image

Overheid en fabrikanten kijken naar systeem dat auto's toegang tot gebied geeft

dinsdag 23 april 2024, 09:30 door Redactie, 14 reacties

De Nederlandse overheid gaat samenwerken met de Zuid-Koreaanse automerken Kia en Hyundai, waarbij onder andere wordt gekeken of en hoe er in auto’s een systeem kan worden gebouwd waardoor deze zichzelf kunnen aanmelden om toegang te krijgen tot een beperkt toegankelijk gebied. Dat is vandaag bekendgemaakt.

De vandaag ondertekende intentieverklaring in Zuid-Korea betreft vooral het beschikbaar maken van mobiliteitsdata. Het gaat dan bijvoorbeeld om informatie van matrixborden boven snelwegen waarmee Kia en Hyundai weggebruikers informeren over maximumsnelheden en de afsluiting of openstelling van rijstroken. Ook zullen de fabrikanten de in Nederland beschikbare data gebruiken om de auto’s waarschuwingen te laten geven voor naderende ambulances en bij het naderen van schoolzones.

Daarnaast wordt zoals gezegd gekeken of en hoe er in auto’s een systeem kan worden gebouwd waardoor deze zichzelf kan aanmelden om toegang te krijgen tot een beperkt toegankelijk gebied. "Zodat bijvoorbeeld een paaltje automatisch naar beneden gaat als nood- of hulpverkeer erdoorheen moet", aldus het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De data die Kia en Hyundai gaan gebruiken is ook beschikbaar voor andere navigatie- en autofabrikanten.

Reacties (14)
23-04-2024, 09:45 door Anoniem
Piep. U mag Nederland niet uit/in met deze auto. Piep. Uw motor wordt over x minuten uitgeschakeld. Piep.
23-04-2024, 09:53 door Anoniem
Nummerplaatscanner bij het paaltje. Problem already solved.

Dit is een oplossing voor een (nog) niet bestaand probleem: Hoe kan ik als overheid centraal regelen dat auto's (lees: burgers) ergens wel, of niet, mogen komen. Hoe gaat dit uiteindelijk geimplementeerd worden? Door de ontsteking te onderbreken als je waggel buiten zijn geofence komt?
23-04-2024, 09:58 door Anoniem
Dit is stap 1

Nadat een social credit systeem systeem is ingevoerd is de volgende stap toegang WEIGEREN als je social creidt te laag is.
23-04-2024, 10:23 door Anoniem
Door Anoniem: Piep. U mag Nederland niet uit/in met deze auto. Piep. Uw motor wordt over x minuten uitgeschakeld. Piep.
Piep, u hebt te vaak met alcohol op gereden. Deze rijstrook is te smal en voor u afgesloten. U hebt alleen nog toegang tot de Sahara.

En nu serieus. Voertuigdata is tot een persoon terug te leiden. Dus AVG kwestie en terug naar de discussie over wie er gaat over de gegenereerde data. Dit gaat dezelfde kant op als de medische data waar iedereen behalve de patiënt bepaalt wat er mee gedaan wordt.
Standaard opt-in invoeren dus. Maar het zal op zijn best wel weer een opt-out worden omdat de ontwikkelaars weten dat als ze vooraf toestemming moeten vragen iedereen NEE zegt en hun project in de kiem wordt gesmoord.
23-04-2024, 10:29 door Anoniem
In Eindhoven zit vrijwel iedere bewoner binnen de ring al in het parkeersysteem. Nummerplaatcamera bij verzinkbare paaltjes en klaar.
Binnen de ring in taartpunten indelen. Iedereen van buiten de ring kan een taartpunt inrijden maar niet naar een andere taartpunt. Iedere bewoner binnen de ring kan tussen de taartpunten via de afzinkbare paaltjes rijden. Geen sluipverkeer en niet afhankelijk van autofabrikanten.
23-04-2024, 10:57 door Anoniem
Als dit zo gaat, dan kunnen die ANPR camera's toch ook wel weg. Je weet dan nl van elke auto precies waar die is en hoe hard die rijdt.... Dit wordt een privacy nachtmerrie (is ie al, alleen men wordt nog niet wakker)

TheYOSH
23-04-2024, 11:20 door Anoniem
Toch die auto van voor 2015 nog meer een tijdje in leven houden. Een jaar of 30 ofzo.
23-04-2024, 12:20 door _R0N_
Techniek maakt mensen steeds dommer.
Autorijden wordt zo "makkelijk" gemaakt dat straks niemand meer echt zelf kan nadenken in het verkeer. Let maar eens op als je op een kruising af rijdt waar de stoplichten het ene keer niet doen, zeker de helft raakt in paniek en hebben geen idee hoe ze veilig de kruising over kunnen.
23-04-2024, 12:20 door _R0N_
Door Anoniem: Toch die auto van voor 2015 nog meer een tijdje in leven houden. Een jaar of 30 ofzo.

