Niet spammers, virusschrijvers of andere duistere cybercriminelen zijn de reden dat spam en virussen bestaan, het is allemaal de schuld van de gebruiker, zo heeft de Radicati Group bekend gemaakt. 31% van de geinterviewde gebruikers geeft toe weleens op een link in een spambericht te hebben geklikt. "Het klikken op een link in een spambericht helpt spammers bij het bepalen welke accounts gebruikt worden, wat weer uitnodigt voor volgende spamaanvallen. aldus Radicati. Bedrijven kunnen dan ook door één klikgrage gebruiker in gevaar worden gebracht. Als er een actief account bij een bepaald domein is gevonden, dan bestaat de kans dat de spammers, op zoek naar meer adressen, "directory harvest aanvallen" uitvoeren. 18% van de gebruikers geeft toe dat ze op de "unsubscribe" link in spamberichtem hebben geklikt. Iets wat ook door spammers misbruikt kan worden, aangezien het laat zien dat de e-mail gelezen wordt.
Wat echter zelfs Radicati deed verbazen was dat meer dan 10% van de ondervraagde gebruikers weleens in spam geadverteerde produkten heeft gekocht. Met de lage kosten die bij het vesturen van spam komen kijken, en het feit dat meer dan 1 op de 10 gebruikers de produkten koopt, is dit nog steeds de drijvende economische kracht achter spam." zo gaat het bedrijf in dit artikel verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.