image

Overheidshacker geschrokken van gevolgen ‘ludieke’ actie

woensdag 12 januari 2005, 16:07 door Redactie, 28 reacties

De 18-jarige Eric de V., een van de overheidshackers die eind vorig jaar verschillende overheidssites platlegde, moet binnenkort voor de rechter verschijnen. Volgens de advocaat van de V. kan er dertig maanden celstraf tegen zijn client geeist worden. De jonge hacker is dan ook geschrokken van wat zijn ‘ludieke’ actie allemaal teweeg heeft gebracht. Het was echt niet zijn bedoeling geweest, zo laat hij tegenover het Utrechts Nieuwsblad weten (registratie verplicht). De V. vindt dat hij als staatsvijand nummer 1 behandeld wordt. Toch is er één geluk: hij kan blijven internetten. "Ik ken wat mensen bij een internetaanbieder. Dus ook al sta ik ergens op een zwarte lijst: dat is geen probleem".

Reacties (28)
12-01-2005, 16:28 door Anoniem
En het zielig doen begint.

Opsluiten, computerverbod etc. etc.
12-01-2005, 17:56 door Anoniem
hij moet niet zielig doen,

maar mag je zoiets vergelijken met vandalisme ?

da menneke verveelt zich, gaat overheidssites ddossen
hangjeugd verveelt zich, vernielen straat naam bordjes...

ben benieuwd naar reacties...
12-01-2005, 18:15 door Anoniem
Die jongeman loopt de rest van zijn jeugd voor schut, eerst stoer lopem
doen en nu?? LOL

Zo moet ie er net vanaf komen, laat die celstraf maar, buiten loopt hij meer
te kijk... Hoezo vernedering >:P
12-01-2005, 18:25 door Anoniem
De overheid kan ook dankbaar zijn dat is aangetoond dat hun
sites niet goed tegen bepaalde aanvallen bestand zijn.
Laten ze blij zijn dat hij het deed en niet een groep
terroristen.
12-01-2005, 19:23 door Anoniem
sluit wilders maar op
12-01-2005, 19:38 door G-Force
Zijn de gevolgen naar,
en worden de rapen gaar,
dan worden alle computerinbraken,
plotseling ludieke acties...
12-01-2005, 19:50 door QvanQenQ
Door Anoniem
De overheid kan ook dankbaar zijn dat is aangetoond dat hun
sites niet goed tegen bepaalde aanvallen bestand zijn.
Laten ze blij zijn dat hij het deed en niet een groep
terroristen.
Dat was met tien minuten aanval ook meer dan bewezen geweest, gezien
de duur van de 'aanval' is er moedwillig schade berokkend.
12-01-2005, 21:49 door Sentinel69
"’Tot dusver is DDoS in Nederland vooral een zaak van
‘scriptkiddies’, zegt Keulen. Pubers met een buitengewone
belangstelling voor computers. Bij de doorgewinterde hackers
staan ze in laag aanzien: het zijn ‘losers’. "

Waar is die goeie ouwe tijd gebleven dat je iemand met een
briefje op zijn compie (met netbios open) de stuipen op
het lijf kon jagen.

Wat is er nou zo stoer of spannend aan het kapen van een
stel geinfecteerde pc's en die op anderen los te laten....

goeie actie ....van geenstijl.
13-01-2005, 00:08 door rob
Mjah.. ik vind het ook kinderachtig hoe er gereageerd wordt
op zijn actie.. Iedereen maakt er zo'n punt van.. tis niet
een mega-misdaad. Als de media er geen schande van gesproken
hadden [ Dat de jongen niet aangepakt werd ] had onze lakse
overheid er ook niets aan gedaan. Door die lakse opstelling
kan ik me er in vinden dat de verdachte geschrokken is van
de reactie.. KLOTE media.
Ik heb een paar jaar geleden nog op internet wat informatie
verspreid over _mogelijk_ theoretische aanvallen tegen
kabelmodems. Direct werd ik gebeld door planet multimedia
(dat wist ik niet eens) die er meteen een opgeblazen zaak
van maakten.. meteen wordt je beschuldigd van alles. Ik denk
achteraf dat planet het deed omdat ze net met het ADSL
product de markt in stapten, en hebben ze een beetje zitten
googlen naar iets wat ze konden uitbuiten als FUD.
Het is wederom de media die de nodige aandacht besteed heeft
aan dit onderwerp, en alleen die aandacht is reden voor
justitie om de jongen voor de rechter te dagen..
belachelijk.. doe dat dan meteen..
13-01-2005, 00:33 door Anoniem
Door rob
Mjah.. ik vind het ook kinderachtig hoe er gereageerd wordt
op zijn actie.. Iedereen maakt er zo'n punt van.. tis niet
een mega-misdaad.