Mijn auto is dit jaar 53 geworden, doet het nog prima en ben nog niet van plan hem weg te doen.
23-04-2024, 12:23 door Anoniem
Als dit net zo lang gaat duren als de invoering van rekeningrijden dan gaat het er dus nooit van komen.
23-04-2024, 12:31 door Briolet - Bijgewerkt: 23-04-2024, 12:37
Door Anoniem: Nummerplaatscanner bij het paaltje. Problem already solved.

Dat kan natuurlijk veel simpeler, zonder dat paaltje. Je plaatst alleen de scanner en een bord 'verboden voor onbevoegden'. Dat systeem gebruiken ze in de binnenstad van Apeldoorn.

Het voordeel hiervan is dat het systeem zichzelf terug betaalt via de boetes die het uitschrijft aan mensen die dat bordje gemist hebben.

https://www.apeldoorn.nl/actueel/afsluitpalen-rondom-de-binnenstad
Zonder de ontheffing loopt u kans een boete te krijgen. Het is belangrijk dat u een geldig vignet achter de voorruit heeft geplakt. Dat moet overeenkomen met het kenteken van het voertuig waarmee u de binnenstad inrijdt. Of met de bedrijfsnaam in het geval van een bedrijfsauto.
Blijkbaar kunnen ze naast nummerplaten ook bedrijfsnamen op de busjes scannen.
23-04-2024, 12:49 door Anoniem
Door Briolet: Blijkbaar kunnen ze naast nummerplaten ook bedrijfsnamen op de busjes scannen.
Dat is dan al weer function-creep want de scanauto's zouden alleen kentekenplaten mogen kunnen scannen.
24-04-2024, 08:59 door mdgs
Heeft iedereen ook het artikel daadwerkelijk gelezen, waarnaar verwezen wordt?

Daarin staat meer dan alleen maar het toestaan om een gebied binnen te rijden.

Kia en Hyundai gaan de data van de matrixborden boven snelwegen gebruiken om weggebruikers te informeren over de actuele maximumsnelheden en de afsluiting of openstelling van rijstroken.
Ook zullen de fabrikanten de in Nederland beschikbare data gebruiken om de auto’s waarschuwingen te laten geven voor naderende ambulances en bij het naderen van schoolzones.
Verder wordt onderzocht of de batterij van een elektrische auto als tijdelijke opslaglocatie kan worden gebruikt bij de stroomvoorziening van huizen.
Daarnaast wordt gekeken of en hoe er in auto’s een systeem kan worden gebouwd waardoor deze zichzelf kan aanmelden om toegang te krijgen tot een beperkt toegankelijk gebied. Zodat bijvoorbeeld een paaltje automatisch naar beneden gaat als nood- of hulpverkeer erdoorheen moet.

Ik ontvang graag een melding wanneer ik in de buurt van scholen ben.
of wanneer er een rijstrook afgesloten is.
En ja, kenteken herkenningspaaltjes werken leuk, als er niet bijvoorbeeld wat sneuw op de camera zit, of jouw kenteken een beetje smoezelig is.
24-04-2024, 20:55 door Anoniem
Ik ontvang graag een melding wanneer ik in de buurt van scholen ben.
of wanneer er een rijstrook afgesloten is.

Ik zeg: verkeersbord en rood kruis boven de weg.
Je hebt toch een rijbewijs...
Reageren
Ondersteunde bbcodes
Bold: [b]bold text[/b]
Italic: [i]italic text[/i]
Underline: [u]underlined text[/u]
Quote: [quote]quoted text[/quote]
URL: [url]https://www.security.nl[/url]
Config: [config]config text[/config]
Code: [code]code text[/code]

Je bent niet en reageert "Anoniem". Dit betekent dat Security.NL geen accountgegevens (e-mailadres en alias) opslaat voor deze reactie. Je reactie wordt niet direct geplaatst maar eerst gemodereerd. Als je nog geen account hebt kun je hier direct een account aanmaken. Wanneer je Anoniem reageert moet je altijd een captchacode opgeven.