image

"Terrorismebestrijders kijken teveel actiefilms"

vrijdag 9 september 2005, 12:40 door Redactie, 13 reacties

Soms lijkt het erop dat de mensen die zich bezighouden met het bestrijden van terrorisme teveel actiefilms hebben gekeken. Ze zoeken een oplossing voor bepaalde plotten in plaats van te kijken naar de brede dreiging van het terrorisme, aldus security goeroe Bruce Schneier.

Iedereen doet het. Het verbeelden van specifieke dreigingen en aanvallen. We "zien" terroristen die anthrax via sproeivliegtuigjes verspreiden of de melkvoorziening vergiftigen. Het duurt dan ook niet lang voordat er een compleet film plot gefantaseerd is, zonder Bruce Willis die voor een goede afloop zorgt, en dat maakt ons angstig.

De terroristen van 11 september gebruikten kleine puntige voorwerpen om de vliegtuigen te kapen, dus kwam er een verbod om kleine puntige voorwerpen op vliegtuigen mee te nemen. Richard Reis probeerde een bom in zijn schoenen te verstoppen, dus nu moet iedereen zijn schoenen uitdoen.

Onlangs maakte het Amerikaanse ministerie van Homeland security bekend dat het de security regels voor vliegtuigen zou versoepelen. Niet dat het risico door schoenen of kleine puntige voorwerpen kleiner is geworden. Dit plot spreekt niet meer tot de verbeelding zoals het een aantal maanden na 11 september deed, en iedereen begint nu in te zien hoe onnozel ze eigenlijk zijn.

Het probleem is dat politici het publiek iets zichtbaars willen geven, zelfs als dit helemaal niet werkt. Het zijn dan ook de minder zichtbare acties die helpen in de bestrijding van het terrorisme, zoals onderzoek en inlichtingen, het opstellen van rampenplannen en inzien hoe buitenlands beleid positieve of negatieve gevolgen kan hebben, zo laat Schneier weten.

Reacties (13)
09-09-2005, 12:55 door awesselius
De terroristen van 11 september gebruikten kleine
puntige voorwerpen om de vliegtuigen te kapen, dus kwam er
een verbod om kleine puntige voorwerpen op vliegtuigen mee
te nemen.

Wie was er in dat vliegtuig dat diegene weet dat deze
terroristen puntige voorwerpen gebruikten? Precies, niemand
kan dat vertellen. Oh.... iemand belde vanuit het vliegtuig?
De kans dat je bij zo'n snelheid op die hoogte een
accesspoint kunt bereiken is 0,4 procent. Dus geen
connectie.........

De mensen die intensief onderzoek doen naar deze gebeurtenis
weten inmiddels dat er geen kapers waren. Houdt a.u.b. deze
illussie niet in stand maar poog zelf ook eens de details te
bekijken en te achterhalen wat er werkelijk gebeurd is. Dit
is heel verhelderend en kan leiden tot een juiste aanpak van
'terrorisme'.

Het probleem is niet dat de politici het publiek iets
zichtbaars wil geven. Het probleem is dat de Amerikaanse
regering (herhaaldelijk) laat weten een Nieuwe Wereld Orde
te willen scheppen. Als iemand mij kan vertellen dat daar
een heel ander plaatje bij hoort dan wat ze meerdere malen
zelf voorschotelen, dan mag hij dat hier berichten.

Het Amerikaanse kapitalistische systeem is al begin vorige
eeuw in gang gezet. Het is zo ver gevorderd dat de
mainstream media en daarbij ook de film- en gameindustrie
precies datgene produceren wat de 'regering' wenst. Zodoende
projecteren ze hun visie op ons en vooral op de kinderen.
Wij gaan geloven in wat zij projecteren, dat is onze wereld
geworden.

Het thema in de film "The Island" laat dat precies zien.
Enkel moet je jezelf in de positie van de klonen plaatsen.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
09-09-2005, 13:29 door Anoniem
yo unomi,
meestal ben ik het wel zo'n beetje met je eens maar je
schetst hier wel een heel paranoide beeld ala the conspiracy
theory (1997).

je geeft 'de regering' veelste veel credit, alsof er een
soort van alwetende hyper intelligente masterminds bezig
zijn de wereld te vormen naar hun inzichten.
die zijn er niet. en al zouden die er zijn is de rest van
de wereld gemiddeld gezien te dom om hun plan te laten slagen.

dat is het probleem met homosapiens, het gemiddelde
collectieve iq ligt wat te laag om van betekenis te zijn in
de algehele geschiedenis van het huidige universum.