Het is een vorm van _cyber terrorisme_ en dat kunnen we niet
toelaten!
Deze jongen wist heel goed wat hij deed en hij is zeker niet
het slachtoffer in dit verhaal!

We hebben met elkaar regels afgesproken hoe in dit land met
elkaar en elkaars eigendommen om te gaan en hij heeft die
regels op alle punten gebroken. De rechter zal hem dat nu
duidelijk maken.
..en maar goed ook, deze keer waren het "slechts websites"
en dus "slechts economische schade", maar de volgende keer
is het misschien wel het computer systeem van een
ziekenhuis, met alle gevolgen van dien.
13-01-2005, 00:56 door Anoniem
Door Anoniem
hij moet niet zielig doen,
maar mag je zoiets vergelijken met vandalisme ?
Nee, niet als het aan mij ligt. Mijn mening is dat dit het
vandalisme al voorbij is. Banken uit een trein slopen,
straatnaambordjes verwijderen enz. , de impact en gevolgen
zijn ten opzichte van deze vele DDoS acties vele malen
kleiner. Vandalisme heeft vaak ook geen concreet doel, daar
was hier in alle gevallen wel spraken van. Ze wilden hun wil
opleggen, ze namen met opzet de macht over van een paar
duizend pc's om zo macht te hebben over oa een deel van een
overheidsdienst en die macht ook dagen achterelkaar te
misbruiken. Dat is geen vandalisme meer maar een vorm van
terroriseren.
13-01-2005, 01:29 door Anoniem
Door rob
Mjah.. ik vind het ook kinderachtig hoe er gereageerd wordt
op zijn actie.. Iedereen maakt er zo'n punt van.. tis niet
een mega-misdaad. Als de media er geen schande van gesproken
hadden ...Ik heb .....

Weet je hoe we dit noemen Rob? De dader als slachtoffer
voorspiegelen. En als er iemand geen slachtoffer is dan is
het wel de persoon of personen die met opzet ongevraagd
computers van derden overnemen, die controle misbruiken door
daar dagen lang overheidsdiensten mee onbereikbaar te maken
of sites van tegenstanders van hun gedrag onbereikbaar maken
alleen maar omdat ze hun zin willen krijgen, willen laten
merken dat ze het niet eens zijn met kritiek. Dat ze het
voor lief nemen dat ze daarmee honderduizenden mensen dagen
lang onthouden van diensten of informatie.
Als je zo'n ongelovelijke lamlendeling bent verdien je het
nmm dat je in de media grootschalig negatieve aandacht
krijgt voor je grove machtmisbruik en je negerende houding
van belangen van anderen. De media zit hier niet fout, maar
deze totaal zieke gasten die van democratie en recht niets
willen weten als het niet in hun voordeel is. Of politie en
justitie hier goed opgetreden hebben is een ander verhaal.
Maar als die actie onderneemt bij dit soort terroriserende
acties (dagen lang bijna iedereen met hun macht om
webdiensten onbereikbaar te kunnen maken is terroriseren)
juich ik dat alleen maar toe. Of dat nu komt omdat de media
er aandacht voor heeft of omdat politie/justitie de wet
altijd kunnen en willen handhaven doet er dan echt niet toe.
Dit zijn geen spelletjes meer, dit is zelfs geen vandalisme
meer, dit zijn behoorlijk ernstige vergrijpen. Dit zijn geen
slachtoffers maar kleine criminelen.
En of je jezelf de slachtofferrol mag toebedelen? Ik vind
jou actie en die van deze idioten totaal onvergelijkbaar.
Zelfs de media aandacht niet. Je moet gewoon geen dingen
doen die niet door de beugel kunnen en zeker niet
solliciteren naar aandacht door met zaken te pronken die
pleiten voor niet zulke zuivere zaken. Wie zich met opzet
met grijze en zwarte zaakjes gaat bezighouden kan er op
rekenen dat dat tegen zich gebruikt wordt of met mensen
wordt opgescheept die daar ook niet voor uit de weg gaan.
13-01-2005, 08:43 door rob
Door Anoniem
Door rob
Mjah.. ik vind het ook kinderachtig hoe er gereageerd wordt
op zijn actie.. Iedereen maakt er zo'n punt van.. tis niet
een mega-misdaad.

Het is een vorm van _cyber terrorisme_ en dat kunnen we niet
toelaten!
Deze jongen wist heel goed wat hij deed en hij is zeker niet
het slachtoffer in dit verhaal!

