image

Slachtoffer helpdeskfraude krijgt 59.000 euro schade niet vergoed van bank

maandag 24 november 2025, 10:13 door Redactie, 17 reacties

Een klant van SNS die het slachtoffer werd van helpdeskfraude krijgt de 59.000 euro schade die hieruit volgde niet vergoed van de bank. Dat heeft het financiële klachteninstituut Kifid bepaald. Het slachtoffer werd op 31 december vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als SNS-medewerker. De oplichter stelde dat er een poging was gedaan om geld van de rekening van de klant af te schrijven.

Op verzoek van de oplichter installeerde het slachtoffer software op zijn computer waarmee die op afstand kon worden overgenomen. Zo kon de oplichter meekijken in de internetbankierenomgeving van het slachtoffer. Vervolgens heeft het slachtoffer verschillende handelingen binnen de internetbankieromgeving verricht waardoor de limiet van de Digipas werd verhoogd naar 80.000 euro.

Dezelfde dag heeft het slachtoffer een overboeking van ruim 33.000 euro gedaan, naar een door de oplichter opgegeven rekeningnummer. De overboeking werd niet meteen uitgevoerd, maar door de fraudeafdeling van de bank in behandeling genomen. Het slachtoffer heeft vervolgens op verzoek van de oplichter contact opgenomen met de bank en verklaart dat de betaling bedoeld was voor de aankoop van een camper.

Na deze betaling deed het slachtoffer nog een betaling van ruim 16.000 euro, gevolgd door een transactie de volgende dag van 9.000 euro. Na contact met de bank op 1 januari kwam het slachtoffer erachter dat hij was opgelicht. De klant vorderde vervolgens de 59.000 euro schade bij SNS. Hij stelt dat de bank niets gedaan heeft om hem te beschermen en waarschuwen. Ook had de bank tijdens het eerste telefoongesprek beter onderzoek moeten doen. Verder was het geld afkomstig van een depositorekening, waarvan de klant stelt dat hij niet door de bank was ingelicht dat die kon worden opengebroken.

Volgens het Kifid kan de bank niet worden verweten dat het de eerste transactie uiteindelijk liet doorgaan. "Hoewel de verklaring van de consumenten uiteindelijk onwaar bleek te zijn en op instructies van de fraudeur, kan dat de bank niet worden tegengeworpen. In de gegeven omstandigheden hoefde de bank juist door de verklaring van de consumenten niet op de hoogte te zijn van ongebruikelijke activiteiten en het daaraan verbonden gevaar. Het enkele feit dat de transacties (mogelijk) afweken van het eerdere patroon is onvoldoende om aan te nemen dat de bank haar zorgplicht in dit geval heeft geschonden."

Daarnaast stond in de voorwaarden van de depositorekening dat het geld hierop kon worden opgenomen. De klant deed ook een beroep op het coulancekader voor slachtoffers van bankhelpdeskfraude, maar het Kifid vindt dat de bank op basis hiervan niet tot vergoeding hoeft over te gaan. "Immers hebben de consumenten onbedoeld zelf een cruciale rol gespeeld bij het ontstaan van de schade door hun onware verklaringen aan de bank af te leggen." De vordering van de klant wordt uiteindelijk door het klachteninstituut afgewezen (pdf).

Reacties (17)
24-11-2025, 10:23 door Anoniem
Het blijft een heel raar iets dat wanneer je iets zelf overmaakt... en dan bij de bank gaan zeuren als blijkt dat je dat niet had moeten doen. En dan ook nog verwachten dat de rest van de klanten daarvoor gaat opdraaien - noch de bank, noch de andere klanten hebben hier ook maar *iets* mee te maken.

Nederland is echt volkomen de weg kwijt...
24-11-2025, 10:36 door Named
De bank heeft de overboeking correct als fraude geïdentificeerd en tegen gehouden.
Maar vervolgens heeft de klant gelogen over waar het geld naartoe gaat.
Op die manier kan de bank je onmogelijk beschermen!

En de bank moet natuurlijk ook terughoudend zijn met deze coulancekader, aangezien er anders misbruik van word gemaakt...
24-11-2025, 10:42 door Anoniem
En terecht, als je vervolgens op verzoek van de oplichter ZELF de bank belt en liegt over waarnaar en waarvoor het geld is overgemaakt dan heb je inderdaad geen recht van spreken.

