Archief - De topics van lang geleden

Internetvoorlichting voor ouderen schiet tekort

21-10-2005, 10:39 door Redactie, 16 reacties

Deze week verscheen het bericht dat een 78-jarige Tilburger het slachtoffer van online oplichters was geworden. De phishers wisten de man zover te krijgen dat hij 49.000 euro overmaakte. Hij begon de zaak pas te wantrouwen toen het overmaken van de gewonnen geldprijs, die tijdens de correspondentie met de oplichters opliep tot 1,5 miljoen dollar, uitbleef.

Dit is niet een incident dat opzichzelf staat. Volgens onderzoek verliezen ouderen jaarlijks miljoenen euro's door internet scams. Twee jaar geleden leidde dit zelfs tot de dood van een Nigeriaanse diplomaat in de Tsjechische Republiek. De 50-jarige Michael Lekara Wayid werd in de Nigeriaanse ambassade in Tsjechie door een 72-jarige Tsjech doodgeschoten. Volgens het politie rapport was de dader het slachtoffer geworden van de bekende Nigeriaanse e-mail zwendel, waar gevraagd wordt om rekeninggegevens zodat een groot geld bedrag op de rekening gestort kan worden. In het geval van de Tsjech was echter zijn complete bankrekening geplunderd.

Overheid en organisaties zouden dan ook veel meer doen om ouderen, die zich in steeds grotere getale op het internet begeven, op de gevaren van phishing scams en online fraude te wijzen. Helaas gebeurt dit nog echter veel te weinig. Onze stelling luidt derhalve: Internetvoorlichting voor ouderen schiet tekort

Reacties (16)
21-10-2005, 15:51 door G-Force
Er is wel een probleem. Het uitleggen van de digitale wereld aan ouderen
(en dat merk ik in de praktijk) is moeilijker dan gedacht. Computers en
Internet sluiten gewoonweg niet aan bij de belevingswereld van ouderen
(70+ en 80+). Deze generatie is opgegroeid in een tijd dat er geen telefoon
of televisie bestond. Het uitleggen van internet-gevaren (zoals phishing) is
bijna onbegonnen werk. Het zou daarom zeker geen overbodige luxe zijn
dat de naoorlogse generatie deze ouderen bij het internetten (als ze dat al
doen) bijstaan en te waarschuwen als het verkeerd gaat.
22-10-2005, 08:10 door capricornus
Het uitleggen van de digitale wereld aan ouderen (en dat
merk ik in de praktijk) is moeilijker dan gedacht. Computers
en Internet sluiten gewoonweg niet aan bij de
belevingswereld van ouderen (50+ en +++). Deze generatie is
opgegroeid in een tijd dat er telefoon en televisie bestond.
Het uitleggen van internet-gevaren is echter bijna
onbegonnen werk. Ze installeren Norton en wanen zich veilig.
Het zou daarom zeker geen overbodige luxe zijn dat deze
generatie bij het internetten (als ze dat al doen) wordt
bijgestaan en gewaarschuwd. Maar wie zal dat hoe doen?
Tussen de lijnen zou ik willen schrijven:
internet-surfpermit, 3 jaar geldig. En zelfs mét permit
zullen er gekke dingen gebeuren. Tenslotte is het ingaan op
een belachelijk idee dat je met het inzetten van EUR 50.000
eventjes vlug EUR 1.500.500 kunt krijgen toch pure maar
blinde hebzucht?!
22-10-2005, 14:24 door Bitwiper
Oudere mensen zijn vaak makkelijker te belazeren, en niet
alleen via internet.

Mensen die hier reageren met woorden als "blinde hebzucht"
hebben waarschijnlijk nog niemand in hun omgeving meegemaakt
met (beginnende) Alzheimer of wiens hersenen ten gevolge van
bijv. een hersenbloeding niet meer optimaal functioneren. Ik
weet niet of iets dergelijks geldt voor de betrokkenen in
het stukje van de redactie, maar ik vermoed dat niet
iedereen op z'n 78e nog net zo helder kan denken als op z'n
39e levensjaar (om maar wat te noemen).

Ik heb iemand in mijn omgeving zo zien aftakelen (hij is een
aantal jaren geleden overleden). Hij heeft nooit iets met
internet gedaan, maar had ook hier in kunnen trappen. Hij
dacht ook echt bij elke brief van Readers Digest dat hij de
hoofdprijs gewonnen had. Maar dat was geen blinde hebzucht.
Want elke acceptgiro die binnen kwam voor een of ander goed
doel werd prompt van een flink bedrag voorzien op de post
gedaan. Daardoor kwamen er al snel heel veel acceptgiro's
van dergelijke instellingen.