We hebben met elkaar regels afgesproken hoe in dit land met
elkaar en elkaars eigendommen om te gaan en hij heeft die
regels op alle punten gebroken. De rechter zal hem dat nu
duidelijk maken.
..en maar goed ook, deze keer waren het "slechts websites"
en dus "slechts economische schade", maar de volgende keer
is het misschien wel het computer systeem van een
ziekenhuis, met alle gevolgen van dien.

Ja idd.. een computer systeem in een ziekenhuis is VEEL
belangrijker en dus niet te vergelijken hiermee. Het punt is
dat mijn fiets gestolen is en dat is een veel ernstigere
zaak dan dat die overheidssite onbereikbaar was!
13-01-2005, 09:02 door MvE
Deze gozer wist precies waar hij mee bezig was.

Je kan me niet wijs maken dat zijn woorden "het was echt
niet zijn bedoeling geweest" waarheid zijn. Hij heeft
notabene staan opscheppen over zijn daden!

Flink aanpakken, duidelijk maken dat dit echt niet kan.
13-01-2005, 09:38 door Anoniem
Toch is er één geluk: hij kan blijven internetten. "Ik ken
wat mensen bij een internetaanbieder. Dus ook al sta ik
ergens op een zwarte lijst: dat is geen probleem".

a) Kennelijk is het niet kunnen internetten een straf voor hem.
Ik zeg opsluiten. Wedden dat ie niet kan internetten!
b) Boycotten die provider.
13-01-2005, 09:55 door Maartenh
Mag ik jullie er even aan herinneren dat DoS nog STEEDS GEEN Hacken
dan wel Overnemen van Computers is.
DoS betekent Denial of Service of wel een hele boel ICMP requests naar
een server laten sturen. Dit valt nog steeds onder Cracken en script kiddie
gedrach.

Ik keur het niet goed maar kan het ook zeker geen "Cyber Terrorisme"
noemen!

En ik vind dat als de sites van de overheid zo belangrijk zijn dat ze ze maar
hadden moeten mirroren.
13-01-2005, 10:03 door MvE
@Maartneh

Waarmee heeft hij die DoS aanval uitgevoerd slimmerik?
Met overgenomen computers!

En het gaat er niet om of de sites van de overheid
belangrijk zijn of niet, het gaat om de daden van de puber.
13-01-2005, 10:05 door Anoniem
Door Maartenh
Ik keur het niet goed maar kan het ook zeker geen "Cyber
Terrorisme"
noemen!

En ik vind dat als de sites van de overheid zo
belangrijk zijn dat ze ze maar hadden moeten mirroren.

Je hebt kennelijk geen fluit begrepen van het nut van
mirrors bij dDoS aanvallen. Behalve dat ze maar zeer
tijdelijk handig zijn is het geen oplossing voor alle andere
diensten die door deze klootzakken dagen lang onbereikbaar
werden gemaakt. Het is ook wel erg makkelijk het slachtoffer
de schuld te geven van de constante kwade bedoelingen van
een ander.
13-01-2005, 10:24 door Maartenh
Door MvE
@Maartneh

Waarmee heeft hij die DoS aanval uitgevoerd slimmerik?
Met overgenomen computers!

En het gaat er niet om of de sites van de overheid
belangrijk zijn of niet, het gaat om de daden van de puber.
uuuhhmm als ik het mij goed herinner hoef je die pc's niet meer over te
nemen want iedereen zet toch al zijn poorten open :S
maar dat terzeide ik kan het nog steeds geen hacken noemen. en een DoS
kan ik ook uitvoeren met een linux bak en het leuke programmatje ISIC.

zoals de maker het beschrijft: ISIC may break shit, melt your network, knock out your firewall, or singe the fur off your cat
13-01-2005, 10:29 door Dr.NO
waren die ddoskabouters niet ook betrokken bij het in de fik
steken van een moskee in breda?

Brandstichter ook vast voor platleggen overheidssites

Uitgegeven: 30 december 2004 12:43
Laatst gewijzigd: 30 december 2004 13:46
BREDA - De 17-jarige Bredase scholier die bekend heeft in
november brand te hebben gesticht bij de moskee in Breda,
was ook betrokken bij het platleggen van overheidssites
begin oktober.

Dat heeft het Openbaar Ministerie in Breda donderdag
meegedeeld. De scholier zou samen met een 18-jarige jongen
op 7 november bouwmaterialen in brand hebben gestoken bij de
moskee aan de Archimedesstraat.
bron: http://www.nu.nl/news.jsp?n=461826&c=50
13-01-2005, 10:37 door MvE
@Maartenh

Ik vind het fijn dat jij vanalles kan Maartenh maar je wijkt
van het onderwerp af.