"Hij stelt dat de bank niets gedaan heeft om hem te beschermen en waarschuwen." - dan ben je ook even een potje naief en dom zeg.
24-11-2025, 10:50 door Anoniem
En wederom "software" geinstalleerd...

Eigen schuld, dikke bult.
24-11-2025, 10:54 door Anoniem
Het slachtoffer werd op 31 december vorig jaar gebeld door een oplichter die zich voordeed als SNS-medewerker. De oplichter stelde dat er een poging was gedaan om geld van de rekening van de klant af te schrijven.

Het slachtoffer heeft vervolgens op verzoek van de oplichter contact opgenomen met de bank en verklaart dat de betaling bedoeld was voor de aankoop van een camper.
Iets zegt mij dat het slachtoffer niet handelsbekwaam was.

Als je gelooft in een verhaal van een bankmedewerker dat je maar tegen zijn collega's moet liegen waarvoor de transactie was. Tja, als de alarmbellen dan nog niet af gaan...

Hoewel men door de digitalisering en gemak het niet snel door heeft, bankieren is geen spelletje. Geld overmaken moet secuur gebeuren.
24-11-2025, 10:58 door Anoniem
En terecht. Je kan dit soort mensen niet tegen zichzelf beschermen.

Het moet zowieso eens afgelopen zijn door de banken terreur tegen "fraude".

Je kan als normale klant niet eens meer je eigen rekening gebruiken en we betalen ons helemaal blauw aan deze onzin.

Met moet eens eigen verantwoording nemen en niet langer doorschieten in het streven naar een onhaalbaar risico loze samelevening waar alle wil om te leven uit je gezogen wordt.
24-11-2025, 11:05 door Anoniem
Ik zou dit nieuws vinden als de klant wél in het gelijk was gesteld.
Als je zelf(!!) contact met de bank opneemt, en daarbij zelf(!!) een lul verhaal gaat opgangen over de aanschaf van een camper om de betaling te laten doorgaan moet je ook echt zelf op de blaren zitten; daar moet geen geld naartoe wat uiteindelijk opgehoest wordt door andere klanten van de bank.
24-11-2025, 11:58 door Anoniem
Door Anoniem: En wederom "software" geinstalleerd...

Eigen schuld, dikke bult.

Vind je dat het ergste of het domste ?

De overboeking werd niet meteen uitgevoerd, maar door de fraudeafdeling van de bank in behandeling genomen. Het slachtoffer heeft vervolgens op verzoek van de oplichter contact opgenomen met de bank en verklaart dat de betaling bedoeld was voor de aankoop van een camper.

Dus eerst je laten "helpen" met een dikke overboeking, en dan ook nog je laten vertellen dat je de bank moet bellen en gaan liegen "ik heb zelf geld overgeboekt voor een camper" .
24-11-2025, 12:06 door Erik van Straten
@Anoniem 10:23, 10:42, 10:42 en @Named 10:36: ik hoor jullie wel weer als van één van jullie ouders jouw erfenis is gestolen of als jullie zelf beginnen te dementeren (of is dat al.zover).
24-11-2025, 12:30 door Named
Door Erik van Straten: @Anoniem 10:23, 10:42, 10:42 en @Named 10:36: ik hoor jullie wel weer als van één van jullie ouders jouw erfenis is gestolen of als jullie zelf beginnen te dementeren (of is dat al.zover).
Ik heb nooit gezegd dat dit niet hartstikke naar is voor de klant.
In tegendeel, voor burgers is het verlies van zulke bedragen heel erg pijnlijk en ik wens dat niemand toe.

Het probleem is dat de bank word geacht om jouw geld tegelijkertijd te beschermen en beschikbaar te stellen.
Beschermen ze te veel, dan worden ze aangeklaagd of zwartgemaakt omdat ze geld "stelen".
Beschermen ze te weinig, dan worden ze aangeklaagd omdat ze het geld niet veilig konden houden.
Dit is gewoon een zeer lastige positie...

Ik denk dat banken er goed aan doen om (in overleg) stevige beperkingen op te leggen die je niet zomaar kan opheffen.
Ideaal voor goedgelovige mensen of dementerende ouderen, voor bankrekeningen met veel geld of erfenissen, etc.
(Desnoods zet je online bankieren uit en gaan betalingen via gelimiteerde pinpas of via fysiek bankbezoek.)

