Wie dacht dat spammers het alleen bij e-mail zouden houden heeft het mis, want dankzij nieuwe platformen kan men ook in de toekomst op allerlei manieren ongewenste commerciele berichten verspreiden. Maak kennis met het nieuwe spam duo: SPIT & SPIM.
SPIT
Een van de technologieen van de toekomst is zonder twijfel Voice over Internet Protocol. Straks kan iedereen via internet tegen geringe kosten met de hele wereld bellen. Net als met e-mail kunnen VoIP berichten via een IP-adres hun bestemming vinden. Het zijn echter niet alleen gebruikers die goedkoop willen bellen die vol verwachting naar VoIP uitkijken. Via de technologie kunnen de telemarketeers zonder al teveel kosten berichten naar duizenden mensen op hetzelfde moment versturen. Een uitgelezen mogelijkheid voor de verspreiders van ongewenste reclames. De grootste impact die VoIP spam zal hebben is op de voicemailboxen van voip-gebruikers. Net als de inbox bij een e-mail client slaan de boxes alle berichten op die ze ontvangen, in tegenstelling tot een mens die waarschijnlijk na een paar seconde de hoorn erop gegooid zou hebben. Dit heeft niet alleen gevolgen voor gebruikers die zich door een brei van audio spam moeten worstelen, ook de aanbieders van gratis voice mail moeten rekening met VoIP spam houden, en extra opslagruimte beschikbaar hebben voor alle spamberichten die opgeslagen worden.
Om de dreiging van VoIP spam te benadrukken heeft het Amerikaanse bedrijf Qovia software ontwikkeld dat de IP-adressen van VoIP telefoons kan achterhalen, om daarna een bericht van 30 seconden te sturen. De software kan elke 5 seconden 1000 gesprekken plaatsen.
De technologie zou echter niet voor marketingdoeleinden ontwikkeld zijn, maar kan juist helpen als waarschuwingssysteem voor bijvoorbeeld de overheid. Wat VoIP spam betreft is er slechts één voorbeeld bekend van een bedrijf waarbij het netwerk door een grote spamaanval platging. Toch zien experts VoIP spam als een serieuze dreiging waar bedrijven over na moeten denken voordat ze VoIP implementeren.
SPIM
Spammers zoeken steeds naar nieuwe manieren om hun produkt onder de aandacht van de mensen te brengen. Een van deze nieuwe manieren is spim, oftewel spam die via instant messaging programma's verstuurd wordt. Naast e-mailen is instant messaging een erg populaire methode om contact met andere personen te onderhouden, en het aantal gebruikers van Yahoo! Messenger, AOL Instant Messenger en MSN Messenger loopt dan ook in de honderden miljoenen.
Spim zou een alternatief voor spam zijn, omdat men via instant messaging programma's de berichten eerder leest en spamfilters steeds effectiever worden. Zo schat de Radicati Group dat er in 2003 582 miljard instant messaging berichten verstuurd zijn, waarvan er 400 miljoen spim waren. In 2004 zouden er 1,2 miljard spimberichten verstuurd zijn. Net als met spam wordt spim automatisch gegenereerd. Het enige dat een spammer hoeft te doen is te wachten tot dat iemand reageert.
En reageren wordt er gedaan. De meeste mensen mogen dan niet ingaan op de spamberichten die ze ontvangen, toch zijn er nog altijd voldoende geinteresseerden die het spammen voor de spammers lucratief maken. Op de 10.000 berichten die spammers versturen reageren er zo'n vijf personen. Een getal dat bij instant messaging spam veel hoger ligt. Daar hoeven spammers slechts 10 a 15 berichten te versturen om dezelfde respons te krijgen. De kosten voor het versturen van spim zijn laag. Experts schatten dat Spim hierdoor jaarlijks met 130% zal toenemen. De meeste Spim, zo'n 70%, stuurt gebruikers door naar pornografische websites, 12% gaat over "snel-rijk-schema's", consumentenprodukten zijn goed voor 9% en goedkope leningen en andere financiele berichten nemen 5% van alle instant messaging spam voor hun rekening.
Juist vanwege de opdringerigheid en de directe manier waarop via Instant Messaging wordt gecommuniceerd, kan spim volgens de experts wel eens succesvoller worden dan traditionele spam. Gebruikers van IM-programma's doen er verstandig aan om alleen maar berichten van mensen in hun contact- of vriendenlijst aan te nemen, en niet zomaar doorgestuurde links te openen.
Vorige maand werd in Amerika voor het eerst iemand wegens het versturen van Spim gearresteerd. De 18-jarige Anthony Greco zou volgens de autoriteiten 1,5 miljoen berichten hebben verstuurd waarin hij reclame maakte voor pornografie en hypotheken. Niet alleen justitie maakt zich klaar voor het aanpakken van Spimmers, ook aanbieders van filter- en beveiligingssoftware zien een nieuwe markt verschijnen waarop ze hun produkten en oplossingen kunnen aanbieden. We zullen in de toekomst dan ook ongetwijfeld veel meer horen over SPIT & SPIM.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.