Volgens de Amerikaanse Federal Trade Commission is de hoeveelheid spam die verstuurd wordt aan het afnemen. De toezichthouder op de naleving van consumenten-wetgeving denkt dat de afname te danken is aan de anti-spamwetgeving die twee jaar geleden van kracht werd, en de ontwikkeling van spamfilters.
Toch is niet iedereen het met de bevindingen van de FTC eens. Verschillende filterbedrijven zien namelijk geen enkele verbetering, en vragen zich af of de CAN-SPAM wetgeving wel effect heeft op spammers en e-mail marketeers, die de wet makkelijk kunnen omzeilen door in het buitenland hun spam te versturen. Daar komt bij dat spammers nog altijd moeilijk te achterhalen zijn.
De FTC gebruikte voor haar rapport twee onderzoeken van filterbedrijf MX Logic, dat het percentage spam van 76% in 2004 naar 67% in 2005 zag dalen, en van MessageLabs, dat dit jaar dezelfde hoeveelheid spam ziet als in december 2003, toen de anti-spamwetgeving werd aangenomen. Het rapport geeft wel aan dat het spamprobleem nog lang niet is opgelost, maar dat er wel vorderingen worden geboekt. (FTC)
Deze posting is gelocked. Reageren is niet meer mogelijk.