Enkele weken geleden ontving ik een papieren folder getiteld
"Phishing" en "Wat te doen tegen misbruik van persoonlijke
gegevens op internet", uitgegeven door het ministerie van
economische zaken (staat o.a. hier, en waarom notabene een
site als surfopsafe geen .pdf extensie in betreffende url's
zet, vind ik onbegrijpelijk:
http://www.surfopsafe.nl/file/brochure_phishing).
Als ik me niet vergis zat deze folder bijgesloten bij de
consumentengids - kan iemand dat bevestigen?

Hoewel de samenhang tussen de tekst en de plaatjes ontbreekt
(een over-ijverige layouter vermoed ik) is het verder een
aardige folder, maar ik heb geen idee of deze alle ouderen
die mogelijk internetten heeft bereikt.

Op http://www.surfopsafe.nl/ is te zien dat er
recentelijk ook een folder over spyware is gepubliceerd. Die
heb ik nog niet op papier gezien. Ik vind het een goed
initiatief als er regelmatig van deze folders verschijnen,
en ze ook daadwerkelijk onder ogen van alle
internetters (waaronder ouderen) komen. Hoe goed sites als
surfopsafe ook mogen zijn, ik ken geen doorsnee internetters
die regelmatig dergelijke sites bezoeken om te kijken of
daar wat nieuws gemeld wordt.

Naast de nu bestaande folders kan ik veel onderwerpen
bedenken voor andere. Om er een paar te noemen:
[list]
[*] Wanneer doe ik aangifte
[*] Hoaxes en kettingbrieven
[*] Spam: kwakzalvers, geldkloppers en nep-Cartiers
[*] Voordat je met een nieuwe PC online gaat
[*] Als je kinderen MSN-en (voor ouders)
[*] Wat een personal firewall en virusscanner soms niet
voorkomen
[/list]

Of de bestaande papieren folders actief (bijv. bijgesloten
bij een AOW "loonstrookje") aan alle ouderen zijn
toegezonden weet ik niet, maar zoiets lijkt me wel een goed
initiatief.

Erik van Straten
24-10-2005, 14:10 door Anoniem
Ik heb iets tegen zwendelaars die ouwe mensen oplichten. Laat er zich
maar eentje aanmelden bij mij, ik lust hem wel.

Theo oet Limburg
24-10-2005, 14:37 door G-Force
@Capricornus

Het is sowiezo idioot om je veilig te "wanen". Dit is echt niet specifiek voor
Norton. Je had net zo goed McAfee, Panda, Avast of AVG kunnen noemen.
24-10-2005, 14:42 door SirDice
Overigens heeft dit niets met Internet te maken.. Hoevaak
staat er wel niet in de krant dat een bejaarde de deur heeft
open gedaan voor iemand die "de meter kwam opnemen" en
daarna er achter komt dat er voor een X bedrag aan
geld/juwelen is gestolen uit huis?
24-10-2005, 16:13 door Anoniem
Er zijn natuurlijk ook cursussen te volgen voor 'beginnende
internetters/ pc gebruikers'. Je ziet steeds vaker dat je
bij de aanschaf van een nieuwe pc zo'n cursus krijgt. (goede
zaak dus)

Ook goed zou zijn bepaalde software op de pc die alleen de
'goede dingen' doorlaat. (simpel gezegd maar is er ook voor
kinderen) Net als de nieuwe 'ouderen gsm' met maar een paar
knopjes, zonder toeters en bellen.

Bovengenoemde folders heb ik niet gehad dus schiet ook
weinig op. En als ik niet weet waar het over gaat zou ik het
ook weggooien denk ik. Probleem moet verschoven worden naar
de providers en de computer verkoop. (aan een kind van 7
verkoop je toch ook geen auto?)
Probleem met de verkoop is dat de verkopers (en het grootste
deel van nederland) niet goed weet hoe deze dingen uit te
leggen.

De beste raad zou zijn; koop een mac!
No flame intended maar de mac gebruikers onder ons zullen
het er mee eens zijn, de mensen die nooit op een mac hebben
gewerkt > gewoon niet reageren...

T
24-10-2005, 16:28 door SirDice
Door T(?)
De beste raad zou zijn; koop een mac!
No flame intended maar de mac gebruikers onder ons zullen
het er mee eens zijn, de mensen die nooit op een mac hebben
gewerkt > gewoon niet reageren...
Op een mac doen die spelletjes het niet die ze van de
buurman krijgen ;)
24-10-2005, 16:53 door Anoniem
Maar het gaat toch om de ouderen? Neem aan dat die de
'spelletjes fase' wel voorbij zijn toch?