Erik, hoe denk jij dat dit soort oplichtingen voorkomen moeten worden?
24-11-2025, 13:18 door Erik van Straten
Uit https://alzheimer-nederland.nl:
1 op de 5 mensen krijgt dementie
Dat krijg je niet in één dag. Het is een sluipende ziekte met vage symptomen, vaak jáááren vóórdat een neuroloog zegt dat je fase 1 dementie hebt.

Daarnaast zijn zeer veel (mogelijk steeds méér, ook jongeren!) mensen laaggeletterd, digibeet of om andere reden afhankelijk van vertrouwen in mensen die zeggen dat zij hen zullen helpen - met werkelijke, maar ook verzonnen, problemen.

Daarbij: van steeds meer kwetsbare mensen belanden contact- en andere gegevens op straat - door FUCKUPS van snelle Jelles.

Door Named: Het probleem is dat de bank word geacht om jouw geld tegelijkertijd te beschermen en beschikbaar te stellen.
Beschermen ze te veel, dan worden ze aangeklaagd of zwartgemaakt omdat ze geld "stelen".
BULL SHIT. In de loop van tientallen jaren is dit van "moeilijk moeilijk" naar "flits, geld weg" gegaan - door zakkenvullende organisaties met steeds diepere zakken (vertegenwoordigd door anonieme trollen op security.nl). Miljardenwinsten en Fuck Your Customer.

Door Named: Ik denk dat banken er goed aan doen om (in overleg) stevige beperkingen op te leggen die je niet zomaar kan opheffen.
Niet "in overleg" (en zeker niet online of telefonisch) maar lastige opt out: kom maar eens in de 10 jaar, en vanaf 60 jaar, eens per jaar, ZELF, met een geldig legitimatiebewijs, naar een bankfiliaal om "ik trap er heus niet in" te bevestigen (zijn we ook van dat WWFT-gezeik af).

Een mogelijkheid die ik ter plekke ff verzin: zonder dat moet je een vertrouwenspersoon (niet zijnde jijzelf) aanwijzen waar de bank contact mee opneemt bij verdachte transacties. Totdat de vertrouwenspersoon toestemming verleent: GEEN TRANSACTIE.

Banken willen individuele klanten helemaal niet beschermen - zolang de rest hun zakken (en die van hun aandeelhouders) maar blijft spekken.

Geldzieke hufters zijn het, ook de Anonieme trollen die het "belangeloos" voor hen opnemen.

Ook gij, Brutus Named?
24-11-2025, 13:55 door Anoniem
Door Erik van Straten: @Anoniem 10:23, 10:42, 10:42 en @Named 10:36: ik hoor jullie wel weer als van één van jullie ouders jouw erfenis is gestolen of als jullie zelf beginnen te dementeren (of is dat al.zover).
Bij dat soort dingen neemt namelijk een van de kinderen (of meerdere) het bankieren over; of laat u uw ouders maar lekker in een sop gaar koken?
24-11-2025, 14:06 door Anoniem
Door Erik van Straten: @Anoniem 10:23, 10:42, 10:42 en @Named 10:36: ik hoor jullie wel weer als van één van jullie ouders jouw erfenis is gestolen of als jullie zelf beginnen te dementeren (of is dat al.zover).

Mijn moeder van 90 vertoont nog geen tekenen van dementie.
Zij kan redelijk met haar smartphone overweg maar haar bankwerk en administratie doe ik voor haar.
Geen appjes van de bank of DigiD ed op haar telefoon.
Voor haar veiligheid en mijn gemoedsrust.
Een paar jaar geleden kreeg ze wel een Whatsappje zogenaamd van haar dochter die zogenaamd haar telefoon kwijt zou zijn.
Toen moest ik wel even langskomen om het appje te verwijderen en de afzender te blokkeren.
Laffe hufters zijn het die dit flikken.
24-11-2025, 15:24 door Anoniem
Door Erik van Straten: Uit https://alzheimer-nederland.nl:
1 op de 5 mensen krijgt dementie
Dat krijg je niet in één dag. Het is een sluipende ziekte met vage symptomen, vaak jáááren vóórdat een neuroloog zegt dat je fase 1 dementie hebt.

