Na 11 september is luchthavenbeveiliging wereldwijd aangescherpt. Vooral in Amerika worden terroristische aanslagen vanuit de lucht als grootste dreiging door het publiek waargenomen en heeft men miljoenen dollars aan allerlei nutteloze programma's verspild die de terroristen van de onschuldige reiziger moest scheiden. Geld dat gebruikt had kunnen worden om ons echt veilig te maken, zegt security goeroe Bruce Schneier.
Zo heeft de Amerikaanse overheid een lijst met 30.000 tot 40.000 namen van mensen die niet mogen vliegen. Deze mensen zijn te gevaarlijk om mee te vliegen, maar kunnen niet opgepakt worden. Niemand schijnt te weten waar de lijst met namen vandaan komt of waarop die gebaseerd is. En deze programma's zijn niet zonder problemen. Zo staan er mensen op de lijst die er niet op horen, maar dezelfde naam hebben van iemand die er wel op staat. En dan zijn er mensen die gewoon niet op de lijst horen, maar er per ongeluk zijn opgekomen.
Zelfs vier jaar na het programma komen dit soort praktijken nog steeds voor. Naast al het geld dat dit gekost heeft zorgen ze ook voor veel overlast. Sinds 11 september zijn er slechts twee zaken die vliegen veiliger hebben gemaakt: Versterkte cockpitdeuren en passagiers die weten dat ze mogelijk terug moeten vechten. De rest is allemaal security theater, aldus Schneier.
We zouden allemaal een stuk veiliger zijn als er betere screening en controle van bagage zou plaatsvinden. Dat bagage alleen meegaat als ook de passagier aanboord is, en dat luchthavenpersoneel beter gescreend wordt, zo gaat Schneier in dit artikel verder.
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.