Ondanks het gestaag toenemende gebruik van internet als koop- en verkoopkanaal wordt het succes ervan nog steeds geremd door gebrek aan vertrouwen in creditcardbetalingen en te hoge verzendkosten. Zo blijkt uit de laatste ICT Barometer van Ernst & Young. Uit het onderzoek blijkt tevens dat veel personen nog veel moeite hebben met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals bank- of creditcardnummer via het internet.
Verder laat het onderzoek zien dat 42 procent van de ondervraagden de creditcard als de meest onbetrouwbare wijze van internetbetaling ziet. "Onterecht", meent Jacob Verschuur. "De creditcard is juist één van de veiligste manieren van betaling, veiliger dan bijvoorbeeld betalingsopdrachten per post". Daarnaast geeft ruim zestig procent van de ondervraagden aan dat zij moeite hebben met het vrijgeven van privacygevoelige informatie zoals het afgeven van toestemming voor automatische bankbetaling via het internet. Vooral voor 50-plussers werpt dit een drempel op. Bijna driekwart van de ondervraagde 50-plussers geeft liever geen privacygevoelige informatie af.
"Bakerpraatjes uit het verleden geven de creditcard nog steeds een slechte naam bij online kopen. Als je dit ingebeelde wantrouwen afzet ten opzichte van het gemak waarmee dezelfde creditcard in duistere restaurantjes in exotische landen uit handen wordt gegeven ter betaling, geeft dat nog veel te denken", aldus Jacob Verschuur.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.