helaas pindakaas...
09-09-2005, 13:40 door Anoniem
tja, als je de hele dag door allen maar gaat na denken wat
er allemaal mogelijk is slaap je nooit meer.

ik hoorde laatst dat het mogelijk is dat iemand je op straat
kan neersteken voor je geld.
of zelfs dat je dodelijk ten val kan komen over een stoeprand.
of je hoofd kan stoten aan een lantaren paal.
echt ongelovelijk dat daar niets aan gedaan wordt.

het schijnt zelfs zo te zijn dat je van auto uitlaat gassen
ziek kan worden.
maar als je een milieu vriendelijke brandstof in je auto
gooit dat je dan je schuldig maakt aan belasting ontduiking
(volgens kamerlid in bnr uitzending)
09-09-2005, 14:32 door Anoniem
Het probleem is dat politici het publiek iets
zichtbaars willen geven, zelfs als dit helemaal niet
werkt.
Dat lijkt mij een gevolg van wat het gemiddeld
publiek zo'n beetje van hun overheden eist.
09-09-2005, 15:03 door SirDice
Door Unomi
Oh.... iemand belde vanuit het vliegtuig? De kans dat je bij zo'n snelheid op die hoogte een accesspoint kunt bereiken is 0,4 procent. Dus geen connectie.........
Ehhmmm. De vliegtuigen zelf zijn het accesspoint? Je kan al heel lang gewoon bellen onderweg. Zeker op de binnenlandse vluchten in de US of A.
09-09-2005, 17:23 door awesselius
Door Anoniem
yo unomi,
meestal ben ik het wel zo'n beetje met je eens maar je
schetst hier wel een heel paranoide beeld ala the conspiracy
theory (1997).

je geeft 'de regering' veelste veel credit, alsof er een
soort van alwetende hyper intelligente masterminds bezig
zijn de wereld te vormen naar hun inzichten.
die zijn er niet. en al zouden die er zijn is de rest van
de wereld gemiddeld gezien te dom om hun plan te laten slagen.

Ik geef de regering helemaal geen credit. Het ligt allemaal
op tafel. Enkel moet je de puntjes volgen en ze met elkaar
verbinden.

De presidenten van Amerika hebben meerder malen de visie
over de "New World Order" uitgestippeld in de media.

Daarnaast kun je zien aan de manier waarop Amerika en hun
leiders hun agenda afrollen, welke methodiek ze gebruiken,
keer op keer. Het is opmerkelijk dat deze methodieken al
lang van te voren zijn opgeschreven en onder de aandacht
zijn gebracht "toen men nog geen idee had van de UN, de twee
wereldoorlogen en het systeem dat daaruit voorkwam".

Ook kun je eens kijken naar "What I've learned from US
foreign policy",
http://www.addictedtowar.com/dorrel.html

Dan kun je zelf zien hoe Amerika zich gedraagt op
buitenlands grondgebied. Hoe meer deze 'global police' zich
vestigd, hoe meer controle ze over alle gebieden krijgen.
Zeker de gebieden die interessant zijn voor de Amerikaanse
industrie. Opvallend.

Let op alle dingen van deze regeringen. Ze zullen nog heel
veel in hun 'mars' hebben. Erger dan Hitler.

http://www.claimyourrights.eu/
http://www.thinkfree.ca/

- Unomi -
09-09-2005, 20:00 door G-Force
security goeroe Bruce Schneier is misschien wel een goeroe, maar
kennelijk geen terrorisme-deskundige. Als voormalig lid van het BBT kijk ik helemaal geen actiefilms. Ik weet echter wel hoe terroristen denken en hoe ze handelen. Terroristen zijn opportunisten die elke gelegenheid gebruiken of kunnen gebruiken om hun doelen na te streven. Het uiteindelijk doel is nooit militair, maar bijna altijd politiek geïnspireerd (met als mogelijke uitzondering van Osama Bin Laden en consorten).

Schneier moet wat minder de Donald Duck lezen...
09-09-2005, 20:05 door Anoniem
@unomi

nee, dat zie je verkeerd,
je praat over regeringen alsof het collectieve entiteiten
zijn, dat zijn ze niet.
maar een gestoorde eenling als bv hitler of stalin kan de
rest wel naar zijn hand zetten.
gelukkig houdt het meestal niet langer dan 1 a 2 generaties
stand.

wel kut als je er net midden in zit.

heb je ook oplossingen bedacht (buiten bommen gooien om)?
09-09-2005, 20:12 door G-Force
Door Unomi
Door Anoniem
yo unomi,
meestal ben ik het wel zo'n beetje met je eens maar je
schetst hier wel een heel paranoide beeld ala the conspiracy
theory (1997).

je geeft 'de regering' veelste veel credit, alsof er een
soort van alwetende hyper intelligente masterminds bezig
zijn de wereld te vormen naar hun inzichten.
die zijn er niet. en al zouden die er zijn is de rest van
de wereld gemiddeld gezien te dom om hun plan te laten slagen.

