Het aantal cybercriminelen dat nieuwe en verschillende kwaadaardige programma's ontwikkeld, grootschalige aanvallen en online fraude weten steeds vaker de interesse van de media en het publiek te trekken. Security is "hot", wat ook geldt voor oplossingen die gebruikers en bedrijven tegen alle dreigingen moeten beschermen. Wat te denken van patch en vulnerability management, intrusion prevention, en ga maar door. En niet alleen oplossingen, ook nieuwe dreigingen blijven verschijnen. Maar hebben we hier wel met nieuwe dreigingen te maken, zo vraagt Eugene Kaspersky van anti-virusproducent Kaspersky Labs zich in zijn weblog af. Een term die de laatste tijd vaak in het nieuws is, is spyware. Maar wat is spyware precies? wat houdt het in? Een aardige definitie is: "Spyware is software die zonder goedkeuren geinstalleerd wordt. Spyware stuurt persoonlijke, vertrouwelijke informatie over je naar een aanvaller. De informatie kan bestaan uit websites die je bezoekt, maar de software kan ook naar creditcardnummers zoeken en die doorgeven." De meeste spyware valt dan ook onder de noemer Trojaans paard. Volgens Eugene kunnen sommige anti-virusprodukten deze "nieuwe" dreiging beter verwijderen dan speciale anti-spyware software. Spyware zou dan ook een marketing term zijn om nieuwe security produkten van traditionele te onderscheiden, en zo produkten die bijna geen enkele waarde hebben op de security markt te presenteren. We moeten deze "val" dan ook vermijden. Er is niets ergers voor de security gemeenschap dan valse alarmen en/of gebruikers met een misplaatst gevoel van veiligheid, aldus Eugene. Nu biedt Kaspersky zelf anti-virus software aan, en geen anti-spyware, de vraag blijft of deze aanval op (anti)spyware terecht is.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.