Ik lees nergens in het PV dat het hier om mensen met dementie gaat. Verzin je dat er zelf even bij om je argumenten kracht bij te zetten? Nogal een zwaktebod om dat dan maar op de banken / de niet dementerende klanten van de banken af te schuiven.

Door Erik van Straten: @Anoniem 10:23, 10:42, 10:42 en @Named 10:36: ik hoor jullie wel weer als van één van jullie ouders jouw erfenis is gestolen of als jullie zelf beginnen te dementeren (of is dat al.zover).

Mocht dat gebeuren geef ik daar de bank niet de schuld van; en verwacht ik ook niet dat ik een handje kan ophouden en geld bij de bank kan terug verlangen.

Er is hier maar 1 dader; en dat zijn de hufters die op deze manier mensen oplichten.
Beetje makkelijk om altijd maar de bank de schuld te geven, want ja, dat zijn altijd de boosdoeners he! Met hun woekerwinsten. Tut tut, wat erg allemaal.
24-11-2025, 19:09 door Anoniem
De enige oplossing: fysieke bankfilialen waar klanten naartoe kunnen en vriendelijk geholpen worden, bij voorkeur door iemand die ze na de eerste paar keren herkent. Dat zou zoveel ellende voorkomen.
Gisteren, 02:03 door Anoniem
Door Anoniem:
Door Erik van Straten: @Anoniem 10:23, 10:42, 10:42 en @Named 10:36: ik hoor jullie wel weer als van één van jullie ouders jouw erfenis is gestolen of als jullie zelf beginnen te dementeren (of is dat al.zover).

Mijn moeder van 90 vertoont nog geen tekenen van dementie.
Zij kan redelijk met haar smartphone overweg maar haar bankwerk en administratie doe ik voor haar.
Geen appjes van de bank of DigiD ed op haar telefoon.
Voor haar veiligheid en mijn gemoedsrust.
Een paar jaar geleden kreeg ze wel een Whatsappje zogenaamd van haar dochter die zogenaamd haar telefoon kwijt zou zijn.
Toen moest ik wel even langskomen om het appje te verwijderen en de afzender te blokkeren.
Laffe hufters zijn het die dit flikken.
-
idd 'Laffe hufters zijn het die dit flikken' en hou ze goed in de gaten, want over een tijdje proberen ze het weer via een ander nummer
Gisteren, 09:01 door Anoniem
Door Anoniem: De enige oplossing: fysieke bankfilialen waar klanten naartoe kunnen en vriendelijk geholpen worden, bij voorkeur door iemand die ze na de eerste paar keren herkent. Dat zou zoveel ellende voorkomen.

De overheid zou dit het implementeren van voldoende fysieke bankfilialen om te beginnen voor de vier Nederlandse grootbanken (ING, Rabo ABN Amro en SNS/ASN) verplicht kunnen stellen, en tegelijk een fonds oprichten waarin de overige banken die op de Nederlandse markt opereren, verplicht worden naar rato van hun omzet een bijdrage te storten voor de kosten.

Nieuwe intreders op de Nederlandse bankmarkt zouden verplicht kunnen worden om vanaf het begin fysieke filialen te vestigen of deel te nemen aan een fysiek filiaal (vergelijkbaar met deelname aan Geldmaat). Ze kunnen dan desgewenst klein beginnen, dat wil zeggen lokaal of regionaal, met fysieke filialen. Ze kunnen het dan zelf uitbouwen naar het hele land, als ze dat willen.

Als alle banken deze verplichting krijgen, lijden ze geen concurrentienadeel op de Nederlandse markt. Natuurlijk zou het nog mooier zijn als uiteindelijk EU-breed deze verplichting aan banken zou worden opgelegd.

De "Nederlandse markt" zou gedefinieerd moeten worden aan de hand van Nederlandse klanten die worden bediend, niet aan de hand van de locatie van het hoofdkantoor van een bank. De overheid weet toch al precies welke Nederlander klant is bij welke bank, want dat wordt allemaal doorgegeven aan de Belastingdienst. Gebruik die informatie dan ook eens om Nederlandse burgers te beschermen, in plaats van ze alleen maar leeg te plukken..
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.