image

Google wordt de privacy nachtmerrie van deze eeuw

maandag 18 juli 2005, 10:04 door Redactie, 17 reacties

Google lijkt vandaag overal op het internet te zijn. Het bedrijf is verantwoordelijk voor de populairste zoekmachine op het web, biedt een e-mail dienst en blogging service, ontwikkelt software om het dataverkeer te versnellen, heeft de ambitie om een digitale bibliotheek te worden en werkt ook nog aan een betaaldienst. Hoewel veel internetgebruikers wachten op de nieuwe technologie van Google, zorgt de snelle uitbreiding van het bedrijf er ook voor dat het teveel van internetgebruikers weet, of het nu gaat om wat mensen lezen, welke sites ze bezoeken en wie ze schrijven.

"Dit is veel persoonlijke informatie bij elkaar. Google wordt een van de grootste privacy risico's op het internet" zegt Chris Hoofnagle van het Electronic Privacy Information Center.

Doordat alle gegevens onder één dak worden verzameld, is Google een primair doelwit om misbruikt te worden, of het nu gaat om criminelen of een overijverige politie, aldus Hoofnagle. Criminelen zouden met of zonder hulp van Google werknemers gegevens kunnen stelen en die misbruiken voor afpersing of identiteitsdiefstal. Justitie zou informatie kunnen verzamelen die later bijvoorbeeld in rechtszaken wordt gebruikt, en van mensen afkomstig is die geeneens doelwit van een bepaald onderzoek zijn.

Reacties (17)
18-07-2005, 10:29 door Anoniem
wat een onzin...
wat weet google nu allemaal?
op dit moment mischien wat je in je gmail box hebt staan
verder niets.
microsoft weet veel meer want ongeveer de hele wereld heeft
wel een hotmail account en wellicht 1 of meer geregistreerde
software pakketten.
daarbij is de broncode niet openbaar dus joost mag weten wat
voor backdoors MS allemaal heeft ingebouwd in zijn software
waar zo'n beetje 80% van de wereld mee werkt.
18-07-2005, 10:29 door Anoniem
*BLING BLING* newsflash *BLING BLING*

Google IS al een van de grootste privacy risico's op internet.

http://www.google-watch.org
18-07-2005, 11:06 door Anoniem
Wat een onzin? welnee.
Ik denk dat Google ongeveer inmiddels wel 'n heleboel weet.
Net als andere datamining bedrijven , zoals bijv. http://www.acxiom.com/
18-07-2005, 11:27 door Anoniem
Te veel aan informatie bij een partij is nooit goed.
18-07-2005, 12:41 door Anoniem
dus, redactie van deze site,
waar blijft de Top Tien?
18-07-2005, 12:46 door Anoniem
Door Anoniem
wat een onzin...
wat weet google nu allemaal?
op dit moment mischien wat je in je gmail box hebt staan
verder niets.
microsoft weet veel meer want ongeveer de hele wereld heeft
wel een hotmail account en wellicht 1 of meer geregistreerde
software pakketten.
daarbij is de broncode niet openbaar dus joost mag weten wat
voor backdoors MS allemaal heeft ingebouwd in zijn software
waar zo'n beetje 80% van de wereld mee werkt.
Google, weet wat voor soort mail je hebt bij Gmail, ze weten
waarnaar je zoekt bij Google, ze weten surfgedrag van mensen
door oa AdSense, ze hebben indexen van sociale netwerken
door Orkut/FXN/FoaF, ze hebben een geweldige index en cache
van vrij veel webpagina's op deze aardkloot. Het lijkt
allemaal onschuldig, maar ze koppelen al vrij veel dingen
aan elkaar zoals bij bv Google/AdWords, Google/AdSense en
Gmail/AdWords. We hebben het dan niet eens over toepassingen
zoals Google Earth en Google Alert. Bedenk ook maar eens hoe
ze al een tijd bezig zijn om taal en locatie van een
webpagina van invloed te laten zijn op de query die jij doet
en hoe de pagina technisch en symantisch in elkaar zitten
naast de daadwerkelijke content. Ik heb zelf pagina's een
hoger page ranking zien krijgen door pagina's technisch
strikter in elkaar te zetten en de symantiek van de data te
verhogen. Het nadeel hiervan is dat Google dus beter kan
gaan zoeken en bepalen wat waardevol is mogelijk.
18-07-2005, 13:18 door Anoniem
In het licht van de discussies over bewaarplicht en overheidsregistraties
verbleken die bij wat google vastlegd.
18-07-2005, 14:03 door Anoniem
Ik zie het probleem niet zo. Het is op zich wel boeiend te zien wat men over
een internet gebruiker kan vastleggen maar er zit geen koppeling aan de
privacy gevoelige gegevens van personen.
In de reclame wereld wordt het koopgedrag van consumenten al tientallen
jaren in kaart gebracht. Evenals het feit dat je tegenwoordig bij veel
openbare locaties op video komt te staan. En wat dachten we van het
belgedrag?
Maar nog steeds geldt dat dit niet direct aan een naam en erger andere
privicy gegevens kan worden gekoppeld. De identitet van een gebruiker
wordt namenlijk niet onweerlegbaar vastgelegd.
18-07-2005, 14:55 door Anoniem
Door Anoniem
Ik zie het probleem niet zo. Het is op zich wel boeiend te zien wat men over
een internet gebruiker kan vastleggen maar er zit geen koppeling aan de
privacy gevoelige gegevens van personen.
In de reclame wereld wordt het koopgedrag van consumenten al tientallen
jaren in kaart gebracht. Evenals het feit dat je tegenwoordig bij veel
openbare locaties op video komt te staan. En wat dachten we van het
belgedrag?
Maar nog steeds geldt dat dit niet direct aan een naam en erger andere
privicy gegevens kan worden gekoppeld. De identitet van een gebruiker
wordt namenlijk niet onweerlegbaar vastgelegd.

