Een tegoedbon is alles wat nodig is om vertrouwelijke gegevens van nietsvermoedende consumenten te achterhalen, zo hebben onderzoekers van RSA Security ontdekt. Het onderzoeksteam ondervroeg, gewapend met klemborden, pen en een bijpassend 'I Love NY'-T-shirt, een groot aantal voorbijgangers in Central Park in New York naar hun volledige naam, adres of geboortedatum. De resultaten waren onthutsend. Nagenoeg alle ondervraagden gaven zonder blikken of blozen persoonlijke informatie vrij. Hierbij moet wel gezegd worden dat de voorbijgangers verteld werd dat ze een tegoedbon konden winnen.
Het team verklaarde een onderzoek te doen naar toerisme in New York. Deze aanpak zorgde ervoor dat voorbijgangers de vragenlijst als officieel en veilig beschouwden. Dit is exact hoe bij phishing-aanvallen met echte logo's en vaktermen een vals gevoel van veiligheid wordt gecreëerd. In dit experiment waren de vragen erop gericht om 'onschuldige' informatie - zoals meisjesnaam, favoriet sportteam, geboortedatum - te achterhalen. Consumenten gebruiken juist deze onderwerpen vaak als wachtwoord.
Uit het onderzoek blijkt dat consumenten makkelijk persoonlijke informatie prijsgeven. Deze gegevens zijn vervolgens te gebruiken om hun wachtwoord te raden of gebruik te maken van hun online identiteit. Vier belangrijke resultaten onderstrepen dat de waakzaamheid die nodig is om wachtwoorden te beschermen, nagenoeg afwezig is.
Het RSA Security Life Questions-onderzoek vond plaats van 24 augustus tot 6 september 2005 in New York City. De vragen varieerden van 'Is dit uw eerste bezoek aan New York City?' tot gevoeliger onderwerpen als geboortedatum en -plaats, meisjesnaam van de moeder, namen van de kinderen, huisdier, favoriet sportteam, de methode om wachtwoorden samen te stellen en volledig e-mailadres. 108 personen vulden de vragenlijst volledig in. Alle verzamelde informatie werd direct teruggegeven aan de respondenten.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.