroost niet heeft opgevoed omdat ze het allemaal wel welletjes vonden/vinden. Dit is de Gen X , die nooit een oorlog heeft meegemaakt, nooit iets hebben hoeven opbouwen, alleen voor zichzelf en ikke-ikke... Helaas dit is de harde waarheid , kan het niet beter maken.

Ben zo blij dat ik geen kinderen heb, die moeten opgroeien in een digitale gevangenis (meer als Brave New World en minder als 1984). Allemaal kleine zichzelf belangrijk vindende acteurs in hun eigen Truman show, met deugen als sport om de ander een hak te zetten/te corrigeren. Nou, als ze dan toch alles Smart willen, laat AI hun dan maar corrigeren in de toekomst.

Mijn vrouw heb ik weten te overtuigen ook alleen maar cash the betalen en dat lukt aardig. Elke maand meer. Stapje voor stapje komen we er wel. De volgende stap is geldloos worden , en steeds regelmatiger ruil ik een dienst voor een andere dienst, of spullen tegen spullen. Dat voelt ontzettend heerlijk. Zo heb ik met een vriend pas van auto geruild.

Eigenlijk wil ik een community, een soort paralelle samenleving voor mensen die van liefde en vrijheid houden. Samen een stuk landbouwgrond kopen en dan leven in alle rust. Zal hier in Culemborg niet snel kunnen. Misschien in Hongarije wel
Gisteren, 14:13 door Anoniem
Door Anoniem: Het hangt er maar van af: als er een ernstige stroomstoring is en de kassa's van de winkels niet meer werken, hoe kan je dan je producten betalen met contant geld?

Er is wel een uitvlucht mogelijk, maar dan zul je een boerderij moeten zoeken in je omgeving waar ze hun producten verkopen en waar geen kasregisters staan. Deze methode werkt wel bij een stroomstoring, zo is onze ervaring.

Misschien een googelen op pen en papier, resp blikken trommeltje. Kan heel verhelderend zijn.
Gisteren, 15:08 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!
Als je (al) getankt hebt, kan het toch een uitkomst zijn.

bij een stroom storing werk de pomp ook niet,
Gisteren, 15:54 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Anoniem:
Door Anoniem: Als de kassa niet werkt, heb je ook niets aan contant geld!
Als je (al) getankt hebt, kan het toch een uitkomst zijn.

bij een stroom storing werk de pomp ook niet,
Dan kun je niet getankt hebben, dus dan hoef je ook niet te betalen...
Heb je echter net getankt en de stroom valt daarna uit, dan kan contant geld dus wel degelijk een uitkomst zijn.
Gisteren, 17:39 door Anoniem
Door Named: Als ICT'er weet ik hoe fragiel het internet is. (Als in, er is weinig nodig voor een lokale uitval)
Daarom heb ik altijd cash bij me en/of in huis, precies voor situaties zoals deze.

En ik adviseer ook anderen om dat te doen, ook al lijkt hun de kans op stroomstoring klein.
Verkeerd advies. Betaal altijd contant, hiermee geef je een signaal dat het niet afgeschaft kan worden.
Gisteren, 18:05 door Anoniem
Mwah, een eigen moestuin is nog beter dan geld en een overlevingspakket met wat eten en drinken

Ik vermoed dat als de nood groot genoeg is dat je moestuin geoogst wordt door anderen zonder moestuin.
Gisteren, 18:48 door Anoniem
Stukje toelichting om rekening mee te houden. Contant geld heb je weinig aan daar waar stroom nodig is (toegangsdeuren, poortjes, allerlei soorten pompen, communicatie, verkeerslichten, liften, koelsystemen, noem maar op). Waar je zonder stroom nog met contact geld terecht kan gaat drukbevolkt worden en hebben meestal veel minder voorraad. Naast dat het steeds risicovoller wordt naarmate de stroomstoring langer duurt (verlichting aanhebben, kookgeuren, een woning die in infrarood opvalt, muziek, enzovoorts).

https://panorama.nl/artikel/461365/chaos-en-paniek-dit-gebeurt-er-in-nederland-bij-een-totale-black-out

Wat je bij een massale en langdurige stroomuitval nodig hebt is een nationale militaire operatie. Gaarkeukens, tentenkampen, vervoer, verwarming of verkoeling, sanitaire en medische voorzieningen, hygiëne, transport, bewaking en beveiliging, en het nodige andere. Van alles en nog wat draaiend op diesel en in een staat van beleg, want bij een flinke uitval duurt het zo een week of langer. En dat haalt niet bepaald het beste in vele mensen naar boven.
Gisteren, 19:03 door Anoniem
Als de stroom is uitgevallen is het in 9 van de 10 winkels veel te donker om nog veilig rond te lopen. Zeker niet bij grotere winkels zoals supermarkten en dergelijke.
Gisteren, 19:10 door Anoniem
Door Anoniem: 2 dagen geen stroom en er rijd geen leaseauto meer.

Huh ?
Je denkt dat alle lease-auto's elektrisch zijn ?

Of dat alle lease-rijders in twee dagen een (benzine/diesel) tank leeg rijden ?

Waarom denk je precies dat lease-rijders blijven rijden tijdens een stroomstoring ?
Zoveel kantoren waar gewerkt kan/moet worden als er geen stroom is ?
Gisteren, 19:40 door Anoniem
Wat je met cash hebt is dat het in je zak zit. En dat je zelf bepaalt wat je ermee doet. Aan wie je het geeft en waarom. Betaal je met een kaart, of nog om snuggerder over te komen met een al dan niet om je pols zittend afluisterapparaat, dan heeft er niemand meer geld omdat bij de bank zit, naar de bank gaat en niemand er meer over gaat dan de bank zelf.

Die overigens zelfs zo ver gaat in zelf niks kunnen dat alles digitaal moet. Tot de stroom uitvalt.

Betalen is ook een vorm van op correcte wijze je resepect te tonen aan iemand die er (hard) voor ploetert om eind van de maand rond te komen. Het ausradieren van cash ontneemt me die eer meer en meer. Je moet het naar de bank brengen. Waar niemand iets nuttigs kan! Hoe ver kun je vanuit die hoek nog te ver gaan?
Gisteren, 20:21 door PjgV
Maaar umm de oorzaak is duidelijk volgens enkelen in Spanje: door de alternatieve energieopwekking (zon en wind)is het net volledig ontregeld.
Oh ja als veiligheidsmaatregel schakelden ook de 3 kerncentrales zich af van het net. Tja, dus dat is dan ook geen oplossing...
/grapmodus uit/

Maar serieus: de basisoorzaak blijkt een plotselinge netfrequentieinstabiliteit te zijn geweest waardoor enkele centrales zich van het net afschakelden. Plus tegelijkertijd een probleem in een verdeelstation dat de koppeling naar het Franse (en dus EU-net) net verzorgde. Alleen het waarom is nog niet duidelijk.
Gisteren, 20:52 door Anoniem
De echte les van Spanje en Portugal is dat wiebelstroom levensgevaarlijk is. Energiemix in Spanje is 15% elektriciteit. Minder dan de helft is wind, zon, water oftewel wiebelstroom omdat je het niet kunt sturen.
Door een piek in de zon opbrengst werd het net instabiel en werd er razendsnel afgeschakeld. Het geneuzel over "atmosferische omstandigheden" is zo dom, dat geloofd werkelijk niemand.

Dan heb je een paar procenten "renewables" en ligt je hele land plat.
Nou gefeliciteerd groenlinks, goed gedaan hoor.
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.