De uitbraak van het Dorifel-virus die vorig jaar bij de gemeente Weert plaatsvond was de schuld van een falende virusscanner, zo beweert de gemeente. In iBestuur, een magazine voor bestuurders, beslissers en beleidsmakers binnen de publieke sector, wordt een reconstructie van de infectie gegeven en hoe er binnen de gemeente Weert met het besmette netwerk werd omgesprongen.
Dorifel wist zo'n 3.000 systemen bij Nederlandse gemeenten en andere instellingen te infecteren. De malware verminkte en versleutelde Word- en Excelbestanden en werd geïnstalleerd door de Citadel Trojan die al zeker een maand op deze systemen actief was.
Updates
Citadel verspreidt zich voornamelijk via drive-by downloads. Het gaat dan om aanvallen (exploits) die misbruik van bekende beveiligingslekken maken. Dat betekent dat gebruikers of systeembeheerders de beveiligingsupdates om deze lekken te verhelpen niet hebben geïnstalleerd. In de reconstructie van Weert komt het woord beveiligingsupdate of patch geen enkele keer voor.
De gemeente wordt tijdens een vergadering door een ICT-adviseur gewaarschuwd dat er een virus op het netwerk zit. De adviseur wil weten of de gemeente het netwerk actief plat legt en of Weert het nieuws naar buiten brengt.
Virusscanner
"We hebben de ICT’er direct bestookt met vragen. Wist hij meer over het virus? Hadden we dan geen actuele virusscanners? Zag hij een andere oplossing dan het netwerk uitschakelen? Al snel wisten we dat er maar één besluit mogelijk was. Het virus was nog onbekend, kon om die reden door de scan komen en verspreidde zich verder als het netwerk aanstond. We hebben daarom direct gehandeld", zegt Myriam Meertens, locogemeentesecretaris en leidster van het crisisteam.
Een half uur na het besluit gaat er een mail uit naar alle medewerkers van de gemeente. Iedereen moet uitloggen en mag de pc niet meer gebruiken. Daarna moet besloten worden welke back-up veilig is om terug te zetten "We wisten dat de back-up van de vorige dag zeker geïnfecteerd was. We kozen het zekere voor het onzekere. We gingen voor de back-up van vrijdag", aldus Meertens
Restore
Met ingehuurde experts werd gewerkt om besmette bestanden in quarantaine te plaatsen, nieuwe besmettingen te voorkomen en het terugzetten van de back-up (restore) van vrijdag voor de virusinfectie om de systemen voor te bereiden op een nieuwe opstart. Uiteindelijk blijkt deze restore te mislukken.
Een dag later wordt een nieuwe restore gedaan. Die mislukt, doordat één van de schoon geachte computers toch geïnfecteerd blijkt te zijn. Uiteindelijk worden alle systemen hersteld en kan Weert beginnen met de dienstverlening aan burgers, die wegens de malware grotendeels onmogelijk was. "Ga er maar van uit dat een virus ook een keer in uw organisatie gaat binnendringen", waarschuwt Meertens.
Update: typo verholpen
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.