Spam is niet alleen voor spammers "big business", ook aanbieders van anti-spam oplossingen varen wel bij de stortvloed van ongewenste commerciele e-mail. Wij vroegen de experts van BitDefender, McAfee, Symantec, Sophos en Kaspersky Lab wat volgens hen de oplossing van het spamprobleem is. Helaas hebben we van Kaspersky Lab en Sophos geen antwoord gekregen.
"Wat is volgens BitDefender de oplossing voor het spamprobleem?"
Mihai Radu: Er is geen eenduidig antwoord om het spamprobleem op te lossen. Zolang mensen communiceren, zullen ze proberen om anderen ongevraagde berichten te sturen. Het probleem zou wat verlicht moeten worden door de komst van "intelligente" software agents die spam kunnen filteren. Huidig onderzoek in neurale netwerken en de wet van Moore laten zien dat er hoop voor de toekomst is. Denk hierbij aan snellere en grotere computers, die geavanceerde tekst classificeringstechnieken ondersteunen. Op dit moment is geen effectieve aanpak van classificeringstechnieken, die vanwege hun kosten ook nog nooit in spamfilters verwerkt zijn.
"Wat is volgens McAfee de oplossing voor het spamprobleem?"
Patrick Aalbers: Er zijn zeer veel verschillende technieken die gebruikt worden om spam te versturen. Om spam tegen te houden dienen eveneens verschillende technieken gebruikt te worden. Alvorens over de technische oplossing te praten noem ik toch ook graag even de wetgeving.
Verspreiding van spam kan door de overheden sterk ontmoedigd worden. Het is niet een nationaal probleem maar een wereldwijd probleem. Vandaar dat niet 1 overheid de oplossing in handen kan hebben. De EU heeft dit reeds ingezien en werkt aan strengere handhaving van opt-in regelingen. Maar wellicht nog belangrijker, harde aanpak bij overtreding van de opt-in regeling. Dit kan ontmoedigend werken onder de verspreiders. Het merendeel van de spam komt echter uit Amerika en ook daar zou strengere
wetgeving gewenst zijn.
Op ISP niveau kan ook een en ander gedaan worden, echter door moderne technieken waarbij computers van 'onschuldigen' gebruikt worden als spamstation kunnen de verkeerden wel eens de dupe van aanpak op dit niveau worden.
Vandaar dat de beste aanpak nog altijd een anti-spam product is op gateway, server of desktop niveau. Hoe? McAfee gebruikt verschillende technieken:
Een belangrijke bron om tot herkenning van spam te komen zijn de miljoenen klanten die wij beveiligen. Daarmee heeft McAfee toegang tot een schat aan informatie. Klanten sturen voorbeelden op waarmee McAfee continu nieuwe signatures kan aanmaken.
"Wat is volgens Symantec de oplossing voor het spamprobleem?"
E-mail is uitgegroeid tot het meest cruciale kanaal voor zakelijke communicatie, zowel intern als met de buitenwereld. Recent heeft Symantec de nieuwe productlijn Symantec Mail Security 8200 Series geintroduceeerd. Deze nieuwe productlijn zorgt voor een sluitend beveiligde e-mail gateway en dankzij de integratie van de Symantec Brightmail AntiSpam en Symantec AntiVirus technologieen, beschikken klanten over het hoogst mogelijke niveau van spampreventie en virusbescherming.
Voor vele organisaties is het groeiende aantal spamberichten een regelrechte plaag geworden. Symantec Mail Security 8200 Series omvat de Symantec Brightmail AntiSpam technologie die meer dan 20 beproefde technieken voor spampreventie gebruikt, wat een hoog detectieniveau van 95% oplevert en ook de hoogste nauwkeurigheidsgraad (99,9999%) binnen de branche met betrekking tot onterechte spammeldingen (false positives). Symantec's wereldomspannende Brightmail Logistics Operations Centers (BLOC) analyseren spamberichten over de hele wereld en bieden om de 10 minuten veilige en automatische updates van spamfilters om aanvallen te helpen afslaan.
Het Control Center ondersteunt ook het aanloggen van eindgebruikers, bijvoorbeeld voor het bekijken van spamberichten in quarantaine of het instellen van individuele e-mailvoorkeuren. Ze kunnen ook individuele "block and allow lists" samenstellen voor het permanent blokkeren van e-mailadressen of het aanduiden van correspondenten voor wie de antispamfilter gedesactiveerd moet blijven. Eindgebruikers hebben bovendien de mogelijkheid om berichten te blokkeren op basis van de taal waarin ze zijn geschreven.
Concluderend
Spam blijft een lastig probleem dat in de huidige situatie niet via één oplossing kan worden opgelost. Zoals het er nu naar uitziet ligt de oplossing in een samenspel tussen overheid en wetgeving, technische maatregelen zoals filters en protocollen en bewustzijn bij gebruikers dat ze geen spamprodukten moeten kopen of spamlinks moeten openen.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.