Microsoft Duitsland is samen met verschillende andere bedrijven een groot security offensief begonnen om internetgebruikers bewust te maken van de gevaren waarmee zij online geconfronteerd kunnen worden. Volgens de softwaregigant kan de opzet ook voor soortgelijke programma's in andere landen gebruikt worden.
Het Duitse programma, genaamd "Sicher im Netz", werd eerder dit jaar bij onze Oosterburen door Microsoft, eBay, Sap, veriSign, Deutsche Telekom en het ministerie van Economie en Werkgelegenheid gelanceerd. De aftrap van het programma werd in januari door Bill Gates verzorgd.
Sicher im Netz richt zich op drie groepen, het midden en kleinbedrijf, consumenten en jonge kinderen. Het geeft informatie en probeert gebruikers bewust te maken over virussen, Trojaanse paarden en andere malware. "Voor het MKB bieden we op maat gemaakte informatie aan de managing directors, IT personeel en werknemers" zegt een werknemer van Microsoft Duitsland. Zo zal er een CD verspreid worden die Windows computers controleert op malware.
Het programma bestaat uit verschillende onderdelen, waaronder een "security truck," die in de afgelopen weken 18 steden heeft bezocht en zo'n 15.000 mensen wist te trekken. Ruim 600 mensen brachten hun desktops en computers mee om die te laten controleren.
"We hadden een vrouw van 80 die met haar geinfecteerde laptop langskwam. Wat ons echter het meest verraste was dat zoveel mensen hun desktops naar de truck meesjouwden" laat een woordvoerder weten.
De bewustwordingscampagne loopt tot mei volgend jaar, maar als er voldoende geld beschikbaar is zal het programma verlengd worden. Meer informatie is te vinden op http://www.sicher-im-netz.de.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.