Het gaat erom dat een jochie, met behulp van een bod
netwerkje, een DoS aanval heeft uitgevoerd op een webserver.

Hij heeft dus met andermans PCs een webserver
onbereikbaar gemaakt waarop, zover ik begrepen had, meer dan
alleen de overheid websites op draaiden.

Wat voor naam je ook voor die gozer verzint en hoe je z'n
daden ook noemt, hij heeft iets gedaan wat niet door de
beugel kan en zal daarvoor moeten boeten.
13-01-2005, 10:56 door Maartenh
@MvE
als het bij een site/hosting die niet zo groot is gebeurt word er niets aan
gedaan dus vandaar dat ik het er niet helemaal mee eens ben. ik zit
namelijk ook in de hosting... en wij hebben ook al een aantal keren last
gehad van DoS en als je er dan aangifte van doet word er niets mee
gedaan. dus...
13-01-2005, 13:11 door Anoniem
@Maartenh
Ik vind dat je je nu wel heel kwetsbaar opstelt met die
opmerking: Ik ben het ermee eens dat het jammer is dat er
naar jullie DoS-aangiftes niet is gekeken, maar alleen omdat
de overheid jou niet heeft geholpen moeten zij de rest ook
maar niet helpen?
Ik denk dat je blij mag wezen DAT er een keer wat aan gedaan
wordt, en laat dat dit als voorbeeld gelden.

Groet,
Michiel
13-01-2005, 13:39 door Anoniem
@rob

Je hebt duidelijk geen idee waar je het over hebt.

Meneer de V. heeft willens en wetens:

- Geautomatiseerd ingebroken op honderden computersystemen
(computervredebreuk heet dat volgens de wet)

- Die internetaansluitingen van honderden mensen misbruikt
voor zijn eigen doeleinden. Denk je dat die mensen zelf niet
misschien die verbinding zouden willen gebruiken?

- Een ISP platgelegd waar de overheids sites draaiden en nog
vele andere voorzieningen waar mensen voor betalen.

- Verschillende websites platgelegd waarop meningen
verkondigd werden die meneer de V. en z'n maatjes niet zinden.

Voor het geval dat je het nog niet snapt, we hebben het hier
over tienduizenden euro's schade. DDoS'en is namelijk een
nogal destructieve bezigheid en dat kost geld. Als je zo
stoer wil zijn met je DDoS botnetje moet je ook de
consequenties aanvaarden.

Dat de V. nu opeens zegt dat 'ie verrast was door de
negatieve reacties is een gevolg van de stupide naiviteit
van meneer en z'n maten en zal geenszins een rol spelen
wanneer de rechter 'm achter de tralies zet. Wat mij betreft
horen scriptkiddies als deze fijn achter de tralies, het
werd eens een keer tijd dat er actie werd ondernomen.

Alleen maar omdat je wat scriptjes kan uitvoeren en pc's kan
overnemen (join the club...) betekent niet dat je het ook
moet doen. Dat heet je verantwoordelijkheid nemen. De enige
mensen van wie de V. nu respect krijgt zijn meelopers en
naievelingen die niet begrijpen hoe de echte wereld in
elkaar zit.
13-01-2005, 13:53 door Maartenh
@michiel
Ik weet bijna zeker als die eric zijn mond had kunnen houden dat hij nu nog
niet eens gevonden was en het ondertussen al in de doofpot zat.
cyber criminaliteit is gewoon moeilijk op te sporen omdat de "criminelen"
vaak over een veel betere kennis beschikken dan het "team" van de politie.
zo heb ik ooit een stuk gelezen waar in stond dat als een "cyber crimineel"
zich ik geloof 2 dagen verborgen kon houden dat ze het onderzoek konden
sluiten vanwegen het wissen van log files dus....
13-01-2005, 19:03 door Anoniem
Er word helaas vergeten dat betreffende meerderen tot last
is geweest, naast de overheid.
Goed nieuws, dat heertje cracker/scriptkid de V. flink de
oren gewassen gaat worden.
18-01-2005, 08:33 door splatx
Klein klein kleutertje, eindelijk opgesloten.
Ik hoop dat iemand hem thuis komt opzoeken en hem f laat zien wat de
consequenties zijn
07-03-2006, 21:50 door Anoniem
Als hij al een overheidssite platgelegd heeft, je moet dan niet vragen welke
sites hij nog heeft "gehacked" of pc's, ook wel zo dat overheidssites niet zo
goed beveiligd zijn, maar alles is te "hacken" als je eenmaal
gebruikersnaam weet en wachtwoord
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.