Terrorisme IS geen hoofddreiging OMDAT u geen slachtoffer bent van
terroristen. Maar dat ontslaat ons nog niet van de verantwoordelijkheid om
iets daartegen te ondernemen.
Dingen SVP wel in perspectief plaatsen.
London: 52 doden dreiging sinds 11-9-2001 4 daders 4 aanslagen = 48/4
= 12 doden gemiddeld per aanslag.
ruim 60 miljoen inwoners (CIA factbook) in gehele UK.
Groot Londen 7.285.000 (grootste stad in de UK en hoofdstad)
De kans dat je in Engeland sterft aan de hand van één
fundamentalistische aanslag is 60.000.000 / 12 = (1 op) 5.000.000 (of te
wel je wint eerder een prijs van meer als 1 miljoen euro dan dat je dood
gaat langs deze weg)
Indien we de risico alleen voor Londen bekijken.
7.285.000/ 12 = (1 op) 607.083
Madrid: 192 doden greiging sinds 11-9-2001 +/- 10 daders 10
(geslaagde) aanslagen = 182 / 10 = 18,2 doden gemiddeld per aanslag.
ruim 40 miljoen inwoners in Spanje
Madrid 3.016.000 (grootste stad in Spanje en hoofdstad)
De kans dat je in Spanje sterft aan de hand van één fundamentalistische
aanslag is 40.000.000 / 18,2 = (1 op) 2.197.802 (of te wel je hebt een
grotere kans op een prijs van meer als 1 miljoen euro dan dat je dood gaat
langs deze weg)
Indien we het risico alleen voor Madrid bekijken.
3.016.000 / 18,2 = (1 op) 167.555 (de kans dood verkeersongeluk te
krijgen is groter)
Ter vergelijking Nederland inwoners +/- 16 miljoen grootste stad
Amsterdam met +/- 739.000 inwoners.
Aangezien Baarle-Nassau niet uit te spreken is en internationaal geen
enige betekenis heeft (klinkt lullig op CNN indien ze het over een dorpje/of
stad heeft die niemand kent) zullen alleen de grotere en met name
internationaal bekende steden het doel worden, Amsterdam, Rotterdam
en Den Haag in en veel mindere mate Utrecht. Voor onze berekening gaan
we uit van onze grootste stad, om bovengenoemde reden maar ook omdat
de twee eerdere aanslagen in de grootste en tevens hoofdstad hebben
plaatsgevonden.
Nederland in vergelijking met UK:
16 miljoen/ 12 = (1 op) 1.333.333
Nederland in vergelijking met Spanje:
16 miljoen / 18,2 = (1 op) 879.120
Bovenstaande cijfers zeggen niets indien je ze niet kunt vergelijken met
iets anders.
In dit geval vergelijken we ze met verkeersdoden, gemiddeld ruim 1000 per
jaar.
16 miljoen / 1000 = (1 op) 16.000
Dus de kans om verkeersdodelijk te verongelukken is (879.120 –Madrid-/
16.000) bijna 55 keer groter dan dat je door een terroristische aanslag
overlijd.
Amsterdam in vergelijking met Londen:
739.000 / 12 = (1 op) 61.483
Amsterdam in vergelijking met Madrid:
739.000 / 18,2 = 40.604
Bovenstaande cijfers zijn niets zeggend indien je ze niet kunt vergelijken, in
dit geval met cijfers van politie Amsterdam uit nieuwjaars toespraak 2005 (
http://www.politie-amsterdam-amstelland.nl/frameset/get.cfm?id=5061 )
Dodelijke slachtoffers 2003 2004(*) Verschil
Moord en doodslag (zaken) 39 26 -33%
Slachtoffers 43 27
Oplossingspercentage 55% 46%
Dodelijke verkeersslachtoffers 22 17 -23%
Kans op dood door moord en doodslag: (739.000/26) 1 op 28.423
Kans op dood door verkeersongeluk : (739.000/17) 1 op 43.470
Let wel de vergelijking gaat niet op, de kans dat je in Amsterdam iets
overkomt (of landelijk in een verkeersongeluk) is elk jaar ongeveer het
zelfde. De kans dat je dodelijk slachtoffer word van een aanslag is in
principe sinds FUD campagne van overheden na 9-11-2001 is begonnen.
Dus de kans dat je daadwerkelijk slachtoffer word is een veelvoud lager
als boven geschetst.
Conclusie:
Let op bij oversteken en tijdens het autorijden, zorg ervoor dat niemand je
wilt vermoorden en ook gij zal een natuurlijke dood sterven ondanks de
angst die de overheid je inboezemt.
Ps: pas als verzekeringsmaatschappijen massaal terrorisme in hun
clausules uitsluiten moet je je zorgen gaan maken, immers hun
bestaansrecht ontlenen ze aan kansberekening namelijk. Ze zullen er dan
wel erg goede redenen voor hebben. (althans beter als de overheid)
Ps2: Donner en Remkes kunnen beter geld steken in verkeersveiligheid
en preventie van moord en doodslag dan in terrorisme indien ze ECHT
levens willen redden. Het concept terreur geeft al aan dat je er niets tegen
kunt doen, net zo min dat wij iets kunnen inbrengen tegen staatsterreur
(belasting, recht, privacy etc…).
In de jaren 80 werd er op de Amerikaanse radiozender een
handleiding uitgezonden voor Amerikanen om tijdens een vliegreis in het
buitenland niet zoveel op te vallen, waardoor het voor terroristen moeilijker
werd Amerikanen en Joden te traceren in een vliegtuig. Toen al bestond
een soort anti-terreur-protocol die op eenvoudige wijze kon worden
verspreid. Als de toenmalige Amerikaanse overheid niets had gedaan
(zelfs geen informatie gegeven had) dan was bij een aanslag de kritiek in
de media niet van de lucht geweest.
In elke film over gijzeling zie je het eerste wat men doet is vragen naar de
passport, immers indien je ergens heen gaat of van vertrekt heb je die bij
je, het doortrekken op de wc heeft geen zin en zal collectief ook niet lukken.
Die handleiding die jij beschrijft is een stukje politiek waarbij het
belangrijker is (kennelijk) om iets te laten zien of de burger het gevoel te
geven dat hij iets kan, dan hem duidelijk uit te leggen dat hij pech heeft
maar dat het geen wat hem overkomt tot geen verhouding is tot een
verkeerslachtoffer……..
Oftewel shithappens.