Minister Brinkhorst gaat de Telecomwet aanpassen om de consument beter te beschermen tegen internetfraude door de zogenoemde autodialers. Duizenden consumenten worden op dit moment gedupeerd door 'autodialers': malafide programma's die de ongemerkt de pc binnenkomen en uit zichzelf dure betaalnummers bellen. De gebruiker wordt zo op torenhoge kosten gejaagd. Volgens KPN zijn de klachten vooral de laatste weken toegenomen; het telecombedrijf spreekt van honderd tot tweehonderd klachten per week. Daarnaast belt KPN zelf een soortgelijk aantal klanten die zelf niet in de gaten hebben dat hun telefoonrekening is opgelopen. Internetgebruikers zijn op dit moment onvoldoende beschermd tegen autodialers. Ze betalen alleen wel de rekening, want geen instantie kan er op dit moment iets aan doen. Door het aanpassen van de telecomwet kan in de toekomst de geldstroom tussen de telefonieaanbieder en de mogelijk malafide aanbieder van de informatiedienst tot nader order bevroren. (Nova)
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.