Probleem is dat veel Internet gebruikers geen of weinig ervaring hebben
met een juiste inrichting van hun PC (Windows) en tevens dat firewall en
anti virus programma's veelal niet zijn gekocht maar zijn gecopieerd en
door een "kennis" werd aangeboden - geen professionele ondersteuning
dus. Ook de configuratie van deze programma's op de betreffende PC's
laat vaak te wensen over. Was het programma wel gekocht, dan laat de
ondersteuning in veel gevallen ook gigantisch te wensen over.
Daarnaast worden de vele meldingen die een firewall als Kerio geven als
storen of onbegrijpelijk ervaren waardoor men vaak gewoon kiest om het
in- en uitgaand verkeer maar toe te staan. Hetzelfde geldt voor pop-up
blokkers. Een grote stap voorwaards zou dan ook zijn om meldingen en
beveiligingsprogramma's ook voor de gewone gebruiker begrijpelijk te
maken. Daarnaast moeten ook de providers meer verantwoordelijkheden
naar zich toe trekken en indien een PC "misbruikt" wordt, dan kan de ISP
dit detecteren en hierop ingrijpen en advies geven aan de gebruiker op
een mensvriendelijke manier.
Ook mag de gebruiker indien deze contact opneemt met de helpdesk van
de ISP ook een wat minder technisch sprekend persoon verwachten die
hen werkelijk kan helpen zodat niet de gebruiker met nog meer
vraagtekens achtergelaten wordt.
Dit zijn slechts een paar kleine punten waarmee de aanpak van een toch
al groot probleem op een eenvoudige manier gestart zou kunnen worden.
Veel van onze "klanten" kampen in de prive sfeer met dit soort problemen.
Duidelijke en simpele instructies, eventueel ondersteund vanuit de ISP
met gemakkelijk te bedienen programmaatjes (die zorgen voor een juiste
inrichting van de PC zoals anti virus, firewall en auto-updates, niet alleen
voor Windows, maar ook voor de andere algemeen gebruikte software
waarin zich vele lekken bevinden) bieden volgens ons een deel van de
uitkomst.
Luiheid van de thuisgebruiker kan naar onze mening niet als argument
gebruikt worden. Het is meer een kwestie van niet-willens-onwetendheid
waar vanuit verschillende kanten - diensten leveranciers zowel als
software leveranciers - een goede aanpak voor moeten opzetten. Voor de
gewone gebruiker (over het algemeen niet de mensen die deze site
bezoeken) is het volstrekt onduidelijk welke software wel en niet veilig is
en waarom.
De werkelijke oorzaak van het probleem moet worden gelegd bij hen die
misbruik maken van de gewone gebruiker. Hier moet een meer
gestructureerde aanpak plaatsvinden. Pak de bron aan. Pleisters plakken
helpt slechts tijdelijk.
http://www.doublexx.tk