En vanwaar het vraagteken achter de T >?
Ik teken altijd met de 'T', zoals jij geregistreerd bent als
SirDice. Zal je toch wel eerder opgevallen zijn?

Maar ff on topic;
Dit is inderdaad een probleem dus als de stelling is;
"Internetvoorlichting voor ouderen schiet tekort" kan ik het
daar alleen nog maar mee eens zijn!

T
25-10-2005, 09:31 door Anoniem
Door Anoniem
Maar het gaat toch om de ouderen? Neem aan dat die de
'spelletjes fase' wel voorbij zijn toch?

En vanwaar het vraagteken achter de T >?
Ik teken altijd met de 'T', zoals jij geregistreerd bent als
SirDice. Zal je toch wel eerder opgevallen zijn?

Maar ff on topic;
Dit is inderdaad een probleem dus als de stelling is;
"Internetvoorlichting voor ouderen schiet tekort" kan ik het
daar alleen nog maar mee eens zijn!

T
Nochtans doet ene Pascal Vyncke er veel - om niet te zeggen alles - aan
om ons, de senioren, goed en wel in te lichten over het internet. Zonder
reclame te wilen maken, zie zijn boek "Internet na 50". Mede door de inzet
van zulke jongeren kunnen wij ouderen ook mee in de wereld van het
internetgebeuren. En eerlijk toegegeven, makkelijk was het niet... maar het
lukt toch best aardig. Dus iedereen een kans geven is een boodschap
voor jong en oud. Een 'rijpe starter' zal zich niet snel aan spelletjes
begeven op het internet..... uitzonderingen zullen er altijd zijn.
25-10-2005, 09:37 door Anoniem
Fraude en oplichting is van alle tijden, en is niet specifiek voor Internet.
Ik kan het ook wel eens zijn met de stelling dat 78-jarigen niet allemaal
meer zo helder zijn als 39 jarigen (dat geldt zeker niet voor alle 78
jarigen !), en soms te goed van vertrouwen zijn.

Ik behoor zelf niet (nog lang niet) tot de doelgroep, maar een familielid van
mij is lid van Seniorweb. Speciaal gericht om ouderen met computers en
Internet te helpen. Dat is een club die ze kunnen vertrouwen, en die ze ook
kan helpen ingeval van problemen en vragen op computergebied.
25-10-2005, 12:12 door SirDice
Door T(?)
En vanwaar het vraagteken achter de T >?
Ik teken altijd met de 'T', zoals jij geregistreerd bent als
SirDice. Zal je toch wel eerder opgevallen zijn?
Don't sweat it dude! Is me eerder opgevallen maar in tegenstelling tot het daadwerkelijk inloggen, zoals ik, kan elke joker met een T ondertekenen. Door in te loggen heb je een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat die persoon dezelfde is ;)

!T
25-10-2005, 13:07 door Anoniem

Don't sweat it dude! Is me eerder opgevallen maar in
tegenstelling tot het daadwerkelijk inloggen, zoals ik, kan
elke joker met een T ondertekenen. Door in te loggen heb je
een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat die
persoon dezelfde is ;)


Mee eens maar....
Heb dit vaker gezegd maar ben geen fan van het (verplicht)
inloggen/ registreren van gegevens. Ook al zijn dat nep
gegevens en een nep mailadres. Denk aan dat topic over die
creditcard maatschappij waar alle namen en nummers op straat
kwamen te liggen. Ik ga er vanuit dat zo'n maatschappij een
stuk beter beveiligd is dan deze site. (ook al is het een
security site ;-)

Ik zet alleen een T erbij zodat mensen gericht kunnen
reageren wanneer ze iets tegen mij persoonlijk/ of over mijn
reactie willen zeggen. (zoals nu dus)

Moet wel zeggen dat je vaak wel zinnige dingen te zeggen
hebt so keep up the good work!

T (de t van tommie by the way)

Overigens zijn ook vaak die 'nep id's met bijbehorende
mailadressen ook zo te traceren naar de echte identiteit.
Ook zal deze site de ip's wel loggen van de bezoekers met
reacties, dus als ik de regels overtreed hoor ik het wel!
09-11-2005, 18:33 door Anoniem
05-07-2007, 21:29 door Anoniem
Door Anoniem
Ik heb iets tegen zwendelaars die ouwe mensen oplichten. Laat er zich
maar eentje aanmelden bij mij, ik lust hem wel.

Theo oet Limburg


daar sta ik volledig achter
12-05-2011, 22:04 door Anoniem
Beter laat dan nooit, maar mocht men over dit onderwerp toch nog wat tips willen:

http://www.financieleinformatie.com/archives/176

Begrijpelijke financiële info - http://www.financieleinformatie.com
Reageren

Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.