image

Creditcardmaatschappijen mogen ID-diefstal geheim houden

maandag 26 september 2005, 00:50 door Redactie, 3 reacties

Creditcardmaatschappijen hoeven hun klanten niet in te lichten als hun persoonlijke gegevens zijn gestolen, zo heeft een Californische rechter bepaald. Verschillende creditcardhouders en verwerkers hadden naar aanleiding van de grootste datadiefstal ooit in de Amerikaanse geschiedenis, waarbij aanvallers de systemen van creditcardverwerker CardSystems Solutions hadden gehackt, MasterCard, Visa en CardSystems Solutions aangeklaagd.

Volgens de aanklagers hadden de betrokken bedrijven een Californische wet overtreden doordat de klanten niet ingelicht werden dat hun gegevens bekeken of mogelijk door de aanvallers gestolen waren.

Nog onbekende aanvallers wisten in juni het systeem van Card Solutions te hacken en hadden daardoor toegang tot de gegevens van 40 miljoen creditcardhouders, hoewel uiteindelijk de gegevens van 200.000 personen ontvreemd werden.

De rechter van het hooggerechtshof oordeelde echter: "Ik zie de noodzaak niet. Ik denk niet dat consumenten direct gevaar lopen".

Volgens Visa en MasterCard hebben zij alleen een relatie met de banken, en niet met de consumenten, waardoor ze die niet hoeven in te lichten. (The Register)

Reacties (3)
26-09-2005, 08:15 door hugo_nl
De rechter van hooggerechtshof oordeelde echter: "Ik
zie de noodzaak niet. Ik denk niet dat consumenten direct
gevaar lopen".
Zorgwekkende uitspraak -- van een rechter zeker.

Als dergelijke diefstallen 'geheim' worden gehouden blijft
het voor de buitenwereld (dus de hele maatschappij, behalve
de CC maatschappijen en de criminelen) niet inzichtelijk hoe
schadelijk 'electronisch' betalingsverkeer kan zijn is.

Natuurlijk zijn de CC maatschappijen erbij gebaat deze
informatie intern te houden; zeker met de invoeren van
(lekke) technologie zoals RFID tags waarmee er nog
sneller, nog meer fouten kunnen worden gemaakt.

Maar ergens is het niet helemaal eerlijk t.o.v. de
consument: de diefstallen worden 'geheim' gehouden, maar
ondertussen worden de eventueel grote verliezen hierop
uiteindelijk wel mooi doorberekend naar alle andere klanten...
26-09-2005, 08:30 door Niels B.
"Volgens Visa en MasterCard hebben zij alleen een relatie met de banken, en niet met de consumenten, waardoor ze die niet hoeven in te lichten."

Kan ik mij wel in vinden, echter vind ik wel dat zij dan de banken in moeten
lichten en die vervolgens weer de klanten...
26-09-2005, 18:23 door Rody Korthout
Ik werd anders netjes op de hoogte gesteld dat er een dubbele rekening
afgeschreven was en dat het slim zou zijn een nieuwe kaart met nieuwe
nummer te krijgen in verband dat meschien de server van de partij waar de
betaling gedaan is gehackt kon zijn.

Ik ben het er niet mee eens. en zeggen dat de Kaart houder geen relatie
heeft met de kaart uitgever, in mijn geval Visa.

Lekker makelijk om te zeggen van er is geen relatie tussen kaart uitgever
en kaarthouder.
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.