Tja wat is onweerlegbaar. Bij belgedrag en koopgedrag is het wel degelijk
voldoende om als bewijs in een rechtzaal dienst te doen. Natuurlijk is deze
nooit 100% evenals bij Internet gedrag. Maar over het algemeen is het vrij
eenvoudig te koppelen. Als ik een sollicitant krijg zoek ik tegenwoordig op
Internet naar eventuele uitspraken, web presensce van de persoon.
18-07-2005, 15:13 door Anoniem
Ik maak er ook niet echt druk om. Ben heel tevreden over de
zoekmachine. En er bestaat ook geen snellere en beter
webmail dienst als GMail. Altijd je mail bij, altijd je
contactpersonen bij (door middel van auto-completion). Ik
vind het allemaal wel mooi :)
18-07-2005, 15:58 door rberkers
Ochhh... de zoekmachine is inderdaad niet slecht.

Om overal bij mijn mail te kunnen gebruiken ik liever mijn
pda, dan ik echt OVERAL bij mijn mail en mijn
contactpersonen (in combinatie met mijn provider). En mocht
ik een computer in de buurt hebben is er ook nog webmail.

Maar gezonde achterdocht naar Google en dergelijke is nooit
verkeerd.
18-07-2005, 15:59 door Peter_
Ik ben fan van Google.

Maar je kan HEEL veel prive spul vinden met Google. Kijk
maar eens op de verschillende google watch sites. Er zijn er
diverse.

Je moet heel goed opletten hoe je met je klik gedrag omgaat
als je iets zoekt op Google. Er worden meer dingen
bijgehouden dan dat jij wilt. Ik denk dat Google een van de
grootstes datastores heeft staan wereldwijd. Met niet alleen
indexes maar ook klikgedrag van personen die zoeken via Google.

Google desktop search is er een van. Ga maar eens goed kijke
wat die doet.
18-07-2005, 16:18 door Anoniem
Door W32_bolke
Ik ben fan van Google.

Maar je kan HEEL veel prive spul vinden met Google. Kijk
maar eens op de verschillende google watch sites. Er zijn er
diverse.

Je moet heel goed opletten hoe je met je klik gedrag omgaat
als je iets zoekt op Google. Er worden meer dingen
bijgehouden dan dat jij wilt. Ik denk dat Google een van de
grootstes datastores heeft staan wereldwijd. Met niet alleen
indexes maar ook klikgedrag van personen die zoeken via Google.

Google desktop search is er een van. Ga maar eens goed kijke
wat die doet.


Handig voor de terroristen jacht toch? Hoef je helemaal niets voor te
regelen bij wet!
18-07-2005, 16:37 door Anoniem
... mensen zijn bij nature naief. Vraag je iets van ze zonder er iets tegen
over te stellen dan geven mensen niks. Geef ze functionaliteit of korting en
ze schromen niet van allerlei gegevens vrij te geven.

Google wordt zeker een probleem in de toekomst... maar wat is het
alternatief?

... vergeet trouwens ook niet de vaste IP's van beel ADSLérs, ook erg
handig om bij te houden in de Databases...
18-07-2005, 17:16 door Anoniem
Aardige toevoeging in de privacy-discussie voor Firefox-gebruikers:
http://www.scroogle.org/scget.html
19-07-2005, 02:00 door Anoniem
Google is George Orwell's nachtmerrie. We zijn direct op weg
naar ZOG.
31-07-2007, 18:49 door Anoniem
ik gebruik zoeksafe.nl altijd XD
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.