Ik geef de regering helemaal geen credit. Het ligt allemaal
op tafel. Enkel moet je de puntjes volgen en ze met elkaar
verbinden.

De presidenten van Amerika hebben meerder malen de visie
over de "New World Order" uitgestippeld in de media.

Daarnaast kun je zien aan de manier waarop Amerika en hun
leiders hun agenda afrollen, welke methodiek ze gebruiken,
keer op keer. Het is opmerkelijk dat deze methodieken al
lang van te voren zijn opgeschreven en onder de aandacht
zijn gebracht "toen men nog geen idee had van de UN, de twee
wereldoorlogen en het systeem dat daaruit voorkwam".

Ook kun je eens kijken naar "What I've learned from US
foreign policy",
http://www.addictedtowar.com/dorrel.html

Dan kun je zelf zien hoe Amerika zich gedraagt op
buitenlands grondgebied. Hoe meer deze 'global police' zich
vestigd, hoe meer controle ze over alle gebieden krijgen.
Zeker de gebieden die interessant zijn voor de Amerikaanse
industrie. Opvallend.

Let op alle dingen van deze regeringen. Ze zullen nog heel
veel in hun 'mars' hebben. Erger dan Hitler.

- Unomi -

Erger dan Hilter......man...je hebt die tijd nooit meegemaakt. Waar oordeel
je over?
09-09-2005, 22:37 door Anoniem
Dit artikel staat ook op Wired, geen bronvermeldin?
10-09-2005, 12:59 door Anoniem
illuminati ?
11-09-2005, 04:50 door Anoniem
Door Anoniem
@unomi

nee, dat zie je verkeerd,
je praat over regeringen alsof het collectieve entiteiten
zijn, dat zijn ze niet.
maar een gestoorde eenling als bv hitler of stalin kan de
rest wel naar zijn hand zetten.
gelukkig houdt het meestal niet langer dan 1 a 2 generaties
stand.

wel kut als je er net midden in zit.

heb je ook oplossingen bedacht (buiten bommen gooien om)?

heb je je mavo al af?
11-09-2005, 05:00 door Anoniem
Door Peter V.
Door Unomi
Door Anoniem
yo unomi,
meestal ben ik het wel zo'n beetje met je eens maar je
schetst hier wel een heel paranoide beeld ala the conspiracy
theory (1997).

je geeft 'de regering' veelste veel credit, alsof er een
soort van alwetende hyper intelligente masterminds bezig
zijn de wereld te vormen naar hun inzichten.
die zijn er niet. en al zouden die er zijn is de rest van
de wereld gemiddeld gezien te dom om hun plan te laten slagen.

Ik geef de regering helemaal geen credit. Het ligt allemaal
op tafel. Enkel moet je de puntjes volgen en ze met elkaar
verbinden.

De presidenten van Amerika hebben meerder malen de visie
over de "New World Order" uitgestippeld in de media.

Daarnaast kun je zien aan de manier waarop Amerika en hun
leiders hun agenda afrollen, welke methodiek ze gebruiken,
keer op keer. Het is opmerkelijk dat deze methodieken al
lang van te voren zijn opgeschreven en onder de aandacht
zijn gebracht "toen men nog geen idee had van de UN, de twee
wereldoorlogen en het systeem dat daaruit voorkwam".

Ook kun je eens kijken naar "What I've learned from US
foreign policy",
http://www.addictedtowar.com/dorrel.html

Dan kun je zelf zien hoe Amerika zich gedraagt op
buitenlands grondgebied. Hoe meer deze 'global police' zich
vestigd, hoe meer controle ze over alle gebieden krijgen.
Zeker de gebieden die interessant zijn voor de Amerikaanse
industrie. Opvallend.

Let op alle dingen van deze regeringen. Ze zullen nog heel
veel in hun 'mars' hebben. Erger dan Hitler.

- Unomi -

Erger dan Hilter......man...je hebt die tijd nooit
meegemaakt. Waar oordeel
je over?

Man,man,man, Peter V. heeft een dik bord voor zijn kop, die zijn
"denk"raam belemmert.

Je hoeft die tijd niet mee te hebben gemaakt om te kunnen
oordelen.

Het 'enige' wat nodig is: intelligent, verstandig en logisch
redeneren op basis van onderzoek en inzicht in historische
feiten.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.