image

Microsoft-vrije omgeving is mogelijk

maandag 21 maart 2005, 12:58 door Redactie, 14 reacties

Het zal nog jaren duren voordat kantoormedewerkers in een "Microsoft-vrije" omgeving kunnen werken, maar er wordt steeds meer moeite gedaan om dit te bereiken. Het "omzeilen" van Microsoft kan op verschillende manieren, en sommige oplossingen worden zelfs door de softwaregigant aangeboden, zoals "terminal services" en "virtual PC". Beide technologieen worden door Microsoft verkocht en gelicenseerd. Dankzij terminal services kunnen clients die niet van Windows voorzien zijn, zoals Linux, Macintosh, Java en Solaris, toch op afstand (via thin-client technologie) Windows applicaties draaien. Hoewel dit Windows niet elimineert (en je moet online zijn), biedt het meer flexibiliteit voor de client. Via virtual PC technologie kan een of meerdere Windows systemen "virtueel" op een ander besturingssysteem, zoals Linux of de Mac, worden geladen, waarmee er meer vrijheid voor de desktop is. En ook dankzij de opkomst van de browser als client portal verliest Microsoft meer grip op de desktopmarkt, zo gaat dit artikel verder.

Reacties (14)
21-03-2005, 13:29 door Walter
Dat is toch niets nieuws, rdesktop bestaat al minstens 3
jaar, en web-based applicaties doen het ook prima, behalve
als er vreemde IE-only functies aangeroepen worden in die
applicatie.
Ook bestaan er al langere tijd Citrix clients voor Linux.

Echt nieuws is dit dus niet. ik had gehoopt dat er een of
andere gigantische organisatie met het nieuws kwam dat zij
volledig op Linux/BSD waren overgestapt en dus helemaal
zonder windows werkten.
21-03-2005, 13:42 door Anoniem
Door Walter
Echt nieuws is dit dus niet. ik had gehoopt dat er een of
andere gigantische organisatie met het nieuws kwam dat zij
volledig op Linux/BSD waren overgestapt en dus helemaal
zonder windows werkten.
Ook geen nieuws dat er organisaties bestaan die geheel
zonder Windows werken. Een gegeven hoeft niet perse nieuw te
zijn om dit onder de aandacht te brengen. Veel mensen weten
immers niet dat deze mogelijkheid bestaat.
21-03-2005, 13:48 door Anoniem
ja wij maar heel groot zijn we niet :)
21-03-2005, 15:05 door Anoniem
Door Anoniem
ja wij maar heel groot zijn we niet :)
Dat kan ook in het groot :) Bij heel grote organisaties kom
je juist meerdere typen besturingssystemen tegen. Simpelweg
omdat het veel te kostbaar is dit zonder slag of stoot in
eenkeer om te zetten naar een bepaald type O.S. en niet
omdat dit onmogelijk zou zijn.
Die desktops voor de typmiepen zijn het probleem niet maar
houden bedrijven niet van gedoe rond het hart van kritische
bedrijfsprocessen. Daar kom je Windows sowieso niet tegen.
21-03-2005, 15:45 door Anoniem
Ja dus, wat wil het artikel zeggen? Er wordt gedaan of windows een soort
van moderne pest is waar kosten wat het kost van af gezien moet worden.
Hoewel windows (en andere MS producten) niet zaligmakend zijn, geld dit
zeker ook voor andere producten. In plaats van simpelweg een bepaald
merk producten uit te sluiten ben je niet slim bezig. Zelf gebruik ik een
combinatie van producten, ik wil gewoon het beste product en wie het ding
bouwt zal me echt een zorg zijn.
21-03-2005, 18:35 door Anoniem
Een Microsoft-vrije wereld zou pas mooi zijn!
21-03-2005, 20:21 door Anoniem
Open Office helpt ook wel denk ik. Scheelt een shitload aan
licenciekosten.
21-03-2005, 20:26 door Anoniem
Wat een onzin, want als je citrix of iets dergelijks gebruikt op een linux
machine, heb je toch een licentie nodig voor windows op die linux
machine. Kan je net zo goed windows erop zetten.
21-03-2005, 20:27 door Anoniem
Door Anoniem
Een Microsoft-vrije wereld zou pas mooi zijn!
Ja de gehele dag niets anders dan gehackt worden.
21-03-2005, 23:33 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Een Microsoft-vrije wereld zou pas mooi zijn!
Ja de gehele dag niets anders dan gehackt worden.

Ding Ding..... pssst, ga hier eens kijken:
http://www.nsa.gov/selinux/

het is wel in het Amerikaans (dat is ook een engels
dialect.. of wat er voor door gaat;)
22-03-2005, 00:17 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Een Microsoft-vrije wereld zou pas mooi zijn!
Ja de gehele dag niets anders dan gehackt worden.
Graag, dan ben je bestand tegen crackers die je inderdaad
buiten wilt houden.
22-03-2005, 00:24 door Anoniem
Door Anoniem
Door Anoniem
Een Microsoft-vrije wereld zou pas mooi zijn!
Ja de gehele dag niets anders dan gehackt worden.
Ja gelukkig gebeurt dat nooit met die M$-meuk !
22-03-2005, 00:27 door Anoniem
Door Anoniem
Wat een onzin, want als je citrix of iets dergelijks
gebruikt op een linux
machine, heb je toch een licentie nodig voor windows op die
linux
machine. Kan je net zo goed windows erop zetten.
En welke terminale Windowsservices zijn zo uniek dat
je deze wil gebruiken?
23-03-2005, 16:25 door Anoniem
Een "Security.nl-vrije" omgeving is ook mogelijk!
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.