Dankzij draadloze netwerken kun je vandaag de dag bijna overal genieten van internet. Veel restaurants, lunchrooms, cafés en bars laten hun gasten ongestoord via het lokale Wi-Fi netwerk internetten. Matthew Tanase keek laatst vreemd op toen hij in zijn favoriete lunchroom opeens geen verbinding meer had. De eigenaar bleek een authenticatie systeem te hebben geimplementeerd. Om te kunnen internetten moesten klanten een willekeurig gegenereerd wachtwoord bij de eigenaar halen. Verschillende mensen hadden de verbinding van de luchroom voor allerlei kwaadaardige doeleinden gebruikt, waarop de eigenaar besloot actie te ondernemen.
Voor een klein bedrijf is het implementeren van dit soort oplossingen een aanslag op de middelen. Het is dan ook vreemd dat grote organisaties, die vaak oneindige middelen hebben, er maar niet in slagen om hun beveiliging op orde te krijgen. Zo was er de zaak met ChoicePoint, waarbij oplichters de gegevens van duizenden Amerikanen wisten te bemachtigen. De volgende grote onderneming die een "slippertje" maakte was de Bank of Amerika, die tapes met de gegevens van 1,2 miljoen mensen was kwijtgeraakt. Een andere gigant die vanwege lakse security maatregelen het nieuws wist te halen was T-Mobile. Elk van deze bedrijven heeft de verplichting om onze informatie te beschermen zolang het in hun bezit is, maar teveel bedrijven lijkt dit niet te lukken. Tanase vraagt zich in deze column dan ook af wanneer grote ondernemingen security eens serieus nemen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.